Samurai 1.9td

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

eriko
Hemmastadd

Re: sj 413w budget offroad (NYTT projekt samurai med hj60 ax

Inlägg av eriko » sön jan 04, 2015 21:24

Haha jasså åfan :) troru dom kommer hålla luften :?: :?:
Erik Öberg från Torsåker

Suzuki pickup td -00
Jimny -99

skogsvild
Veteran

Inlägg av skogsvild » mån jan 05, 2015 0:50

Jo det lär dom nog göra, nya ägaren bullade dit en kappa på ett däck som hade prickigt lite i sidan
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

eriko
Hemmastadd

Inlägg av eriko » mån jan 05, 2015 16:52

klirre skrev:Det där kommer bli grymt :tumbup: Lyckas du lika bra med din budget som jag?

Mvh//Klirre
budgeten är spräckt sedan länge :mrgreen: spårar alltid ur med mina bil projekt, har en rallybil golf 2 som jag för typ 2år sedan bara skulle snygga till lite snabbt, men givetvis rev man ner hela bilen karossren, blästrade under och inne i, lackade om allt, bytte varenda jävla skruv och mutter och allt som var lite halvdant, drog nytt elsystem och vettefan allt. Den är inte klar än, men fin blir den :lol:

var iallafall ut en sväng i garaget idag och konstaterade en fet spricka i ett bakblad i huvudbladet :evil: känns som jag måste ha nya blad om det ska bli blad, så då kan man ju nästan överväga spiraler istället ? ? 3-länk k-länk 4-länk? för och nackdelar med de olika? om man bygger tex k-länk bak måste man ha riktiga flexjoints för att de ska röra på sig?
Bild
Bild
Senast redigerad av eriko den mån jan 05, 2015 19:18, redigerad totalt 1 gånger.
Erik Öberg från Torsåker

Suzuki pickup td -00
Jimny -99

klirre
Beroende
Kontakt:

Inlägg av klirre » mån jan 05, 2015 18:13

Haha misstänkte det :lol: Du har lite för mycke fin-bitar för att kalla "budgetbygge" :wink:

Klart du ska ha skruvar :poke: Angående det så har det ju diskuterats en hel hel på sistonde och iomed att jag själv montera skruvar så har jag föjt debatten noga :D Dock så verkar det vara mycke smaksak. Jag tror att jag själv kommer köra rr-nycklar fram och en k-länk bak(tror den heter så) dom undre stagen har jag tänkt använda rr:s bakre undre stag och dom övre grubblar jag på uni-ballar eller gummibustningar från något annat... Det vill man slippa massa bustningar och rörliga delar så kan man kolla på mateks eller obelix:s lösningar på sina byggen. Finns massor av trådar i detta fantasika ämne :beer:

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

eriko
Hemmastadd

Inlägg av eriko » mån jan 05, 2015 22:52

klirre skrev:Haha misstänkte det :lol: Du har lite för mycke fin-bitar för att kalla "budgetbygge" :wink:

Klart du ska ha skruvar :poke: Angående det så har det ju diskuterats en hel hel på sistonde och iomed att jag själv montera skruvar så har jag föjt debatten noga :D Dock så verkar det vara mycke smaksak. Jag tror att jag själv kommer köra rr-nycklar fram och en k-länk bak(tror den heter så) dom undre stagen har jag tänkt använda rr:s bakre undre stag och dom övre grubblar jag på uni-ballar eller gummibustningar från något annat... Det vill man slippa massa bustningar och rörliga delar så kan man kolla på mateks eller obelix:s lösningar på sina byggen. Finns massor av trådar i detta fantasika ämne :beer:

Mvh//Klirre
Ja det finns en del att läsa i ämnet, har suttit hela kvällen nu och gnetat igenom massa trådar :mrgreen: som det känns just nu blir det blad bak och 3-länk fram, antingen rr-nycklar eller egenbygga liknande range rover nycklarna. vad ska man använda för fjädrar om det spelar någon roll? ska fjädrarna löst mot ramen med ett rör innei eller sitter hela fjädern fast :?: känner mig helt okunnig i ämnet så får väl plugga på lite till innan man börjar med framändan :lol:
Erik Öberg från Torsåker

Suzuki pickup td -00
Jimny -99

sleeper_86
Beroende

Inlägg av sleeper_86 » tis jan 06, 2015 0:16

Jag kör med Passat/A4 fjädrar runt om. Konade i bägge ändar och håll på plats runt om med hjälp av stora brickor.

