Sida 3 av 3

Re: Pajero, what goes around..... comes around

Postat: tor nov 28, 2013 7:32
av TIC37
Visst fasen, glömde ju att uppdatera med att jag har fått på snorkeln. Har inte någon helbild av bilen men ni får ta vad som kommer, resten uppdateras vid senare tillfälle.

Hittade sedvanlig rost som skulle åtgärdas eftersom man på den här bilen måste demontera hela skärmen om man skall komma åt att skruva fast någonting innifrån. Vattentank i vägen och elantenn i vägen men till slut så. :aargh:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Kommer som sagt bilder på det hela färdigt men jag har inte kommit dithän ännu.

Kom på dessutom att jag hunnit börja göra lådor där bak i bilen och att köket är klart, skall bara upp på bakdörren när jag får tummarna loss. Som ni ser så gör jag saker med bilen, jag är bara jäkligt dålig på att fotografera och uppdatera min tråd men skall försöka göra bot och bättring därvidlag.

Fortsättning följer!

Re: Pajero, what goes around..... comes around

Postat: tor nov 28, 2013 22:04
av elste
den var ju i bättre skick än min

Re: Pajero, what goes around..... comes around

Postat: tor dec 12, 2013 2:14
av TIC37
Skall se om jag kan uppdatera lite grand för jag får ångest ibland när jag upptäcker hur mycket alla andra fixar med sina bilar men så upptäcker jag att jag själv gör en del jag också men så var de det där med bilder och kamera igång i garaget igen. Men men......

Har fortsatt tejpa kartong och efter några försök så började det likna något...

Bild
Bild

och när man väl är igång så är det bara att fortsätta

Bild

När jag kom till garaget nästa dag så vart jag lite besviken över hur designen föll ut och jag bestämde mig för att göra om och göra bättre så när jag var nöjd då såg det ut så här i stället.

Bild
Bild

Tycker själv att det blev bättre med rundade kanter även om det hade kunnat bli brutalt med en kantig form men jag har ju lite självbevarelsedrift (min fru säger att det skall se ut som en bil när jag är färdig för annars får jag på öronen) och sinne för det estetiska så jag tycker nog att det sista försöket blev bättre.

Bild

Sen så lovade jag att jag skulle slänga in lite bilder på hur snorkelmonteringen blev och det ser ut så här just idag

Bild

Tycker bilen ser ut att kunna bli så där lagom brutal nu med snorkel på och kommande kofångare.

Bild

Har även skruvat ihop en låda och satt in med beslag där bak i skuffen (inga bilder) och det blev nästan kanon.... skall bara slipa av botten en millimeter så glider den in med tight passning... :beer:

Sen så har jag varit ute och lekt i leråkern och så upptäckte jag att jag saknade bakdiffen så då fick jag börja kolla vad det var och naturligtvis så var luftröret avrostat så det skall åtgärdas snarast men eftersom jag haft lite privata historier att ta hand om så har det få ligga på is någon vecka och då hann jag dessutom att hämta upp ett par Patrol bakfjädrar (tackar så mycket Krister) som skall provmonteras i samma veva när jag ändå skall hissa bilen under en dag. Säger provmonteras för jag är inte sugen att köra med raggarstuk och om det blir för högt så tar jag av dem så länge för att fixa nya torsionsstavar så att jag kan få upp framändan motsvarande 1,5-2 tum till.

Har hittat mer rost :jump: Framsidan av främre karossfästena har rostat upp där hjulhusen går ihop med underplåten till fronten. Det går ihop 3 plåtar där och bildar balk och naturligtvis så rostar det som bara den bakom plåtarna eftersom de ligger 3 ovanpå varandra. Det skall åtgärdas innan den nya kofångaren skall på för jag måste ändå in och kapa den bakre plåten bakom lamporna så att den nya kofångaren går fri osv osv
De flesta här kan den här historian.... -"Är vi inte inne i garagen och lagar våra bilar så är vi ute i naturen och gör sönder dem" :woot:

Under tiden så håller jag på att hjälpa en kompis att bygga ett flak till biltransport och en dag när vi var iväg och handlade lite balk så hittade jag två gamla tömda brandsläckare så nu har jag börjat skissa på hur jag skall få upp dem under bilen så jag kan koppla kompressor till lufttank men det får bli en senare historia för just nu vill jag bara LAGA DET SOM LAGAS SKALL, BYGGA KOFÅNGARE OCH AVSLUTA PÅBÖRJADE PROJEKT INNAN NYA STARTAS UPP. :lol:

Fortsättning följer

Re: Pajero, what goes around..... comes around

Postat: fre dec 20, 2013 0:01
av TIC37
Så nu händer det saker!!!

