4 Wheel Drive verkar läggas ned :(

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

pini
Rutinerad

Re: 4 Wheel Drive verkar läggas ned :(

Inlägg av pini » mån okt 05, 2015 21:26

Jäkla tråkig läsning va ska man nu ha på dasset å läsa finns ju inget alternativ nu
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0

Ghosthack
Rutinerad

Inlägg av Ghosthack » tis okt 06, 2015 11:27

macke skrev:
Ghosthack skrev:Jag är inte förvånad, efter som svenskpress och särskilt motor sidan har länge haft problem med sin konservativa sida och allt för höga priser med tanke på mängden reklam det är i tidningarna. Till detta skall också sägas att den konservativa sidan har gjort att man inte har satsat på nätting eller på farmtidsformat som många utlandstidningar har osv...

Detta är tragiskt och tråkigt men jag slutade läsa wheel Drive för ca 10år sedan när jag sade upp min prenumeration efter ca 8 år som kund och har bara köpt lösnummer men aldrig velat ta i tidningen igen eftersom den inte vände sig till varken entusiaster eller hobby folk utan bara mest åt företag och de som hade för mycket pengar...

Byggrepotage, tekniktips och träffrepotage är det inget fel på! Och det vänder sig ju till oss entusiaster
Träffreportagen var oftast okey, även om det allt för ofta vara samma folk som följdes hela tiden... Men teknik och bygg reportagen var oftast inte riktade till oss som hade det som en hobby utan oftast till dem som hade råd att köpa det dyraste sakerna och lämna bort... Det var väldigt sällan ner på den nivån som de flesta var på, alltså hemma i garget eller på uppfarten :evil:

macke
OffroadGeek

Inlägg av macke » tis okt 06, 2015 18:51

Med svets och vinkelkap och skruvdragare kommer man rätt långt :)

Vilka tekniktips tänker du på då?
TGB 13

Ghosthack
Rutinerad

Inlägg av Ghosthack » ons okt 07, 2015 0:17

macke skrev:Med svets och vinkelkap och skruvdragare kommer man rätt långt :)

Vilka tekniktips tänker du på då?

:tumbup:

Redneck Offroad
Användare

Inlägg av Redneck Offroad » tor okt 08, 2015 19:13

Tidningen var bäst på 80-90talet då det var betydligt bättre byggreportage och massa mer plats i tidningen för träffar.
Träffar hålls ju hela tiden så där är ju inga bekymmer.
Det är ju dom billiga men funktionella ihopyxade tokbyggena som är roliga att läsa om och det finns ju drösvis av byggen på varje träff så just pick one!
Sen kan man ju ändå ta med något snyggbygge med som motpol.
Sen det här med mekartips, det finns TONVIS med erfarenhet bland folket, utnyttja denna outtömmliga resurs och kör ihop typ tema framvagn eller snickra ihop en häftig drivlina av delar från skroten.
Möjligheterna är oändliga :tumbup:

Jag personligen kan inte bry mig mindre om transportbilar eller dylikt men nybilars terrängegenskaper kan ju vara intressant att läsa om.

Samma sak med släp, hur bygger du ett eget och reggar in tex?

Som sagt, led in tidningen mot vår hobby istället för 80% ouppnåliga kostnader på en ny pickup och sen en kort notis om en träff och ett bygge.

Då hade jag börjat köpa tidningen igen :poke:

Låssmeden
Hemmastadd

Inlägg av Låssmeden » fre okt 09, 2015 19:27

Sa oxå upp min prenumeration för nått år sen, framförde även varför till killen som ringde upp... Sluta upp med alla tramsreportage om feta brudar med som köpt rattmuff och ledramp till sin nya ford pickup, ge er ut i landets alla garage och skriv nått vettigt ! Men han tyckte jag hade fel, det dom skrev om va det folk ville ha.... Då la jag på!

lam84
Forumräv

Inlägg av lam84 » fre okt 09, 2015 22:35

lite konstigt är det ju att dom läger ner just 4 Wheel Drive när man kolla hur många ex varje tidning säljer så är det ju flera som säljer sämre en inom förlaget det måste ju liga nåt mer bakom

sen tror jag själv att Albinsson & Sjöberg inte kommer överleva länga om dom inte börjar med E tidningar det är det som är framtiden specielt för små tidningar och små förlag svenska förlag har inte riktigt hängt på där en så starkt en
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

Martin_Nilsson77
Nybörjare

Inlägg av Martin_Nilsson77 » lör okt 10, 2015 20:08

Visst är det trist, kan man tänka sig att läsa på engelska rekommenderar jag starkt
tidningen Drive Out från Sydafrika, en riktig offroad tidning jag ramlade över av en slump. Går att få till plattan. :D

https://se.zinio.com/magazine/Drive%20O ... cat1960090#/" onclick="window.open(this.href);return false;

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » sön nov 08, 2015 9:38

I dag 12 dagar kvar till sista utgåvan av 4WD. :rodnar:
Eller har det kommit kontraorder Micke? :roll:

:?
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Ronnie79
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av Ronnie79 » sön nov 08, 2015 20:36

Nooooooo... Det var riktigt tråkigt att höra!
http://www.4x4expedition.se - Expeditioner där DU kan delta!
http://www.4x4offroad.se - Allt du behöver för din offroad- och expeditionsbil!

