Piratebay??

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

sos
Veteran

Inlägg av sos » ons apr 22, 2009 15:39

tjolahopp... lite off-topic men jag hoppas knyta ihop det på slutet :roll:

Tragiska dödsfall i Gällivare som troligen var relaterade till Internet droger... givetvis har föräldrar ett ansvar för vad barnen pysslar med men langarna är ju duktiga på att locka nyfikna ungdomar... Polisen skyller på resursbrist eller så är det felprioriterat från ledningen... verkar vara upp till varje polisman att göra vad de vill??? (i alla fall i Norrbotten om man har hört länspolismästarens och chefen Gällivares uttalande i media!!!???) trögt segt utredande av knarklangare och drägg är så krävande så det är roligare att vara ute och skjuta laser-pistol och kolla trasiga baklyktor etc... nog raljerat om det

Skiv/film industrin kunde köpa/lobba till sig IPRED så det moraliska av regeringen borde ju vara att gratis införa lag som gör att man kan sätta dit internet langare... kända sidor, inget krypterat... kolla IP som loggar på och handlar (ähh vadå det är ju bara att läsa av ordern)... ta paketet i posten och vips har man bevis mot langaren och denna kan sättas dit (beställaren, läs ungdomen kan ju få besök av några som förklarar konsekvenserna med användande av dessa gifter, syftet skall ju inte vara att jaga ungdomarna -det är langarna man vill åt).

IPRED har ju visat hur lätt man kan få göra husundersökningar... behövs inga oceaner av bevis... Polisens arbete mot knark skulle underlättas betydligt och man skulle inte behöva spana och avlyssna i månader mot en langares lägenhet... "nykter" person gick in och den samme kommer ut märkbart påverkad = ta ett snabbt drogtest på denne och om det är positivt = husundersökning = langaren åker dit ... Polisen vet ju vilka ställen det knarkas/langas från men saknar i dag stöd att rensa upp.

försiktighets princip på substanser = om man vid intagande (dricka mindre än ett par liter eller äta mindre än 3kg) kan bli påverkad på det minsta sätt så är substansen olaglig tills myndigheter sagt att den är OK = blir ingen grå-zon av svampar, nya kemiska produkter m.m

Jag reflekterade/kände att jag måste skriva av mig lite då samhället skyller på resurser och kan inget göra åt bl.a. knarkhandel utan massa bevis m.m medan som sagt pengar kan köpa lagstiftning som i princip vänder på bevisbördan, dvs skyldig tills du själv bevisat motsatsen och husundersökning kan ske på i princip inga belägg alls...

Jag stödjer fortfarande inte fildelning, håller inte på med det och det är olagligt MEN att via pengar kunna köpa sig en gräddfil i rättsystemet är helt fel...

AtEase
Moderator
Kontakt:

Inlägg av AtEase » ons apr 22, 2009 18:23

Nja, IPRED har ju hittills inte visat sig alls vad jag vet? Eller rättare sagt, det finns inget fall ännu där lagen prövats i rätten. Sen kanske APB skickar ut hotbrev i mängder, men det är ju inget som kommit fram än så länge iaf.

Tvärtom så verkar ju fler och fler internetoperatörer sätta käppar i hjulen på IPRED-lagen, fantastiskt kul tycker jag. Här har skivindustrilobbyn lagt en massa pengar och kämpat i flera år för att få agera privat polis, och sen när de äntligen fått igenom sin rättsosäkra lag så finns det ingen information tillgänglig att hämta ut :lol: :thefinger:
En inställd spelning är också en spelning.

sos
Veteran

Inlägg av sos » tor apr 23, 2009 10:04

AtEase skrev:Nja, IPRED har ju hittills inte visat sig alls vad jag vet? Eller rättare sagt, det finns inget fall ännu där lagen prövats i rätten. Sen kanske APB skickar ut hotbrev i mängder, men det är ju inget som kommit fram än så länge iaf.

