L3314HT
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: L3314HT
Ja, tragiskt minst sagt!
För att slippa det tråkiga klädseljobbet ett tag så har jag börjat med att byta förgasare och grenrör och då blev det till att bygga ett nytt avgassystem som nu är nästan klart bara slutröret kvar, bild kommer senare. Det blir en Weber 36/36 och ett luftfilter från en pegga 205 GTI och en hempulad adapter mellan dom som var ett h--vete att bygga men jag har i alla fall sluppit klädseln ett tag 
Vad ska man ha för lim för att limma skumgummi mot masonit? Jag har använt kontaktlim på masoniten och spraylim på skumgummit men det sitter inte som man önskar sig och spraylimet kostar en förmögenhet i den mängd jag behöver.

Vad ska man ha för lim för att limma skumgummi mot masonit? Jag har använt kontaktlim på masoniten och spraylim på skumgummit men det sitter inte som man önskar sig och spraylimet kostar en förmögenhet i den mängd jag behöver.
Sören, jag köpte 5-6 burkar spräj-lim när jag skulle klä brandvalpens hytt, men dom står fortfarande oanvända i kem-skåpet. Jag packar ner dom tillsammans med en skvätt sån där
"super-special-de-lux-färg" till dej.
SKREV OBELIX
"super-special-de-lux-färg" till dej.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
I dag följde kameran med ut och det vart någon bild tagen bla avgassystemet bara slutröret som ska byggas till.

Har även monterat linledaren till winchen och en ny styrdämpare.

Webern med luftfiltret från peggan är provmonterat och ser ut att passa riktigt bra.

Då är det bara att spotta i nävarna och ta ny friska tag.

Har även monterat linledaren till winchen och en ny styrdämpare.

Webern med luftfiltret från peggan är provmonterat och ser ut att passa riktigt bra.

Då är det bara att spotta i nävarna och ta ny friska tag.
Senast redigerad av HPY2CU den fre jul 05, 2013 22:38, redigerad totalt 1 gånger.
Jobbar på i lagom takt men det ser ju inte ut som det händer någonting, har tillverkat fästen för gasdämpare till dörrarna men i för dålig kvalitet, dom böjde sig
., så det blir att göra nya i lite grövre material i morgon. Jag hjälper även min kompis till och från med lite allt möjligt, han sitter nu i rullstol efter en olycka som åskådare på skoterkross när en skoter skenade och körde rakt över honom, 4 brott på varje ben under knäet. men är på bättringsvägern och på gott humör.

Nä fy håken! Men det kunde gått ännu värre, så han hade väl tur på nåt sätt!
Sören, jag tänkte att jag kanske kunde hjälpa dej om det är nåt du behöver från Biltema eller annan butik? Jag åker gärna och handlar åt dej och tar med upp när jag kommer. Det vimlar ju inte av den typen av butiker i Härjedalen så att säga.
SKREV OBELIX
Sören, jag tänkte att jag kanske kunde hjälpa dej om det är nåt du behöver från Biltema eller annan butik? Jag åker gärna och handlar åt dej och tar med upp när jag kommer. Det vimlar ju inte av den typen av butiker i Härjedalen så att säga.
SKREV OBELIX
Ha ha, nä du har så rätt, Härjedalen är en svart fläck på kartan när det gäller bildelsbutiker och 200 km till biltema enkel resa
men i norrland är inte avstånd avskräckande.
Men tack för ditt erbjudande, jag ska ha det i minnet.

Men tack för ditt erbjudande, jag ska ha det i minnet.
Ja det är stor skillnad med Weber, bättre vrid och bättre gassvar och drar mindre sås.
Jag har bara positiva omdömen av Webern men har hört andra som inte är nöjd, jag körde min andra valp med Weber i 10 år utan problem.
Jag har bara positiva omdömen av Webern men har hört andra som inte är nöjd, jag körde min andra valp med Weber i 10 år utan problem.
Skulle vara intressant att prova med weber, jag har byggt om ett insug så det sitter fästplatta för en weber 32/32, Den satt original i Renå 5 TS och jobbar bara med den ena porten tills man knör på gasen rejält- då öppnar den andra porten. Jag inbillar mej att det blir bra lågvarvsegenskaper då man tack vare den relativt lilla diametern håller en hög hastighet på blandningen, och ändå finns det tillräckligt med diameter då båda öppnar för att kunna varva ur. Den var tänkt till brandvalpen, men ligger nu som "hyllvärmare" i Kvarnen då jag ska ha motorn orörd från donatorbilen. Kan EVENTUELLO bli till salu framöver.
Men som valpkännare så kan jag bara säga positiva saker om ett förgasarbyte, för originalfuggen lämnar mycket att önska vad det gäller driftsäkerhet och bränsleekonomi. Tror dom flesta som åkt valp haft såna funderingar.....
SKREV OBELIX
Men som valpkännare så kan jag bara säga positiva saker om ett förgasarbyte, för originalfuggen lämnar mycket att önska vad det gäller driftsäkerhet och bränsleekonomi. Tror dom flesta som åkt valp haft såna funderingar.....
SKREV OBELIX
Du behöver nog en 36/36 för att få bra flås på en B20, tror att 32/32 blir för liten.
Ja det tar dåligt med skruvandet, mycket skruva men det syns inte...
Men spaken till inkopplingen av winchen syns iaf

I dag har jag hjälpt min kusin med hans gamla valp, inte vacker men funksionsduglig.

Den går mestadels som plogbil på vintern och står hela sommaren, som är kort i Härjedalen, 9 månader vinter och 3 månader dåligt skoterföre
Men spaken till inkopplingen av winchen syns iaf

I dag har jag hjälpt min kusin med hans gamla valp, inte vacker men funksionsduglig.

Den går mestadels som plogbil på vintern och står hela sommaren, som är kort i Härjedalen, 9 månader vinter och 3 månader dåligt skoterföre

Jag tänkte så här: Min Renå TS hade 1.4 liters motor, och drog som ett lok upp till 7000 v/m då ventilerna inte ville hänga med längre, och B20 har ju ca 30% större motorvolym, och 30% lägre varv (4.900 v/m) är väl toppnoteringen på en vilt spinnande B20. Det som jag tror kan vara ett bekymmer är att munstyckena och nålarna inte kan leverera tillräckligt med sås för att den ska funka perfekt.
Men jag kanske räknar på ett icke tillämpningsbart sätt nu?
Sören, jag tycker din kusins valp ser riktigt bra ut, och speciellt med dom där fälgarna- påminner lite om mina fälgar tycker jag, förutom snobbringarna då
SKREV OBELIX
Men jag kanske räknar på ett icke tillämpningsbart sätt nu?
Sören, jag tycker din kusins valp ser riktigt bra ut, och speciellt med dom där fälgarna- påminner lite om mina fälgar tycker jag, förutom snobbringarna då

SKREV OBELIX
-
- Rutinerad