Sida 3 av 8

Postat: lör maj 02, 2009 22:23
av carl_hannes
Hej niva_mats

Häftigt åk. Roligt projekt.

Hur många såna här finns det i Sverige? Kan väl inte vara så vanliga?

Ha det :naughty:

Hannes

Postat: lör maj 02, 2009 23:09
av mattebigge
niva_mats skrev:Den är säkert jette jette fin renaren...
Men jag fick en från en scania som kostade gratis som jag ska prova
först...

Total budget för bygget ligger i runda tal på 11-12 000:-
Dom femtio kronorna är vad jag har behövt köpa in för just detta bygget..
Allt annat har jag liggande på hyllan från demonterade bilar eller saker som jag köpt till annat från början..
Till och med provturen gick med diesel som jag hadde stående i ett fat efter drännerat tankar på ett par bilar...


Tex det vänstra motorfästet är en järnbit från en trailer som jag bytte åt en kund för en tid sedan..
Skrot egentligen men den var hyffsat rak och knappt rostig så jag sparade den.
Bultar sparar jag och sorterar in i fack..Visst det tar tid och den skall värderas. Men jag är en lycklig arbetsgivare då jag betalar mig själv en usel timlön. Och all tid i verkstan är för mig kreativ tid..
Sortera skruv är en stund som man kan avända till att fundera på saker och ting..
Och en räddad mutter är ju värt 1 kr eller nått.

Det är inte av snålhet utan för att kunna lägga mina surt förvärvade slantar på sånt som är viktigt...
Det blir riktig bur i bilen till hösten tex.
Bättre stolar och 4 punktsbälten.
Spartips!!! jag dricker massor av kaffe, (10-15, muggar/dag, 1 mugg = 4 koppar, )men är för lat för att brygga, därför blir det euroshoppers pulverkaffe, perfekta burkar att spara bultar, skruvar, muttrar osv i ,..!!!!!!!!

Postat: sön maj 03, 2009 7:23
av niva_mats
carl_hannes skrev:Hej niva_mats

Häftigt åk. Roligt projekt.

Hur många såna här finns det i Sverige? Kan väl inte vara så vanliga?

Ha det :naughty:

Hannes
Jag skulle tro att det är omkring 10 som blivit reggade i sverige...
Jag känner till 6-7 av dessa..

Postat: sön maj 03, 2009 7:26
av niva_mats
mattebigge skrev:Spartips!!! jag dricker massor av kaffe, (10-15, muggar/dag, 1 mugg = 4 koppar, )men är för lat för att brygga, därför blir det euroshoppers pulverkaffe, perfekta burkar att spara bultar, skruvar, muttrar osv i ,..!!!!!!!!

:urk: :weird: :thefinger: Jag sa ju att jag snålade för att ha råd med viktiga saker...
Och bra kaffe är en av dessa saker..
Men glasburken var en bra sak :D

Postat: sön maj 03, 2009 7:32
av carl_hannes
Helt rätt niva_mats. Jag skulle hur som hellst försöka bygga så billigt som möjligt. Om jag hade jobb också. Och tjänade mycket pengar. Lite sport i det.

Ha det :naughty:

Hannes

Postat: sön maj 03, 2009 7:50
av henke_99
Jag hade vart intresserad av yorken på din gamla motor, om jag inte redan införskaffat en. Hmm man kanske skulle ha två för o få mer ork på tryckluftsverktyg... :think:

Trevligt projekt för övrigt, allt måste ju inte alltid vara nytt, bara det fyller funktionen som krävs. Och lite färg kan göra underverk...

Postat: sön maj 03, 2009 8:30
av niva_mats
henke_99 skrev:Jag hade vart intresserad av yorken på din gamla motor, om jag inte redan införskaffat en. Hmm man kanske skulle ha två för o få mer ork på tryckluftsverktyg... :think:

Trevligt projekt för övrigt, allt måste ju inte alltid vara nytt, bara det fyller funktionen som krävs. Och lite färg kan göra underverk...
Funderade en hel del på om jag skulle putsa upp motorn riktigt..
Men jag kom fram till att jag ville få fram en look att den legat där sedan bilen var ny..
Och jag har ju fått den komentaren som jag sökte..
Det var någon som sa att det inte såg nått speciellt ut och den legat där lääänge...

Postat: sön maj 17, 2009 11:20
av niva_mats
Lite uppdateringar...

Första provkörningen resulterade i ett generatorbyte..
Sen var det dax att prova winchen hos Tazz som behövde hjälp att hålla lite i en verkstadsvgagn som skulle ut från tomten..
Då dödde den nyrenoverade generatorn :shock:
Jaja i med en ny.. Körde en hel vecka med den och experimenterade lite med att koppla om trådarna på den...
Och i frdags så vrt den tvärdöd när jag kom hem från jobbet.. Jag som skulle till Dalby och hjälpa till med banbyggning inför Sv. cup 2 :twisted:

Då fick den där Jävla Delcon respass ut ur bilen den hamnade på andra sidan landsvägen i ett krondike förövrigt efter att jag gått lös med släggan på den... :twisted: :twisted: :twisted:

I verkstan stod orginalmotorn med en rejäl Volvo generator så den plockade snabbt av. Delcon hadde breda grova remmar så jag tog remskivan från den och la i den.. Dock krävdes det lite fin mekansikbearbetning av fästet.. ( Vinkelkap) Och koppla in trådarna som jag jag hadde klippt av när motorn lyftes ut.. Provstart och 14V leverarades efter en uppvarvning till 1200rpm... :D

Dock återstod det ett litet problem vacumpump :!: Efter ett samtal med Lassesuzusian så var det bestämt att han skulle plocka med sig en från en SAAB 9000 till tävlingen dan därpå...