Bild

Enda bilden där man såg något vettigt av upphängningen :rodnar:

Edit:
Bild

Där ser man lite hur fjäder osv sitter fast.
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

robban84
Användare

Inlägg av robban84 » tis jan 06, 2015 12:27

Lowrange offroad har numera ett komplett ombyggnads kit till samurai för toy8 axlar. Nästan Gratis:(Bara) 3 795 usd. :tumbup:
MVH: Robban

Suzuki sj416-16v.

klirre
Beroende
Kontakt:

Inlägg av klirre » tis jan 06, 2015 14:44

Snyggt med dom grejerna. Såg ut attsitta fint och lätt att montera. Var det fram eller bak fjädrar du använde dig av, och hur känns dom i skogen? Är dom lagom mjuka och hur mycke komprimeras dom ungefär?
Har själv planerat att köra V40 bakfjädrar fram och Felicia kombi bakfjädrar bak.

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » tis jan 06, 2015 17:10

Klirre, jag har V40 fjädrar runt om på mitt bygge. Och med en slutvikt som hamnar på runt 1800 Kg inklusive 250 Kg besättning så visar det sej att dom är i klenaste laget. Jag har eftersträvat 50/50 på axlarna och ligger väldigt nära där. Men ska du ha såna fjädrar fram tror jag det blir lite mjukt. Dom är långa och bra obelastade, men sjunker ihop gott och väl en decimeter med bilen stående på dom.

(Kunde väl ha skrivit det i Klirres tråd, men när det fördes på tal här så kanske andra också kan dra nytta av den onformationen)

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

klirre
Beroende
Kontakt:

Inlägg av klirre » tis jan 06, 2015 17:15

OBELIX skrev:Klirre, jag har V40 fjädrar runt om på mitt bygge. Och med en slutvikt som hamnar på runt 1800 Kg inklusive 250 Kg besättning så visar det sej att dom är i klenaste laget. Jag har eftersträvat 50/50 på axlarna och ligger väldigt nära där. Men ska du ha såna fjädrar fram tror jag det blir lite mjukt. Dom är långa och bra obelastade, men sjunker ihop gott och väl en decimeter med bilen stående på dom.

(Kunde väl ha skrivit det i Klirres tråd, men när det fördes på tal här så kanske andra också kan dra nytta av den onformationen)

SKREV OBELIX

Jag har sett det, så därför tror jag det kan passa bra med en bil som har en totalvikt på ca 1200 :D

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

eriko
Hemmastadd

Inlägg av eriko » tis jan 06, 2015 22:10

sleeper_86 skrev:Jag kör med Passat/A4 fjädrar runt om. Konade i bägge ändar och håll på plats runt om med hjälp av stora brickor.

Bild

Enda bilden där man såg något vettigt av upphängningen :rodnar:

Edit:
Bild

Där ser man lite hur fjäder osv sitter fast.
ursäkta min extremt dåliga paint bild men är det såhär det ser ut underifrån på din bil? svetsade bärarmar i axeln och nån typ av uniball bak? och ett panhardstag till det.
Bild
Erik Öberg från Torsåker

Suzuki pickup td -00
Jimny -99

klirre
Beroende
Kontakt:

Inlägg av klirre » tis jan 06, 2015 22:29

Så har jag i alla fall förstått att den är bygd. Leden som användes var väl följande? http://www.oie.se/Produkt/styrled-inre- ... 1000194694" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

sleeper_86
Beroende

Inlägg av sleeper_86 » tis jan 06, 2015 22:59

Det stämmer bra det. En stadig ram till fördelninglådan och för lederna att fästas i är bultad i originalramen. Sen e de bara ett panhardstag.

Framfjädrar är det. Passat/a4 typ -97-02 har jag för mig.
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

eriko
Hemmastadd

Inlägg av eriko » tor jan 08, 2015 22:10

verkar ju vara det enklaste sättet iallafall och stryktåligt, svårt att få tag på bra bladfjädrar så överväger skruvar runt om. eftersom karossen är så fin till denna bilen så skulle jag helst vilja besikta den som ombyggt fordon. om det är möjligt med breda hj60 axlar? då antar jag att det blir k-länk bak och 3-länk fram som är lämpligast? går det bra att bygga det med vanliga gummibussningar? typ bärarms bussningar. eller bör man ha uniballs?
Erik Öberg från Torsåker

Suzuki pickup td -00
Jimny -99

eriko
Hemmastadd

Inlägg av eriko » tis jan 13, 2015 10:48

.
Senast redigerad av eriko den mån feb 13, 2017 14:59, redigerad totalt 1 gånger.
Erik Öberg från Torsåker

Suzuki pickup td -00
Jimny -99

Skriv svar