Tvärtom så verkar ju fler och fler internetoperatörer sätta käppar i hjulen på IPRED-lagen, fantastiskt kul tycker jag. Här har skivindustrilobbyn lagt en massa pengar och kämpat i flera år för att få agera privat polis, och sen när de äntligen fått igenom sin rättsosäkra lag så finns det ingen information tillgänglig att hämta ut :lol: :thefinger:
Det är ju onekligen intressant... men jag vet att jag dragit iväg off-topic då jag tycker mig se att det inte alls är några problem att få en lag som tillåter husundersökningar (i princip öppnar för visitation också) och därmed känns det konstigt att inte detta även kan implementeras på knarklanganre, tjuvar, drägg m.m ... de är ju kända av polisen men den normala lagstiftningen försvårar/omöjligör ett effektivt polis arbete... OM samma principer som för IPRED tillämpades så skulle ju polisen kunna agera på nästan inga bevis... t.ex. där bor en känd knarklangare = han är skyldig till motsatsen bevisats = vi kan sparka in dörren när vi vill och sätta fast han.

AtEase
Moderator
Kontakt:

Inlägg av AtEase » tor apr 23, 2009 18:17

Problemet med det är ju att polisen saknar resurser att göra allt det där.

Att vi fått IPRED-direktiv och -lag beror ju på att det finns en pengastark lobby bakom som har motiverat det hela med ekonomi och säkert frihandel eller sån skit också.

Vi har ju fått oss ett samhälle där det absolut viktigaste är att värna företags "rätt" att tjäna pengar. Istället för ett samhälle som värnar om individens väl och ve. Har man stora pengar bakom sig så får man sin vilja fram i oerhört hög utsträckning i dagens samhälle.

Edit: Och det är ju som sagt en enormt stor skillnad på brottmål och civilmål när det kommer till beviskraven. Sjukt men sant.

sos
Veteran

Inlägg av sos » tor apr 23, 2009 18:55

Ligger mycket i det du säger... rycker ut liten bit
AtEase skrev:Problemet med det är ju att polisen saknar resurser att göra allt det där.
precis det jag tänkte... kräver ju nästan inga resurser alls då de slipper ligga på och spana månader i sträck och avlyssna m.m det skulle ju räcka med 5min kontroll då och då (åka förbi i princip) och slå till då det ser misstänkt ut utanför det kända rövarnästet... Internet-drog-handlarna vore ju buslätt att sätta fast... låt FRA spana som har tillstånd... f*n har vi öppnat för miljardärerna via IPRED så kan vi väl öppna för polisen och socialen också... :?

AtEase
Moderator
Kontakt:

Inlägg av AtEase » fre apr 24, 2009 7:47

Du har fortfarande "problemet" att i ett brottmål ska man bevisas vara skyldig för att bli fälld och dömd till fängelse. Du måste presentera bevis som håller i rätten, och det låter sig inte göras så lätt.

Det finns ju ingen legal marknad för droger, så det finns ju ingen som kan stämma nån i ett civilmål och påstå att langarna har snott deras marknad.

hesselgren
Beroende

Inlägg av hesselgren » fre apr 24, 2009 8:01

oj vad synd, det blev jobbigare för alla stackare som vill ha allt gratis.. *sarkasm*

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » mån jul 27, 2009 22:23

Apropå fildelning och ladda ner musik...
Kalle som pirat orsakade debatt
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Ackeblack
Forumräv

Bolagen får skylla sig själva....

Inlägg av Ackeblack » tis jul 28, 2009 0:33

En hyfsad cd kostar 200 kr efter att alla i kedjan gjort sitt påslag... Producentkostnad per cd är väl beräknat till att vara ungefär 5kr och 40 öre har jag läst någonstans.... Resten är påslag...
Går jag in vid min lokala skivaffär och de skivorna helt plötsligt kostar 50 kr så skulle iallafall jag handla skivor som bara f:n!

