Vi har bara varit här ett par dagar, så jag vet inte vad jag ska säga om läget i Bosnien.
Det finns flera olika religioner har jag förstått. Landet är uppdelat, massa konstiga gränser på kartan. Tror att det är ganska komplicerat och bräckligt. Man märker att det finns missnöje.

Vi rullar vidare. Vägarna är tomma, men kantade av gravstenar med bild på unga män. Dödade på -90 talet.

Det finns ingen här, vart är alla?

Dom flesta husen ser ut så här.
Fortsätter till Livno, börjar bli dags att leta reda på en plats vi kan sova på också. Frun tycker inte att det känns okay att vildcampa här. Stannar på en restaurang och äter middag.

En Patrol parkerar bredvid våran bil. En man i 20:års åldern går runt och snokar vid bilen, samtidigt som han pratar i mobilen. Vi går ut från restaurangen och kollar vad som står på.
Han ville bara fota sin bil bredvid vår, prata expedition och resor. Han kunde ingen engelska, hade mobilen redo med en engelsk-talande kompis. Hans dröm var att åka någonstans, vart som helst, med sin Patrol. Varför han inte gjorde/kunde det vet jag inte, skakade bara på huvudet när jag frågade.
-Vill ni campa? frågade han sedan. (via tolken)
-Jo, vi letar efter någonstans att sova. (frun tvekar)
-Jag vet en plats med 500 vildhästar, uppe i bergen. (frun hoppar jämfota av förtjusning)
Han åker och tankar först, 10 liter.
Hämtar sin tolk-kompis.
Vi åker bakom och ser att det är hög mobil-aktivitet i bilen, blir lite fundersamma om det var så bra det här.
Bilen stannar i en återvändsgränd där det står en bil (japs-suv) med två personer i, och ytterligare två personer bredvid bilen. Alla skulle kunna få en roll som skurk i någon Beck film, utseendemässigt. Det pratas och gestikuleras vilt en stund innan vi åker vidare. Efter en stund kommer japs-suven och kör om oss. Den svarta Patrolen som vi följer efter kör extremt sakta. Det börjar bli kväll, och det är nästan svart nu. Vi följer en okänd bil upp i bergen, där det inte finns en levande själ förutom deras kompisar.
Vi hittar några hästar (ca 15 st) som vi matar, sedan kommer vi till hans jaktstuga där vi tar kväll.
All mobiltrafik och japs-suven var för att lokalisera hästflocken, för fruns och den lilles skull.
Tänder en lägereld åt oss, innan han frågar om han kan göra något för oss. (samtidigt som han har sin bil på tomgång och lyser upp campen åt oss)
-Allt är perfekt, det här blir jättebra.
Han såg nästan lite besviken ut för att jag inte kunde komma på något. Ville ge honom lite diesel pengar, men det var blankt NEJ på det. Vi är nu fb-vänner, så kan vi översätta lite hjälpligt via det. Han skrev och tackade oss för att vi ville campa på hans plats! Gästfriheten är det inge fel på.