Reparationer som spårar ur.... Mudderverket 2.0
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Forumräv
Nu är det premiär lastat och det gick som det var tänkt.
Ligger hur stadigt som helst i 90 km/m med frugans 945 bak på.
Knäcken tog ca 5 minuter att montera och lika snabbt åkte den av.
Nu håller jag på med bakljusen på knäcken som ska monteras med stickkontakt till draget.
Så nu har jag änligen min biltransport igen.

Ligger hur stadigt som helst i 90 km/m med frugans 945 bak på.
Knäcken tog ca 5 minuter att montera och lika snabbt åkte den av.
Nu håller jag på med bakljusen på knäcken som ska monteras med stickkontakt till draget.
Så nu har jag änligen min biltransport igen.

Senast redigerad av Finnpower den sön nov 21, 2010 12:56, redigerad totalt 1 gånger.
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...
Det är en diesel 6:a UTAN turbo....
Så fort jag hittar en turbosnurra för rimliga peningar blir det uppdatering.
Denna är kombinerad jobb och nöjesbil.
Vill jag ha en bil med flak och lämmar har jag det och får jag för mig att hämta en bil så är knäcken och ramperna riggade på 5 min.
Kranen kommer oxå att sitta i hylsa så den kommer oxå att gå att ta av och på på ca 5 min.
Sen att jag får hänga 2500kg efter är ju bara bonus.
Med lite rymligt samvete så kör jag en blazer på kärran och en Cherokee få flaket.
Det är ju en föredetta 5tons bil med fjädring intakt så jag vet att den håller.
Enda nackdelen är att den är lite lägre växlad än dom lätta bilarna. Jag har kört 110 med den men den måste få en pumpjustering innan jag ligger och marschar i dom hastighetern...
Känner mig ganska nöjd...
Om nån har har en d24 turbo liggande så hojta gärna till.
Så fort jag hittar en turbosnurra för rimliga peningar blir det uppdatering.
Denna är kombinerad jobb och nöjesbil.
Vill jag ha en bil med flak och lämmar har jag det och får jag för mig att hämta en bil så är knäcken och ramperna riggade på 5 min.
Kranen kommer oxå att sitta i hylsa så den kommer oxå att gå att ta av och på på ca 5 min.
Sen att jag får hänga 2500kg efter är ju bara bonus.
Med lite rymligt samvete så kör jag en blazer på kärran och en Cherokee få flaket.
Det är ju en föredetta 5tons bil med fjädring intakt så jag vet att den håller.
Enda nackdelen är att den är lite lägre växlad än dom lätta bilarna. Jag har kört 110 med den men den måste få en pumpjustering innan jag ligger och marschar i dom hastighetern...
Känner mig ganska nöjd...
Om nån har har en d24 turbo liggande så hojta gärna till.
Nu är den nybes och klar,nästan...
Fastän jag visade upp intyg på triplexen att den är godkänd enligt EC/94/20 för släpvagnsvikt 3500kg på 50mm kula så skrev han endast 2000kg på 50mm. Grrrrr
Så nu får jag beställa en rtid till och åka in och visa intyget på nästa station ,betala 410 spänn till.
Lastvikten blev 1320kg med rampen monterad.
Vågen visade på 2080kg med iläggsskiva på flaket och alla lämmar monterade. 1/2 tank.
Detta betyder att bilar med tjänstevikt upp till ca 17-1800kg kan jag köra med hyfsat gott samvete.
Nån som behöver nåt kört?
Fastän jag visade upp intyg på triplexen att den är godkänd enligt EC/94/20 för släpvagnsvikt 3500kg på 50mm kula så skrev han endast 2000kg på 50mm. Grrrrr
Så nu får jag beställa en rtid till och åka in och visa intyget på nästa station ,betala 410 spänn till.
Lastvikten blev 1320kg med rampen monterad.
Vågen visade på 2080kg med iläggsskiva på flaket och alla lämmar monterade. 1/2 tank.
