Okej, var så jag misstänkte att jag skulle behöva göra, tack för bekräftelsen!tias240 skrev:Kör med relän men kör stöm<--->vippa/mamöverström<--->relä<--->lampa om du förstår hur jag menarSebbesala skrev: Liten fråga ang. "arbetsbelysning", dom vanliga extralysena har jag kopplade med relä så jag måste ha helljuset igång för att ha dom på, men kan man koppla lysen utan relä? Typ:
Ström----Vippbrytare----Lampor----Jord
Finns det nån bra sida som förklarar dethär lite mer ingående
1995 s10 Blazer
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: 1995 s10 Blazer, SAS nedlagt, blir 6" superlift ist
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna

Re: 1995 s10 Blazer, SAS nedlagt, blir 6" superlift ist
Äntligen tagit tag i detdär satans takräcket.
Före:

Efter:

Lite rakare, lite bättre slipat, har lockat rören(hade man tänkt lite innan man byggde så hade det såklart varit girade hörn) och så ska kablarna dras lite snyggare imorrn när det monteras igen!
Typ såhär kommer lamporna sitta(fast rakt
):

Imorrn ska jag även plocka bort dragkroken, och kanske börja på bakre kofångaren(om jag hinner).
Kom också på att när jag plockar bort dragkroken så blir ju fjäderhänkena lägst av allt baki.
Smart lösning? Jovisst!
Har just nu 2" höjningshänken, om jag ist gör 2" sänkningshänken(2" under original alltså) och sen spoa:r(att spoa ska ge typ 5-5,5" höjning) borde innebära att jag får baken typ 1" högre än vad den är nu, vilket blir acceptabelt framåtlut.
Men leder också till sjukt mycket mera frigång baki! Borde leda till att hänkena blir nästan 20cm kortare:D
Före:

Efter:

Lite rakare, lite bättre slipat, har lockat rören(hade man tänkt lite innan man byggde så hade det såklart varit girade hörn) och så ska kablarna dras lite snyggare imorrn när det monteras igen!
Typ såhär kommer lamporna sitta(fast rakt


Imorrn ska jag även plocka bort dragkroken, och kanske börja på bakre kofångaren(om jag hinner).
Kom också på att när jag plockar bort dragkroken så blir ju fjäderhänkena lägst av allt baki.
Smart lösning? Jovisst!
Har just nu 2" höjningshänken, om jag ist gör 2" sänkningshänken(2" under original alltså) och sen spoa:r(att spoa ska ge typ 5-5,5" höjning) borde innebära att jag får baken typ 1" högre än vad den är nu, vilket blir acceptabelt framåtlut.
Men leder också till sjukt mycket mera frigång baki! Borde leda till att hänkena blir nästan 20cm kortare:D
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna

Re: 1995 s10 Blazer, SAS nedlagt, blir 6" superlift ist
Tänk på att för korta hänken kan medföra att bladen tar i ramen vid ihopfjädring.
mvh Rasmus
vw taro -95 med axlar från bj75
subaru outback -99
suzuki gr vitara xl7 -05
vw taro -95 med axlar från bj75

subaru outback -99
suzuki gr vitara xl7 -05
Re: 1995 s10 Blazer, SAS nedlagt, blir 6" superlift ist
Och så kan det begränsa flexet (utfjädringen), som är en av de viktigaste egenskaperna i terrängen.Taro skrev:Tänk på att för korta hänken kan medföra att bladen tar i ramen vid ihopfjädring.
Re: 1995 s10 Blazer, SAS nedlagt, blir 6" superlift ist
Att ramen går fritt har jag redan kollat på, men att det blir annan fjädring hade jag inte tänkt på, får bli en funderare på detdär! Vilket som så ska det axelvändas när väl höjningen till fronten blir inköpt, men kanske väntar med baken tills dess ändå.
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna

Re: 1995 s10 Blazer, SAS nedlagt, blir 6" superlift ist
Extraljus kopplade idag, och takräcke monterat. Blev riktigt nöjd!
Hann inte med att ta bort dragkroken, får se imorrn!
Hann inte med att ta bort dragkroken, får se imorrn!
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna

Re: 1995 s10 Blazer, SAS nedlagt, blir 6" superlift ist
Fått lite gjort idag också!
Utgångsläge:

Klart:

Eller tja, inte klart, men fått lite saker bortmonterade iaf, plockade även bort kompressorn som satt i ena bakskärmen och konstaterade felet till varför jag aldrig har märkt av att mina hijackers har jobbat!

Som synes uppe till vänster så har liksom själva kompressorn vittrat bort
Sen undrar jag också om jag kan flytta denhär grejen(brorsan sa att det var någon sorts avluftningsgrej eller nåt sånt, till tanken):

Och sätta den typ här inne, under golvet bak:

Då jag har gjort ett karosslyft så har jag platsen, men kan/får man flytta den så?
Skulle gärna vilja veta det innan jag sätter igång med någon ordentlig ombyggnation baki:D
Utgångsläge:

Klart:

Eller tja, inte klart, men fått lite saker bortmonterade iaf, plockade även bort kompressorn som satt i ena bakskärmen och konstaterade felet till varför jag aldrig har märkt av att mina hijackers har jobbat!

