Tragiska dödsfall i Gällivare som troligen var relaterade till Internet droger... givetvis har föräldrar ett ansvar för vad barnen pysslar med men langarna är ju duktiga på att locka nyfikna ungdomar... Polisen skyller på resursbrist eller så är det felprioriterat från ledningen... verkar vara upp till varje polisman att göra vad de vill??? (i alla fall i Norrbotten om man har hört länspolismästarens och chefen Gällivares uttalande i media!!!???) trögt segt utredande av knarklangare och drägg är så krävande så det är roligare att vara ute och skjuta laser-pistol och kolla trasiga baklyktor etc... nog raljerat om det
Skiv/film industrin kunde köpa/lobba till sig IPRED så det moraliska av regeringen borde ju vara att gratis införa lag som gör att man kan sätta dit internet langare... kända sidor, inget krypterat... kolla IP som loggar på och handlar (ähh vadå det är ju bara att läsa av ordern)... ta paketet i posten och vips har man bevis mot langaren och denna kan sättas dit (beställaren, läs ungdomen kan ju få besök av några som förklarar konsekvenserna med användande av dessa gifter, syftet skall ju inte vara att jaga ungdomarna -det är langarna man vill åt).
IPRED har ju visat hur lätt man kan få göra husundersökningar... behövs inga oceaner av bevis... Polisens arbete mot knark skulle underlättas betydligt och man skulle inte behöva spana och avlyssna i månader mot en langares lägenhet... "nykter" person gick in och den samme kommer ut märkbart påverkad = ta ett snabbt drogtest på denne och om det är positivt = husundersökning = langaren åker dit ... Polisen vet ju vilka ställen det knarkas/langas från men saknar i dag stöd att rensa upp.
försiktighets princip på substanser = om man vid intagande (dricka mindre än ett par liter eller äta mindre än 3kg) kan bli påverkad på det minsta sätt så är substansen olaglig tills myndigheter sagt att den är OK = blir ingen grå-zon av svampar, nya kemiska produkter m.m
Jag reflekterade/kände att jag måste skriva av mig lite då samhället skyller på resurser och kan inget göra åt bl.a. knarkhandel utan massa bevis m.m medan som sagt pengar kan köpa lagstiftning som i princip vänder på bevisbördan, dvs skyldig tills du själv bevisat motsatsen och husundersökning kan ske på i princip inga belägg alls...
Jag stödjer fortfarande inte fildelning, håller inte på med det och det är olagligt MEN att via pengar kunna köpa sig en gräddfil i rättsystemet är helt fel...