1995 s10 Blazer

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

Re: 1995 s10 Blazer, SAS nedlagt, blir 6" superlift ist

Inlägg av Sebbesala » ons sep 14, 2011 20:38

tias240 skrev:
Sebbesala skrev: Liten fråga ang. "arbetsbelysning", dom vanliga extralysena har jag kopplade med relä så jag måste ha helljuset igång för att ha dom på, men kan man koppla lysen utan relä? Typ:

Ström----Vippbrytare----Lampor----Jord

Finns det nån bra sida som förklarar dethär lite mer ingående :?:
Kör med relän men kör stöm<--->vippa/mamöverström<--->relä<--->lampa om du förstår hur jag menar
Okej, var så jag misstänkte att jag skulle behöva göra, tack för bekräftelsen!
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

Re: 1995 s10 Blazer, SAS nedlagt, blir 6" superlift ist

Inlägg av Sebbesala » tor sep 15, 2011 20:53

Äntligen tagit tag i detdär satans takräcket.
Före:
Bild

Efter:
Bild

Lite rakare, lite bättre slipat, har lockat rören(hade man tänkt lite innan man byggde så hade det såklart varit girade hörn) och så ska kablarna dras lite snyggare imorrn när det monteras igen!

Typ såhär kommer lamporna sitta(fast rakt :roll: ):
Bild

Imorrn ska jag även plocka bort dragkroken, och kanske börja på bakre kofångaren(om jag hinner).
Kom också på att när jag plockar bort dragkroken så blir ju fjäderhänkena lägst av allt baki.
Smart lösning? Jovisst!

Har just nu 2" höjningshänken, om jag ist gör 2" sänkningshänken(2" under original alltså) och sen spoa:r(att spoa ska ge typ 5-5,5" höjning) borde innebära att jag får baken typ 1" högre än vad den är nu, vilket blir acceptabelt framåtlut.

Men leder också till sjukt mycket mera frigång baki! Borde leda till att hänkena blir nästan 20cm kortare:D
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

Taro
Hemmastadd
Inlägg: 229
Blev medlem: tor okt 01, 2009 19:48
Ort: Skellefteå

Re: 1995 s10 Blazer, SAS nedlagt, blir 6" superlift ist

Inlägg av Taro » fre sep 16, 2011 9:20

Tänk på att för korta hänken kan medföra att bladen tar i ramen vid ihopfjädring.
mvh Rasmus

vw taro -95 med axlar från bj75 :)
subaru outback -99
suzuki gr vitara xl7 -05

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: 1995 s10 Blazer, SAS nedlagt, blir 6" superlift ist

Inlägg av Grottulf » fre sep 16, 2011 11:33

Taro skrev:Tänk på att för korta hänken kan medföra att bladen tar i ramen vid ihopfjädring.
Och så kan det begränsa flexet (utfjädringen), som är en av de viktigaste egenskaperna i terrängen.

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

Re: 1995 s10 Blazer, SAS nedlagt, blir 6" superlift ist

Inlägg av Sebbesala » fre sep 16, 2011 12:28

Att ramen går fritt har jag redan kollat på, men att det blir annan fjädring hade jag inte tänkt på, får bli en funderare på detdär! Vilket som så ska det axelvändas när väl höjningen till fronten blir inköpt, men kanske väntar med baken tills dess ändå.
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

Re: 1995 s10 Blazer, SAS nedlagt, blir 6" superlift ist

Inlägg av Sebbesala » fre sep 16, 2011 19:50

Extraljus kopplade idag, och takräcke monterat. Blev riktigt nöjd!
Hann inte med att ta bort dragkroken, får se imorrn!
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

Re: 1995 s10 Blazer, SAS nedlagt, blir 6" superlift ist

Inlägg av Sebbesala » lör sep 17, 2011 23:16

Fått lite gjort idag också!
Utgångsläge:
Bild
Klart:
Bild

Eller tja, inte klart, men fått lite saker bortmonterade iaf, plockade även bort kompressorn som satt i ena bakskärmen och konstaterade felet till varför jag aldrig har märkt av att mina hijackers har jobbat!
Bild

Som synes uppe till vänster så har liksom själva kompressorn vittrat bort :shock:

Sen undrar jag också om jag kan flytta denhär grejen(brorsan sa att det var någon sorts avluftningsgrej eller nåt sånt, till tanken):
Bild

Och sätta den typ här inne, under golvet bak:
Bild

Då jag har gjort ett karosslyft så har jag platsen, men kan/får man flytta den så?
Skulle gärna vilja veta det innan jag sätter igång med någon ordentlig ombyggnation baki:D
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