Upp i ottan och körde till Dalby och där kom Lasse med pumpen och den monterades i.. Vart lite osäker på om den verkligen orkade dra över kolven så sög jag av den oxå.. :rodnar:

Provkörning och det fungerade, vågade inte prova lägga ur den utan såg det som ett senare problem.. Efter en stor kopp Java så vart jag redo för dagen..
Nänä jag skulle inte tävla utan vara Miljöchef/ Bärgare..
Winchade på en suki lite grand och generatorn höll.. Men det var ju bara en suka ju. så jag väntade i lugn och ro på en större bil...
Det var en pajero ssom jag fick dra i 2 ggr men det blev med stroppen... Ena gången visade det sig att jag kom upp utan problem i ett spår där standard bilarna tävlade.. Trevligt.. Dieseln e seg värre och svarar gör den oxå om man behöver.
Sen var det dax för en lite djävligade bärgning... En av spindlarna satte sig ganska dumt. i uppförsbacke med stora stenar framför framhjulen.
Nu skulle elen få bekänna färg.. Och mycket riktigt så höll det...

Här står bilen i väntan på jobb..
Bild
I förgrunden så har vi Nettan som tävlar för Rocks. Det var ganska nära att det skulle bli winchning av henne oxå men hon kom faktiskt loss från den där stygga stenen :shock: .

Inför hemfärden så konstaterade att vacumpumpen orkade lägga ur 4 hjulsdriften.. Så den fick godkänt..

Idag så är det städning av garage och bil på programmet samt rening av den första frityroljan.. Jag kör den genom kaffefilter men det blir inte melodin i framtiden då det tar en jävla tid...

Postat: fre maj 22, 2009 20:40
av niva_mats
Inte mycket uppdaterat här.. 8)

Men jag har inte legat på latsidan heller...
Lite pille här och där.. Fått dit backljus, bytade ut den lilla fläckten till en störrre..
I helgen skall det monteras Voltmätare, Tempmätare, Extraljusena skall kopplas in och en det till...
Tankarna skall oxå kopplas samman.. Om jag har rör vinklar hemma.. Hmmmm...

Förresten... Någon som kan hjälpa till med att bygga en utväxling till min hastighetsmätare? Den går 20-25% fel nu..

Postat: sön maj 24, 2009 12:17
av TMT
kan du inte skriva om skalan på hastighetsmätaren?
skriv ut en bild på en skrivare så kan du ha en UAZ i bakgrunden också lite små fräsigt :wink:

Postat: sön maj 24, 2009 18:41
av niva_mats
Helt rätt tänkt TMT men... Jag vill gärna ha en vägmätare som e korrekt oxå...

Då är utväxlingen det enda allternativet..
Hasse kom med en bra tanke igår..
Om man tar kugghjul från RC-bilar så borde man kunna få det rätt..
Det handlar ju bara om 20-23% skillnad på hjulen..

Postat: sön maj 24, 2009 19:00
av optodsl
clasolson har väl kugghjul

Postat: tis jun 09, 2009 18:04
av niva_mats
Claesolson hadde tyvärr inte nått vettigt så säkandet går vidare...

I stället så har det hänt annat...
Vart iväg på en liten runda helgen som gick.. Det blev drygt 50 mil..
Inga stora saker egentligen att rapportera förutom att jag är lite fundersam om att tempen drar upp till 100C på landsväg men i terrängen så håller den sig väldans låg...
Skall i första läget skölja systemet och se vad som händer.

Stannade i Tingsryd för att titta lite på trailen i helgen och hämta upp mitt nya kapell som kom direkt från Murmansk.. Tack PV för detta är helnöjd...
Det blev även ett stop hos Jenik här på forumet som hadde en stor låda till mig..

Det var rena julafton :D
Kompressorn och winchfjärrarna... Dessa monterades igår.

Jag la märke till lite saker..
Kabeln som kommer med den blev utbytt till en grövra modell då kompressorn monterades längst bak i bilen. Klickade även på gänglåsning på alla skruvar på den för att den skall slippa gängas i sär.

Fjärren den har 5 kablar och det Jenik har kagt upp en skiss på hur det skulle koplas så det var busenkelt..
Jag drog dock upp en tråd till styrningen till instrumentbrädan för att ha en säkerhetsbrytare där.. Dvs all styrning avslagen när winchen inte används..
Jag klantade till det lite då jag råkade snurra påbulten i skruvförbantet till reläät vilket innebar att det blev brott där. Fick montera ett nytt.. Verkligen oturligt.

Kompressorn
Bild

Handenheten till Winchen
Bild

fordonsenheten
Bild

Det kom oxå ett paket sand från 4hjulsdrift.
Bild

Så har har budgeten spruckit totalt...
Men det e kuligt i allafall.... :D

Postat: tis jun 09, 2009 19:12
av fr006
Hej, angående kugghjul så finns det en hel del i en skrivare.
Har du nån aning om vilka storlekar du behöver. Vi har några hundra skrivare på jobbet.

Sam :hello:

Postat: tis jun 09, 2009 20:41
av Bertilson
hmmm

Det finn företag som kan bygga om din hastighetsmätare annars så att den stämmer. man rullar billen 100m och räknar hur många varv wire snurrar. sen skriver man ner detta och skickar iväg mätaren ihop med den lappen.

Vet däremot inte vem som gör och hur mycket det kostar. var många år sedan jag skulle gjort så, men jag sålde bilen istället.


Filtrerar du bara oljan genom kaffefilter eller skall du filtrera något mer efteråt?


Vad är det för kompressor?? 12/24v? eller är det något hemmabygge??


Hur verkar sanden till däcken? Är den liknade som glasblästersand eller hur stora korn är det?