Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
IsuzuDiesel
- Beroende
Ja det är länge sen, flyttade från happis när jag var elva, 1990. Har dock varit där väldigt mycket hela 90-talet och fortfarande minst en sväng/år.
Bodde i Mattila, eller Marielund som det döptes om till, nära skolan där.
I Luleå bodde jag mellan -96 och -01 med avbrott för lumpen på F4 -99.
Sen i Krokom -01-03 och sen dess i Sandviken. Jag har liksom halkat längre och längre söderut hela tiden

-
rovers
- Rutinerad
-
Kontakt:
Sedär. Då är vi jämnåriga men jag gick int skola i stan förrens på gränsskolan 7-9:an
-
IsuzuDiesel
- Beroende
MangeP skrev:Nu kommer jag väl bli avstängd från forumet men tänkte att jag måste ha en lockande rubrik
Varför lär dom sig aldrig att sätta på vinterdäcken INNAN det kommer snö och köra som folk NÄR det kommer snö?
Hoppas ju att ni som kör 4x4 och har lite bättre koll än medelsvensson på däckens egenskaper och inte gör samma miss varje år. Nån som kan ge en förklaring till det jag såg på nyheterna nyss? 2cm (kanske kom mer nu men 1dm brukar räcka gott) snö och det ödelägger hela sydsverige (kan bli hård debatt om var man drar gränser). Här uppe kommer det ju ibland 3-4dm på en dag och enda som händer är att tempot i trafiken sjunker, inte blir det så att alla kör åt helvete och halva landet blir utan ström osv...
Hoppas ingen tog detta som nåt angrepp. Har bara svårt att förstå varför man aldrig lär sig där "nere".
Ajaj, nu har även norrbottningarna glömt bort hur man kör bil på vintern, en skolbuss och två timmerbilar (alltså lokala förmågor allihop) i krock i Luleå.
Hur mycket snö har ni fått?
-
Micke valp
- Beroende
Just nu står sju boggiebilar på vänt på gatan utanför jobbet i Solna, Stockholm. En lastmaskin skottar för allt vad tygeln håller och ena trafikriktningen är helt stängd. Snacka om att det är långa köer ...
Det har "kräksnöat" sedan 7-tiden i morse och håller fortfarande på. Ja, det blir till att sitta över på jobbet för det är ingen idé att ge sig ut i trafiken.
Det tråkiga här nere i huvudstaden är ju att det spelar ingen större roll om man kör en riktig terrängbil. Det är en massa "oduglingar" i vägen och man få inte köra över dem. Diken är inget bra val heller. Här är nästan staket och avbärare överallt ...
Nä, det får bli till att lugna sig och dra hemåt när trafikkaoset minskat. Och då, kanske, kan man få stå på lite med 45/65-läget inkopplat.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
-
noodlesswe
- Beroende
vadå sätta på vinter däck ??
man byter la bara bil
en sommar bil med sommar däck
och en 4x4 med året runt godkända däck.
och ja jag tar -10 och snö mycke hällre en drivisen och slasken i göteborg. vetefan vad problemet är men de e alltid slask eller snorhalt.
// Noodles aKa Andreas
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
-
niva_mats
- 4x4xnerd
Micke valp skrev:Just nu står sju boggiebilar på vänt på gatan utanför jobbet i Solna, Stockholm. En lastmaskin skottar för allt vad tygeln håller och ena trafikriktningen är helt stängd. Snacka om att det är långa köer ...
Det har "kräksnöat" sedan 7-tiden i morse och håller fortfarande på. Ja, det blir till att sitta över på jobbet för det är ingen idé att ge sig ut i trafiken.
Det tråkiga här nere i huvudstaden är ju att det spelar ingen större roll om man kör en riktig terrängbil. Det är en massa "oduglingar" i vägen och man få inte köra över dem. Diken är inget bra val heller. Här är nästan staket och avbärare överallt ...
Nä, det får bli till att lugna sig och dra hemåt när trafikkaoset minskat. Och då, kanske, kan man få stå på lite med 45/65-läget inkopplat.
Suttit på de Tjockhultska gatorna/vägarna dagen lång. Visst det har äckelsnöat mest hela dagen och det går inte fort i trafiken.
Men jag vart färdig och lämnat lastbilen kl15 i Enskede.
Och trots ivrigt kaffedrickande och skitsnack med kollegerna innan jag drog mot Märsta så vart jag hemma 16.20 vilket jag menar är rekordtid.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
-
Micke valp
- Beroende
Nja, jag väntar nog ett tag till. Jag har 1,7 mil att köra för att komma hem. "Rekordet" om man nu kan kalla det för ett sådant, är 1 timme 12 min när det var som sämst.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
-
MangeP
- Beroende
Kan ju inte svära på det men jag hörde att det var en rysk lastbil som utlöste hela krocken. Men som sagt har bara hört det. Fast de kan ju alltid ha varit nån inflyttad sörlänning

