Jag funderar på att plocka bort några av mina blad också, jag tycker inte att den känns styv men de hindrar utfjädringen väldigt mycket vilket jag stör mig på. Kränger din inte väldigt mycket i svängarna? Tänker att ju längre in mot mitten man har fjädrarna desto mindre kommer de röra sig vid en krängande rörelse (om ena sidan går ner lika mycket som andra går upp kommer ju diffklumpen att sitta still). Jaja, nu sitter mina där de sitter i alla fall, blir nog bra
Riktigt korkat att de har satt stötdämparna så långt ner original. Fattar inte vitsen med det Går det att svetsa i axeln utan att plocka isär den? Inget fett i den som brinner upp eller liknande?
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Postat: lör mar 15, 2014 2:11
av squiz3r
Avsnitt två är här
Tog efter Green Mountain också och gjorde en facebooksida så att det är lätt att se när det kommer nya avsnitt. Blir nog en del extramaterial där också! https://www.facebook.com/TheLastJeep
Riktigt nervig när du skulle ta bort spännbanden, var säker på att du skulle få ett blodigt finger där
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Postat: lör mar 15, 2014 17:27
av Baua
Ja fy fan va det såg läskigt ut, men det gick ju bra.
Bra jobbat och kul att följa.
Hils
Magnus
Danne skrev:Riktigt nervig när du skulle ta bort spännbanden, var säker på att du skulle få ett blodigt finger där
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Postat: lör mar 15, 2014 21:22
av squiz3r
Om ni var så rädda, tänk då hur skraj jag var Skall ta och köpa ett par fjäderspännare nästa gång jag är på BT. Men det är hela tiden så mycket verktyg man behöver så det blir mycket pengar av det i slutändan... Har precis insett också att jag inte kan göra all rostlagning jag behöver göra varken med pinnsvetsen eller TIGen... Så det får väll bli att köra ner till biltema och köpa en sån där gasfri MIG-svets.
Det låter bra! Kan bara säga att jag har svetsat allt på mitt bygge med gaslös Biltema svets- dock den större modellen som kostar 2999:- Den har matat miltals med tråd under 5 år nu och aldrig strulat på något sätt. Först nu har handtagets knapp börjat bli lite svårtryckt så jag har köpt ett komplett slangpaket som ska dit (nån dag) Kostade 299:-
SKREV OBELIX
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Postat: ons mar 19, 2014 17:39
av squiz3r
Fixade till de övre infästningarna nu så att de inte är i vägen vid flexning. Kapade bara av den innersta biten så att fjädrarna lutar lite inåt. Rundade även den yttre kanten. Nu slutar de innanför den inre skärmen på hjulhuset, så nu kommer dessa aldrig att vara i vägen!
Blev hyfsade fogar med den gaslösa mig-svetsen med en gång! Skvätter det alltid såhär mycket när det är gaslöst eller är det min ström/trådmatningshastighet som är fel?
De gamla infästningarna till säkerhetsbältena var rostig som attan så jag kapade bort dem och svetsade in nytt material. Blir genomgående M12 bult med låsmutter på undersidan.
Sen påbörjade jag rostlagningen under baksätet. TRÅÅÅKIGT!
När jag var klar med upphängningen tänkte jag köra ut och göra ett flextest så jag plockade undan runt om bilen, kopplade in batteriet och tog startkablar från den andra bilen och byggde upp en ramp att flextesta på. När jag hoppade in i bilen och vred om nyckeln tände den inte, snurrade bara på startmotorn... Precis när jag började fundera på vad som kunde vara felet fick jag syn på min bensintank som låg på golvet i andra änden av verkstan. Kände mig lagom dum då...
// Daniel
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Postat: ons mar 19, 2014 17:49
av Danne
Skvätte som attan för mig med när jag körde med gasfri svetsning så jag skaffade gas i stället.
Ska bli intresant att se hur det funkar i skogen med den där lösningen
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Postat: ons mar 19, 2014 18:03
av squiz3r
Kan tillägga att jag testade lyfta upp ena bakhjulet 20cm med domkraften. Fjädringen på den sidan trycktes bara ihop 1,5cm, resten flexade i framvagnen => Sjukt obalanserad. Så det får bli att plocka bort alla utom det översta bladen i fjäderpaketet. Frågan är om man vågar göra detta utan att sätta in ett momentstag? Tänker att risken finns att bladfjädrarna blir S-formade och knäcks annars om man gasar/bromsar hårt.
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Postat: ons mar 19, 2014 18:42
av Rössvik
Hade nog satt på ett momentstag annars kroknar nog bladen rätt fort.... och du bör nog ha de nya fjädrarna mitt över axeln......
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Postat: ons mar 19, 2014 22:17
av Baua
Hej!
En fråga från en okunnig.
Varför kör du med både blad och spiralfjädrar bak?
Vad blir det för fördel?
Mvh
Magnus
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Postat: ons mar 19, 2014 23:42
av squiz3r
Kort svar för att det är ett lätt sätt att höja den på. Långt svar: jag tycker bättre om dynamiken i spiralfjädrar, de har en konstant fjäderkoeficient till skillnad från bladfjädrar. De ger längre fjädringdväg än bladen. Fjädringen blir också jämnare med framaxeln som har spiraler. Enda anledningen till att jag har kvar bladen är för att hålla axeln på plats. Annars måste man bygga bärarmar, panhardstag osv.
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Postat: tor mar 20, 2014 11:08
av Rössvik
squiz3r skrev:Kort svar för att det är ett lätt sätt att höja den på. Långt svar: jag tycker bättre om dynamiken i spiralfjädrar, de har en konstant fjäderkoeficient till skillnad från bladfjädrar. De ger längre fjädringdväg än bladen. Fjädringen blir också jämnare med framaxeln som har spiraler. Enda anledningen till att jag har kvar bladen är för att hålla axeln på plats. Annars måste man bygga bärarmar, panhardstag osv.
fast det där med längre fjädrings väg köper ja inte .... kanske e så på cherokee förstås, men min flexar ju nästan en meter mellan ändlägena o de e med fabriks blad... runt om
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Postat: tor mar 20, 2014 11:16
av Robe
Bläddrade lite i tråden men såg inte, vad är det för modell på spiralfjädrarna?