Fråga till träffarangörer
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Fråga till träffarangörer
Om det inte är tävling och bilen är besiktad så är det väl dumt att ställa extra krav där? Inte många som vill bygga bur i en bil som används till vardags. Men om man har ett oreggat/obesiktigat fordon med enda syfte att köra i skogen kan det väl vara på sin plats att ställa någon sorts krav då dessa inte gått igenom någon annan kontrollinstans.
Börjar man ställa generella krav på bur med hållfasthetsberäkningar och säkerhetsklädsel m.m så kommer man att tappa många potentiella besökare (mig själv inräknad) och öka tröskeln för att folk skall börja tävla då man aldrig får en avslapnad första kontakt eller motivation att söka upp en offroadklubb.
Börjar man ställa generella krav på bur med hållfasthetsberäkningar och säkerhetsklädsel m.m så kommer man att tappa många potentiella besökare (mig själv inräknad) och öka tröskeln för att folk skall börja tävla då man aldrig får en avslapnad första kontakt eller motivation att söka upp en offroadklubb.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
-
- 4x4xnerd
Divergerande uppfattning - och ett förtydligande.
Om man tar som exempel en relativt vanlig träffbil som Suzuki SJ/Samurai Canvas Top - iiiinte Tin Top eller High Roof - så anser jag att den, förutom att vara "gatlegal" = skattad, försäkrad och besiktad utan anmärkning, bör ha någon form av rullningsskydd ur säkerhetssynpunkt.
Det är lättare än man tror att göra en misstag, = klanta till det, än många anar. Tro mig.
Jag är stark förespråkare för maximal säkerhet. Liiiite skadad eftersom jag arbetat med säkerhet inom bl a fordonsektorn. Dock inte offroad.
Jag ber inte om ursäkt för jag är tjatig om säkerhet, och kommer att fortsätta att vara det.

Om man tar som exempel en relativt vanlig träffbil som Suzuki SJ/Samurai Canvas Top - iiiinte Tin Top eller High Roof - så anser jag att den, förutom att vara "gatlegal" = skattad, försäkrad och besiktad utan anmärkning, bör ha någon form av rullningsskydd ur säkerhetssynpunkt.
Det är lättare än man tror att göra en misstag, = klanta till det, än många anar. Tro mig.

Jag är stark förespråkare för maximal säkerhet. Liiiite skadad eftersom jag arbetat med säkerhet inom bl a fordonsektorn. Dock inte offroad.
Jag ber inte om ursäkt för jag är tjatig om säkerhet, och kommer att fortsätta att vara det.

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Men en ombyggd seriös bil är fan så mycket säkrare än en gatlaglig Cherokee eller Suzuki med bara tak. Bara för den gått igenom Bilprovningen så är den inte säker med automatik....gorQi skrev:Om det inte är tävling och bilen är besiktad så är det väl dumt att ställa extra krav där? Inte många som vill bygga bur i en bil som används till vardags. Men om man har ett oreggat/obesiktigat fordon med enda syfte att köra i skogen kan det väl vara på sin plats att ställa någon sorts krav då dessa inte gått igenom någon annan kontrollinstans.
TGB 13
Där har du rätt.macke skrev:Men en ombyggd seriös bil är fan så mycket säkrare än en gatlaglig Cherokee eller Suzuki med bara tak. Bara för den gått igenom Bilprovningen så är den inte säker med automatik....gorQi skrev:Om det inte är tävling och bilen är besiktad så är det väl dumt att ställa extra krav där? Inte många som vill bygga bur i en bil som används till vardags. Men om man har ett oreggat/obesiktigat fordon med enda syfte att köra i skogen kan det väl vara på sin plats att ställa någon sorts krav då dessa inte gått igenom någon annan kontrollinstans.
Om man ändå skall sätta en gräns så är besiktigat och godkänt av bilprovning/ motsvarande en rimlig gräns samt att kräva båge på öppna fordon.
Sedan kan träffledningen klassa platser i terrängen som innebär att en del fordon inte skall/bör åka i dom spåren.
Träffverksamheten skall präglas av enkelhet och tillgänglighet, samt styras av att färd i terräng motsvarar de regler som gäller på vägen.
Sammanfattningsvis så skall man kunna ta en sväng till korvmojen med sin terrängbil om man skall åka på träff.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Då det gäller de tekniska reglerna så verkar det finnas både för och emot .Mysta skrev:En liten stilla undran, för att få en gemensam grund för träffkörning jag att man ska köra efter SBF's ORE reglemente, men vad specifikt i det tekniska reglementet är konstigt eller felaktigt eller kanske omöjligt att ställa som krav på deltagarna vid träff körning?
