Sida 3 av 126
Postat: tis maj 17, 2011 21:24
av frank
Idag så blev bakaxeln svetsad, så nu blir det inga mer tråkiga diagonalspinn

.
Har även börjat titta lite på ett lastgaller, är rätt gött att ha att hänga grejer i blandannat.
Hade ett lastgaller ståendes på "lagret" från Hj60 och det va ju som gjutet även till Lj70 visade det sig, så imorrn ska det tillverkas lite fästen för det.
Sen ska det monteras 4st 18W LED-arbetslampor och lite fästen till hilift och diverse annat ska byggas innan tävlingen i helgen.
Kommer lite bilder imorrn tänkte jag

.
Postat: tis maj 17, 2011 21:41
av kalle
Blir nog bra!
Bra idé med 18w led.

Lyser fett bra,ja ska bygga störtbågar till mina innan de blir skogsröj...
Postat: tis maj 17, 2011 21:46
av frank
Ja det ska nog bli OK.
Gillar LEDlamporna skarpt, bra och behagligt ljus, lätta att koppla och sen drar dom ju väldigt lite ström.
Fan va grym din 70:a blev förretsen, är ju inte alls avundsjuk

.
Postat: tor maj 19, 2011 23:07
av frank
Har fått dit arbetsbelysningen idag och kopplat lite el till dom.
Bak valde jag samma lösning som Borkjonas har på sin bil, nämligen att sätta lamporna på insidan av bakrutorna, blir ju inte så utsatta där, fick skära bort en bit av toningsfilmen bara.
Framså satte jag lamporna på plåten nedanför rutan.
Skämde även bort bilen med en tvätt så den är ren och fin inför helgens tävling

.
Va borta en sväng hos swamper nu ikväll och fixade Vagnbok till bilen också.
Tyvärr märkte jag att koplingen slirade mer än den har gjort innan på vägen till och från swamper

, känns inte som att jag har tid och ork att riva ner och byta koppling innan lördag, så jag chansar på att kopplingen ska hålla på tävlingen, har ju aldrig märkt att den slirar nåt på lågen.
Såhär vackra blev mina fälgar efter en träff, så det blir nog till att köpa nya till vitaran sen.

Postat: lör maj 28, 2011 1:10
av frank
Äntligen så har jag fått dit den nya koplingen.
Det var välbehövligt då den gamla lamellen va lite tunn, hade börjat slita på nitarna till lamellplattorna tillochmed.
Va på jula häromdagen och köpte en växellådslyft, det blev mycket lättare att byta koppling nu

.
Passade även på att byta slavcylindern till kopplingen.
Här kommer lite bilder på hur det såg ut under arbetets gång.

Nya VS gamla lamellen.
Köpte denna 230V kompressorn på jula, och tanken är att bygga om den till 12V med hjälp av min T-maxx kompressor jag hade sen innan.
Återkommer med bilder på det.

Postat: lör maj 28, 2011 11:03
av MrHawk
Ja det va la inte konstigt att den kopplingen slirade lite

Postat: sön maj 29, 2011 19:21
av frank
Har pillat lite till med kompressorn, började med att plocka bort 230V motorn från tanken, sen svetsade jag fast fästena från T-maxxen på tanken, efter det så fick den lite ny färg, när färgen hade torkat så skruvades T-maxxen fast på tanken. Nu återstår det bara att koppla ihop dom, hoppas kunna provköra den imorrn.
Här kommer lite bilder på vad som hänt änsålänge.
Har även fått bygga nytt avgassystem då det gamla valde att säga upp sig halvägs in på slingan på Boråschallenget, blir lite jobbigt att åka runt med 30cm avgasrör, men nu låter den dovt och gott igen

.
Postat: sön maj 29, 2011 19:55
av kalle
Hej, jag har haft liknande kompressorplaner som du.
Prövadelite med min gamla swedol 12voltare och en liten 230v.
Jag fick inte tryckströmbrytaren på 230v att funka på 12v...
Har du nån lösning på det? Eller har T-max egen tryckbrytare?
Jag funderar på att köpa ARB tryckbrytare.
Postat: sön maj 29, 2011 21:26
av Chrille_91
kalle skrev:Hej, jag har haft liknande kompressorplaner som du.
Prövadelite med min gamla swedol 12voltare och en liten 230v.
Jag fick inte tryckströmbrytaren på 230v att funka på 12v...
Har du nån lösning på det? Eller har T-max egen tryckbrytare?
Jag funderar på att köpa ARB tryckbrytare.
Jag har byggt exakt likadant med samma tank och en swedolkompressor men mitt problem är att kablarna blir jättevarma när den kommer uppåt 6-7kg (orginalkablarna som var med till kompressorn). Men frånslaget kvittar ju om man har 230volt eller 12volt för de slår ju bara till eller ifrån.
Postat: mån maj 30, 2011 20:10
av frank
Idag har jag fått klart kompressorn. Funkar kanonbra, trodde det skulle va lite krångligt med elen, men det vart ju skitsmidigt.
Nu ska bara kablarna dras från batteriet till lastutrymmet och kompressorn ska monteras, sen ska det dit en slangvinda 12m lång och diameter 10mm på slangen i lastutrymmet

