Sida 3 av 3
Postat: lör mar 14, 2009 18:29
av Atlas
Usch o fy. De lät inte bra. Har ingen idè på de. Aldrig hör talas om de förut. De e inte så att den pumpen e sleten inut tro. Bara en fundering. Men va vet jag.... Lycka till med den iallfall. Annars e de pumpbyte igen. Men se om du an lämna den till nån som kan kolla trycket i pumpen.
Själv har jag vatt o hämtat en tdi motor till min.
Postat: lör mar 14, 2009 18:50
av Greven
Atlas skrev:Usch o fy. De lät inte bra. Har ingen idè på de. Aldrig hör talas om de förut. De e inte så att den pumpen e sleten inut tro. Bara en fundering. Men va vet jag.... Lycka till med den iallfall. Annars e de pumpbyte igen. Men se om du an lämna den till nån som kan kolla trycket i pumpen.
Själv har jag vatt o hämtat en tdi motor till min.
Jag provkörde den i bilen den satt på innan jag tog bort den och då gick den klockrent...
Det verkar som att felet blir värre och värre med.
Är så trött på skitet så jag tänkte ställa av den igen och ställa den nånstans där jag inte ser den.

Postat: lör mar 14, 2009 19:33
av Mathias T
låter som om det är tändförställningen som strular,brukar ge konstiga fenomen med roök och knack samt dålig ork
Postat: lör mar 14, 2009 19:51
av Greven
Mathias T skrev:låter som om det är tändförställningen som strular,brukar ge konstiga fenomen med roök och knack samt dålig ork
Har provat att vrida pumphjulet i dom ovala hålen både tidigare och senare insprut men den går likadant förutom att den knackar mer vid tidigare insprut.
Fick ju flytta över elektroniken och alla givarna, funderar på ifall nån fjäder eller nån "plupp" som tillhör dom har kommit fel?
Postat: lör okt 31, 2009 9:39
av Greven
Soppan börjar bli dyr, dax att ta nya tag med min Felicia igen!

Var å köpte en resevdelsbil som jag ska plocka pumpen ifrån. Skam den som ger sig!

Postat: lör okt 31, 2009 19:34
av Greven
Skiftat pumpar idag, reservdelsbilen går lika fint som innan och min Felicia har kvar smma problem!!
Går hårt och konstigt och när man drar ut bilen rejält så dör den, det måste va nåt skit i tanken!!? Har för mig att jag har provat med en extern tank...

Ingen som har erfarenhet av nåt liknande?
Postat: lör okt 31, 2009 20:24
av IsuzuDiesel
Lucaspumparna är grymt känsliga för tjuvluft, kolla alla anslutningar.
Går den bara dåligt på höga varv/hög belastning?
Farsan har också lucas i sin bil och nu har han fått nog och beställt en Boschpump som vi ska slänga in nästa vecka...
Postat: lör okt 31, 2009 20:29
av Greven
MPalm skrev:Lucaspumparna är grymt känsliga för tjuvluft, kolla alla anslutningar.
Går den bara dåligt på höga varv/hög belastning?
Farsan har också lucas i sin bil och nu har han fått nog och beställt en Boschpump som vi ska slänga in nästa vecka...
Har provat två olika pumpar nu och problemet kvarstår...
Den går hårt även på tomgång.
Ska kolla upp om det är goja i tanken imorgon tänkte jag..
Postat: lör okt 31, 2009 20:38
av IsuzuDiesel
Den skulle kunna bero på en magnetventil vid sidan av pumpen, klickar den ca 10-15 ggr när du vrider på tändningen?
Det hörs tydligt.
Den ändrar tändningen beroende av belastning.
Postat: tor nov 05, 2009 17:23
av Greven
Nu har jag provat med en dunk i motorrummet kopplad direkt på pumpen och bilen går likadant!
Kan bara konstatera att bränslesidan är det inget fel på.
Nu har jag börjat fundera på om det är ventilerna som inte stänger, nån som vet hur det funkar med hydrauliska lyftare?
Kan det va så att när jag tokvarvar motorn så blir oljetrycket för högt så ventillyftarna gör så att ventilerna inte stänger?

Postat: tor nov 05, 2009 18:32
av IsuzuDiesel
Du kan ju prova med ECUn från pickisen så att du kan utesluta solenoiderna också, efter det är det väl bara nåt motorfel kvar...
Hur gjorde du med startspärren när du bytte pump? Den sitter ju inkapslad på Lucasen.
Har bytt pump på farsans bil nu och drog en ny kabel till stoppsolenoiden men tydligen går startspärren via pumpen till startmotorn så jag får ingen ström till startmotorn nu

Postat: tor nov 05, 2009 19:00
av Greven
MPalm skrev:Du kan ju prova med ECUn från pickisen så att du kan utesluta solenoiderna också, efter det är det väl bara nåt motorfel kvar...
Hur gjorde du med startspärren när du bytte pump? Den sitter ju inkapslad på Lucasen.
Har bytt pump på farsans bil nu och drog en ny kabel till stoppsolenoiden men tydligen går startspärren via pumpen till startmotorn så jag får ingen ström till startmotorn nu

Jag klippte kablarna till solenoiderna och skarvade ihop dom med databoxen som sitter under pumpen just för att även kunna utesluta att det var fel på dom.
Databoxen som sitter under pumpen måste man ju flytta över för den hör ju ihop med bilen.
Postat: fre nov 06, 2009 15:31
av IsuzuDiesel
Fasiken vilket märkligt fel du har råkat ut för...Finns ju inget logiskt fel kvar. När du bytte pump, använde du samma banjobult till sug- och returslangarna? Nån av dem kanske är igensatt???
Kanske är lättare att flytta över hela motorn från pickupen så det blir ordning på pendlarbilen!
ang startspärr så såg det annorlunda ut på Forden, men nu funkar det!
Postat: tis nov 24, 2009 21:21
av Greven
Nu äntligen är hela motorn bytt och bilen går som den ska.
Måste ha varit nåt strul med att ventilerna inte stängde som dom skulle som "Mathias T" skrev i "Linus" tråd...