Postat: lör nov 20, 2010 13:21
RINDAB har la man aldrig hört nåt gott om nånsin ute på träffarna?Marcus A skrev:Seriöst företagandeadhd skrev:och den hemliga sponsorn var ju RINDAB AB!!??
RINDAB har la man aldrig hört nåt gott om nånsin ute på träffarna?Marcus A skrev:Seriöst företagandeadhd skrev:och den hemliga sponsorn var ju RINDAB AB!!??
Missförstod dig säkert lite när jag läste detta men en stor enl mig aspekt på det hela är ju åxå att fordonen skall va säkra och trygga för både dom åkande i den och dom övriga på området.niva_mats skrev:I princip så anser jag all "svartkörning" som förkastlig.
Och de regler som finns skall följas.
Att följa de uppsatta reglerna är faktiskt inte helt svårt heller.
Det största problemet är idag att få tag på markområden och få tillstånd för dessa. Detta näms tidigare i tråden.
Ett stort problem är faktiskt vilka bilar som dyker upp på träffarna och klassningen av området.
Ett avlyst tävlingsområde med träningstillstånd kräver förare med licens och en vagnboksförsedd bil.
Emedan en träffkörning i ett skogsområde kräver att man har gatlegala bilar då trafiklagstiftningen gäller både på gata och terräng.
Det har byggts en massa fräcka bilar som är synnerligen potenta i skogen. Men då säkerheten är för dålig så kan dom inte förses med vagnbok. Eller omöjliga att besiktiga för gata.
Att få igenom ett bygge och få det gatlegalt är inte omöjligt då de svenska reglerna är bland de lättaste i Europa.
Det handlar i de flesta fall att bygga stabilt och/eller ha dokumentation som styrker att saker och ting håller.
Varför skall det vara så svårt att få en offroader att skapa ett fordon som man kan leka vilt med i skogen och sedan ta en tur ner till korvmojen med?
Tänk på att en lag/regel har kommit till av enda anledning.
För att folket skall gnugga geniknölarna för att finna undantagen.
Jag känner till en storträff som anordnades i Halland i somras, om det kan vara den som åsyftas.MrHawk skrev:.........Anordandes ju en stor träff i somras i halland där dom tog betalt utan att ha ett endaste tillstånd med. Fattar inte att folk går med på att betala för sånt?........
Du läste ju mina tankar med...Challe skrev:Jag känner till en storträff som anordnades i Halland i somras, om det kan vara den som åsyftas.MrHawk skrev:.........Anordandes ju en stor träff i somras i halland där dom tog betalt utan att ha ett endaste tillstånd med. Fattar inte att folk går med på att betala för sånt?........
Arrangören hade ringt ansvarig på länsstyrelsen och frågat om man fick träffas ett antal bilar (20-30st) och köra i kolonn på mindre grusvägar runt Halmstad. Vilket var helt ok. Nästa fråga var om man också fick köra på mindre sämre vägar och skogsmaskinsspår i skogen. Svaret var att det fick man om man hade markägarens tillstånd, vilket man hade.
Frågan är då: Är detta svartkörning?
Att man betalar markägaren någon hundralapp per bil för att han är hygglig och upplåter sin mark, tycker jag är helt ok.
En annan markägare har bett mej köra på hans gamla, halvt igenvuxna skogsvägar då och då för att hålla dom öppna. Är det svartkörning?
Min GPS ledde en gång in mej på en mycket liten skogsväg i skåne, med meterhögt sly på sina ställen. Är det svartkörning?
Eller är det bara svartkörning om man värdesätter offroadkörning och är några bilar som gärna betalar markägaren en slant för att visa att man uppskattar att få köra där?
Jag bara undrar.........
Men om länsstyrelsen säger att man får göra det, är det svartkörning då? Markägarens tillstånd hade dom ju också.. Det är väl LST som ger tillståndet?henke_99 skrev:Svartkörning är svartkörning så fort man kör i terrängen utan tillstånd/undantag från terrängkörningslagen som förbjuder all körning i terräng, även markägarens egna. Enda undantagen är ju om man ska utföra ett arbete eller vissa handikapptillstånd.
