Blästra karosser

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

turbomannen
Forumräv

Inlägg av turbomannen » sön apr 11, 2010 13:25

jag skulle vilja ha reda på var man vänder sej då ang syra rengöring av då karosser här i sverige för några firmor BÖR DET VÄL FINNAS???

ngn som vet ngt tel nummer el dyligt så man kan få mera info för man har ju inte eget flygplan så man kan åka till usa för ett dopp... :) :)
livet börjar med en cheerokee chief

snart e den 16"hög

beelzebubs
Veteran
Kontakt:

Inlägg av beelzebubs » sön apr 11, 2010 15:42

turbomannen skrev:jag skulle vilja ha reda på var man vänder sej då ang syra rengöring av då karosser här i sverige för några firmor BÖR DET VÄL FINNAS???

ngn som vet ngt tel nummer el dyligt så man kan få mera info för man har ju inte eget flygplan så man kan åka till usa för ett dopp... :) :)
Finns en firma i Norge som skall utföra syra bad.
http://www.bs-teknikk.no/

Tydligen så har det funnits firma i smedjebacken som utfört liknande jobb.
Fast om den finns kvar eller vad den heter hittar jag ingen info om.
Kanske någon annan som vet :?:

P:W
Användare

Inlägg av P:W » fre apr 16, 2010 9:04

Nu kan man visst blästra med torris, det ska tydligen inte skada underlaget man blästrar på alls.

http://www.freezit.se/bl%C3%A4stertextsida.htm
http://www.coldjet.com/en/information/w ... asting.php
If it moves and it shouldn’t – Duct tape
If it doesn’t move and it should – WD-40

1977 IH Scout II
1987 Chevrolet Camaro

Wild_Devil
Guru

Inlägg av Wild_Devil » fre apr 16, 2010 9:46

P:W skrev:Nu kan man visst blästra med torris, det ska tydligen inte skada underlaget man blästrar på alls.

http://www.freezit.se/bl%C3%A4stertextsida.htm
http://www.coldjet.com/en/information/w ... asting.php
Det har dom kört med på förra jobbet i ett par år..blästrar rent svetsen (minns inte vad det är för typ av svets nu dock..) invändigt. Skulle va kalasbra men dyrt dock.
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

Zukini
Hemmastadd

Torr IS

Inlägg av Zukini » lör apr 17, 2010 10:03

www.is-ab.net

Finns i Kortedala, Göteborg
Det var bättre förr, ju förr destå bättre
Vitara, Grand Vitara, Ford Bronco, 4Runner & HJ60

Mathias T
4x4xnerd

Re: Torr IS

Inlägg av Mathias T » lör apr 17, 2010 10:20

Zukini skrev:www.is-ab.net

Finns i Kortedala, Göteborg
jim på det företaget råkar faktiskt bo granne med mig :wink:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

lupo
Användare

Inlägg av lupo » tor apr 22, 2010 12:16

Jag som jobbar dagligen med blästring och lackering kan inte låta bli att förvånas över hur Chip Foose & co kan hävda att deras projekt är blästrade med "nötskal".
För det första är nötskal svindyrt, 30-50 kr/kg. Har en averkningsgrad som gör att det skulle gå åt oförsvarligt mycket material. Dom gånger man använder nötskal är i dom tillfällen man ev, blästrar mödler eller andra känsliga material.
Tillbaka till Foose. Dom bilder som visas efter blästringen, visar en kornhet el anslagsskada i plåten på ca 10-20 μυ (My el Micron).
Detta tyder på att den firman som blästrar för Foose, använder en finkornig mineral, tex Olevinsand el liknande.
Som någon har varit inne på är det inget problem med att blästra på karosseri, men detta måste utföras av någon med känsla, och rätt utrustning.
Ett bra exempel på hur man kan blästra en kaross, är Mats Thollanders amazon projekt. Blästra alla profilerade delar, en bockad plåt är betydligt starkare än en slät plåt. På detta sätt sparar man veckor med slipande, tid man kan lägga på annat.
I dag finns det en uppsjö av blåsmedel, till karosseri har jag med stor framgång användt en fin kalksand som ger minimalt med friktion/värmeutveckling.
Detta blåsmedel har jag användt på allt ifrån karosseri till att blåsa av bottenfärgen på plastbåtar.
Blästerbranschen är tyvärr en cowboy bransch, med många både kunniga och kompitenta aktörer, men också en bransch full av okunniga klippare som är ute efter snabba casch.
Har ni frågor om blästring, val av lackprodukter eller annat relaterat är ni välkomna att maila mig. 8)
//Lupo

