Snökaos igen, masskrock på E4

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Wild_Devil
Guru

Re: Snökaos igen, masskrock på E4

Inlägg av Wild_Devil » sön feb 05, 2012 19:07

koppartaket skrev:en sak jag reagerade på hemma i Lidköping härom dagen, Varför blöta ner torra vägbanor med Vatten å salt som ändå fryser när det är 15 grader kallt? är det väl investerade skattepengar, säkerhetstänkande... eller hur tänker befolkningen på VV då?? :poke:

Förr när det fanns bra styre (menar inte nån av regeringarna då alltså.. ) så fick inte VV ut och salta då det var kallare än -8 (tror jag det var..) eller riskerade att sjunka neråt dom graderna efter saltningen pga att det lilla saltet hann lena upp frös om och gjorde vägbanan mer hal och likt en nyspolad is.. men nu är det väl nästan upp till varje åkare att bedöma insats själv och debitera så..

Och förutsätningarna för "killarna" som skall sköta vägarna har ju ändrats så nu får dom ju INTE köra med stålet mot asfalten och här i trakten tror jag ingen ens minns vad en moddplog är ens.. :evil:

Sand är väl sädår tycker jag...

Salt är väl åxå sådär..

Bästa vore väl att sänka hastigheten rejält på ALLA vägar på vintern där folk kör som inte kan köra bil.. (dvs hela Sverige utom Norrland då..och Gotland förstås.. ;) )
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » sön feb 05, 2012 19:34

varför är det många upplagda filmer som är så smal bild på nuförtiden?

Stewz
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av Stewz » sön feb 05, 2012 21:21

Grottulf skrev:
För att IQ inte följer med vid köp av Iphone :mrgreen:

LowFlow
Forumräv

Inlägg av LowFlow » sön feb 05, 2012 21:48

Stewz skrev:
Grottulf skrev:
För att IQ inte följer med vid köp av Iphone :mrgreen:
Exakt, det är svårt det här med att man ska vrida mobilen 90 grader när man fotar/filmar. :poke:

Stoft
Användare
Kontakt:

Inlägg av Stoft » sön feb 05, 2012 22:29

Åkte skoter i Lördags när det var -30. Inte fasen frös jag... :tumbup:
Dodge RAM 1500
5.2L Magnum

LynxTalk.se - Sidan för dig som åker Lynx !

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » mån feb 06, 2012 9:51

LowFlow skrev: Exakt, det är svårt det här med att man ska vrida mobilen 90 grader när man fotar/filmar. :poke:
Aha, är det wide-screen camera alltså.
Ytterligare ett onödigt nymodernt tjafs :aargh:

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » mån feb 06, 2012 11:06

finns ju ingen vettig som håller kameran på högkant så varför dom gör det me mobilen är för mig obegripligt
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

MattisH
Guru

Inlägg av MattisH » mån feb 06, 2012 12:20

Roger Patrol skrev:finns ju ingen vettig som håller kameran på högkant så varför dom gör det me mobilen är för mig obegripligt
Man måste ju lägga mobilen ner för att den ska filma rätt. Den är lättare att hålla på högkant.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jens.Granstrom
Användare

Inlägg av Jens.Granstrom » mån feb 06, 2012 12:44

folk i överlag kan inte köra bil, man förlitar sej på esp,abs osv, vilket jag anser borde förbjudas :P kan man inte köra bil ska man inte heller ha körkort, men det är ett bevis på att det är åt helvete för lätt att ta körkort i sverige. många verkar ju ha beställt sitt körkort i Ellos katalogen!!

och det är inte någon skillnad varken i södra sverige eller i norra, här uppe är folk lika jävla dåliga på att köra, och tyvärr olyckdrabbas så många människor varje år för att folk verkar tror man måste köra 110 efter e4an även om det är 1 dm snö på körbanan osv..

bättre med 4x4 å hålla sej utanför vägen ;)
Nissan Patrol 3,3 TD -86

Wild_Devil
Guru

Inlägg av Wild_Devil » mån feb 06, 2012 15:12

Jens.Granstrom skrev:folk i överlag kan inte köra bil, man förlitar sej på esp,abs osv, vilket jag anser borde förbjudas :P
Nu låter du som en F.d arbetskamrat till mig..

Han ansåg på fullaste allvar att bilbälte på förarplatsen skulle förbjudas helt och i mitten på ratten skulle ett spjut / spett monteras men den vassa spetsen mot föraren..då trodde han att ingen förare skulle köra dumt eller chansa minsta lilla.. :roll: :roll: :roll:
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

koppartaket
Veteran
Kontakt:

Inlägg av koppartaket » mån feb 06, 2012 16:26

Nu låter du som en F.d arbetskamrat till mig..

