Blazer -88, både det ena o det tredje...

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » mån okt 13, 2008 14:41

Nu har helgen passerat o en del saker har blivit gjorda...

Motorkuddar bytta. Dom syntes visst inte så bra mot träklossen men det går iaf att se att den närmaste var ganska slut, gick att plocka ut innerdelen på den...
Bild

Bort med dom gamla grenrören
Bild

Bild

Bild

Tittut, där satt en liten ventil
Bild

Lambdasonden på plats i nya röret. (jag vet att det är värdelöst svetsat men svetsen hade väl en dålig dag. Mina svetsar brukar bli betydligt bättre)
Bild

Headers på plats
Bild

Bild

Det blev väldigt trångt till oljefiltret och shacklarna till framfjädrarna. Men det tar inte i nånstans iaf.
Bild

Bild

Bilen går så fint nu igen, men nånting är lite mysko på en cylinder i högra raden, syns om man låter bilen stå på tomgång o sen gasar till. Då blåryker den. den bluddrar även lite på den sidan. får väl lossa tändstiften på den sidan o se hur dom ser ut.

Strax blir det utflykt till jönköping, där ska inhandlas lite avgassystem på biltema...

Har även ett antal saker till att göra, lägga åt vänster framhjulslager, skaffa ny bussning till styrdämparen, lufta bromsarna o få fast innerskärmen ordentligt igen.

Edit: slänger in en bild på fördelningslådan oxå. Om nån skulle råka vara intresserad...
Bild

Wild_Devil
Guru

Smått och gått

Inlägg av Wild_Devil » tis okt 14, 2008 0:28

Smidig fin liten fördelningslåda du har..blir ju avis!! ;-)

Lamdasond?!? Har du ny fin insprutningsmotor?!?
Borde det inte sitta en på vardera sida?? (eller missade jag att se att det satt på båda sidorna?!?)

Har ni igen biltema närmare Ulricehamn??
Gillar ordningen och verktygen i din verkstad...grova träbitar och träkubbar...billig och enkelt..känns säkrare och stadigare än dom där pallbockarna..
Vad blir nästa projekt och göromål efter avgassasystemet nu då?!?!
/R

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » tis okt 14, 2008 10:35

Ja den är ganska liten o smidig, har dock aluminiumhus så den är inte lika tålig som dom äldre lådorna.

Jepp jag har insprutning (tbi) Bilen är ju en -88. så med tanke på att där även sitter headers nu så borde den dra sig uppåt 240 hk kanske... Nä det sitter bara en lambdasond på dom. Med tanke på att det är centralinsprut och sen gemensamt insugningsrör till alla cylindrarna så räcker det ju att den mäter på ena sidan. (blandar datorn fel så blir det ju fel till alla cylindrar så då kvittar det ju att den bara mäter på ena sidan.)

Nope närmaste biltema är i jkpg. men jag bor på "rätt" sida ulricehamn så jag har bara några kilometer ut till r40 o sen är det 4,5 mil raka spåret. Hmm man tager vad man haver :P Kan jag bara ta motorsågen o gå o kapa en kubbe av lagom längd i våran vedvälta så går jag ju inte o köper små pallbockar...

Nästa grej är en massa småfix, lägga åt vänster framhjulslager, skaffa ny bussning till styrdämparen, lufta bromsarna, få fast innerskärmen ordentligt igen (tills jag skaffar ny), byta en rasad stötdämpare, skaffa nya shacklar till framfjädrarna (dom gamla är krokiga :/ ) Och så finns det MASSOR med rost att fixa. (men det visste jag om när jag köpte bilen, var även därför den var så billig att jag hade råd att köpa den)

Och önskelistan kan göras hur lång som helst: Axlar d60+14bff (eller volvo tgbportaler), crossover steering och hydro assist, skivbromsar bak, vinsch, ny höjningssats med andra fjädrar bak och shacklefilp + längre shacklar fram (ca 8" lyft totalt), karosshöjning, nya däck på ca 40", doubler fördelningslåda (lågväxeldelen från en np203 ihopbultad med en komplett np205), nya starkare kardaner, fixa all rost. och så vidare....

Nutti
Forumräv

Inlägg av Nutti » tis okt 14, 2008 22:53

henke_99 skrev:ny höjningssats med andra fjädrar bak och shacklefilp + längre shacklar fram (ca 8" lyft totalt), karosshöjning...
ojdå, med en sån höjning får du nog tänka om med däckstorleksvalet :lol: jag har en total höjning på 9" (4"fjädror, 2" klossar+3"kaross) och mina 40" ser altför småa ut enligt mig...men jag har 44" på gården, när man sätter dem på plats fyller dom upp hjulhusen rätt så bra :)

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » tis okt 14, 2008 23:22

Det kan vara sant, men om jag ska ha större än 40" så behöver jag byta axlar. tror inte mina nuvarande kommer hålla för mig o min gasfot annars... Men har ju inga tydliga planer framför mig, är mest önskningar. bortsett från karosshöjningen (den är ju inte så dyr) Behöver nog även försöka spara ihop så jag kan köpa nya däck till våren, då får det bli nåt som är lite större än dom på 36" som sitter där nu.