Nä men allvarligt. Det snöar som fan men jag tycker folk skötte sig bra på vägen idag, en som åkt av drog jag upp. Hon hade mött bussen och gått för långt ut på en smal väg. Nån idiot ser man ju här och där som ligger i 120 när andra kör 70-80. Men det är definitivt inget kaos.
Suzuki Samurai -88 6,5:1 stenkrypare, 31" däck, bur, vinsch fram och bak
-
IsuzuDiesel
- Beroende
Ja just det, exporttimret går väl på lastbil däruppe så det kan ju ha varit en ryss som orsakade det hela. När jag hörde att det var timmerbilar så tänkte jag att det är lika som här att de kör från 10-15 mils radie (=lokala förmågor).
Var ju tvungen att hugga när det för en gångs skull rapporterades om svårigheter även i Norrbotten
Annars är det ju alltid mycket problem på E4n längs södra norrlands kust och en bit upp mot Ö-vik. Oftast orsakat av lastbilar som inte tar sig uppför backarna eller av omkörande bilar på 2-1 vägar som sen slirar mot vajerräcket...
Om alla lastbilar var tvungna att ha kedjor med sig så skulle problemen minska otroligt mycket!
-
elste
- Guru
hår i mälardalen har det vart ett underbart väder med en hel massa underbar snö och jag hoppas att vi kan få minst lika mycket till i morgon och så kan det fortsätta så hela helgen
såpass att på måndag så är det inte en stockholmare som vågar sig ut och jag får fri väg hela vägen till serafen
Det är ett underbart väder
-
Maverick
- Hemmastadd
Det roliga är att ni gnäller på er själva
Hela jävla sthlm består ju av norrlänningar då varenda kotte flyttar hit, antingen för jobb eller för att "allt finns här".
Ett annat problem är faktiskt den mängd trafik på en mycket begränsad yta. Det innebär att avstånden minskas, mer stress och ett halare väglag.
Att vi tom får tittköer på sommaren säger väl allt
Jag bor personligen i Roslagen. En lagom blandning av lantliv (har lååångt till grannen vintertid och ~200m sommartid) och 45min till allt man behöver.
Saknar dock ordentligt med mark...
-
Lightbringer
- Veteran
-
Kontakt:
Maverick skrev:Hela jävla sthlm består ju av norrlänningar då varenda kotte flyttar hit, antingen för jobb eller för att "allt finns här".
Det där med jobb stämmer nog inget mer, råder ju högtryck här uppe..
Det är ju nästan så dom sparkar in folk i verkstaden som passerar på gångbanan utanför.
Kiruna, Gällivare & Boden har cirka 3% arbetslösa om man börjar läsa runt lite

-
MattisH
- Guru
Nu har vi norrlandsväder här också

Mycket snö, vita vägar överallt och -20 grader. Märks på vägarna de lite mindre trafikerade vägarna är helt vita och riktigt fina att köra på. Bra bett i snön. Dock där det är mer trafik är det snorhalt. Saltet dom strött ut hinner inte verka innan trafiken kör väck det och skrapa vägarna har dom inte gjort ordentligt från början vilket gör att det är tjock is på sina ställen.
I like it, förutom alla bilister som kör jättesakta bara för att det kan vara halt.
-
Kingcab_alle
- Forumräv
-
Kontakt:
MattisH skrev:
I like it, förutom alla bilister som kör jättesakta bara för att det kan vara halt.

-
craze
- Hemmastadd
Kingcab_alle skrev:MattisH skrev:

Då kontrar jag med att jag föredrar dom ni hänvisar till tusen gånger mer än dom som kör som om det vore sommarväglag och inte förstår att det kan vara halt....
Jeep GC -97 | Rosa Rattmuff (Hello Kitty)