Lufta bromsar Cheva C/K pickis
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Lufta bromsar Cheva C/K pickis
Efter en prov tur verkar det som att bakbromsarna tar efter att pedalen trycks ner 2-3cm och dom kan jag låsa (våt asfalt) känns som att det är rätt ok broms verkan men pedalen går i princip ner i golvet. Jahapp jag ska prova att lufta fram nån dag så får vi se vad som händer, tycker att det är skumt att pedalen är riktigt stum när motor är av och sedan går i golvet när motorn startat?
/Janne
/Janne
Verkar vara ett riktigt hvete de här med bromsrenovering på full size chevys.
Har lite bromsproblem på min oxå men inte orkat ta itu med de än, Tänkt renovera oken fram då dom gärna vill haka upp sig å ligga åt lite. Sen har jag ett mystiskt problem att när jag använt 4wd så låser bakbromsarna före fram, men bara en stund sen fixar det sig självt, Läst lite o tänkt att det kanske är den där förbaskade ventilen?
förövrigt mkt intressant o givande tråd. (gör att man gärna vill lämna bort till verkstad å låta dom jäklas)

förövrigt mkt intressant o givande tråd. (gör att man gärna vill lämna bort till verkstad å låta dom jäklas)

Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!
jahapp!
luftat bak och höger fram men när jag ska lufta vänster fram så verkar det som att jag kan hålla på hur länge som helst luften tar aldrig slut! nån som har nått tips på vad det kan bero på?
/Janne
luftat bak och höger fram men när jag ska lufta vänster fram så verkar det som att jag kan hålla på hur länge som helst luften tar aldrig slut! nån som har nått tips på vad det kan bero på?
/Janne
Det där låter mycket märkligt.jannec skrev:jahapp!
/Janne
Om det är som på min så går bromsröret från huvudcylindern ner till en T-koppling innanför vänsterhjulet, där sticker ett rör ut till vänsterbromsen och det andra fortsätter under kylarbalken över till högerbromsen. Vilket betyder att du omöjligt kan ha fritt från luft i högeroket om du får ut luft i vänsteroket.
Kör du enbart med "foten på pedalen" metoden, eller har du även testat att trycksätta behållaren eller suga med vacum??
jag har bara vacuumsugit, ska prova "foten på pedalen" i kväll och se om det läcker nånstans.
Något jag upptäckte ganska direkt när jag testade vacumsugen första gångerna var att man måste täta gängorna runt luftnippeln ordentligt, annars suger man luft därigenom och det blir en oändlig ström av bubblor i slangen.
Själv fixade jag det med gängtejp, har även fått tips om att det funkar med fett på gängorna.
Själv fixade jag det med gängtejp, har även fått tips om att det funkar med fett på gängorna.
Kanon!
jag ska definitift testa med gängtejp! Jag vill ju inte riva isär nått i onödan.
tack för tippset
/Janne
jag ska definitift testa med gängtejp! Jag vill ju inte riva isär nått i onödan.
tack för tippset

/Janne
jahapp, efter lite test med pedal tryck såg jag att i hålet som är för luftnippeln på v-sida är det någon som dragit i insatts gängor så där dra det in luft mellan gods och gängor.Har tagit bort oket ska fixa det så får vi se hur det går sen.
hejhopp...luftat runt om och huvud cylinder, jag har nu bromsar men pedalen går väldigt långt ner. Några tipps vad det kan bero på?
/Janne
/Janne
Om bromsarna känns bra i övrigt förutom den långa pedalvägen så går min första gissning på dåligt justerade bakbromsar.
Kul att du verkar ha löst bekymret med luftningen iaf
Kul att du verkar ha löst bekymret med luftningen iaf