I måndags när man kom ut på gatan och skulle ta bilen till dagis så det första som slog mig var ett hål i höger bakruta :aargh: :aargh: :aargh:
tänk vad folk gör för en ask med fiskedrag och tafsar :poke:
Första tanken var ju -"Vad i he-te, varför har inte larmet gått???"
Skulle starta bilen och köra iväg med grabben och då......INGET BATTERI! Tro fasen att inte larmet gått igång. Skall skaffa batteri till bilen efter julhelgen :tumbup:

Så här gör jag även en efterlysning på en höger bakre sidoruta till en Pajero -96 om någon känner att de har en som ligger och dräller. :wink:

Sen har jag börjat omsätta mina funderingar om kofångaren till metallstadiet och det första som kapades till var en winschbalk, tog en bit 160 mm U-balk som låg i garaget.

Bild

Bild

Denna torde räcka för en 12500 lbs winsch, har svårt att se balken böja sig innan det börjar deformera rambalken också.

Sedan så började jag punkta ihop mittdelen eftersom det var det lättaste att få ihop och dessutom behövs som stöd när resten kommer på.

Bild

Bild

Naturligtvis gör man ju sina tankevurpor och jag fick stå och borra hål till bultarna dagen efter i varje plåt för sig. Ganska dumt om jag får säga det själv. :poke:

Men men, när jag väl fått hängt på mittdelen så gick det så snabbt att jag glömde fotografera vissa mellansteg men så här ser det ut med främre plåten och "locket" på samt att jag börjat värma/böja/värma/böja/värma/böja.......osv.

Bild

Bild

Bild

Tycker själv att det blev ganska bra för att vara första gången men en sak konstaterades omedelbart, vill man ha något gjort som man själv vill..... låt inte någon annan hjälpa till som dom vill. :tumbup:
Min kompis i garaget ville ge mig en hand med att värma så han värmde lite glest så första hörnan blev till att korrigera..ra..ra..ra ett par gånger innan jag vart nöjd. När jag körde andra hörnet så gjorde jag som jag själv ville och värmde sakta cm för cm samtidigt som jag hade en rörtång i vänster näve och sakta lät plåten ge med sig efterhand. Det blev mycket bättre! :jump: :jump:

Bild
Första hörnan som jag fick korrigera ett par gånger och säkert får ge mig på när det är dags för underplåten för den är fortfarande inte helt 100%.

Har börjat kapa upp underplåtarna idag så de kommer väl på i morgon eller i helgen. Blev lite stressad i eftermiddags bara när jag kom på att flera ställen stänger nu för det är ju snart JUL och insåg att jag behövde mer plåt men som tur är så jobbar de fram till 11-tiden i morgon så jag hinner plocka upp lite mer plåt innan jul. Skall passa på att kolla lite rörbockningar hos smeden i morgon för jag får ju göra någonting ovanför midjelinjen senare annars kommer det nog se ut som en groda med två stora Hella stående fritt på mitt lilla serveringsbord där framme. :jump:
För intresserade så kan jag meddela att hela kofångaren byggs i 4 mm plåt medan mittdelen som går ner under bilen kommer att bli 6 mm ända från där den viker in under kofångaren. Kommer sedan fortsätta dessa 6 mm plåtar in under bilen och avslutas inte förrän efter fördelningslådan för att sedan återkomma under tanken....var tanken! :beer:

Re: Pajero, what goes around..... comes around

Postat: fre dec 20, 2013 15:10
av Hagberg
Ser riktigt bra ut!
Slående lik front som min -88a. Samma kaross- och kofångarfäste.
Boxa din kofångare och bygg ett starkt fäste mot ramen. Min är öppen på baksidan och viker sig lätt vid trädkontakt...
Mycket bra tråd!

:tumbup:

Re: Pajero, what goes around..... comes around

Postat: fre dec 20, 2013 18:35
av Victor
Håller helt med Hagberg, gör inte samma tabbe som jag gjorde med min gamla åttiåtta (För närvarande Hagbergs) Förstärk som satan på insidan! Annars kommer den garanterat vika sig där den går runt hörnen så att säga..