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » lör okt 18, 2008 17:19

Nu så är avgassystemet komplett. Trodde först att jag skulle behövt använda svetsen men efter att ha kapat av adaperrören efter kollektorn en bit så gick rören fria från fördelningslådebalken med centimetermarginal. Och nej det är inte rostfria rör, orkar bara inte lägga nån energi på att måla dom. Fixar rostfria rör när dom här har rostat upp. (nu vet jag ju vad för delar som behövs)

Som synes så tar röret i balken om man försöker vinkla upp det.
Bild

Vänster sida
Bild

Bild

Och höger sida
Bild

Bild

Bild

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » tis nov 04, 2008 20:29

Jaha, har man inte jobb så får man skaffa sig... Var i värnamo på träff den 25/10, skapade mig då en del jobb. Blazers flyter tydligen inte, och mina tändkablar är inte vattentäta... Fastnade i ett hål som från början inte var så djupt. Men på grund av att jag lyckades ta mig lite fram o tillbaka så blev det djupare o djupare. Det hela slutade med motorstopp när vattenlinjen var mellan strålkastarna... Men efter att ha blivit uppvinschad på land vaknade han så småningom till liv igen, med hjälp av startkablar o startgas.

Tog mig i alla fall tillbaka till kompisens verkstad med en suzuki i snöre efter (rasad koppling).

Jobbet framför mig är nu att byta motorolja nån mer gång (har bytt 2 ggr nu), byta ut växellådsoljan som luktar bränt och fixa en ny kofångare. Den gamla strök med när fästet till bogserkroken på ena sidan fram gav med sig. Ska bli ett hemmabygge där jag kan montera en vinsch. Får även bli en rejäl motortvätt, då hela motorrummet har en ljusbrun nyans...

Edit: Kompisen hade visst filmat, visserligen bara med mobilkamera men ändå... Hade några andra kört igenom först, o rört upp leran lite hade jag nog kommit igenom. Den var så förbannat seg när jag körde ner. http://www.garaget.org/video/zauyq2qbvn6s

MrHawk
Moderator
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » ons nov 05, 2008 7:36

henke_99 skrev: Blazers flyter tydligen inte, och mina tändkablar är inte vattentäta..
:lol:
henke_99 skrev: Kompisen hade visst filmat, visserligen bara med mobilkamera men ändå... Hade några andra kört igenom först, o rört upp leran lite hade jag nog kommit igenom. Den var så förbannat seg när jag körde ner. http://www.garaget.org/video/zauyq2qbvn6s
Såg änna ruskigt sugande ut den leran.
I aim to misbehave

Joel_Vbg
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Joel_Vbg » ons nov 05, 2008 11:01

Den lät jävligt gott må jag säga. :D
Men nej, flöt gjorde den inte.... :lol:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » sön nov 09, 2008 15:57

Suck...

Nån som kan gissa vad detta är för nåt? :urk: :think:
Bild

Har även bytt olja i växellådan, och sedan för första gången sen badet kört i sån hastighet att jag har kommit upp på 4:an, bara för att konstatera att den inte växlar upp till mer än 3:an :aargh: :evil:

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » tis nov 18, 2008 18:25

Tråget är nerplockat, ska bara rengöras innan det monteras tillbaka. Sedan ska det nog bli ordning på motorn igen...

Och så var man lite fattigare. Men å andra sidan finns det nu lite reservdelar hemma...

Suburban -90
6.2 liters diesel, 400 låda (tror jag), Gm 10-bultsaxel fram, Gm 14 bults sf-axel bak :D Det bör vara nåt fel på motor eller växellåda, vilket får jag ta reda på senare. Den är inhandad på skroten för 4000 kr. Ser jag som hyfsat prisvärt...

Tack för tipset Ernie

Bild

Joel_Vbg
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Joel_Vbg » tis nov 18, 2008 18:42

Fan, den saknar nåt? :mrgreen:
Sälja delar?

Mvh

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » tis nov 18, 2008 19:07

Suburban cab :P Eftersom bilen var inlämnad till skroten så ville dom inte lämna ut den igen, Skulle först bara köpt drivlinan (motor-låda-axlar) Men kom först fram till att det var bättre om jag kunde ta hem bilen o plocka loss dom grejerna då en del el sitter i karossen, för att få göra detta kom vi fram till att jag kunde kapa karossen vid stolarna, fick ju då kvar allt av värde på ramen. Det hadde dessutom stått en volvo ovanpå så taket var lite buckligt...

Försäljning av delar får vi se i ett senare skede, har inte riktigt bestämt vad för delar som ska behållas. Eller om man kanske skulle bygga ett offroadobjekt av den kanske. Chevavanar är ju ungefär lika långa :twisted:
Joel_Vbg skrev:Fan, den saknar nåt? :mrgreen:
Sälja delar?

Mvh

Joel_Vbg
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Joel_Vbg » tis nov 18, 2008 20:44

henke_99 skrev:Försäljning av delar får vi se i ett senare skede, har inte riktigt bestämt vad för delar som ska behållas. Eller om man kanske skulle bygga ett offroadobjekt av den kanske. Chevavanar är ju ungefär lika långa :twisted:
Hahaha, ja så kan man ju också göra, vet du hur bakre sido dörrarna var på karossen och hade den ambulans bakdörrar?

Kul idé med van kaross på den, inte alls omöjligt, dom finns ju i mängder med. :D
Jag var väl mest sugen på framskärmarna och hela fronten om det är i bra skick?
GMC fronten är snygg!

Mvh

Jimmy6,2
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av Jimmy6,2 » tis nov 18, 2008 21:57

Synd att det inte var en -91:a för då hade det varit en L80E låda i nu är det som sagt en th400 stark men 3 växlad.

Har du tur så sitter det en NP205 fördelningslåda på. Dessutom är det med 32 splines ingående axel. Bästa sorten :D . Kolla om fördelningslådan är av aluminium eller gjutjärn!

Annars grattis till ny förvärvet.

Per
"Vilken jävla idiot som helst kan hantera en kris. Det är det dagliga livet som tröttar ut en."

Skriv svar