Micke valp
Beroende

Inlägg av Micke valp » mån nov 09, 2015 22:16

Hej igen offroadvänner.

Först och främst till "Wältis". Nej, inga kontraorder.

Jag har naturligtvis följt tråden – självklart. Fördelen med många olika åsikter är förstås att de är åsikter. Om alla tyckte likadant ... Nja, jag vet inte om det skulle vara särskilt bra.

Men det finns några saker jag vill ta upp. Jag har självklart vartenda nummer av 4 Wheel Drive i mitt arkiv. Om jag plockar fram ett 1980- eller 1990-talsnummer kan jag bara se en sak: utveckling och förbättring. Tusan, hälften av tidningen var ju i svart-vitt på den tiden! Och testerna – hur genomarbetade var de? Och vanarna, alltså de plyschinklädda och motivlackade? Riktigt coolt på den tiden, men det är få som håller av de 2WD-bilarna idag. Och, visst, jag vet naturligtvis vilken klubb man i så fall ska vända sig till.

Jag kan med säkerhet påstå att ingen annan tidning kan testa dagens fyrhjulsdrivna bilar så som 4 Wheel Drive – och det är jag stolt över. Tusan i gatan, en biltidning påstod på fullt allvar följande: Vad har hänt med Nissan X-Trail – den hade ju ingen lågväxel längre.

Jo, jag tackar jag. Jag har testat och provkört varenda utgåva av X-Trail sedan den kom ut på marknaden, tidigt 2000-tal, och en sak är i alla fall säker – Den har aldrig haft någon lågväxel!

Vad annat. Jo, det här med dyra nybilar. På 1990-talet skrev folk brev till tidningen om att Jeep Grand Cherokee var en alldeles för dyr och komplicerad bil för offroadfolket – varför testade vi den? Kika på vad som finns idag på träffarna – och rejält ombyggda också, med allt från portalaxlar och stora däck. Jag skulle säga att en Grand Cherokee, 1996 och nyare är ett alldeles utmärkt utgångsobjekt. Välj en med V8, så blir den extra billig i inköp! Och varför 1996 och nyare? Ja, det har vi berättat om flera gånger i tidningen.

En vanlig Cherokee är inte heller något dumt val, för nybörjaren till exempel. Rak sexa med vrid, automatlåda och inte alltför krånglig för att få till med 31-tummare. Sedan är "cirkusen igång", kan man säga. I alla fall om man vill bygga sig en förstabil och sedan fortsätta utvecklas. Mitt tips är att lyfta på bagagerumsmattan och kolla efter rost i golvet innan köp ... Det kan ge läge för att pruta. Eller sparklådorna ...

Så, det här med rena "skogsbyggen", något snabbt tillyxat för att köra på träff. Jag kan förstå dem som tycker att det är helt okej. Här kan jag erkänna att jag inte håller med. Mer än en gång har det varit en hårsmån från att ett sådant "bygge" kört in i någon av mina egna bilar, bara för att det varit taskiga bromsar på dem. En gång fick ett sådant bygge också gashäng – med nosen mot min bil. Behöver jag ens säga att om den landat in i någon av mina byggen, då hade det blivit vad man kallar "medeltid".

Låter jag hård? Hoppas inte det. Jag har sett min beskärda del av "byggen" under mina år, slagit på registreringsnumren och fått fram allt från husvagnar till traktorer ... Är det vad man vill komma med och köra på en offroadträff med flera hundra andra deltagare? Och vem bär det yttersta ansvaret om något skulle hända? Om en barnvagn blir mosad? Det första polisen kommer att fråga är: Vem är ansvarig för den här träffen?

Och dyrt att bygga? Nja, jag vet inte det. Min Beowulf byggde jag under min studietid. Visst, det tog nära fem år att bli klar, men man sparade, letade saker, fann lösningar. Lyx var den dagen man hade råd med en omgång Autometer-mätare!
Så kom inte och påstå att det inte går! Det kan ta tid, och det verkar folk ha ont om idag. Det är skillnad att lägga ut 150.000 på ett år, eller att göra det på fem år.
Min CJ-5 tog två år att bygga. Och det innebar precis all fritid och vartenda öre utöver att klara sig. Men även den blev klar.
Jag vet inte om det är för mycket "just nu" i samhället – kanske. Det sägs att tålamod också är en dygd ...)

