Cheva K1500 - Halvtidsvila

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Kasken
Rutinerad

Inlägg av Kasken » lör feb 05, 2011 20:00

Äntligen fick man en dag över så man har tid att skruva lite.

Fick modda flakbågen lite eftersom linern stjäl lite utrymme, passade också på att få dit ett nät i den så länsman inte blir så orolig att jag ska få last i bakhuvet. Undrar om "4x4 Diesel" här på forumet som jag köpte den av känner igen den?

Imorrn blir det lite mera småpill med flaket. På tisdag kommer glasmästaren o monterar i vindrutan o nån dag efter det är det dags att para ihop bilen med flaket igen :D

Bild

Bild

Kasken
Rutinerad

Inlägg av Kasken » tis feb 08, 2011 18:19

Glasmästaren stod o hängde på garagedörren när jag kom ut idag efter jobbet, så nu har jag vindruta igen :)

Började sen montera ihop lite småkrafs. Var bara tvungen att skruva dit lysena o lägga dit grillen så man fick sig ett litet smakprov på nya looken. Hade inte med mig kameran, så det fick bli en muggig 0,3mp mobilbild.

Bild

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » ons feb 09, 2011 15:20

Jag är lite nyfiken på om det är elektrisk hastighetsmätare på dessa (88-89).
Jag misstänker att det är det, men är inte helt hundra.
Skulle du ha lust att kolla det, så vore du shysst?
Det syns längst bak på fördelningslådan, där bakre kardanen kommer ut ur den.
Endera så sitter det en vajer eller en kabel dit.

Silverado
Rutinerad

Inlägg av Silverado » ons feb 09, 2011 17:36

Grottulf skrev:Jag är lite nyfiken på om det är elektrisk hastighetsmätare på dessa (88-89).
det är elektriskt
1989 Cheva Blazer k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k20 4x4 350tbi

Mvh Diezl

Kasken
Rutinerad

Inlägg av Kasken » ons feb 09, 2011 20:33

Silverado skrev:
Grottulf skrev:Jag är lite nyfiken på om det är elektrisk hastighetsmätare på dessa (88-89).
det är elektriskt
Stämmer :!:

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » tor feb 10, 2011 9:24

Ok, tackar!

Kasken
Rutinerad

Inlägg av Kasken » sön feb 13, 2011 18:17

Idag var stod det våtslipning nått annat trixs med polermaskinen på schemat. Som tur var behövde jag bara titta på och springa runt o vara jobbig... Du missa en fläck här.... här är det nått också..... här måste du ta lite till...osv :D :D

Blir tusan helt ok för en garagelack 8) Nu återstår det bara en ordentligt tvätt o sen lackförsegling, men det kan göras efter att bilen är helt ihopmonterad. Så nu är det bara att kvala upp ärmarna o skruva ihop bråten.

Bild

Bild

Kasken
Rutinerad

Inlägg av Kasken » fre feb 18, 2011 23:58

Nu väntar jag bara på kontakterna till halvljusen, sen är framändan hel igen :D

Bild

Fattas ett emblem där i mitten också kom jag på nu, men det har jag en lösning på.......

Amazon_Sleper
Beroende

Inlägg av Amazon_Sleper » sön feb 20, 2011 15:19

Blev för jävla fin vill jag säga :wink:
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..

Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..

Kasken
Rutinerad

Inlägg av Kasken » fre feb 25, 2011 20:51

Amazon_Sleper skrev:Blev för jävla fin vill jag säga :wink:
Tackar :)

Fin blir den, men bromsarna är envisa som satan :evil:

Hade polaren ute i garaget nu ikväll för att få hjälp med att få ordning på bromsarna, men det sket sig.

Pedalen känns helt perfekt nu så länge motorn är avstängd, det går bara att trycka ner pedalen 2-2,5cm sen är det som att trycka med foten mot en betongvägg, helt bergfast.
Men så fort man drar igång maskin så går det att tycka pedalen hela vägen ner i mattan utan nämnvärt motstånd o den känns allmänt svampig o slapp.

Bromsarna funkade perfekt innan jag rev isär bilen, men bromsvarningslampan var tänd.

Det som nu är gjort med bromsarna är följande:
Ny huvudcylinder
Nya slangar fram
Nya hjulcylindrar bak
Renoverade ok fram (gjort av riktigt seriös och välrenommerad firma)
Svarvade skivor och trummor (bromsbanden fixades samtidigt och matchades mot trummorna)
Nya klossar fram
Nya band bak (o givetvis alla fjädrar o skit där inne)
Nya handbromsvajrar
Nytt rör ifrån skarven under hytten o bakåt

Jag har nu uppskattningsvis 1L kvar i en 5L dunk med bromsvätska, jag har alltså pumpat 4L bromsvätska genom systemet i mina försöka att lufta. Har kört med en gamla hederliga metoden att trycka på pedalen o en medhjälpare öppnar nipplarna, har även kört med vacum-sug. Jag har följt proceduren i verkstadshandboken, med att spärra lille pinnen på combination valve o lufta i nån viss ordning o det ena o det andra.

Jag vet att jag frågat er förut, men finns det nån som har några fler teorier om vad dessa bromsar har för problem?? Kan den där "combination valve" prylen orsaka detta beteende?? Pinnen på den åker ut ett par mm framåt när man trycker på bromsen. Kan det vara nått knas med den där RWAL-ABS ventil faanskapet som sitter under huvudcylindern?

