All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Jimmy6,2
- Forumräv
- Inlägg: 884
- Blev medlem: ons okt 10, 2007 8:49
- Ort: Tyresö
-
Kontakt:
Inlägg
av Jimmy6,2 » mån jan 07, 2008 22:41
Jag gissar att dom sitter fram på Cadillacen och jag ska ha dom bak med ett par fram skivor från en K20.
Jag hade fel, dom sitter bak.
P
"Vilken jävla idiot som helst kan hantera en kris. Det är det dagliga livet som tröttar ut en."
-
Hasse
- OffroadGeek
- Inlägg: 4395
- Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
- Ort: Skogen
Inlägg
av Hasse » mån jan 07, 2008 22:42
Cadillac oken är vad du ska ha och inga VW eller volvo 440 ok
-
Olof
- Beroende
- Inlägg: 1301
- Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
- Ort: Ramnäs
Inlägg
av Olof » mån jan 07, 2008 22:50
Hasse skrev:Inte dej jimmy6,2 utan diamond bollocks inlägg
Min bil väger "bara" 2 ton. Men jag tänker bara använda ett ok till P-broms. Original P-broms till den (Jeep ZJ) är dimensionerad till en trampcykel och funkar inte ens till det. Det skulle säkert fungera med bromsen till en gocart, men det kostar bara mer och är svårt att hitta belägg. Sätter jag oket på kardanaxeln och har 7:1 i axlarna kan jag troligen låsa bakhjulen utan problem. Det blir inte bättre om jag tar bromsar från ett godståg, bara jobbigare. Kolla P-bromsen på en TGB 20. Det är väl en trumma från någon Amazon eller nåt, det klarar att bromsa 4 ton från 100 km/tim relativt enkelt. Det är inte massan gjutjärn i grejorna som gör bygget säkert, utan konstruktionen. Men jag skulle inte använda P-ändar från en Skoda ihop med orbitolstyrning

Beyond bolt-on. Beyond recond.
-
Jimmy6,2
- Forumräv
- Inlägg: 884
- Blev medlem: ons okt 10, 2007 8:49
- Ort: Tyresö
-
Kontakt:
Inlägg
av Jimmy6,2 » mån jan 07, 2008 23:14
Måste hålla med DB, kardan broms är smart och man vinner kraft, nu kan jag inte ha lika låg utväxling som DB, 5:13 är den lägsta för min bakaxel.
Jag får fundera på hur jag vill göra.
Om man byter till skivor bak vad behöver man för att komma igenom besiktningen ?
P
"Vilken jävla idiot som helst kan hantera en kris. Det är det dagliga livet som tröttar ut en."
-
Hasse
- OffroadGeek
- Inlägg: 4395
- Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
- Ort: Skogen
Inlägg
av Hasse » tis jan 08, 2008 11:29
bygga med "fail safe" tänkande, och inte att förglömma SFRO.....det blir ombyggt fordon

-
Bertilson
- Veteran
- Inlägg: 2088
- Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
- Ort: Borås
Inlägg
av Bertilson » tis jan 08, 2008 11:48
Gör en fuling annars med hudryalisk handbroms på bak oket. Dalhems har färdiga sådana bromscylindrar för runt 1000:- har jag för mig.
Annars tycker jag att det borde räcka med Solida skivor bak då största bromsverkan sker på framhjulen.
Saab fram ok är juh ganska kraftiga och funkar bra om man justerar handbromsen alteftersom klossarna slits.
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Behöver ni så tag i mig så nås jag på
per@fotat.nu och/eller 0709-863982
-
Marcus
- OffroadGeek
- Inlägg: 4857
- Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
- Ort: Borås
-
Kontakt:
Inlägg
av Marcus » tis jan 08, 2008 15:44
Bertilson skrev:Gör en fuling annars med hudryalisk handbroms på bak oket. Dalhems har färdiga sådana bromscylindrar för runt 1000:- har jag för mig.
Annars tycker jag att det borde räcka med Solida skivor bak då största bromsverkan sker på framhjulen.
Saab fram ok är juh ganska kraftiga och funkar bra om man justerar handbromsen alteftersom klossarna slits.
Då funkar ju även 9000 bak, har en tycker jag hyffsaf lösning som är lätt justerad och funkar fint, men det är ju inte ventilerade skivor..
-
skogsvild
- Veteran
- Inlägg: 1843
- Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
- Ort: Söderköping
Inlägg
av skogsvild » tis jan 08, 2008 16:14
Ska man ha hydralisk handbroms måste de ha separat ok, dvs dubbla ok på bakaxeln.
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck

*SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden

-
Andreas
- Beroende
- Inlägg: 1078
- Blev medlem: fre jun 01, 2007 11:17
- Ort: Tibro
Inlägg
av Andreas » tis jan 08, 2008 17:44
skogsvild skrev:Ska man ha hydralisk handbroms måste de ha separat ok, dvs dubbla ok på bakaxeln.
varför måste man ha dubbla ok??
-
Olof
- Beroende
- Inlägg: 1301
- Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
- Ort: Ramnäs
Inlägg
av Olof » tis jan 08, 2008 20:37
Jimmy6,2 skrev:Vad är det för diameter på cylindrarna?
P
Audi och Saab oken kan vara lite spinkiga på Chevan, det är lite svårt att mäta utan att slakta damasken, men det verkar vara runt 35mm kolvdia. Lite litet kanske. Men de är nog framok i a f. Ett annat ok som jag gillar väldigt mycket är ju framok från Subaru -80-90-tal. Det bästa på hela bilen! Har handbroms som är grymt bra. Men de är ju liksom cadillacoken lite svåra att hitta till rimliga pengar.
Vad beträffar besiktningen så skulle jag nog bara hålla färgen....
Beyond bolt-on. Beyond recond.
-
Jimmy6,2
- Forumräv
- Inlägg: 884
- Blev medlem: ons okt 10, 2007 8:49
- Ort: Tyresö
-
Kontakt:
Inlägg
av Jimmy6,2 » tis jan 08, 2008 21:09
Jimmy6,2 skrev:
Vad är det för diameter på cylindrarna?
P
Audi och Saab oken kan vara lite spinkiga på Chevan, det är lite svårt att mäta utan att slakta damasken, men det verkar vara runt 35mm kolvdia. Lite litet kanske. Men de är nog framok i a f. Ett annat ok som jag gillar väldigt mycket är ju framok från Subaru -80-90-tal. Det bästa på hela bilen! Har handbroms som är grymt bra. Men de är ju liksom cadillacoken lite svåra att hitta till rimliga pengar.
Vad beträffar besiktningen så skulle jag nog bara hålla färgen....
Jag menar Cadillacen
P
"Vilken jävla idiot som helst kan hantera en kris. Det är det dagliga livet som tröttar ut en."
-
Jimmy6,2
- Forumräv
- Inlägg: 884
- Blev medlem: ons okt 10, 2007 8:49
- Ort: Tyresö
-
Kontakt:
Inlägg
av Jimmy6,2 » tis jan 08, 2008 21:11
Jimmy6,2 skrev:
Vad är det för diameter på cylindrarna?
P
Audi och Saab oken kan vara lite spinkiga på Chevan, det är lite svårt att mäta utan att slakta damasken, men det verkar vara runt 35mm kolvdia. Lite litet kanske. Men de är nog framok i a f. Ett annat ok som jag gillar väldigt mycket är ju framok från Subaru -80-90-tal. Det bästa på hela bilen! Har handbroms som är grymt bra. Men de är ju liksom cadillacoken lite svåra att hitta till rimliga pengar.
Vad beträffar besiktningen så skulle jag nog bara hålla färgen....
Jag menar Cadillacen
P
"Vilken jävla idiot som helst kan hantera en kris. Det är det dagliga livet som tröttar ut en."
-
Stenström
- Beroende
- Inlägg: 1036
- Blev medlem: sön feb 19, 2006 12:43
- Ort: Olsfors
Inlägg
av Stenström » ons jan 09, 2008 21:01
Jimmy6,2 skrev:Jimmy6,2 skrev:
Vad är det för diameter på cylindrarna?
P
Audi och Saab oken kan vara lite spinkiga på Chevan, det är lite svårt att mäta utan att slakta damasken, men det verkar vara runt 35mm kolvdia. Lite litet kanske. Men de är nog framok i a f. Ett annat ok som jag gillar väldigt mycket är ju framok från Subaru -80-90-tal. Det bästa på hela bilen! Har handbroms som är grymt bra. Men de är ju liksom cadillacoken lite svåra att hitta till rimliga pengar.
Vad beträffar besiktningen så skulle jag nog bara hålla färgen....
Jag menar Cadillacen
P
Cadillacens kolvar är 61mm i diameter.
En liten jämförelse.

Zuki / caddy

Är väl inte så mycke att fundera över om man vill ha bra bromsar..

-
Jimmy6,2
- Forumräv
- Inlägg: 884
- Blev medlem: ons okt 10, 2007 8:49
- Ort: Tyresö
-
Kontakt:
Inlägg
av Jimmy6,2 » ons jan 09, 2008 21:34
Blazerns orginal är 80mmm och Dana 60 är 86mm, fram, bak är det trummor.
P
"Vilken jävla idiot som helst kan hantera en kris. Det är det dagliga livet som tröttar ut en."
-
Stenström
- Beroende
- Inlägg: 1036
- Blev medlem: sön feb 19, 2006 12:43
- Ort: Olsfors
Inlägg
av Stenström » ons jan 09, 2008 21:41
Jimmy6,2 skrev:Blazerns orginal är 80mmm och Dana 60 är 86mm, fram, bak är det trummor.
P
Fram ja. Men det snackades om Audi/saab ok med en kolvdia på 35mm för skivbromskonvertering bak.
Behåll trummorna.
