Sida 3 av 3

Re: Dolly igen

Postat: fre jun 12, 2015 8:46
av Gustavsson
Fisketorp skrev:Svängande dolly blir det inte heller, mer jobb passar inte mitt tidskonto närmaste åren.
Sem börjar på måndag så då ska garaget göras plats till Dolly. Börjar med att bredda axel och bygga bas. Sedan får vi se om de blir roterande eller ej :)
Du kommer ångra dig om du bygger stel dolly. Titta på ett lastbilssläp
Bild

Det behöver ju kunna svänga då och då, likaså din dolly. Principen är ju exakt samma.
Bild

Jag vill verkligen inte vara otrevlig :roll: :rodnar: , men jag tycker du är dum om du inte bygger en svängande dolly från början. Du får bara göra om när du kommer på att det inte funkar, och göra om tar tid... :jump:

Re: Dolly igen

Postat: fre jun 12, 2015 8:57
av Engman2
Fisketorp skrev:Någon towbar blir det inte. Just för kraven på skrotet man drar :)

Svängande dolly blir det inte heller, mer jobb passar inte mitt tidskonto närmaste åren.
Varför skaffar man mer projekt och ett torp?
Jo. Ingick ladugård så man kan förvara projekt inomhus och få plats med fler :mrgreen:
Tidskonto blev inte bättre :(

Sem börjar på måndag så då ska garaget göras plats till Dolly. Börjar med att bredda axel och bygga bas. Sedan får vi se om de blir roterande eller ej :)


Ingen risk axel från husvagn är klen?
Tänkte på att vikten från skrotet man drar hamnar i mitten om man har roterande Dolly.
Men ute vid hjulen om man har stel

Aja jag Har sagt mitt om att en stel dolly är helt värdelös :poke:

Och det tar Ju längre tid att bygga om än att göra rätt första gången, men du gör som du vill :lol:

Oavsett vad det blir för Dolly så vill vi givetvis ha lite bilder och även veta om det blev bra :beer:

Re: Dolly igen

Postat: fre jun 12, 2015 9:05
av Fisketorp
Engman2 skrev:
Fisketorp skrev:Någon towbar blir det inte. Just för kraven på skrotet man drar :)

Svängande dolly blir det inte heller, mer jobb passar inte mitt tidskonto närmaste åren.
Varför skaffar man mer projekt och ett torp?
Jo. Ingick ladugård så man kan förvara projekt inomhus och få plats med fler :mrgreen:
Tidskonto blev inte bättre :(

Sem börjar på måndag så då ska garaget göras plats till Dolly. Börjar med att bredda axel och bygga bas. Sedan får vi se om de blir roterande eller ej :)


Ingen risk axel från husvagn är klen?
Tänkte på att vikten från skrotet man drar hamnar i mitten om man har roterande Dolly.
Men ute vid hjulen om man har stel

Aja jag Har sagt mitt om att en stel dolly är helt värdelös :poke:

Och det tar Ju längre tid att bygga om än att göra rätt första gången, men du gör som du vill :lol:

Oavsett vad det blir för Dolly så vill vi givetvis ha lite bilder och även veta om det blev bra :beer:

Blir nog något liknande din konstruktion :)
Med svängande menade jag styrning på hjulen. De orkar jag inte ordna :D

Re: Dolly igen

Postat: fre jun 12, 2015 13:03
av Engman2
Fisketorp skrev:
Blir nog något liknande din konstruktion :)
Med svängande menade jag styrning på hjulen. De orkar jag inte ordna :D

Aha då är jag med :roll:

Bara att börja bygg :mrgreen:

Re: Dolly igen

Postat: fre jun 12, 2015 20:26
av hooligan
Har man inte tid och göra rätt från början,hur ska man då få tid och göra om det??

Re: Dolly igen

Postat: fre jun 12, 2015 20:41
av Fisketorp
hooligan skrev:Har man inte tid och göra rätt från början,hur ska man då få tid och göra om det??
Visa ord =)
Men en Dolly utan någon form av styrning är iallafall fungerande om än inte lika bra.
är väl basen gjord så går den ju att använda.
att bygga på en vridbar platå går ju att göra i efterhand eller direkt.

Och att säga "göra rätt" är ju lika intressant som när man frågar om att svetsa fram diff.
många nej absolut inte, och några jodå det funkar.

vi får se. uppskattar alla kommentarer och bilder.
extra trevligt med de som har erfarenhet från både stel och "styrd" =)

Re: Dolly igen

Postat: fre jun 12, 2015 20:46
av hooligan
Ligger mycket i det du säger :beer:

Re: Dolly igen

Postat: fre jun 12, 2015 22:57
av rickard
har ingen erfarenhet av dollykörning (utom till tung lastbil och släp därefter då...), men jag dissar också en dolly utan styrning, fungerar säkert att svänga litegrann men lär ju bli rätt stora påfrestningar i hjulupphängningen på den bogserade bilen.
som någon sa att man kanske skulle kunna backa upp, och låta framhjulen svänga tror jag inte på, o det grundar jag på att hjulen styr inte med på navaran iaf när jag backar den med towbar, blir ju liksom ett kundvagnshjul som inte får snurra runt. Svänger dock helt okej när man kör rakt fram.

Hur blir "svängradien" på en dolly som i de första inläggen? ingen risk att dollyns hjul går in i sidan på den bogserade bilen? på så vis känns en smal dolly med mindre hjul (som hamnar under den bogserade bilen) att föredra, eller?

