Hybriden 2.0 - 4x4 Engineering Sandhill

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » mån jun 01, 2009 15:34

Ska du köra med range rover axlarna så ska du inte ha mer än 38,5" för de är inte så hållbara ;) du går nästan över gränsen med 38,5" oxå :wink:
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » mån jun 01, 2009 17:29

skogsvild skrev:Ska du köra med range rover axlarna så ska du inte ha mer än 38,5" för de är inte så hållbara ;) du går nästan över gränsen med 38,5" oxå :wink:
Var hos Island här på forumet han hade rover axlar och 40" på de och det höll fint för han så :D

Men är förbered på att få byta drivaxlar/ knutar mm :P :wink:
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » mån jun 01, 2009 17:54

och jag har en polare som körde med 35" och det gick sönder ganska ofta och då körde han lugnt ;)
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » mån jun 01, 2009 21:58

40tum..... hmm kör han aldrig bilen eller :?:

gamla RR drivaxlar e ju nästan klenare än vad suzukins är,det är bara någon millimeter som skiljer dom åt om jag inte minns fel (mattias har någon bra jämförelse bild här på forumet någonstans).


aldrig över 35 skulle jag säga, helst inte ens över 33 om man vill att det ska hålla för lite våld längre ut än gräsmattan.
men oftast är ju 215cui motorn så hemskt rå slut att man ändå måste kämpa lite längre än om den hade vart frisk för att ta ihjäl axlarna.

jag må låta väldigt skeptisk men det är inte helt obegrundat har haft några RR tidigare och inte varit speciellt imponerad :D

jag har ju en själv nu igen, dom är ju lite smått charmiga 8)
fast nu åker jag oljebrännare hehe

hade jag läst här tidigare hade jag kunnat säga att det låg en ram blästrad och lackad färdig hemma hos mig så hade du sluppit det jobbet,


blir det höjningskit från england och annat godis också :D
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » mån jun 01, 2009 22:12

TMT skrev:40tum..... hmm kör han aldrig bilen eller :?:

gamla RR drivaxlar e ju nästan klenare än vad suzukins är,det är bara någon millimeter som skiljer dom åt om jag inte minns fel (mattias har någon bra jämförelse bild här på forumet någonstans).


aldrig över 35 skulle jag säga, helst inte ens över 33 om man vill att det ska hålla för lite våld längre ut än gräsmattan.
men oftast är ju 215cui motorn så hemskt rå slut att man ändå måste kämpa lite längre än om den hade vart frisk för att ta ihjäl axlarna.

jag må låta väldigt skeptisk men det är inte helt obegrundat har haft några RR tidigare och inte varit speciellt imponerad :D

jag har ju en själv nu igen, dom är ju lite smått charmiga 8)
fast nu åker jag oljebrännare hehe

hade jag läst här tidigare hade jag kunnat säga att det låg en ram blästrad och lackad färdig hemma hos mig så hade du sluppit det jobbet,


blir det höjningskit från england och annat godis också :D
Haha tack för kritiken, vad jag förstår kör han ganska mycket med bilen men har aldrig sett han in "action" men :P

Men den får bära eller brista :twisted: och england höjning kommer oxå såsmåning om högst prio har kaross nu :D så får vi se sen 8)

Det var synd du inte sa det hade ju varit intressnat ju! :wink:







Dagen arbete Med bilder!!!! :wink:

Iadg lackade jag klart framdelen av ramen och framaxeln så imorron blir det montering och väntan på kaross :P Ska troligen ner till Autoparts nästa vecka och kolla.


Bild

Bild

Bild
Den vänsta ventilkåpan är polerad nu men inte på bilden :P
KOmmer med mer bilder imorron eller onsdag
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » mån jun 01, 2009 22:59

ah det e coolt, spelar ingen roll igentligen jag tycker bara det är skit kul att se när någon har engagemang och gör något roligt =)

kör på det ser fint ut!
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » mån jun 01, 2009 23:09

TMT skrev:ah det e coolt, spelar ingen roll igentligen jag tycker bara det är skit kul att se när någon har engagemang och gör något roligt =)

kör på det ser fint ut!
Haha Tack :woot:


Btw, någon som vet om man får ha sidepipes på båda sidorna på den bil?? altså på både höger och vänster sida :P
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Inlägg av macke » tis jun 02, 2009 16:27

nej inte åt höger sida vad jag fattat..
TGB 13

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » tis jun 02, 2009 16:31

macke skrev:nej inte åt höger sida vad jag fattat..
Har för mig att det inte gäller på "lastbilar". Men mkt möjligt att personbilar har ett sånt krav.

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » tis jun 02, 2009 18:28

henke_99 skrev:
macke skrev:nej inte åt höger sida vad jag fattat..
Har för mig att det inte gäller på "lastbilar". Men mkt möjligt att personbilar har ett sånt krav.
Har oxå för mej jag läst att man endast får ha de mot vänster sidan men får kolla med Bilprovningen :wink:
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » tis jun 02, 2009 20:30

Jag har ju avgasröret ut orginal på höger sida, så det borde ju inte vara något problem tycker jag

Sen har jag för mig att kravet är att det mynnar bakom passagerarutrymmet
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av Joel_Vbg » tis jun 02, 2009 22:03

Ska inte spela någon roll vilken sida du har det på...
Jag har besiktigat bilar med det på båda sidor och dom har inte sagt något till mig.

Men är du osäker så sväng förbi SBP och fråga dom.

Mvh
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » tis jun 02, 2009 22:32

Joel_Vbg skrev:Ska inte spela någon roll vilken sida du har det på...
Jag har besiktigat bilar med det på båda sidor och dom har inte sagt något till mig.

Men är du osäker så sväng förbi SBP och fråga dom.

Mvh
Joo tanken är ju att ha ett rör på varje sida, men får åka ner till SBP och kolla vad de säger ska även fråga lite annat så det passar bra :D

Gjort lite idag igen:

Lackat klart framaxeln och upphängningen så imorron ska det monteras:P

Gjorde även iording generatorn!!! det blev skit bra tycker jag :woot:
Bild Före!
BildEfter!
Bild
Bild
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

Bertilson
Veteran
Inlägg: 2088
Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
Ort: Borås

Inlägg av Bertilson » tor jun 04, 2009 18:04

hur bar du dig åt för att få Generatorn så fin?
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tor jun 04, 2009 18:13

Bertilson skrev:hur bar du dig åt för att få Generatorn så fin?
Ser blästrad ut, tycker jag....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Skriv svar