Just det. Lite mer om inställningen till tidningen. Jag skippar att citera skribenten, men så här:
"sen det här ned testerna av produkter och däck var gjorda som annonser hade vart bättre om dom skrev vart man kunde köpa däck och tillbehör biligaste på nätet"

Jag har banne mig inte testat något däck som om det vore en annons! Vill ni se sådant, kika på någon bloggare.
Jag har kört så många olika bilar och däckkombinationer att jag tämligen säkert kan påstå om något är bra, men framförallt inte bra. I finare kretsar kallas det för en objektivitetsprincip, och det kan få bloggare ens stava till.
Det innebär att jag inte kan framhålla en produkt som "bra", om den inte är det. Ta ett däck till exempel. Det är knappast lätt att testa utan några konkurrerande märken och en hel del teknisk mätutrustning.
Men, när det sitter på en Audi Q5 och man kör på bana, då har jag av erfarenhet koll på vad chassi och däck ska klara av. Sedan lägger man sig på gränsen och ser vad som händer ... Men, det måste ske objektivt. Annars finns ingen trovärdighet.
Och när det gäller bloggare, det är faktiskt riktigt kul. Jag brukar alltid låta dem köra först, helst på bana. Och ni ska veta att bloggare, kan inte köra bil, eller bedöma däck. Efter ett par varv, när de är nöjda, blir det bilbyte ... Senast hängde en sådan bloggare i b-stolpen och bara skrek ... (Jo, jag kan köra fort också, när det behövs ...)
Och när det gäller terrängkörning. Ni skulle bara se ... Jag har kört offroad i över 20 år och är inte fullärd – på långa vägar.

Men det stod mer i citatet, något om tips på internetsidor för däck ...
Varför ska jag i tidningen tipsa om billiga däck på internet? Och innan ni blir upprörda – läs vidare.
Låt säga att jag gör ett tema sommardäck. Det tar några veckor att ringa runt och fråga efter allt från suv- till terrängdäck. Men en sak har aldrig slagit fel under alla år och det är hur internetföretag fungerar.
Jag arbetar med print, alltså tidning. Det betyder att jag förutom en informationstext behöver en högupplöst bild på däcket i fråga.
Vad får jag? Jo, en bild på mellan 25 och 45 kb. Och därefter kommentaren att informationen finns på hemsidan.
Vänligt förklarar man att den storleken blir en bild som är knappt en halv tumnagel stor. Då får man svaret: Men den ser ju stor ut på min skärm ...

Det funkar inte. Jämför det med .pdf-kataloger med storlekar, för- och nackdelar samt en bild på 2 MB – på varje däck jag efterfrågat. Ja, och det är från de etablerade däckfabrikanterna.

Vad tror ni att jag föredrar? Företag som tar sin uppgift på allvar, eller någon som tycker att jag kan leta på deras hemsida? Jag är inte chefredaktör för att det är kul – det är faktiskt ett jobb.
Och det här gäller inte bara däck ...
Så, var försiktiga med att påstå att det ska tipsas om billiga alternativ via nätet. Det handlar om att ge och få. Jag premierar (belönar) de som levererar rätt sorts material.

Så, det här blev långt. Förmodligen kanske jag borde be om ursäkt för det. Men å andra sidan. Alla ni som läst hela vägen hit, kanske förstår mig bättre, och min roll som ansvarig för tidningen 4 Wheel Drive.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

ErraN_XJ
Veteran
Kontakt:

Inlägg av ErraN_XJ » mån nov 09, 2015 22:59

Väl talat!
#JeepGaraget

:thefinger:

#Offroaders Bohuslän

mercedes
Rutinerad

Inlägg av mercedes » mån nov 09, 2015 23:13

:tumbup: :tumbup:
Pajero 3.0 -92
Patrol 2.8TD-98

Micke valp
Beroende

Inlägg av Micke valp » tis nov 10, 2015 7:43

Tack, grabbar.
:rodnar:
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » tis nov 10, 2015 8:28

Klokt och vederhäftigt, som vanligt. :wink:
Men vem ska ta upp den fallna manteln(efter Micke & 4WD)? :?
Läser, förutom favoriten 4WD, även Teknikens Värld, Vi Bilägare och Auto Motor und Sport.
Alla har något att tillföra, men inte lika mycket som 4WD.
Så tomrummet blir stort efter 20:e november i år. :(
Vill ge en verbal krans av taggtråd till förlaget och en lika verbal kram till Micke.

:|
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Skriv svar