Länk till tekniska reglerna http://web.sbf.se/regler/up/12/ORE_Tekniska-2013.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Vad skulle kunna få er träffarrangörer att anamma detta? Ös på med synpunkter och förslag.
Obs det är bara tekniska reglerna jag vill ha synpunkter på, inte träff, träning elller tävlingsupplägg.
/Lasse
det bör kanske vara upp till arrangören att "tydligt" skriva det inbjudan, vad som gäller för deras område
sen får var och en acceptera det. ( det kan ju finnas olika typer av krav beroende på tillstånd , och motorområde)
Att sedan vara ansvarig "träffledare" vid en olycka är nog inte kul , i vilket fall som helst.
Steedv / stefan
En annan aspekt på att krångla till reglerna är hur det kommer att påverka svartkörningen, d,v,s, när folk kör i skogen utan att ha fixat undantag från terrängkörningslagen och utan markägarens tillstånd.
Svartkörningen förekommer, det kan ingen förneka, och egentligen vill vi ju hellre ha körning under lagliga former, eller hur?
Själv är jag ganska övertygad om att svarkörningen kommer att öka med varje åtgärd som gör att det blir svårare att komma till laglig körning. Vi som varit med ett tag har ju ofta ändå modiferat bilarna en del, men hur började vi egentligen? Själv började jag med en Lada Niva i originalskick och man ju så jäkla kåt på att testa vad den gick för. Hade man inte fått ta ut den på träff utan att bygga om den hade ju svartkörning legat nära till hands. Jag menar att vi måste med träffverksmheten ha möjlighet att fånga upp de som är nya i terränglådan.
Svartkörningen förekommer, det kan ingen förneka, och egentligen vill vi ju hellre ha körning under lagliga former, eller hur?
Själv är jag ganska övertygad om att svarkörningen kommer att öka med varje åtgärd som gör att det blir svårare att komma till laglig körning. Vi som varit med ett tag har ju ofta ändå modiferat bilarna en del, men hur började vi egentligen? Själv började jag med en Lada Niva i originalskick och man ju så jäkla kåt på att testa vad den gick för. Hade man inte fått ta ut den på träff utan att bygga om den hade ju svartkörning legat nära till hands. Jag menar att vi måste med träffverksmheten ha möjlighet att fånga upp de som är nya i terränglådan.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.
AlterEgo skrev:En annan aspekt på att krångla till reglerna är hur det kommer att påverka svartkörningen, d,v,s, när folk kör i skogen utan att ha fixat undantag från terrängkörningslagen och utan markägarens tillstånd.
Misstänker att den vart grön. Nivan...
Men sedan hör det till saken att man kan se det som en sport att hålla bilen besiktigad och godkänd trots en massa modifieringar.
Det finns juh trots allt en del väldigt extrema bilar som är gatlegala. Göran Fribergs trail buggy, Homerbilen som brukade synas på HC, Husorganets Jeep. Ingvar Svensson Range Rover. Mina egna bilar. Lasse Suzusians damen var besiktigad under en tid som den gick som trailbil vill jag minnas. med väldigt speciiala skärmar. Malle hjulade under många år fram och tillbaka med sin suka som gick i trialen. Yotas T8 är radikalt ombyggd, och inte förglömma challengefolkets bilar. BP Valpen.
Skall man lista alla bilar som är lagliga i registret så blir den ganska lång.
Skall man få in ett vettigt säkerhetstänkande så är inte vägen att bryta regler som finns vår våran säkerhet. Utan tricket är att hitta hur man kan få till det utan att att bryta en enda regel.
Tex det står att man skall ha en skärm som täcker hela slitbanan. men det står inte hur den skall vara utformad. i princip kan man då bocka en plåt som följer däcket med 2 cm avstånd och låta den sluta 5 cm ovanför vägbanan. Då slipper man från kravet på stänkskydd och är den avtagbar så kan man åka i skogen.
Eller ett annat exempel från transportnäringen. där står det att man skall ha möjlighet att samla upp spill efter ett läckage av farligt gods. då det inte står hur stora eller av vilket material denna utrustning skall vara så kan man i princip gå till leksakshandeln och skaffa en spade, hink och pensel. I det fallet så kan jag lova att det är många Poliser som blir väldigt långa i ansiktet när dom läser reglerna en gång till.
