Den fule ank-ungen
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Den fule ank-ungen 95% klar
Om du har en så kallad smartphone så kan du ta ner en app för att kolla hastigheten, dom stämmer rätt så bra.
Eller så lånar du en gps dom stämmer också ganska bra.
Eller så lånar du en gps dom stämmer också ganska bra.
Senast redigerad av Danne den lör mar 31, 2012 22:20, redigerad totalt 1 gånger.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Rutinerad
här går det fortfarande lite segt
har under tiden som jag försökt få tag i en gps förlängt rattstången så att den passar lite bättre hade nämligen oturen att den hoppade av
sen är det väl att montera tillbaka lite inredning innan besiktning
har satt ett nytt mål den ska vara klar innan maj för då åker jag på en månads praktik i holland
har under tiden som jag försökt få tag i en gps förlängt rattstången så att den passar lite bättre hade nämligen oturen att den hoppade av

sen är det väl att montera tillbaka lite inredning innan besiktning
har satt ett nytt mål den ska vara klar innan maj för då åker jag på en månads praktik i holland
A Quick fix=a fix=>keep on driving
kör: land rover 110 -83 200tdi td5 axlar
land rover 110 -89 får se vad som blir av
L200 med 4,5tums höjning och 33" (den fule ankungen) - såld
-
- Rutinerad
har nu kommit så pass långt att besiktningen är bokat till onsdag 07.30
den ska gå igenom enligt min mening men man kan bara hoppas
den ska gå igenom enligt min mening men man kan bara hoppas

-
- Rutinerad
nu har man vart och besiktad bilen och resultatet vart 5 2:or
det var en tvärbalk som var rostig
fel ljusinställnig (klantigt av mig)
ett karossfäste fram
lastkännande ventil satt löst
och ojämn broms verkan bak (då vänster däcket fick 0,4 i bromsvärde)
däremot sa de ingenting om vare sig däck, höjning eller om hastighetmätaren gick rätt
ska se om jag kan ta tag i det här efter lovet, borde ju gå att fixa på ett par dagar på skolan.
åker på en månads praktik till holland i slutet tå månaden. och innan dess måste bilen vara godkänd.
det var en tvärbalk som var rostig
fel ljusinställnig (klantigt av mig)
ett karossfäste fram
lastkännande ventil satt löst
och ojämn broms verkan bak (då vänster däcket fick 0,4 i bromsvärde)
däremot sa de ingenting om vare sig däck, höjning eller om hastighetmätaren gick rätt
ska se om jag kan ta tag i det här efter lovet, borde ju gå att fixa på ett par dagar på skolan.
åker på en månads praktik till holland i slutet tå månaden. och innan dess måste bilen vara godkänd.
-
- Rutinerad
har nu börjat med att fixa till 2:0rna stod hela dagen och kapade bort ena tvär balken som var rostig
kan säga att det är tur att man kan jobba i skolans lokaler då en lyft underlättar arbetet rejält.
här dinglar bilen på lyften

den gamla och nya balken

den nya balken kommer från en gammal hövändare som vi hade ståendes på gården

håller även på med att konstuera en kofångare gjorde först en liten pappersmodell för att ha en aning om hur den skulle se ut. och nu gör jag en modell i kartong skala 1:1 sen får vi se. ritningarna fick jag av christian.p här på forumet

kan säga att det är tur att man kan jobba i skolans lokaler då en lyft underlättar arbetet rejält.
här dinglar bilen på lyften

den gamla och nya balken

den nya balken kommer från en gammal hövändare som vi hade ståendes på gården

håller även på med att konstuera en kofångare gjorde först en liten pappersmodell för att ha en aning om hur den skulle se ut. och nu gör jag en modell i kartong skala 1:1 sen får vi se. ritningarna fick jag av christian.p här på forumet

min morbror har en billyft underlättar arbetet väldigt mkt. var det inte den kofångaren som du skulle måla ett haj gap på
-
- Rutinerad
nej, hajgapet skulle sitta på den "skyddsplåt" som sitter framför kylaren. plåten är en vanlig 0,5mm och satte jag dit för att skydda kylaren från stenskott och dyligt. den nya kofongaren kommer förhoppningsvis bli i 4mm plåt och täcka hela fronten.
hajgapet vart inte av, då morsan övertala mig att inte göra det. men kom gärna med andra motiv som är roliga att ha i fronten
hajgapet vart inte av, då morsan övertala mig att inte göra det. men kom gärna med andra motiv som är roliga att ha i fronten
ja just ja så var det då man är så fantasilös så man inte kan komma med något motiv men skulle va ganska häfftigt om du rollade plåten svart och skrev mitsubishi eller 4x4sweden.se på den med stora vita bokstäver. föresten vad ska du praktisera med eftersom du ska till holland 