Tackar Kasken!
Jag hoppas att det löst sej med luftningen
hur kan jag justera bakbromsarna?
/Janne
Jag hoppas att det löst sej med luftningen

hur kan jag justera bakbromsarna?
/Janne
Jag kollade om det gick att justera bakbromsarna utifrån (baksidan) men såg inget hål i bromsskölden som jag skulle kunnat justera genom?
tog av trummorna och kollade justeringen som naturligtvis satt fast, tog isär den på bägge sidorna och smörjde upp den så att den funkar lätt.Justerade så gått det gick och satte sedan tillbaka trummorna.Men den långa pedal vägen är kvar, är det självjustering på bakbromsarna? jag har pumpat på pedalen ifall att det skulle justera ut sej men det verkar som att det är samma pedal spel ändå. har ni nått mer förslag vad den långa pedalvägen kan bero på?
/Janne
tog av trummorna och kollade justeringen som naturligtvis satt fast, tog isär den på bägge sidorna och smörjde upp den så att den funkar lätt.Justerade så gått det gick och satte sedan tillbaka trummorna.Men den långa pedal vägen är kvar, är det självjustering på bakbromsarna? jag har pumpat på pedalen ifall att det skulle justera ut sej men det verkar som att det är samma pedal spel ändå. har ni nått mer förslag vad den långa pedalvägen kan bero på?
/Janne
Justera så att du knappt får på trummorna sedan testar du. Hade samma problem med dodgen...
Om det är samma variant på självjusteringen så får man backa från Kiruna till Skåne innan den har ställt in sig "rätt"!
Om det är samma variant på självjusteringen så får man backa från Kiruna till Skåne innan den har ställt in sig "rätt"!
Dodge RAM 1500
5.2L Magnum
LynxTalk.se - Sidan för dig som åker Lynx !
5.2L Magnum
LynxTalk.se - Sidan för dig som åker Lynx !
Ett tips ang luftning är att se till att bälgen inne i bromsoljebehållaren inte är "ut-bälgad" (kom inte på något bättre ord
)
För om inte den kan bälga ut sig allt eftersom oljenivån sjunker, så blir det undertryck i behållaren,
och då kan man glömma att få ur någon luft.
En polare hade det problemet igåt på sin Blazer,
och jag har haft det tidigare på en motorcykel där det inte ens var någon bälg i gummit
och att lufta utan locket på gick ju inte för då sprutade det olja ur den...
Så jag fick helt enkelt trycka på locket vid varje pumpning och släppa på det där emellan

För om inte den kan bälga ut sig allt eftersom oljenivån sjunker, så blir det undertryck i behållaren,
och då kan man glömma att få ur någon luft.
En polare hade det problemet igåt på sin Blazer,
och jag har haft det tidigare på en motorcykel där det inte ens var någon bälg i gummit

och att lufta utan locket på gick ju inte för då sprutade det olja ur den...
Så jag fick helt enkelt trycka på locket vid varje pumpning och släppa på det där emellan

-
- Användare
Låter då som att jag haft extrem tur när jag bytte vänster fram bromsok idag pga anliggande broms..
Fyllde först på behållaren till max.
Monterade bort oket, dit med nya.
Shifta över bromslangen till nya oket från de gammla.
Det var ju ganska bra tryck i systemet (droppade i ganska hastig takt) så öppnade bara avluftningsnippeln och lät den stå öppen i ca 30sec tills det slutade bubbla och bara rann ur vätska.
Inget pumpande på pedalen, inget vacuum sugande eller något
Bromsar bra, jämnt å fint, pedalen känns stum och bra.
Fyllde först på behållaren till max.
Monterade bort oket, dit med nya.
Shifta över bromslangen till nya oket från de gammla.
Det var ju ganska bra tryck i systemet (droppade i ganska hastig takt) så öppnade bara avluftningsnippeln och lät den stå öppen i ca 30sec tills det slutade bubbla och bara rann ur vätska.
Inget pumpande på pedalen, inget vacuum sugande eller något

Bromsar bra, jämnt å fint, pedalen känns stum och bra.