Re: Dolly igen

Postat: lör jun 13, 2015 12:02
av Engman2
rickard skrev:har ingen erfarenhet av dollykörning (utom till tung lastbil och släp därefter då...), men jag dissar också en dolly utan styrning, fungerar säkert att svänga litegrann men lär ju bli rätt stora påfrestningar i hjulupphängningen på den bogserade bilen.
som någon sa att man kanske skulle kunna backa upp, och låta framhjulen svänga tror jag inte på, o det grundar jag på att hjulen styr inte med på navaran iaf när jag backar den med towbar, blir ju liksom ett kundvagnshjul som inte får snurra runt. Svänger dock helt okej när man kör rakt fram.

Hur blir "svängradien" på en dolly som i de första inläggen? ingen risk att dollyns hjul går in i sidan på den bogserade bilen? på så vis känns en smal dolly med mindre hjul (som hamnar under den bogserade bilen) att föredra, eller?

En smal Dolly med hjulen under är bättre på det viset ja, enda problemet jag upptäkt är om man försöker vända på en för liten vändplan, då kan set bli som du skriver :roll:

Men annars så fungerar en sån kanon :tumbup: har som sagt åkt några hundra mil med min genom åren :beer:

Re: Dolly igen

Postat: tis aug 11, 2015 21:15
av Citroen
Tänkte slänga in ett par åsikter i denna dollytråd! En högbyggd dolly är hög och kan skapa problem med spoilers och liknande. Däremot är de suveräna tack vare att många av dem ryms i kofferten. En med styrning hamnar i mitten vad gäller höjd och om man begränsar vinkeln så kan man ta ganska skarpa kurvor innan styrningen går i botten. En helstel har jag dragit omkring på i flera hundra mil... Dess fördelar är att den går som ett strykjärn oavsett last eller ej. Den är otroligt kursstabil och att den är stel märks aldrig under landsvägskörning. Däremot: att dra runt ekipaget i rondeller, bostadskvarter eller i trånga korsningar är alltid en pärs och pina. Det har alltid gått bra men det bryter och bänder rejält i både bilar och vagn. Att gå med bredställ och skrikande däck genom flera bostadskvarter har jag provat, trots att farten varit under 20 km/h. Snart får min bror tillbaka sin stela dolly och jag kommer bara att bygga en liten svängförmåga på min egen vagn för att jag vill inte tappa lasthöjden på 15 cm. Min bror använde upp och nervända hjulställ från en Peugeot 504 till sin vagn, och jag kommer att använda samma delar, men från en Ford Sierra. Dessutom blir det skärmar och full belysning på min vagn.

Re: Dolly igen

Postat: lör aug 15, 2015 22:35
av niva_mats
Citroen skrev:Tänkte slänga in ett par åsikter i denna dollytråd! En högbyggd dolly är hög och kan skapa problem med spoilers och liknande. Däremot är de suveräna tack vare att många av dem ryms i kofferten. En med styrning hamnar i mitten vad gäller höjd och om man begränsar vinkeln så kan man ta ganska skarpa kurvor innan styrningen går i botten. En helstel har jag dragit omkring på i flera hundra mil... Dess fördelar är att den går som ett strykjärn oavsett last eller ej. Den är otroligt kursstabil och att den är stel märks aldrig under landsvägskörning. Däremot: att dra runt ekipaget i rondeller, bostadskvarter eller i trånga korsningar är alltid en pärs och pina. Det har alltid gått bra men det bryter och bänder rejält i både bilar och vagn. Att gå med bredställ och skrikande däck genom flera bostadskvarter har jag provat, trots att farten varit under 20 km/h. Snart får min bror tillbaka sin stela dolly och jag kommer bara att bygga en liten svängförmåga på min egen vagn för att jag vill inte tappa lasthöjden på 15 cm. Min bror använde upp och nervända hjulställ från en Peugeot 504 till sin vagn, och jag kommer att använda samma delar, men från en Ford Sierra. Dessutom blir det skärmar och full belysning på min vagn.

Ett bra tips är att sätta ett extra uttag till ljuset på draget och ha en förlängningsladd som du sticker i ljusskontakten på det bogserade fordonet då får du rikigt bra ljus bakåt.
Skall du flytta samma bil ofta så är det kanon med ljusstick i fronten.
Snytarna blir hemskt imponerade när allt lyser. :D

Re: Dolly igen

Postat: sön aug 16, 2015 8:26
av Fisketorp
Tack för inputt.
Trevligt med erfarenhet från flera :)

Tyvärr inte kommit nånvart mer än axel i garaget. Men snart är ju sommaren över såå då kanske :D

Re: Dolly igen

Postat: sön aug 16, 2015 11:16
av Wältmeister
Nu kanske jag ådrar mig allas spott och spe. :roll: :rodnar:

Men om det bara gäller att tillverka en enkel Dolly av befintliga delar för "engångsbruk" så kanske man skulle kunna tänka sig att man utan vändskiva låser det ena hjulet i Dollyn och låter det andra "rulla fritt" på en lagom stor platta ovanpå Dollyn? :vetej:
Härigenom klarar man att inom vissa gränser svänga.
Men det blir till att ta det försiktigt = hålla rekommenderad maxastighet.

Jag tål kritik så ös på nu. :lol:

:tumbup:

Re: Dolly igen

Postat: sön aug 16, 2015 11:52
av sleeper_86
jag är med på hur du har tänkt, men de hade jag aldrig vågat.
Vad händer om man måste bromsa? De kommer knyta ihop sig och med lite otur skrotar man hela ekipaget.

Då är nog en "fast" att föredra isf. Och den största påfrestningen vid sväng utsätts ju axeln på dollyn för. Hjulen på bilen följer ju bara med uppepå.