Övning på instick tvärs och längs fibrerna

Övning på fällning!

Nästa gång blir det iaf "på riktigt" Då ska det fällas skog!!

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Hej Victor,Victor skrev:Jahapp! Har nu fått dit både nya dämpare och fjädrar!
Vart Procomp Es9000 dämpare med 11" slaglängd både fram och bak.. Fjädrar vart det 2" OME höjningsfjädrar till HDJ80 serie. Hade räknat med en höjd på ca 525mm på dom, men visade sig att dom var lika höga som nuvarande, så någon jättehöjning vart det inte tal om.. Dock vart den lite högre i alla fall, då dom har lite tjockare tråd (och såklart är fräscha!) Dock flexar den lika fint fortfarande..
![]()
Hej!Thinkpad skrev:Hej Victor,Victor skrev:Jahapp! Har nu fått dit både nya dämpare och fjädrar!
Vart Procomp Es9000 dämpare med 11" slaglängd både fram och bak.. Fjädrar vart det 2" OME höjningsfjädrar till HDJ80 serie. Hade räknat med en höjd på ca 525mm på dom, men visade sig att dom var lika höga som nuvarande, så någon jättehöjning vart det inte tal om.. Dock vart den lite högre i alla fall, då dom har lite tjockare tråd (och såklart är fräscha!) Dock flexar den lika fint fortfarande..
![]()
Hur har du fått till det fina flexet i framaxeln? Det ser ju ut som att du har kvar original hjulupphängning och alla fyra bultarna - som fäster skiftnycklarna i axeln - på plats (?). Har du fått till flexet "bara" genom att välja rätt fjädrar och dämpare, eller har du fått tag i någon form av magiska bussningar?
Fantastiskt! Jag förstår att du är helnöjd!!! Jag har precis varit ute och släppt av ena stötdämparen på min KZJ och konstaterat att dämparen inte utgör någon begränsning. Trots detta har jag bara en skillnad på 16 cm mellan vänster och höger axel (mätt vid centrum av utsida naven). Jag gissar att du har något mer...Victor skrev: Hej!
Upphängningen är helt original, det enda som är gjort är andra dämpare och fjädrar, samt så åker jag utan krängningshämmare! Bussningar är gummibussningar från skruvat.se! Så inget konstigt där!
Samt har jag inte förlängt några bumpstops, tycker om mitt flex, och ser ingen anledning att förlänga dom och förlora flex när nu allting funkar som det ska..
Ovanstående uppsättning med dämpare och fjädrar funkar med andra ord klockrent!
Vet faktiskt inte, men har också fått för mig samma sak, att den nyare upphängningen ska vara bättre, men den erfarenhet jag har av min, och mot det jag sett från videor på nyare så rent ut sagt, suger dom ju..Thinkpad skrev:Fantastiskt! Jag förstår att du är helnöjd!!! Jag har precis varit ute och släppt av ena stötdämparen på min KZJ och konstaterat att dämparen inte utgör någon begränsning. Trots detta har jag bara en skillnad på 16 cm mellan vänster och höger axel (mätt vid centrum av utsida naven). Jag gissar att du har något mer...Victor skrev: Hej!
Upphängningen är helt original, det enda som är gjort är andra dämpare och fjädrar, samt så åker jag utan krängningshämmare! Bussningar är gummibussningar från skruvat.se! Så inget konstigt där!
Samt har jag inte förlängt några bumpstops, tycker om mitt flex, och ser ingen anledning att förlänga dom och förlora flex när nu allting funkar som det ska..
Ovanstående uppsättning med dämpare och fjädrar funkar med andra ord klockrent!. Jag har ju alltid hört att KZJ:n ska ha bättre hjulupphängning än LJ:n, men det kanske bara gäller vägkomfort och inte flex... Ska gå ut o kolla LJ:n nu. Om jag inte får bättre resultat där bör ju hela saken hänga på bussningarna (?). Återkommer...
Edit: Mätning på (sliten) LJ70:n ger en skillnad på 37 cm...![]()
Hm, kan ju sitta hårdare bussningar (t ex polyuretan?) i KZJ:n, samtidigt som det är slitna/mjuka originalbussningar i LJ:n, men kan det verkligen utgöra hela skillnaden - eller har hjulupphängningen betydelse oxå?
Har du en länk till gummibussningarna?trooper skrev:Din bil ser ju att flexa riktigt bra Victor.
Tycker det är bedrövligt dåligt flex på Kzjn man har nu.
Alla Jeepar man haft innan har ju haft betydligt trevligare fjädringsväg.
En höjd Tj går ju som en dröm i skogen om man jämför med Toyotan.
Känns som man ska välta när hjulen är i luften.
Beställde nya länkarmsbussningar i riktigt gummi från Pedders (UK) i Måndags.
Idag levererades dom.
Dom ska även rätta till castervinkeln lite.
http://www.pedders.co.uk/pedders-rubber ... 500558.htm" onclick="window.open(this.href);return false;Jonas E skrev:Har du en länk till gummibussningarna?trooper skrev:Din bil ser ju att flexa riktigt bra Victor.
Tycker det är bedrövligt dåligt flex på Kzjn man har nu.
Alla Jeepar man haft innan har ju haft betydligt trevligare fjädringsväg.
En höjd Tj går ju som en dröm i skogen om man jämför med Toyotan.
Känns som man ska välta när hjulen är i luften.
Beställde nya länkarmsbussningar i riktigt gummi från Pedders (UK) i Måndags.
Idag levererades dom.
Dom ska även rätta till castervinkeln lite.
Jag vill också ha gummi. Jag upplever polyuretanbussningarna som stela.