Detta betyder att bilar med tjänstevikt upp till ca 17-1800kg kan jag köra med hyfsat gott samvete.
Nån som behöver nåt kört?
Nya bud och nya givar!
Efter kontakt med Transportstyrelsen så kom vi fram till att det är ett nationellt krav som krockar med en EU-regel och då vinner i detta läget den nationella regeln.
MEN, Han informerade mig mycket ingående hur jag skulle söka dispens och hur jag skulle formulera mig för att den skulle gå igenom.
Så nu väntar jag på min dispens 600kr fattigare men när jag har den i handen så betyder det att om du har en gammal dragbalk som är godkänd enligt SS3501 för X antal kilo och en 50mm kula som klarar enligt EC/94/20 mer än 2000kg så är det bara att skicka in om en dispens.
Paragrafen som bråkar:
vvfs 2003:22 kap 20
710§ Släpfordonsvikt för kopplingsanordning med 50 mm dragkula får inte överstiga 2 000 kg och med 60 mm dragkula inte överstiga 6 000 kg.
ch den som räddar mig:
vvfs 2003:22 kap 20 §10 och framåt
Lastbil och buss med totalvikt upp till 3 500 kg
Övergripande krav
10 § Lastbil och buss med totalvikt upp till 3 500 kg skall ha kopplingsanordning som
1. uppfyller kraven i direktiv 94/20/EG samt 11 och 12 §§, eller
2. uppfyller kraven i 11 – 16 §§.
Gemensamma krav
11 § Kopplingsanordning på lastbil och buss med totalvikt upp till 3 500 kg skall vara av typen kula med diameter 50 eller 60 mm. Alternativt kan även en kombination av dessa tillsammans med bogseranordning (s.k. Triplex-koppling) tillåtas.
12 § Kopplingsanordning skall vara tillfredställande fastsatt i fordonets chassi. Fastsättning av kopplingsanordning i bil skall vara utförd med skruvförband och enligt tillverkarens anvisningar. Skruvarna skall vara säkrade.
Krav enligt 10 § 2
13 § För släpvagnsvikter över 1 500 kg skall kopplingsan-ordning ha provats enligt svensk standard SS 3501 utgåva 1 eller motsvarande.
14 § Släpfordonsvikt för kopplingsanordning med 50 mm dragkula får inte överstiga 2 000 kg och med 60 mm dragkula inte överstiga 6 000 kg.
15 § Släpfordonsvikt för kopplingsanordning med demon-terbar kopplingsdel får inte överstiga 3 000 kg.
I klartext så betyder detta att tex alla bilar som får dra hur mycket som helst INTE får hänga på mer än 2000kg på 50mm kula om inte dragbalken är typad enligt ec/94/20.
Även om alla vet att om dragbalken är godkänd för 3500kg på 60 kula så klarar den ju det på 50 kula men det är inte lagligt!!!!
Klassiskt paragrafrytteri enligt mig.
Alla bilprovningar som ger godkänt på en en gammal dragbalk med ny kula vid tex utbyte av triplex gör fel.
Hur kul känns det då man ville vara laglig och sa att dragbalken är nymonterad men av samma modell som satt orginalmonterad.
Här finns hela lagtexten för den som är nyfiken.
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr022.pdf
Och här finns de olika ändringarna oxå.
http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument ... ng=2003:22
Lite intressant är att tex stänkskydd hanteras på ca 4-5 sidor
Efter kontakt med Transportstyrelsen så kom vi fram till att det är ett nationellt krav som krockar med en EU-regel och då vinner i detta läget den nationella regeln.
MEN, Han informerade mig mycket ingående hur jag skulle söka dispens och hur jag skulle formulera mig för att den skulle gå igenom.
Så nu väntar jag på min dispens 600kr fattigare men när jag har den i handen så betyder det att om du har en gammal dragbalk som är godkänd enligt SS3501 för X antal kilo och en 50mm kula som klarar enligt EC/94/20 mer än 2000kg så är det bara att skicka in om en dispens.