Re: 1995 s10 Blazer, SAS nedlagt, blir 6" superlift ist

Inlägg av Sebbesala » ons sep 21, 2011 20:29

Ingen som vet om man kan flytta avluftningsgrejen? Tänkte om det typ är viktigt hur den sitter i förhållande till tanken, har ingen aning om hur den funkar men skulle gärna sätta den innanför ramen iaf!
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

tias240
Hemmastadd
Inlägg: 106
Blev medlem: lör apr 23, 2011 18:21
Ort: Borlänge

Re: 1995 s10 Blazer, SAS nedlagt, blir 6" superlift ist

Inlägg av tias240 » tor sep 22, 2011 21:53

Sebbesala skrev:Ingen som vet om man kan flytta avluftningsgrejen? Tänkte om det typ är viktigt hur den sitter i förhållande till tanken, har ingen aning om hur den funkar men skulle gärna sätta den innanför ramen iaf!

Tror att det bara är å flytta den, men se till att montera den på samma ledd på nya platsen
Mvh Tias

K1500 6.5td 1997 aka "dieselskrutten"

Walleandersson
Forumräv
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jul 13, 2011 20:49
Ort: borås kinnarumma/fristad

Re: 1995 s10 Blazer, SAS nedlagt, blir 6" superlift ist

Inlägg av Walleandersson » tor sep 22, 2011 23:59

tias240 skrev:
Sebbesala skrev: Liten fråga ang. "arbetsbelysning", dom vanliga extralysena har jag kopplade med relä så jag måste ha helljuset igång för att ha dom på, men kan man koppla lysen utan relä? Typ:

Ström----Vippbrytare----Lampor----Jord

Finns det nån bra sida som förklarar dethär lite mer ingående :?:
Kör med relän men kör stöm<--->vippa/mamöverström<--->relä<--->lampa om du förstår hur jag menar
kunde nästan jag med (Y)
Volvo 945 Gl
Suzuki SJ 413 long, blivande bil o skogsleksak "suzzelo"

har kört
Suzuki sj 410 A-traktor "Suzzan"

0730850340

Om man vattnar en suzuki SJ, blir den en 5" högre då eller blire en vitara ?

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

Re: 1995 s10 Blazer, SAS nedlagt, blir 6" superlift ist

Inlägg av Sebbesala » fre sep 23, 2011 16:08

Imorrn styr vi till jobbet(en lördag!) och bygger kofångare bak, nice! :lol:
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

Re: 1995 s10 Blazer, SAS nedlagt, blir 6" superlift ist

Inlägg av Sebbesala » lör sep 24, 2011 23:04

Snabba bilder på kofångaren:(ignorera pojkarna i bild :roll: )
Bild
Bild
Bild

Ska monteras någon form utav nummerskyltsbelysning(den sitter med buntband under bilen just nu), montera shackel, det ska målas(svart), och så ska det på aludurk på ovansidan. Så ska även "innerskärmarna" kapas i höjd med nya bakskärmen, och så ska det monteras sånadär universal gummibreddare både fram och bak.

Men är rätt nöjd med angreppsvinklarna på bilen nu iaf, men lär fixa avgasröret ordentligt också.

Om nån är intresserad så ägnades dagen(efter plåtbockandet) åt dethär, därav den långsamma utvecklingen av bilen :o

http://www.youtube.com/watch?v=TEw4eQRbqbs
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

Re: 1995 s10 Blazer, SAS nedlagt, blir 6" superlift ist

Inlägg av Sebbesala » lör okt 01, 2011 22:32

Skogstur idag! Mycket bilder :D

Bild
Redan här hängde bakhjulet i luften:
Bild
Tog med mig lite natur:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Slut för dagen:
Bild

Konstaterat att jag lär testa att köra utan krängningshämmare också, känns som om att dom begränsar endel. Får ta undersöka väghållning vs flex.
Imorrn ska det dock skruvas istället för att köras!
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

warn__89
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: mån jun 20, 2011 22:13
Ort: södermanland

Re: 1995 s10 Blazer, SAS nedlagt, blir 6" superlift ist

Inlägg av warn__89 » lör okt 01, 2011 22:34

tja tnkte höra om du kan förklara hur f** man lägger upp bilder?
För att va gammal och erfaren måste man först vara ung och galen

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

Re: 1995 s10 Blazer, SAS nedlagt, blir 6" superlift ist

Inlägg av Sebbesala » lör okt 01, 2011 22:39

Jag använder forumbilder

http://forumbilder.se/Default.aspx

Så väljer du bara bild så skapar sidan en länk som du bara lägger in i inlägget här!
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

Skriv svar