C202 4x4 -79 --> 6x6

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Inlägg av Gustavsson » fre sep 17, 2010 21:34

Nähe, jaha, jo men så att....

Bakslag i byggandet :( Splinesfräsarnissen har efter snart 3 månader kommit fram till att han inte kan fräsa min hylsa som jag behöver mellan nya växellådan och fördelningslådan. Så vad gör jag nu!?

Jag har den hylsan som satt där original och således passar i förd.lådan, och jag har en medbringare som passar på utgående axel på nya vxllådan. Kruxet är att få ihop dessa! Har funderat på att svarva bitarna så man kan pressa ihop dem tajt och sen punktsvetsa på en 5-6 ställen runtom, men jag vet inte om jag vågar tro på att det håller..

Finns det någon annan i detta avlånga land som vet vem som kan fräsa splines annars? Alla ideer/företag/tips är välkomna!!!
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Melin
Forumräv
Inlägg: 782
Blev medlem: lör maj 05, 2007 22:31
Ort: Värnamo

Inlägg av Melin » fre sep 17, 2010 21:46

Om jag inte ringer dig under dagen i morgon s får du ringa, har lite kontakter på det spåriga området..
http://www.garaget.org/Melin
Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva ;)

VOLVO V70 D5 - 2008
BMW 540 E39 - 1996

russinet
Veteran
Inlägg: 1500
Blev medlem: fre sep 22, 2006 6:45
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av russinet » lör sep 18, 2010 10:20

>Trådgnistning kan vara en lösning lite beroende på hur det ser ut.

Det finns bra kontakter på det i Uppsala.
//Fredrik Mahlin
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Inlägg av Gustavsson » lör sep 18, 2010 16:50

russinet skrev:>Trådgnistning kan vara en lösning lite beroende på hur det ser ut.
Funkar det gnista ut sånt? Hur bra precision kan man få i det? Handlar det om tiondelar eller hundradelar?

Gnistar finns det gott om i mina trakter så funkar det bara (har inte tänkt på det innan) så löser jag det genast mycket smidigare!!
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » lör sep 18, 2010 17:00

Gnistning torde kunna hålla väldigt låga toleranser.

Ring någon av firmorna som kan tänkas göra jobbet, fråga även om
dom kan mäta upp dina delar med laser.
Då kan det vara lättast att få rätt toleranser på första försöket.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Inlägg av Gustavsson » mån nov 01, 2010 22:09

Dags för lite update igen då kanske? Det funderas mkt, blir tokig snart.. Men som det ser ut nu så kommer jag skrota idén om triangelupphängning och tillbakaflyttad motor.. Det finns helt enkelt inte plats för det! Dessutom så får jag inte plats med vettig placering av kardaner utan att det blir för branta vinklar.. Tror i min tanke att en knut mår inte bra av att leva i 32 graders vinkel konstant.. Men det kommer fortfarande bli kedjeboxar kors och tvärs och sammanlagt 4 kardaner bakåt istället för 1 som original.. Men det ska gå!

Bak blir 3-länk med panhardstag och fram kommer förmodligen bli vanlig traditionell 4link med panhard..

En annan grej: jag konstaterade att oljetråget kommer vara i vägen för kardanaxeln fram så jag skruvade bort det helt enkelt för att undersöka hur mkt man skulle kunna modifiera det. Och till min glädje finns där gott om plats i tråget att modda på! Och ytterligare ett plus var att kolvarna i motorn är oljekylda så här ska laddas med turbo så småningom!!

Bild
Bild

I morgon ska jag handla blad till tigersågen och kapa loss motorfästena som jag inte kom åt att kapa loss med vinkelslipen ikväll.. Sen ska motorpaketet tillbaka på "originalplats". Därefter ska jag handla lite 100x5mm plåt och börja med diverse fästöron till hjulupphängningen.. (Har ju en önskan om att kunna premiäråka på Långarumsträffen i maj nästa år, det ska gå!! )
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Inlägg av Gustavsson » lör nov 13, 2010 16:45

Liten uppdatering igen.. Har inte hänt jättemkt som vanligt, men jag har börjat med de slutgiltiga fästena för axelupphängningarna idag.. Fick även hem 2st winschar som jag köpte billigt, testkört en av dem. Funkade fint!