Land Rover Defender 90 300 TDI-97
IH Scout-76 (till salu)
Chevrolet K10 6.2D Stepside-83
Chevrolet Silverado c/k1500 Z71-99

SpeedKing
Forumräv

Inlägg av SpeedKing » tor apr 22, 2010 22:43

Min undran är just det där när tunnare plåt slår sig. Blir det blir det en materialförstoring (att materialet smids ut) eller beror det på värmeutveckling?

//John

offroad11
Hemmastadd

Inlägg av offroad11 » tor apr 22, 2010 23:13

Nu är det länge sedan jag höll på med blästring, men i stort sett är det värmen som uppstår av friktionen av mediet man använder som ställer till det och plåten växer.
På min tid så hade jag en vatten injekterad bläster som hjälpte till att kyla och även tog bort dammet. Den var väldigt effektiv och sparade både sand och materialet.
For Jeeps are built not bought!

lupo
Användare

Inlägg av lupo » fre apr 23, 2010 20:24

Friktionen ifrån blåsmedlet, (tryck+blåsmedlets beskaffenhet) skapar värmeutveckling.
Värme= material utvidgar sig. Men om du reglerar temperaturen i underlaget, antingen med tryck, hårdheten i blåsmedel, eller tillför kylning, minimerar du underlagets möjlighet till strukturförändringar.
Alltså, är du osäker, mindre tryck eller större avstånd i från objektet.
Givetvis är syrabad det bästa sättet att rengöra en kaross. Men detta kräver att absolut allt är borttaget i från karossen. Detta är också en onödigt dyr lösning. För att kunna renovera på ett kostnadseffektivt sätt är alternativen få, slipa dig till döds, eller ta bort färgen med kemikalier, eller blästra med rätt metod.
Vill återigen visa till Mats Thollanders Amazon, blästra alla profilerade ytor, slipa resten. Detta är något alla kan göra med en liten fristrålebläster och en kompressor.
//Lupo

Land Rover Defender 90 300 TDI-97
IH Scout-76 (till salu)
Chevrolet K10 6.2D Stepside-83
Chevrolet Silverado c/k1500 Z71-99

Bertilson
Veteran

Inlägg av Bertilson » mån apr 26, 2010 9:29

Pratade men Firman i Asker/ Norge som syradoppar. Grundspris c:A 12.000 till 15.000 NOK, sen tilkommer det för tectyl och plastspackel.

frågade även om pris hos ovan nämnda fima i kortedala. Men har har inte fått nått pris där ännu. men hos dem rör det sig om att blästra bort Tectyl med kolsyreis och sedan tabort färgen men polyester medium.

Låter dyrt, tror jag står fast min min första plan, blästra golv, motorum, skämrar och det mesta invändigt. slipa resten.

Frågan är bara hur man gör där som det sitter kar fin färg. skall man slipa bort denna eller låta den sitta?? Har den suttit i 40år utn problem kanske den sitter i 40 till?
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

beelzebubs
Veteran
Kontakt:

Inlägg av beelzebubs » mån apr 26, 2010 11:29

Åter kom gärna när du fått ett pris från den svenska firman, vore intressant att se skillnaden i pris på de två olika metoderna.

Bertilson
Veteran

Inlägg av Bertilson » tis apr 27, 2010 10:57

Fick ett ungefärligt pris

"Efter att sett din bild på bilen anser jag att vi kan ge ett ung.pris

Att ta bort färgen på karossen kostar ung,12-15.000 kr,
Att ta bort tectylen kostar ung, 8-12.000

Skall vi ta bort både färg och tectyl samtidigt så kan vi göra hela jobbet för 16.000.- +m."

Med andra ord ungefär samma pris
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

Skriv svar