Dessutom så är det bra om man har bilen besiktigad och försäkrad i det ögonblick en olycka händer i skogen. Bor man vettigt till så kan bärgningsbilen köra den hem till en.
Blir det utsläpp eller brand så löser det sig med en självrisk. eller om någon kommer till skada.
Det är juh bilens försäkring som täcker om någon får en snärtande wire över benet tex.
Eller om det blir en rättstvist så har man skitfint rättsskydd.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Ursäkta att vi går lite off topic nu...
Sen är det onekligen praktiskt att ha möjligheten att köra på gatan med leksaksbilen.
Avregleringen kan ju också haft viss inverkan, dom värsta rötäggen till besiktningsgubbar kanske inte jobbar där längre. Jag tror också dom är mer toleranta med en bil som uppenbart används väldigt lite än en som rullar 5000 mil om året. En kollega till mig var inne med sin Cheva Bel Air från 1956 i mycket prydligt skick och besiktningsmannen som vän inte var hälften så gammal som bilen tyckte att CO-halten var lite hög. Till kollegans förvångning tog han fram en skruvmejsel och skruvade ner den så att värdet var under gränsen. Sen skruvade han upp det igen så att den gick som den skulle med motiveringen att "nu är den godkänd men du skall ju kunna köra med den också".
Nej, Min Niva var röd. Det var jag som var grön...niva_mats skrev:Misstänker att den vart grön. Nivan...
Visst är det så, Min erfarenhet av besiktningen numera är att så länge det är vettigt byggt och inte alltför extremt så släpper dom igenom det. Undantag finns förstås, men jag har fått igenom både det ena och det andra. Jag upplever också att dom blivit ödmjukare med åren, eller så för man mer respekt med sig nuförtiden när man inte är 18 längre utan storvuxen, långhårig och skäggig, jag vet inte. Dom senaste gångena jag varit inne har dom kollat på det som är väsentligt för trafiksäkerheten och låtit bli resten, precis som dom skall.niva_mats skrev:Men sedan hör det till saken att man kan se det som en sport att hålla bilen besiktigad och godkänd trots en massa modifieringar.
Sen är det onekligen praktiskt att ha möjligheten att köra på gatan med leksaksbilen.
Avregleringen kan ju också haft viss inverkan, dom värsta rötäggen till besiktningsgubbar kanske inte jobbar där längre. Jag tror också dom är mer toleranta med en bil som uppenbart används väldigt lite än en som rullar 5000 mil om året. En kollega till mig var inne med sin Cheva Bel Air från 1956 i mycket prydligt skick och besiktningsmannen som vän inte var hälften så gammal som bilen tyckte att CO-halten var lite hög. Till kollegans förvångning tog han fram en skruvmejsel och skruvade ner den så att värdet var under gränsen. Sen skruvade han upp det igen så att den gick som den skulle med motiveringen att "nu är den godkänd men du skall ju kunna köra med den också".
Bra tänkt!niva_mats skrev:Skall man få in ett vettigt säkerhetstänkande så är inte vägen att bryta regler som finns vår våran säkerhet. Utan tricket är att hitta hur man kan få till det utan att att bryta en enda regel.
Och försäkringen gäller inte vid tävlingskörning, men då träffar inte är tävlingar så borde det funka. Jag har min Jeep helförsäkrad (det kostade inte många kronor extra jämfört med trafikdelen) men jag undrar vad dom skulle säga om när dom skall betala bärgningen ur ett meterdjupt lerhål eller om jag mular en hörna mot ett träd.niva_mats skrev:Dessutom så är det bra om man har bilen besiktigad och försäkrad i det ögonblick en olycka händer i skogen. Bor man vettigt till så kan bärgningsbilen köra den hem till en.
Blir det utsläpp eller brand så löser det sig med en självrisk. eller om någon kommer till skada.
Det är juh bilens försäkring som täcker om någon får en snärtande wire över benet tex.
Eller om det blir en rättstvist så har man skitfint rättsskydd.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.