Som synes uppe till vänster så har liksom själva kompressorn vittrat bort

Sen undrar jag också om jag kan flytta denhär grejen(brorsan sa att det var någon sorts avluftningsgrej eller nåt sånt, till tanken):

Och sätta den typ här inne, under golvet bak:

Då jag har gjort ett karosslyft så har jag platsen, men kan/får man flytta den så?
Skulle gärna vilja veta det innan jag sätter igång med någon ordentlig ombyggnation baki:D
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna

Re: 1995 s10 Blazer, SAS nedlagt, blir 6" superlift ist
Ingen som vet om man kan flytta avluftningsgrejen? Tänkte om det typ är viktigt hur den sitter i förhållande till tanken, har ingen aning om hur den funkar men skulle gärna sätta den innanför ramen iaf!
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna

Re: 1995 s10 Blazer, SAS nedlagt, blir 6" superlift ist
Sebbesala skrev:Ingen som vet om man kan flytta avluftningsgrejen? Tänkte om det typ är viktigt hur den sitter i förhållande till tanken, har ingen aning om hur den funkar men skulle gärna sätta den innanför ramen iaf!
Tror att det bara är å flytta den, men se till att montera den på samma ledd på nya platsen
Mvh Tias
K1500 6.5td 1997 aka "dieselskrutten"
K1500 6.5td 1997 aka "dieselskrutten"
-
- Forumräv
- Inlägg: 930
- Blev medlem: ons jul 13, 2011 20:49
- Ort: borås kinnarumma/fristad
Re: 1995 s10 Blazer, SAS nedlagt, blir 6" superlift ist
kunde nästan jag med (Y)tias240 skrev:Kör med relän men kör stöm<--->vippa/mamöverström<--->relä<--->lampa om du förstår hur jag menarSebbesala skrev: Liten fråga ang. "arbetsbelysning", dom vanliga extralysena har jag kopplade med relä så jag måste ha helljuset igång för att ha dom på, men kan man koppla lysen utan relä? Typ:
Ström----Vippbrytare----Lampor----Jord
Finns det nån bra sida som förklarar dethär lite mer ingående
Volvo 945 Gl
Suzuki SJ 413 long, blivande bil o skogsleksak "suzzelo"
har kört
Suzuki sj 410 A-traktor "Suzzan"
0730850340
Om man vattnar en suzuki SJ, blir den en 5" högre då eller blire en vitara ?
Suzuki SJ 413 long, blivande bil o skogsleksak "suzzelo"
har kört
Suzuki sj 410 A-traktor "Suzzan"
0730850340
Om man vattnar en suzuki SJ, blir den en 5" högre då eller blire en vitara ?
Re: 1995 s10 Blazer, SAS nedlagt, blir 6" superlift ist
Imorrn styr vi till jobbet(en lördag!) och bygger kofångare bak, nice! 

Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna

Re: 1995 s10 Blazer, SAS nedlagt, blir 6" superlift ist
Snabba bilder på kofångaren:(ignorera pojkarna i bild
)



Ska monteras någon form utav nummerskyltsbelysning(den sitter med buntband under bilen just nu), montera shackel, det ska målas(svart), och så ska det på aludurk på ovansidan. Så ska även "innerskärmarna" kapas i höjd med nya bakskärmen, och så ska det monteras sånadär universal gummibreddare både fram och bak.
Men är rätt nöjd med angreppsvinklarna på bilen nu iaf, men lär fixa avgasröret ordentligt också.
Om nån är intresserad så ägnades dagen(efter plåtbockandet) åt dethär, därav den långsamma utvecklingen av bilen
http://www.youtube.com/watch?v=TEw4eQRbqbs




Ska monteras någon form utav nummerskyltsbelysning(den sitter med buntband under bilen just nu), montera shackel, det ska målas(svart), och så ska det på aludurk på ovansidan. Så ska även "innerskärmarna" kapas i höjd med nya bakskärmen, och så ska det monteras sånadär universal gummibreddare både fram och bak.
Men är rätt nöjd med angreppsvinklarna på bilen nu iaf, men lär fixa avgasröret ordentligt också.
Om nån är intresserad så ägnades dagen(efter plåtbockandet) åt dethär, därav den långsamma utvecklingen av bilen

http://www.youtube.com/watch?v=TEw4eQRbqbs
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna

Re: 1995 s10 Blazer, SAS nedlagt, blir 6" superlift ist
Skogstur idag! Mycket bilder

Redan här hängde bakhjulet i luften:

Tog med mig lite natur:







Slut för dagen:

Konstaterat att jag lär testa att köra utan krängningshämmare också, känns som om att dom begränsar endel. Får ta undersöka väghållning vs flex.
Imorrn ska det dock skruvas istället för att köras!


Redan här hängde bakhjulet i luften:

Tog med mig lite natur:







Slut för dagen:

Konstaterat att jag lär testa att köra utan krängningshämmare också, känns som om att dom begränsar endel. Får ta undersöka väghållning vs flex.
Imorrn ska det dock skruvas istället för att köras!
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna

Re: 1995 s10 Blazer, SAS nedlagt, blir 6" superlift ist
tja tnkte höra om du kan förklara hur f** man lägger upp bilder?
För att va gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Re: 1995 s10 Blazer, SAS nedlagt, blir 6" superlift ist
Jag använder forumbilder
http://forumbilder.se/Default.aspx
Så väljer du bara bild så skapar sidan en länk som du bara lägger in i inlägget här!
http://forumbilder.se/Default.aspx
Så väljer du bara bild så skapar sidan en länk som du bara lägger in i inlägget här!
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