Klurar på en eventuell ersättare av generatorn som sitter på Nissandieseln.. Denna ger inte mer än 50A och då jag ska köra med elkylfläktar varav en av dem drar 30A vid fullast så blir det inte mkt kräm över till kupéfläkt, belysning inne och ute, arbetsbelysning runtom och samtidigt lite att ladda batteriet med så där finns energi att winscha med... Så frågan är, vad finns det för större generatorer som har vakumpump?
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » lör nov 13, 2010 17:00

Finns det plats så kan du ju sätta dit en generator till. Eller en "vanlig" stor generator och lös vacuumpump.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Inlägg av Gustavsson » lör nov 13, 2010 17:05

Platsen som finns kommer användas till hydraulpump till styrningen och fjädring så småningom... Men jag funderar däremot på om jag ska ge mig på att försöka flytta över vakumpumpen till en större generator. Bör väl gå att modda dit med lite målatod och tankeverksamhet tycker jag.
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

svenne61
Hemmastadd
Inlägg: 244
Blev medlem: mån jan 28, 2008 8:54
Ort: Lövånger

Inlägg av svenne61 » lör nov 13, 2010 17:16

Finns större generatorer med vakuumpump. På min Patrol sitter det en generator på 70 amp.
Kollade lite på Autoexperten, finns generatorer på 100 amp med vakuumpump.
Nissan Patrol -90
rd28t
60100 mil

Melin
Forumräv
Inlägg: 782
Blev medlem: lör maj 05, 2007 22:31
Ort: Värnamo

Inlägg av Melin » lör nov 13, 2010 21:41

Du har ingen plats framför motorn?
http://www.garaget.org/Melin
Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva ;)

VOLVO V70 D5 - 2008
BMW 540 E39 - 1996

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Inlägg av Gustavsson » ons nov 17, 2010 23:43

Melin skrev:Du har ingen plats framför motorn?
Vet inte det ännu, kommer försöka hålla kylet så långt bak som möjligt med tanke på viktfördelning osv..
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Inlägg av Gustavsson » ons nov 17, 2010 23:47

Så dags för lite update igen då! Idag har faktiskt flitens lampa varit stark 8)

Började med att stanna kvar efter dagens jobb och börja med fästplattorna för bakaxeln. Kapades i rätt längder, borrades och frästes tills jag var nöjd.

Bild
Borrad och fräst för axelradien.


Vidare fortsattes fräsningen till att snygga till och "optimera" formen lite. Vill ju spara så mkt vikt som möjligt överallt på bilen så mer material togs bort här!
Bild

Ena sidan färdig:
Bild

Färdiga bitar:
Bild

Blir ganska bra passform runt axeln =)
Bild

Första sidan ditpunktad med distans för att rymma bussning och ev framtida byte till andra doningar. Har 60mm mellanrum i nuläget, min bussning är 41mm så det blir några små distanser med innan allt är klart.
Bild

Båda axlarna förberedda med fästöron:
Bild

Som ni ser så är fästena förskjutna i sidled. Detta är gjort av flera anledningar. Dels för att armarna i upphängningen måste få plats bredvid varandra, då känns det bättre att få samma "spårvidd" på armarna. Infästningarna i karossen är förskjutna likadant. Nästa idé är att eftersom mitteninfästningen på axlarna inte kommer att kunna sitta just i mitten så vill jag eftersträva att avstånden blir så jämnt fördelat som möjligt mellan mittenstag och höger resp vänster stag... Ytterligare en tanke är att i förlängningen när allt är klart och färdigt så kan jag har en reservaxel med mig på träffarna som då passar både som mittenaxel och sista axel eftersom de kommer bli helt symmetriska!

Vidare hängdes en axel på plats provisoriskt ikväll, man är ju nyfiken
Bild
Bild

Såhär långt upp är det tänkt att axlarna ska komma!
Bild

Här syns även att jag fått förlänga de stagen jag så friskt och ivrigt kapade och fräste till i början av projektet. 600mm c-c har blivit 690mm vilket känns bra. Ju längre armar desto bättre!! De som sitter på 13/20 bilarna vill jag ha för mig är 710mm
Något jag däremot konstaterade var att jag nog måste flytta ner infästningspunkter för länkarmarna i karossen! Det blir på tok för stor förflyttning av axeln när den fjädrar ut maximalt! Ska nog eftersträva att ha helt vågräta armar när bilen står normalt och plant! Nu sitter infästningen i karossen cirka 100mm över axelns infästning = inte bra!

Men iaf, jag avslutar dagens inlägg med en bild på det flex jag arbetar med som motto, detta ska kunna bli verklighet i skogen en dag!! :twisted:
Bild 8)
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

lucky13
Användare
Inlägg: 23
Blev medlem: sön sep 26, 2010 12:35
Ort: värmdö

Inlägg av lucky13 » tor nov 18, 2010 11:38

underbar tråd :P

Kingcab_alle
Forumräv
Inlägg: 726
Blev medlem: fre jan 01, 2010 19:56
Ort: Kumla
Kontakt:

Inlägg av Kingcab_alle » tor nov 18, 2010 16:42

lucky13 skrev:underbar tråd :P
. :iagree:

Skriv svar