Säger å säger..finns väl papper/ansökan som skall fyllas i och registreras som man kan visa upp sedan.Tror inte ett muntligt svar från en person gäller/räcker långt.MattisH skrev:Men om länsstyrelsen säger att man får göra det, är det svartkörning då? Markägarens tillstånd hade dom ju också.. Det är väl LST som ger tillståndet?henke_99 skrev:Svartkörning är svartkörning så fort man kör i terrängen utan tillstånd/undantag från terrängkörningslagen som förbjuder all körning i terräng, även markägarens egna. Enda undantagen är ju om man ska utföra ett arbete eller vissa handikapptillstånd.
Känner att jag vill kommentera då detta är ett intressant område att diskutera. Jag erkänner att jag i lagens bemärkelse ofta kör svartkörning. Jag känner ett flertal mark och godsägare som tycker att det är okej att jag kör i deras skogar och på deras mark. Givetvis vill de inte att jag ska förstöra någonting, men det gör man ju oftast inte om det nu inte händer något utöver det normala.niva_mats skrev:I princip så anser jag all "svartkörning" som förkastlig.
Jag kör precis som du och anser precis som du att så länge markägaren säger det är ok och det uppskattas så ser jag inget fel i det då jag också håller i ordning skogsvägar samt kan se saker som inte han ser t.ex dumpning eller stöld.JohnE skrev:Känner att jag vill kommentera då detta är ett intressant område att diskutera. Jag erkänner att jag i lagens bemärkelse ofta kör svartkörning. Jag känner ett flertal mark och godsägare som tycker att det är okej att jag kör i deras skogar och på deras mark. Givetvis vill de inte att jag ska förstöra någonting, men det gör man ju oftast inte om det nu inte händer något utöver det normala.niva_mats skrev:I princip så anser jag all "svartkörning" som förkastlig.
De uppskattar att jag kör på deras marker, då jag kan meddela om jag ser någonting som behöver uppmärksammas. Exempelvis såhär när juletider börjar närma sig, då märker man kvickt om det saknas granar i "rätt" storlek.
Under sommaren märker man mest om det dumpats något skräp eller om träd fallit eller liknande.
I lagens bemärkelse är det svartkörning. Visst, man kanske skulle hävda att det utförs ett arbete då jag ibland rapporterar avvikelser och kör med markägarens uppmuntran/tillåtelse, men i ärlighetens namn är det inte ett arbete, inte ens i närheten. Det är rent nöje.
Detta tycker jag är helt okej, och kommer med största sannolikhet inte sluta med.
Däremot, svartkörning i varianten att svänga ut i skogen på mark man inte har tillåtelse från markägare att köra på, där tycker jag personligen att man passerar en gräns. Det är inte ok i mina ögon.
Vad är "terrängen"?henke_99 skrev:Svartkörning är svartkörning så fort man kör i terrängen utan tillstånd...........
Där slog du faktiskt huvudet på spiken. SKulle vara intressant att få höra lite tankar om det..Challe skrev:Vad är "terrängen"?henke_99 skrev:Svartkörning är svartkörning så fort man kör i terrängen utan tillstånd...........
Om man kör i skotarspår eller små gamla igenvuxna vägar, som ibland t.o.m. hittas av en GPS-mottagare. Är det terräng?
Jag bara undrar, igen.........![]()
En tanke som också slagit mej är att några av områdena där t.ex. "Sweden Offroad Tour" går fram, har en regel som säger att man endast får köra på befintliga spår. Kan anledningen vara att tillstånd för terrängkörning saknas?![]()
Är det också "svartkörning" i så fall?
Ett område kan inte klassas som väg.elste skrev:alltså vad krävs det för att klassa ett större område som väg