Snart sliter jag bort hela skiten o skaffar en pinne med en sko på o skriver "norsk broms"på den och åker ner till SBP o sätter eld på bilen på parkering utanför.....

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » fre feb 25, 2011 23:06

Luftade du huvudcylindern när du bytte den?
Det kan vara hopplöst att få ur all luft om man inte luftar enbart den först.
Ta o fixa ett par korta bromsrörbitar till den som du böjer så de går tillbaka ner i bromsvätskebehållarna,
och pumpa runt lite innan du monterar rören som går till oken.

Kasken
Rutinerad

Inlägg av Kasken » lör feb 26, 2011 8:06

Grottulf skrev:Luftade du huvudcylindern när du bytte den?
Det kan vara hopplöst att få ur all luft om man inte luftar enbart den först.
Ta o fixa ett par korta bromsrörbitar till den som du böjer så de går tillbaka ner i bromsvätskebehållarna,
och pumpa runt lite innan du monterar rören som går till oken.
Jag har bänkluftat den innan jag monterade den, vi testade att även släppa på rören som går ut ifrån huvudcylindern igår när vi höll på. Det kommer enbart vätska överallt, vart man än öppnar systemet.

Sista idén jag har nu är att trixa ihop något så jag kan trycksätta behållaren på huvudcylindern o blåsa igenom hela systemet ordentligt.

Kasken
Rutinerad

Inlägg av Kasken » ons mar 09, 2011 18:51

Har nu efter en jäd*ans massa sökande och läsande på nätet utvecklat en teori att mina bekymmer med bromsarna beror på ett internt läckage i dumpventilen till ABSen, eller rättare sagt RWALen eftersom det är nån lysande idé med abs på enbart bakhjulen istället för lastkännande ventil som sitter på min kärra.

Har jagat runt som tusan efter nån i Europa som kan fixa fram ventilen, men utan att lyckas. Så det blev att beställa från andra sidan vattnet, men det verkar gå jä*ligt trögt, ingen som har på lager och toklånga restordertider överallt.... Hittade till slut en som iaf enligt hemsidan hade den på lager, klickade i beställningen och ett par timmar senare var pengarna dragna via PayPal och orderstatus "payed" o senare "in warehouse". Gud så skönt tänkte jag, men icke. Det var i torsdags förra veckan det senast hände nått alls med orderstatusen, sedan dess har det bara stått "in warehouse" o inte svarar dårarna på mail heller :evil:

Idag tröstade jag mig själv med att provmontera nya hjulen, har faktiskt inte ens hängt på dom förens nu. O hel*ete va dom breddar utåt!! :D Blir tokfräckt, men det måste dit skärmbreddare inser jag nu. Fram ligger slitbanan preciiiiiiiis i linje med skärmkanten med fjärdingen obelastad , men bak är den gott o väll 1,5cm utanför :D

Bild

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » fre mar 11, 2011 7:22

Det hade inte gått att hitta begagnade grejer till bromsarna på nån skrot? Visst, nytt är ju bättre men en beg fungerande är ju bättre än en trasig...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Kasken
Rutinerad

Inlägg av Kasken » fre mar 11, 2011 15:49

Jo visst tusan hade gått att jaga runt på skrotar, men tydligen är ABS-tjofräsen extremt känslig mot skit som kommer in, räcker tydligen med minsta lilla så kan nån ventil där inne få problem att stänga helt. Så det känns lite svajigt att köpa 20+år gamla begagnade prylar.

Har iaf fått livstecken ifrån firman jag handlade av nu, återstår att få svar på var mitt paket är eller om det ens är skickat :?

Men nu känns det som det kvittar, stötte på lite patrull när jag provmonterade nya hjulen så nu drar det nog ut på tiden ett tag till innan bilen är färdig.
Smart som jag är så fixade jag nya muttrar till mina nya fälgar eftersom det behövs såna muttrar med styrning/krage på eftersom hålen ej är koniska. Testade även att nya muttrarna passade i hålen på fälgarna, men där tog tydligen smartheten slut.... testade inte förens igår om muttrarna passade på bultarna på bilen :rodnar: Även fast jag hade med mig en utav originalmuttrarna när jag beställde nya muttrarna så blev det tydligen galet. Ju för sig inte nått start problem trodde jag först, bara att åka tillbaka med muttrarna o låta dom fixa fram andra som passar...... jo, tjena..... finns tydligen inte ens på kartan att hitta muttrar med rätt gänga och styrning, han bläddrade igenom 4-5 olika leverantörskataloger, sökte runt som galen på datorn och ringde alla han kunde komma på, alla sa exact samma sak "finns inga såna muttrar"... Ridå...

Alternativen nu blir ju att antingen byta pinnbultarna på bilen så de muttrar jag har nu passar eller försöka på hitta någon som kan kona bulthålen i fälgarna så det går att använda normala muttrar. Eller skaffa andra fälgar o kränga över däcken. Hur som helst känns ju inget alternativ som en lottovinst direkt :roll:

Om någon mot förmodan vet vart/hur man får tag på muttrar med styrning och gänga 14x1,5 så blir jag givetvis överlycklig.

Skriv svar