Paragrafen som bråkar:
vvfs 2003:22 kap 20
710§ Släpfordonsvikt för kopplingsanordning med 50 mm dragkula får inte överstiga 2 000 kg och med 60 mm dragkula inte överstiga 6 000 kg.
ch den som räddar mig:
vvfs 2003:22 kap 20 §10 och framåt
Lastbil och buss med totalvikt upp till 3 500 kg
Övergripande krav
10 § Lastbil och buss med totalvikt upp till 3 500 kg skall ha kopplingsanordning som
1. uppfyller kraven i direktiv 94/20/EG samt 11 och 12 §§, eller
2. uppfyller kraven i 11 – 16 §§.
Gemensamma krav
11 § Kopplingsanordning på lastbil och buss med totalvikt upp till 3 500 kg skall vara av typen kula med diameter 50 eller 60 mm. Alternativt kan även en kombination av dessa tillsammans med bogseranordning (s.k. Triplex-koppling) tillåtas.
12 § Kopplingsanordning skall vara tillfredställande fastsatt i fordonets chassi. Fastsättning av kopplingsanordning i bil skall vara utförd med skruvförband och enligt tillverkarens anvisningar. Skruvarna skall vara säkrade.
Krav enligt 10 § 2
13 § För släpvagnsvikter över 1 500 kg skall kopplingsan-ordning ha provats enligt svensk standard SS 3501 utgåva 1 eller motsvarande.
14 § Släpfordonsvikt för kopplingsanordning med 50 mm dragkula får inte överstiga 2 000 kg och med 60 mm dragkula inte överstiga 6 000 kg.
15 § Släpfordonsvikt för kopplingsanordning med demon-terbar kopplingsdel får inte överstiga 3 000 kg.
I klartext så betyder detta att tex alla bilar som får dra hur mycket som helst INTE får hänga på mer än 2000kg på 50mm kula om inte dragbalken är typad enligt ec/94/20.
Även om alla vet att om dragbalken är godkänd för 3500kg på 60 kula så klarar den ju det på 50 kula men det är inte lagligt!!!!
Klassiskt paragrafrytteri enligt mig.
Alla bilprovningar som ger godkänt på en en gammal dragbalk med ny kula vid tex utbyte av triplex gör fel.
Hur kul känns det då man ville vara laglig och sa att dragbalken är nymonterad men av samma modell som satt orginalmonterad.
Här finns hela lagtexten för den som är nyfiken.
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr022.pdf
Och här finns de olika ändringarna oxå.
http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument ... ng=2003:22
Lite intressant är att tex stänkskydd hanteras på ca 4-5 sidor

-
- Hemmastadd
så enkelt var de inte för öss när vi ville ha drag på våran då vi fortfarande har vår C reggad. nytt drag var det enda dom godkände. alltså helt nyttfrån butik. och de gick inte och bygga ett själv heller
Jeep where ever you want to go
Cherokee XJ höjd 9", 33" TSL, Long arms, Kompressor, Rocksliders,Winch mm All Home Made
Cherokee XJ höjd 9", 33" TSL, Long arms, Kompressor, Rocksliders,Winch mm All Home Made
Kan man bara visa på att det är testat enligt ss3501 eller EC/94/204x4onroad skrev:så enkelt var de inte för öss när vi ville ha drag på våran då vi fortfarande har vår C reggad. nytt drag var det enda dom godkände. alltså helt nyttfrån butik. och de gick inte och bygga ett själv heller
och det är till den modellen så ska dom inte kunna neka!
Krokar finns så det dräller.Det är dragbalken som kan vara lurig.
Vad jag har lärt mig efter ett antal omreggningar är att tillverkarna är väldigt hjälpsamma med att rota fram gamla papper och intyg om man bara kan se nåt nummer på balken.
-
- Hemmastadd
ja det var vår drag balk som var problemet. änen att den är stadig och sitter duktigt fast i bilen så gick de inte för vi hade inget papper på den. Men sen kollade vi mekonomen vad en ny krok o allt skulle kosta....2400 troro jag de var 

Jeep where ever you want to go