Jag håller helt med dig, men det finns också dem med en bil som inte klarar besiktning för att dem är så rostiga och därför slänger på ett par torra valphjul och bränner runt i skogen tills det brister. Även det är en dedikerad skogsbil.macke skrev:Men en ombyggd seriös bil är fan så mycket säkrare än en gatlaglig Cherokee eller Suzuki med bara tak. Bara för den gått igenom Bilprovningen så är den inte säker med automatik....gorQi skrev:Om det inte är tävling och bilen är besiktad så är det väl dumt att ställa extra krav där? Inte många som vill bygga bur i en bil som används till vardags. Men om man har ett oreggat/obesiktigat fordon med enda syfte att köra i skogen kan det väl vara på sin plats att ställa någon sorts krav då dessa inte gått igenom någon annan kontrollinstans.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
gorQi skrev: Jag håller helt med dig, men det finns också dem med en bil som inte klarar besiktning för att dem är så rostiga och därför slänger på ett par torra valphjul och bränner runt i skogen tills det brister. Även det är en dedikerad skogsbil.
Det är ingen skogsbil utan en uttjänt skrotbil. Har sett alldeles för många sådana "objekt" med sisådätbroms "tar på tredje pumpet" o batteriet på flaket hängandes i sina kablar, båttanken löst på golvet vid passagerarfötterna osv osv.
Naaah du det är inte skogsbilar i mina ögon och de har inget på en seriös träffkörning att göra.
Med det inte sagt att obesiktbara byggen är crap. Mååånga har riktigt justa byggen både gatlegala, vagnsbok och även olegala men dock likförbannat säkra.
Håller med föregående talare, det går alldeles utmärkt o åka potent Säker bil utan större ingrepp eller plånbok.
Be Smart Drive Safe Stay Legal
Jo sant, men det var därför jag skrev "seriöst ombyggd"gorQi skrev:Jag håller helt med dig, men det finns också dem med en bil som inte klarar besiktning för att dem är så rostiga och därför slänger på ett par torra valphjul och bränner runt i skogen tills det brister. Även det är en dedikerad skogsbil.macke skrev:Men en ombyggd seriös bil är fan så mycket säkrare än en gatlaglig Cherokee eller Suzuki med bara tak. Bara för den gått igenom Bilprovningen så är den inte säker med automatik....gorQi skrev:Om det inte är tävling och bilen är besiktad så är det väl dumt att ställa extra krav där? Inte många som vill bygga bur i en bil som används till vardags. Men om man har ett oreggat/obesiktigat fordon med enda syfte att köra i skogen kan det väl vara på sin plats att ställa någon sorts krav då dessa inte gått igenom någon annan kontrollinstans.

TGB 13
ja det är sådana bilar som beskrivs ovan som inte borde platsa på träffar o låt de seriösa men obesiktnings bara bilarna rulla de som e säkra vill säga.... har själv en bil som med mycket krånglande kanske skulle gå o få igenom sbp.... men ja har låtit bil bara för att slippa allt jävla krånglande med det och eventuella reggbesiktningar o skit som kan komma ut av en vanlig kontroll besiktning hos svenska spels fordonsavdelning
lift your truck fat chicks can´t jump!
Inga problem om man skulle köra med SBF regler!Rössvik skrev:ja det är sådana bilar som beskrivs ovan som inte borde platsa på träffar o låt de seriösa men obesiktnings bara bilarna rulla de som e säkra vill säga.... har själv en bil som med mycket krånglande kanske skulle gå o få igenom sbp.... men ja har låtit bil bara för att slippa allt jävla krånglande med det och eventuella reggbesiktningar o skit som kan komma ut av en vanlig kontroll besiktning hos svenska spels fordonsavdelning

//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
nä det kan hända har inte läst igenom det så nogrant men redan vid ordet regler så tvärar jag..... de e så mycket regler som det är i detta samhället... utan lite allmänt folkvett skulle nog sortera ut de värsta liken ur skogen men då måste ju arangerande klubb va lite tuffa med de o stå upp o avvisa dessa likbilar när de kommer.... min bil e säker skulle ja själv vilja påsta allt sitter fast o så men den passar helt enkelt in i sbps ramar om vad som kan besas som vanligt o ombyggt fordorn.... o som sagt ska de vara massa mer regler om saker o ting så kommer detta leda till svart åkningen ökar men i andra änden så e det ju så att de händer en olycka så blir de väl ett jävla liv i media bara för att de har med motorer att göra.....
Batteriet ska vara täckt med isolerande och läckagetätt material. Endast läckagefritt batteri av AGM,
GEL-typ eller liknande får användas och skall vara placerat i förarutrymme.
menas det att jag ska behöva dra kablar o skit för att sätta batterierna på flaket lr vad ska man tolka det som????
GEL-typ eller liknande får användas och skall vara placerat i förarutrymme.
menas det att jag ska behöva dra kablar o skit för att sätta batterierna på flaket lr vad ska man tolka det som????