-
- Rutinerad
praktiken blir på en vanlig verkstad men eftersom jag är lite trött på lilla torsby (har i princip haft praktik på varenda verkstad här i torsby) och har släkt där nere, och i holland är bilarna sällan äldre än 5-6 år så det blir lite nyare teknik än det man får in i sverige (då en hel del kör slut på sina bilar i torsby) plus att det är bra arbetserfarenhet
jajemän ja själv så har man bara praktiserat en gång och det var på et snickeri och maskin företagbor i skogen skrev:praktiken blir på en vanlig verkstad men eftersom jag är lite trött på lilla torsby (har i princip haft praktik på varenda verkstad här i torsby) och har släkt där nere, och i holland är bilarna sällan äldre än 5-6 år så det blir lite nyare teknik än det man får in i sverige (då en hel del kör slut på sina bilar i torsby) plus att det är bra arbetserfarenhet
-
- Rutinerad
anledningen att jag varit på så många platser är att jag går 4de och sista året på gymnasiet (går poå idrotts liinje och fordon) och har haft 5veckor i 1an och 2an och 10 veckor i 3an och nu 4veckor samt lite prao veckor på högstadiet. och nu ville jag nåt nytt
-
- Rutinerad
nu är jag tillbaka efter praktiken (i holland) har haft en riktigt bra praktik kommer lite bilder på arbetsplatsen

på arbetsplatsen fanns det en stor bil´hall + 30 beg bilar, ett stort lager däck lager på 250 däck, verkstad med 8 st billyftar och ca. 20-30 kund bilar/dag
sen har man den typiska holländska utsikten

en bild ifrån amsterdam

jag bodde hos min farmor meneftersom dom bara har motsvarande kanaler till 1,2,4 så vart det inte mycket TV titande istallet vart det papper och penna

nu blir de åter att fortsätta med min bil att få den godkänd av besiktningen och om 2 veckor tar jag studenten.

på arbetsplatsen fanns det en stor bil´hall + 30 beg bilar, ett stort lager däck lager på 250 däck, verkstad med 8 st billyftar och ca. 20-30 kund bilar/dag
sen har man den typiska holländska utsikten

en bild ifrån amsterdam

jag bodde hos min farmor meneftersom dom bara har motsvarande kanaler till 1,2,4 så vart det inte mycket TV titande istallet vart det papper och penna

nu blir de åter att fortsätta med min bil att få den godkänd av besiktningen och om 2 veckor tar jag studenten.
ja jäklar du solit och fint du skulle ha haft praktiken på vintern för det är ju som sagt dom drygaste månaderna
-
- Rutinerad
Var och gjorde en efterkontroll på bilen idag, men tyvär var inte allt ordnat bland annat saknades det en svetsfog på tvärbalken med kommentaren "hade det inte suttit drag på bilen hade det inte spelat nån roll
har fortfarande problem med med bakbromsarna tog ännu sämre än vad de gjorde på förra besöket (suck) och har inte aning om vad det kan vara.
det värsta nederlaget kom på väg hem 9km hemifrån kör jag genom ett hål/gupp och mindre än 1km senare börja det låta konstigt så har alltså lyckas köra sönder bilen ytterliggare, börjar bli riktigt trött på bilen. men det man har påbörjat måste man avsluta (har jag lär mig)
det enda positiva är väl att ljusinställning och karosfäste fram var bra
får väl se när jag återfår lite motivation/pengar att fixa felen.

har fortfarande problem med med bakbromsarna tog ännu sämre än vad de gjorde på förra besöket (suck) och har inte aning om vad det kan vara.
det värsta nederlaget kom på väg hem 9km hemifrån kör jag genom ett hål/gupp och mindre än 1km senare börja det låta konstigt så har alltså lyckas köra sönder bilen ytterliggare, börjar bli riktigt trött på bilen. men det man har påbörjat måste man avsluta (har jag lär mig)
det enda positiva är väl att ljusinställning och karosfäste fram var bra
får väl se när jag återfår lite motivation/pengar att fixa felen.
-
- Rutinerad
japp nu är jag till baka med en liten uppdate,
gubben i verkstan sa att ljudet (från fördelningslådan) berodde på att det var för lite olja i lådan, så det blev ett oljebyte, och den gamla oljan såg inte bra ut och var på långa vägar inte 2,2l som det skulle vara. men ny olja hälldes i och ljudet försvann
(ett tag trodde jag det behövdes en nylåda). det blir även att byta resten av oljorna i bilen. fixade även skyltbelysningen trodde först att det var lampan som var trasig, men det är nån idiot innan mig som lyckas vända på gummilisten så att det kommit in massa skit. nu lyser det igen!
Har även beställt en ny(begagnad) lastkännande ventil, för att se om det botar mina broms problem sen ska det svetsas lite och besiktas (igen) innan den är klar.
har även bestämt mig att sälja den (när den är klar)trots allt arbete som jag lagt på bilen, då jag har blivit riktigt sugen på en landrover serie3 och byggandet är roligare än att köra,
den gamla oljan

reflektorn till skyltbelysninge

postar även en snygg jämförelse bild med våran starlet

även våran passat fick smaka på "lätt offroad" när vi hämta gräs vi min farbrors stuga

gubben i verkstan sa att ljudet (från fördelningslådan) berodde på att det var för lite olja i lådan, så det blev ett oljebyte, och den gamla oljan såg inte bra ut och var på långa vägar inte 2,2l som det skulle vara. men ny olja hälldes i och ljudet försvann

Har även beställt en ny(begagnad) lastkännande ventil, för att se om det botar mina broms problem sen ska det svetsas lite och besiktas (igen) innan den är klar.
har även bestämt mig att sälja den (när den är klar)trots allt arbete som jag lagt på bilen, då jag har blivit riktigt sugen på en landrover serie3 och byggandet är roligare än att köra,
den gamla oljan

reflektorn till skyltbelysninge

postar även en snygg jämförelse bild med våran starlet

även våran passat fick smaka på "lätt offroad" när vi hämta gräs vi min farbrors stuga