Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Malle
- Veteran
- Inlägg: 1709
- Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
- Ort: Möckleryd - Tingsryd
Inlägg
av Malle » mån dec 21, 2009 22:14
Bil 46
Renault Safrane:
"Småbilar, axelryckningar och vitlökskrubb. Det är sånt som fransmännen är bra på. Men att få dom att bygga en hyfsat stor bil är lika lönlöst som att be dom sluta flirta med din flickvän eller få med dem i ditt krig. Vilket inte på något vis hindrar dom från att försöka - det orkeslösa resultatet ser du här. Som om någon vid sina sinnens fulla bruk skulle tänka:´Jaa, ska jag tjacka en sån där maxad Audi eller ska jag istället spola ner en ohyggligt stor summa pengar i toaletten genom att välja en bedrövlig Renault?´Hum...Ärligt talat, det enda skälet till att Safrane någonsin fick finnas till, var att franska statstjänstemän skulle ha något hyfsat komfortabelt att susa genom Paris i för att hinna med ännu ett snedsprång."

Senast redigerad av
Malle den mån dec 21, 2009 22:17, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!
-
RangeMog
- Forumräv
- Inlägg: 693
- Blev medlem: fre mar 14, 2008 11:59
- Ort: Falkenberg
Inlägg
av RangeMog » mån dec 21, 2009 22:16
ööhhh e inte det en korv1.

Att slåss för att få fred är som att knulla för att bli oskuld
Toyota Hilux 07(bruksbil) .rangemoggen (projekt )nedlagt
-
4x4power
- Guru
- Inlägg: 3059
- Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
- Ort: Sandhill, Jönköping
Inlägg
av 4x4power » mån dec 21, 2009 22:17
om inte jag ser helt fel är det en corvette på bild?

4x4 Engineering Sandhill
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
-
Malle
- Veteran
- Inlägg: 1709
- Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
- Ort: Möckleryd - Tingsryd
Inlägg
av Malle » mån dec 21, 2009 22:18
kopierade visst in fel adress hehe

Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!
-
jeepetorp
- Beroende
- Inlägg: 1405
- Blev medlem: lör jun 02, 2007 21:53
- Ort: Södertälje
Inlägg
av jeepetorp » tis dec 22, 2009 11:56
trooper skrev:Min syster köpte en nästan ny SAAB 600 (Lancia) en gång i tiden.
Den kommer säkert högt på din lista av sämsta bilar genom tiderna

.
Sådan hade Pappa. Riktigt kul att köra, men alla småfel som över huvud taget kunde fantiseras fram fans på den bilen...
Den blev även halvt handikappsanpassad. En vacuumpump sög ner kopplingen när man tryckte på en knapp på växelspaken. När man sedan började gasa så kom kopplingen uppsmygande. Funkade inget vidare, slet ut kopplingen otroligt fort.
-
Wältmeister
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Inlägg
av Wältmeister » tis dec 22, 2009 17:50
Vilken som är tidernas sämsta bil är nog svårt att fastställa.
En sak är säker - dom kommer från storbrittannien.
Har vuxit upp med en pappa som hade mer pengar än förstånd.
Resulterade en serie bilar som måste ha varit dåtidens sämsta.
Humber Pullman
Humber Super Snipe
Jaguar Mk VII
Hillman Minx
Bedford lastbil(förmodligen felstavat, borde hetat Bad Ford)
Han varvade med ett par tyskar.
BMW 501
BMW 503
Att dom senare har förlorat alla världskrig hittils är inte förvånande.
Ännu märkligare är att dom tidigare vann krigen. Med tanke på kvaliteten.
Ingen av dem hade tillstymmelse till driftsäkerhet.
Varje gång vi skulle ut så frågade min mamma lågmält om vi inte skulle ringa på Taxi i stället.
Men det blev alltid som vanligt.
När batteriet var tömt och man nästan frusit fast på läderklädseln innanför de totalt igenimmade rutorna beordrades min mamma att ringa efter Taxi.
Ja det var tider det.
Min pappa var lite inkonsekvent. Varannan bil tror jag var någon form av amerikansk Ford. Såvitt jag minns så strejkade dessa aldrig.
Men å andra sidan hade han även tre franska Fordar. En av dem hade den klädsamma insikten att nattparkerad fatta eld och destruera sig själv.
En Cométe Monte Carlo hade minst sagt engelsk driftsäkerhet. Men väldigt snygga ekerfälgar.
Men minnets bäst före datum är för länge sedan utgånget. Detta var bara brottstycken.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
Sdkfz251
- Guru
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
- Ort: Båstad
Inlägg
av Sdkfz251 » tis dec 22, 2009 18:32
Pappa var också "anglofil" och hade nästan bara engelska bilar som var lite si och så.
Ett par Austin Cambridge, en Vauxhall Victor en Vauxhall Viva och en Cresta. Sedan blev det dock Volvo PV, Amazon, och 240... en och annan Fiat 600 han dock trilla imellan.
Den sämsta bil jag ägt var nog en SAAB 99 -73 med Triumph-motor, riktig skitbil.

Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
-
niva_mats
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5160
- Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
- Ort: Jäla (Falköping)
Inlägg
av niva_mats » tis dec 22, 2009 19:15
Jag tycker det är ganska roande att enligt mig själv så är gamla öststatsbilar förvånansvärt bra..¨
Visst dom kräver att man tar hand om dom, med en skiftnyckel, skruvmejsel, hammare och en större hammare...
Bara 3 säkringar i UAZen, startvev så batteriet får gärna vara dött..
Flödar gör man enkelt genom att pumpa fram bensin med handpumpen...
dubbla tankar.
Men komfort nääähäää det kan man få på hemmet eller i en vadderad cell...
Förresten... Värmen är kanon i en UAZ...
Förresten.. Det är betydligt lättare att få igång en UAZ än en dator som fått bootsectorvirus.. jobbat på ett sådant problem i 2 dagar nu...
Näää det e inte så enkelt som att sätta i en CD..
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
-
Knegolf
- Rutinerad
- Inlägg: 373
- Blev medlem: mån maj 26, 2008 18:02
- Ort: Eslöv - Malmö T/R
Inlägg
av Knegolf » tis dec 22, 2009 20:05
niva_mats skrev:Jag tycker det är ganska roande att enligt mig själv så är gamla öststatsbilar förvånansvärt bra..¨
Visst dom kräver att man tar hand om dom, med en skiftnyckel, skruvmejsel, hammare och en större hammare...
Bara 3 säkringar i UAZen, startvev så batteriet får gärna vara dött..
Flödar gör man enkelt genom att pumpa fram bensin med handpumpen...
dubbla tankar.
Men komfort nääähäää det kan man få på hemmet eller i en vadderad cell...
Förresten... Värmen är kanon i en UAZ...
Förresten.. Det är betydligt lättare att få igång en UAZ än en dator som fått bootsectorvirus.. jobbat på ett sådant problem i 2 dagar nu...
Näää det e inte så enkelt som att sätta i en CD..
Har man bootsectorvirus, så är det ju bara att köra i skivan in i konsollen och skriva "fixmbr" eller vad det var. Sen kan man ju skriva över/ta bort skiten som orsakar problemet. Sen efter det får du köra ERD-commander och rädda det som formaterats.
-
Wältmeister
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Inlägg
av Wältmeister » tis dec 22, 2009 20:13
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
Malle
- Veteran
- Inlägg: 1709
- Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
- Ort: Möckleryd - Tingsryd
Inlägg
av Malle » tis dec 22, 2009 20:17
[quote="niva_mats"]Jag tycker det är ganska roande att enligt mig själv så är gamla öststatsbilar förvånansvärt bra..¨
Kommer en sådan också så småningom, dock ej en UAZ hehe...
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!
-
Malle
- Veteran
- Inlägg: 1709
- Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
- Ort: Möckleryd - Tingsryd
Inlägg
av Malle » tis dec 22, 2009 20:37
Bil 45
Jaguar XJ40:
"När XJ40 lanserades skröt man om att man utgått från ett blankt papper, helt förutsättningslöst. Faktum var att Jaguar nån gång under sjuttiotalet skrivit ner på ett papper allt ägarna gillade med sina jaggar - kurviga linjer, traditionell interiör, bra prestanda - och därefter knycklat ihop pappret och spolat ner det på dass. Därför levererades denna oslipade fasa med sin instrumentbräda á la flipperspel och, med standardversionens 2,9 - litersmotor, den våldsamma accelrerationen hos en snigel i en säck. Även om Jaguar skröt om att precis allt var nytt, behöll man man faktiskt några detaljer från de gamla modellerna - främst de som slumpmässigt föll av eller tvärt slutade fungera. Och medan fronten var fyrkantig och knölig, visade sig bakpartiet vara kurvigt och insjunket, Vilket kanske var resultatet av en olyckshändelse. Det sägs att Jaguar hade knådat fram en lermodell som sänts iväg för att kopieras i metall. Men under resans gång smälte modellens bakparti en smula, vilket framkallade en hängrövsform som ingen iddes fixa till. Huvvaligen!"
Fel jagga? Ser inte riktigt likadan ut som i boken tycker jag...
Senast redigerad av
Malle den tis dec 22, 2009 20:47, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!
-
Wältmeister
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Inlägg
av Wältmeister » tis dec 22, 2009 20:44
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
beelzebubs
- Veteran
- Inlägg: 2131
- Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
- Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
-
Kontakt:
Inlägg
av beelzebubs » tis dec 22, 2009 20:51
Äntligen en bil med Lucas elsystem.
Fast på denna tiden så hade de väll gått ifrån plus jord.

-
Lasse Suzican
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
-
Kontakt:
Inlägg
av Lasse Suzican » tis dec 22, 2009 21:18
beelzebubs skrev:Äntligen en bil med Lucas elsystem.
Och eftersom det handlar om "Tidernas sämsta bilar", så lär deet inte vara den sista heller...
BTW.
Ett kul exempel på hur "inhemska grejer är mycket bättre"-kåta engelsmännen är att bl.a Jaggornas insprutningssytem från 90-talet och nyare.
Överallt sitter det små "LUCAS"-etiketter på insprutningen, men pelar man av dom så ståt det BOSCH under......
beelzebubs skrev:Fast på denna tiden så hade de väll gått ifrån plus jord.

Finns väl inget "plus"itivt med Lucas...

// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för
Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!