Blazer 86:a fin lågväxel. Nya problem. Broms?

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

henke_99
4x4xnerd

Re: Blazer 86:a fin lågväxel. Nya problem. Broms?

Inlägg av henke_99 » lör nov 23, 2013 18:33

Det finns praktiskt taget ingenting som är speciellt med den militära varianten av blazern mer än att den har th400 istället för det mer normala th700. När du ska söka delar ska du kolla på blazer k5, k10 pickup eller k10 suburban. Dom har alla samma delar, bara olika hjulbas och olika utformning på bakre delen av karossen.

Kolla efter delar på rockauto.com

För att få loss bromsskivan så måste du plocka bort navet och knacka ur hjulbultarna. Alltså bort med frihjulsnav, lossa muttrarna som håller hjullagren och sen plocka bort navet. (en specialhylsa som passar på dom muttrarna är att föredra, framför allt när dom ska dras igen)
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Borkum
Användare

Inlägg av Borkum » lör nov 23, 2013 18:39

Stort tack Henke.

Borkum
Användare

Inlägg av Borkum » sön nov 24, 2013 18:39

Löjligt billiga delar på rockauto och andra ställen i usofa. Synd bara att frakten kostar ca dubbelt så mycket som själva delarna.
Blir ju ungefär samma pris som att ta delarna från mekonomen. Får nog ta å åka dit imorgon.

Borkum
Användare

Inlägg av Borkum » mån nov 25, 2013 21:06

Kan det vara en sådan hylsa som passar?

http://www.hansenkatalogen.se/#/car/freetext/PTOW1269" onclick="window.open(this.href);return false;

Borkum
Användare

Inlägg av Borkum » ons nov 27, 2013 21:45

Har fått dit den nya bromsskivan.

Hur ska man dra de två centermuttrarna med brickan mellan? Dragmoment? Drar man bara lite för mycket så går navet tyngre. Det borde väl finnas något sätt att låsa det hela?

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » tor nov 28, 2013 9:34

Jag har inte åtdragningsmomentet för en GM10-bultare men proceduren är såhär:
Man drar först åt den inre muttern ganska hårt så lagret sätter sig.
Sen släpper man på den igen och snurrar lite på hjulet.
Efter det ska man dra den inre igen med ett visst moment(så hjulet börjar gå aningen tungt), för att sedan släppa efter ett visst antal grader så det går helt lätt igen.
Sen lägger man dit brickan så den låser piggen på den inre muttern, man får vrida runt lite på brickan för att få den att passa mot stiftet i den inre muttern, och man kan få släppa lite ytterligare på muttern för att få piggen at gå i.
Sen drar man den yttre muttern ganska hårt så den låser det hela.

Jag rekommenderar en riktig verkstadshandbok, där finns alla moment, och du kommer garanterat att ha nytta av den igen :tumbup:

Borkum
Användare

Inlägg av Borkum » fre nov 29, 2013 23:52

En verkstadshandbok ska jag önska mig i hjulklapp :lol:
I ena navet så var "piggen" på inre muttern borta. Låste ganska rejält med yttre muttern, hoppas det funkar.
Att efterdra hjulmuttrarna är bra att göra märkte jag. Det var lite svårt att knacka i hjulbultarna så dom bottnade bra. Därför satt hjulen löst som fan efter en liten provsväng.

Hursomhelst.

Liket Lever. Länge leve Liket.

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » lör nov 30, 2013 15:07

Du kan knacka ur resterna av piggen o trycka i ett avkapat borr av rätt dimension.
För det är nog rätt bra att ha den låsningen.

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » lör nov 30, 2013 17:12

Ja låsningen är bra att ha, för skulle spänningen på den yttre muttern släppa minsta lilla så kan den inre röra sig och därmed både spänna och lossa lagerspänningen av sig själv. det har jag varit med om. Sitter däremot piggen där så kan den inre muttern aldrig snurra. Jag har tillverkat egna piggar av en rulle från ett nållager i lagom dimension. Å andra sidan, vad man använder för nåt material till piggen spelar mindre roll, bara den finns där.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Borkum
Användare

Inlägg av Borkum » sön dec 01, 2013 17:57

Jag får nog ta å ordna med en pigg på muttern.
Bilen gick å köra i de vanliga 10 minuterna mellan rasen. Nu är det bakbromsarna som det dryper bromsvätska om. Tror faktiskt inte att dom har funkat på många år då det låg gegga där det skulle vara bromsbelägg.

Borkum
Användare

Inlägg av Borkum » fre dec 06, 2013 20:15

Har bytt skivor och ok och det verkar funka.
Har bytt allt i bak utom trummorna. Pedalen går nästan i botten och noll bromsverkan bak. När jag luftar bak så händer det knappt nåt alls. Lite dropp från nippeln. Ungefär lika mycket dropp som när jag har lossat ledningen från huvudcylindern och nippeln.
Det verkar vara dåligt tryck i den bakre kammaren på huvudcylindern. Måste man lufta den och isfl hur? Nåt som är trasigt i den?
Och ja, jag har skaffat en rep bok. Med stencilerade bilder från 80-talet som ser ut som köttgryta. Börjar misstänka att det står skrivet på utlänska också för jag fattar inte så mycket.

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » sön dec 08, 2013 3:49

Skaffa en original verkstadshandbok, är mitt tips.
De kostar några kronor, men det är det värt. :tumbup:

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » sön dec 08, 2013 9:54

Fast gillar du inte utrikiska så kanske inte en orignal-handbok var ett så bra tips... :rodnar:

Jag ska se om jag kan ge dig några tips själv istället.
Om huvudcylindern har varit tom, så kan man behöva lufta den separat först.
Jag brukar ta och fixa till ett par korta bromsrör som passar på anslutningarna och böjer dem runt så de går tillbaka ner i behållaren (under oljanivån).
Sen pumpar man med bromsen tills man inte ser någon luft komma ur dem.
På endel huvudbromscylindrar kan det stå en stråle rakt upp ur när man gör detta, så då får man pumpa långsamt, och försöka se till att du inte får olja overallt i motorrummet.
För bromsoljan löser upp färg, så det kan börja rosta styggt där du har spillt det.

Det skulle också kunna vara bromsvågsmojängen som krånglar, den sitter på ramen nedanför lite bakom huvudcylindern.
(iaf på de nyare pickuperna).
Men det finns det nog någon annan här som har grejat mer med den än jag, som kan förklara bättre.
Jag har glömt bort hur det var den funkade :rodnar:
Eller så kan du prova att söka på forumet, för jag tror det har varit uppe tidigare...

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » sön dec 08, 2013 9:57

Grottulf skrev:Jag rekommenderar en riktig verkstadshandbok, där finns alla moment, och du kommer garanterat att ha nytta av den igen :tumbup:
Jag inser nu att jag nog kunde ha varit lite tydligare med detta...
Det var en originalbok jag menade.
Har du köpt en Chilton eller Haynes-bok så duger de tyvärr bäst till att tända i pannan med :aargh:

Borkum
Användare

Inlägg av Borkum » mån dec 09, 2013 21:46

Jo det var en chilton jag fick tag i. Svindyr var den också. Får hem en ny master cylinder imorgon. Får se hur det går med den.
Numera så tar jag allting från Hansen via Mekonomen. Det går skitfort.

Skriv svar