Regler för släpvagn - vad gäller?

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

henke_99
4x4xnerd

Re: Regler för släpvagn - vad gäller?

Inlägg av henke_99 » ons jul 15, 2015 0:51

Jo du kan numera ha för tungt släp sett till totalvikten för bilen på alla behörigheter. bruttovikten får inte överstiga bilens maxvikt och gemensamma totalvikten inte överstiga 3500 respektive 4250 kg beroende på behörighet.

Reglerna har alltså blivit något snällare. Min far får t.ex numera dra sin 1350 kärra efter sin opel som är godkänd för 1310 kg, fast han får lasta 40 kg mindre än vad släpet är godkänt för.

Däremot gäller inte detta med bruttovikten om man kommer över 3500 kg. Då får man enbart dra en kärra på max 750 kg totalvikt.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » ons jul 15, 2015 8:18

F ö anser jag att Transportstyrelsen borde revidera sina uppgifter om bilars max dragvikt vid olika körkort.
Eller i alla fall med skärpa påpeka att uppgifterna är teoretiska(politiska) i förkommande fall.
Som exempel (som många tror på):
En 2CV får på *B* dra 2.570 kg
Utökat *B* får den dra 3.320 kg
*B*E* finns tack och lov inte med, men det hamnar kanske på runt 5 ton.

Åter igen som Håkan Mattson: Det är mycket man inte förstår.

Dessutom tycker jag det borde vara bilsäljarnas skyldighet att upplysa om vad deras resp bilar får dra med obromsat släp.
EU-släpen blir ju allt vanligare.
Undrar hur det skulle gå om farbror blå skulle stå vid återvinningsstationerna och kolla dragvikten med obromsat släp.

8)
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

SC
Hemmastadd

Inlägg av SC » tor jul 16, 2015 22:16

Wältmeister skrev: Undrar hur det skulle gå om farbror blå skulle stå vid återvinningsstationerna och kolla dragvikten med obromsat släp.
Om farbror blå skulle stå där skulle det bli mycket snack om (frånvaron av)surrning av last... :x
De där kärrorna man hyr med galler får ju folk att tro att det bara är att kasta in saker och att de ligger kvar. Vägen till åvstn är snitslad med skräp som folk tappar :evil:
LR DII -01.
Rester av RR -77 & -91
Tidigare 4x4 LR SII -60,SIIA -69, RR-73,74,76,77,85 2dr,85 4dr, -90
,Fargo -49, Taro, Jeep fc150,Wagoneer -79, xj 88,89,90,91,97

Micke valp
Beroende

Inlägg av Micke valp » tor jul 16, 2015 23:14

Hejsan.
Jag tänker inte påstå att Transportstyrelsen är direkt logisk i alla lägen.
Men, om vi tar "Wältis" 2CV som exempel.
Wältis påstår att en sådan skulle få dra 2.570 kg på B-kort och hela 3.320 kg med utökat B ...

Alla som sett, eller kört en sådan bil förstår att det är orimligt.
Men, ska vi fortsätta diskussionerna kring släp, krävs lite eget tänk. Särskilt för högre behörigheter ...
Så, jag kan utan större tvekan säga att den 2CV som Wältis nämner, har en totalvikt på 930 kilo.

Det hela är ganska enkelt. På B drar man bort 2.570 kg från 3.500 och på utökat B, 4.250-3.320. I bägge fallen blir svaret 930 kg, vilket lär vara toralvikten på bilen.

Men, som jag skrivit tidigare: Detta är teoretiska siffror för släpvikter. De har inget med verkligheten att göra om inte fordonet är byggt för det.
Så, det står en rad om vad tillverkaren har godkänt som maximal dragvikt - och det är den som gäller. Särskilt i fall som 2CV och liknade fordon med "tveksam" konstruktion för högre släpvikter.

Man kan ju tycka att Transportstyrelsen borde ta hänsyn till detta när man sätter ut dragvikterna.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » fre jul 17, 2015 10:21

Håller helt med dig.
Transportstyrelsen borde ha en anmärkning efter alla fantasi-/teori- och politiska uppgifter om bilens dragvikt - oavsett körkortsbehörighet.
Jag är väl medveten om att uppgiften om tillverkarens maximala dragvikt finns i Transportstyrelsens dokument.
Men det borde efter alla uppgifter om olika körkorts dragbehörighet finnas en parentes med "dock högst.......".

Där politiken går in går förståndet ut får man inte skriva - endast tänka.

Tycker jag. :tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Skriv svar