Han ansåg på fullaste allvar att bilbälte på förarplatsen skulle förbjudas helt och i mitten på ratten skulle ett spjut / spett monteras men den vassa spetsen mot föraren..då trodde han att ingen förare skulle köra dumt eller chansa minsta lilla.. :roll: :roll: :roll:
/R[/quote]

Ja..mm det är ju oxå ett sätt att se på saken, kan ju hålla med till viss del, Bilförare har en tendens att lite på tekniken i en modern bil "lite" för mycket ganska ofta, har en kamrat som jag skäller lite på ibland just för detta....
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

Amazon_Sleper
Beroende

Inlägg av Amazon_Sleper » tis feb 07, 2012 11:30

Åkte denna Sk snökaous väg förbi gävle i natt när vi var ned med en konteiner till stockholm. Å för mig är de totalt obegripligt hur fan man ens lyckas köra av vägen i det föret (såg ju hur mycke snö de var på sidan om) å vissa ggr har de komme dubbelt innan plogbilen ens har vare ute här hemma,

Vad vare dom sa 50 krockar å 100 avkörningar då skulle dom ju ta mig fan klippa lappen för alla som inte har fått tage av för något klantarsle skull. Stod ju till å med kvar en tradare i diket, å när vi skulle hem i morse hade dom stängt vägen för reparation av vajer räcke så vi fick åka gamla E4an :shoot:
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..

Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..

IsuzuDiesel
Beroende

Inlägg av IsuzuDiesel » tis feb 07, 2012 22:56

Amazon_Sleper skrev:Åkte denna Sk snökaous väg förbi gävle i natt när vi var ned med en konteiner till stockholm. Å för mig är de totalt obegripligt hur fan man ens lyckas köra av vägen i det föret (såg ju hur mycke snö de var på sidan om) å vissa ggr har de komme dubbelt innan plogbilen ens har vare ute här hemma,

Vad vare dom sa 50 krockar å 100 avkörningar då skulle dom ju ta mig fan klippa lappen för alla som inte har fått tage av för något klantarsle skull. Stod ju till å med kvar en tradare i diket, å när vi skulle hem i morse hade dom stängt vägen för reparation av vajer räcke så vi fick åka gamla E4an :shoot:
Det är nog viss skillnad på trafikintensitet på E4 vs Krokån :mrgreen:
Jag håller med dig men just på europavägarna är det ju samma sak oavsett vart i landet det råkar snöa lite, hög fart i snörök kombinerat med hög trafikintensitet slutar sådär.
Det är väl just det jag tycker är så sjukt, och skrev om i första inlägget, att vi inte längre kan köra bil i normalt vinterföre...

I lördags körde jag till Borlänge, det var -18C och skitbra före, inga problem att köra i 100-120kmh. På söndan körde jag tillbaka, -8C och lite nysnö på vägen. Snorhalt!! Vet inte om det var saltat men det var sjukt halt. Jag saktade ner till 90 men blev omkörd av några som körde som om det vore sommar, när de kom jämsides upptäckte de att det var halt och spårigt i omkörningsfilen så omkörningarna tog en evighet.

Jag kan själv köra allt för fort ibland (mer sällan nuförtiden) men jag har alltid anpassat farten efter väglag och trafiksituation, det är just bristen på det som irriterar mig.

Amazon_Sleper
Beroende

Inlägg av Amazon_Sleper » ons feb 08, 2012 20:17

Jo men bli iriterad när dom kallar den snökaos, när första riktiga snöfallet kom hemmma så fick jag ut med forden å spåra upp vägen för att systers karn skulle ta sig från stan då gick de gott å väl upp ti axlarna, tur då att inte de händer något med grantanten på 99år.

Kan tillägga att jag då hade åkt från sundsvall 17mil sista biten med ca3deci snö å inga problem å åka på i 80kmt i min 245a men fick stopp på infarten så jag fick dra den in sista metrarna då kan man börja tala kaos :P

De var Ot men är väl pga denna skillanad jag haka upp mig på Kaos :wink:

Å som du säger så måste ju folk förstå att vinterdäck å antisladd,abs osv är bara hjälpmedel å de hjälper inte hur mycke hjälpmedel om man totalt saknar känslan att framföra en bil.

Bruka ju lätt kunna bli snorhalt när tempraturen sjunker å lite nysnö på de är livsfarligt.

Blöt snö å bergdäck på lastbil där kan vi snacka snorhalt :nailbite:
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..

Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..

joones
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av joones » tor feb 09, 2012 8:17

Problemet är nog hur man definerar snökaos. För en förare i krokån som i princip är helt själv på vägen så blir ju definitionen för "snökaos" så mycket snö att bilen inte kan ta sig fram.

För en förare som sitter på exempelvis essingeleden men en trafikmängsd på ca 160000bilar/dygn, blir definitionen för snökaos, trafikkaos orsakad av snö.

Men en trafikmängd på 160000 bilar/dygn behöver det inte komma många cm snö innan kaoset är ett faktum. Det betyder ju inte att stockholmaren inte skulle klara av att köra sin bil i samma mängd snö som en förare i krokån.
Föraren i krokån skulle lika väl inte kuna köra sin bil om vägen var blockerad av en långtradare som stod på tvären.

Dvs båda är precis lika duktiga bilförare men i korkån betder snökaos så mycket snö att man inte tar sig fram och i stockholm betyder det trafikkaos orsakad av snö.

En förare i korkån kanske skulle kalla det för trafikkaos om han fick krypköra i en bilkö på 1:ans växel till jobbet. Där 5km resväg tog 1timma att köra. För stockholmaren är det inte trafikkaos utan helt normalt.
VW TARO -95

Skriv svar