.
kalle skrev:Hej, jag har haft liknande kompressorplaner som du.
Prövadelite med min gamla swedol 12voltare och en liten 230v.
Jag fick inte tryckströmbrytaren på 230v att funka på 12v...
Har du nån lösning på det? Eller har T-max egen tryckbrytare?
Jag funderar på att köpa ARB tryckbrytare.
Såhär kopplade jag:
230V har brun som sitter på P, den låter man va tom.
blå som sitter på N, där sätter du 12V+.
gulgrön som är jord, där sätter man 12V- (jord).
Här har vi lite bilder som förhoppningsvis förklarar lite.
230V koppling.
12V koppling.

Postat: mån maj 30, 2011 20:22
av kalle
Tack för tips/hjälp!
Problemet jag hade var att den lilla dränerongsventilen inte stängde för det.var så dåligt flöde i min swedol pump.
Kunde ju pluggat i o för sej...men den var nog för slö.
Tyckte inte det var värt att satsa på den.
Nu har jag en bättre tvåcylindrig så nu kanske det är värt med ett nytt försök...
Postat: mån maj 30, 2011 20:28
av frank
kalle skrev:Tack för tips/hjälp!
Problemet jag hade var att den lilla dränerongsventilen inte stängde för det.var så dåligt flöde i min swedol pump.
Kunde ju pluggat i o för sej...men den var nog för slö.
Tyckte inte det var värt att satsa på den.
Nu har jag en bättre tvåcylindrig så nu kanske det är värt med ett nytt försök...
Ah, kan nog va så att den va för slö ja, tror min T-maxx är något piggare än Swedols pump, men med en 2cylindrig pump borde det ju funka riktigt bra.
Postat: ons jun 01, 2011 18:27
av frank
Nu sitter kompressorn på plats i bilen

, måste bara åka och köpa lite kopplingar till slangvindan imorrn, sen är det klart.
Såhär blev monteringen.

Postat: mån jun 06, 2011 23:37
av frank
Fick prövat kompressorn på militärbilsträffen i lördags och det kändes som att det gick lite snabbare att pumpa upp däcken nu

.
Jag lyckades även trycka in högerdörren rätt duktigt mot en sten, turligt nog så gick inte rutan sönder, men den gick inte att veva upp efter det, sen gick även ena bandet som håller fast tanken av, men Hööken va så snäll så att jag fick låna ett spännband att sätta fast den med.
Eftersom min vinch valde att ge upp på challenget i borås senast så blev det att köra träff utan, man kände sig ganska handikappad utan vinch så nu har jag beställt en ny, eftersom jag inte vet när den andra blir hel igen.
Det blev en Champion från Electric Winchshop i england med syntetrep på. Den ska va snabbare än den tvåväxlade jag har nu, så det ska bli intressant att prova den.
Borde ha den i slutet på veckan tror jag.
Postat: tis jun 14, 2011 21:26
av frank
Då har man fixat lite med bilen igen. Har haft problem med att den har fått i sig luft i bränslesystemet ibland så att den har vart svårstartad, den har även läckt lite diesel nånstans bak vid tanken har jag sett. Så igår tyckte jag att det va dags att titta på vad det kan va som inte är som det ska.
Började klämma lite lätt på tankpåfyllningsröret och den andra bråten som sitter i hjulhuset bak.... och tummen gick rakt igenom det som en gång varit ett påfyllningsrör

, även dom andra lite mindre rören va skrot, så det va bara att börja snickra ihop ett nytt påfyllningsrör av ett fräscht som låg på hyllan från en
suzuki sen fixades avluftningen och det andra till samtidigt.
Och det verkar som att det funkar bättre nu, hade den till jobbet idag och den startade lätt och gick som den skulle.
Såhär såg röret ut.

Såhär blev det nya.

Sen kom postis med ett trevligt paket igår också

och i paketet låg ett stycke vinch från ElectricWinchShop. Så den packades upp snabbt som attan och skruvades fast i bullbaren, passade på att kapa bort dendäringa plåten som sitter ovanför rullarna till wiregrinden som sitter på bullbaren, för snöret har en tendens till att vilja skava emot den annars. Sen kopplades vinchen in och provades lite lätt för att kolla hastigheten. Den va ganska så snabb helt obelastad iallafall, ska prova den lite mer seriöst framåt helgen tänkte jag.
Här kommer lite bilder på vinchen och monteringen av den.
Lite närmare titt på snöret.
Och här sitter den på bilen.
