Så dags för lite update igen då! Idag har faktiskt flitens lampa varit stark
Började med att stanna kvar efter dagens jobb och börja med fästplattorna för bakaxeln. Kapades i rätt längder, borrades och frästes tills jag var nöjd.

Borrad och fräst för axelradien.
Vidare fortsattes fräsningen till att snygga till och "optimera" formen lite. Vill ju spara så mkt vikt som möjligt överallt på bilen så mer material togs bort här!
Ena sidan färdig:
Färdiga bitar:
Blir ganska bra passform runt axeln =)
Första sidan ditpunktad med distans för att rymma bussning och ev framtida byte till andra doningar. Har 60mm mellanrum i nuläget, min bussning är 41mm så det blir några små distanser med innan allt är klart.
Båda axlarna förberedda med fästöron:
Som ni ser så är fästena förskjutna i sidled. Detta är gjort av flera anledningar. Dels för att armarna i upphängningen måste få plats bredvid varandra, då känns det bättre att få samma "spårvidd" på armarna. Infästningarna i karossen är förskjutna likadant. Nästa idé är att eftersom mitteninfästningen på axlarna inte kommer att kunna sitta just i mitten så vill jag eftersträva att avstånden blir så jämnt fördelat som möjligt mellan mittenstag och höger resp vänster stag... Ytterligare en tanke är att i förlängningen när allt är klart och färdigt så kan jag har en reservaxel med mig på träffarna som då passar både som mittenaxel och sista axel eftersom de kommer bli helt symmetriska!
Vidare hängdes en axel på plats provisoriskt ikväll, man är ju nyfiken
Såhär långt upp är det tänkt att axlarna ska komma!
Här syns även att jag fått förlänga de stagen jag så friskt och ivrigt kapade och fräste till i början av projektet. 600mm c-c har blivit 690mm vilket känns bra. Ju längre armar desto bättre!! De som sitter på 13/20 bilarna vill jag ha för mig är 710mm
Något jag däremot konstaterade var att jag nog måste flytta ner infästningspunkter för länkarmarna i karossen! Det blir på tok för stor förflyttning av axeln när den fjädrar ut maximalt! Ska nog eftersträva att ha helt vågräta armar när bilen står normalt och plant! Nu sitter infästningen i karossen cirka 100mm över axelns infästning = inte bra!
Men iaf, jag avslutar dagens inlägg med en bild på det flex jag arbetar med som motto, detta ska kunna bli verklighet i skogen en dag!!

Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.