Så gå in på deras hemsidor och protestera mot de höga priserna!
Här finns det en lista över diverse bolag: http://www.hitmakarna.nu/skivbolag_ny.html
Ä dä 4hjulsdrivet ä dä ok!

Marcus-84
OffroadGeek

Inlägg av Marcus-84 » tis jul 28, 2009 10:13

>För min del är det så här: Om jag vill ha en skiva med ett band å köper den så får jag med låtar som jag INTE vill ha, exvis en skiva det gått reklam på så hör man 2st som är bra å tänker: "åh vilken bra skiva, den köper jag". Sen visar det sig att 2st är bra å 14 är skräp, då har jag betalat 169kr för 2st låtar! :evil:

Jag ser hellre att man plockar ihop dom låtar man vill ha å betalar per låt å kvalitet på skiva. Sen skickas skivan hem till mig med en faktura.

Kanske redan finns?? :?
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

beelzebubs
Veteran
Kontakt:

Inlägg av beelzebubs » tis jul 28, 2009 11:53

Marcus-84 skrev:>För min del är det så här: Om jag vill ha en skiva med ett band å köper den så får jag med låtar som jag INTE vill ha, exvis en skiva det gått reklam på så hör man 2st som är bra å tänker: "åh vilken bra skiva, den köper jag". Sen visar det sig att 2st är bra å 14 är skräp, då har jag betalat 169kr för 2st låtar! :evil:

Jag ser hellre att man plockar ihop dom låtar man vill ha å betalar per låt å kvalitet på skiva. Sen skickas skivan hem till mig med en faktura.

Kanske redan finns?? :?
Det blir nog dyrt administrativt ett.

Skivindustri måste förse kunden med det de vill ha, så det enklaste vore att de skapar en sida där kunden kan ladda ner sin musik och betala per låt.

Sen om man nu anser sig att man måste ha låtarna på en cd så är det ju inte svårare en att det går att bränna en själv.

Marcus-84
OffroadGeek

Inlägg av Marcus-84 » tis jul 28, 2009 11:57

Nej, okej. Skivan kan man bränna själv men låtarna ska JAG/KUNDEN få välja. För jag betalar då inte 169kr för några låtar! Bästa blandningen gör man själv :D
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

beelzebubs
Veteran
Kontakt:

Inlägg av beelzebubs » tor aug 13, 2009 13:07

Vet någon vad skillnaden mellan Spotify och The Pirate Bay är!

Enligt en artists som vågar uttala sig så finns det ingen.
http://ugglanyheter.blogspot.com/

Kan även bjuda på ett fint citat:
Sony Music, som alltså är en av dem som varit med och stämt skiten ur Pirate Bay, agerar nu på precis samma sätt som Pirate Bay, med den lilla skillnaden att Sony har försökt mörka det.

Och en sak är säker. Jag blir hellre våldtagen av Pirate Bay än rövknullad av Hasse Breitholtz och Sony Music och kommer därför att lyfta alla mina låtar från Spotify i väntan på en hederlig nättjänst.

Detta är vad Uggla skriver på sin blogg.

Summan av detta är väll ändå att det inte var vi användare TPB:s tjänster som gjorde/gör att artisterna får/fick dåligt betalt utan jättarna till skivbolag.

Bertilson
Veteran

Inlägg av Bertilson » tor aug 13, 2009 16:34

skillnaden är väl att du streamar allt ifrån Spotify, alltså kan inte lägga över låtarna till mp3-spelare, skiva etc.

Samt att du får lyssna på en massa rekalm om du inte betalar för tjänsten.
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

Stefan
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av Stefan » tor aug 13, 2009 22:44

Det finns trevlig mjukvara som gör att du kan få hem all musik till din dator från spotify oxå om man vill så den inte bara streamas för stunden..
http://WWW.olerumoffroaders.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Mahindra Cj 540 Sport
med Toy8 axlar och 36 tummare = till salu
Suzuki 416 Turbo = Såld :-(
CHEROKEE XJ 1989 = Såld

Skriv svar