Om Ryssen kommer?

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

svana
Forumräv

Re: Om Ryssen kommer?

Inlägg av svana » mån okt 20, 2014 23:58

Men ungefär var kom dessa portaler in i detta ämnet???

huricane4
Användare

Inlägg av huricane4 » tis okt 21, 2014 0:11

Wältmeister skrev:
lam84 skrev:
huricane4 skrev:Galten är lite små fräck men troligen helt kass i terrängen med tanke på att den säkert väger en bra bit över 5 ton

Någon som vet om Försvaret har några Gelenderwagen med portaler?
det har dom såg några i sommras

galten har jag hört rykten om att den inte är drift säker nog ska ha pajat mycket i afganistan
Var såg du G-Wagen med portaler? Berätta!
AMG 6x6
och eftersom Sverige även har några 6x6 så undrade jag om dom har Portaler med eller om det bara är Mercas ökenracer som har det...

lam84
Forumräv

Inlägg av lam84 » tis okt 21, 2014 0:55

på tofta skjutfält och på milo verkstan
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

Sdkfz251
Guru

Inlägg av Sdkfz251 » tis okt 21, 2014 18:15

När det gäller portaler så lägger jag ner, det är inte ämnet. Däremot så är nog stora allmänheten rätt så oinvigd vad som skedde under ex 80-talet rörande "kränkningar" mot svensk gräns. Frågan är hur man ska aggera om man får upp skorven till ytan, det torde då bli ett IKFN moment av det hela. Hörde rykte idag på jobbet att rysk jakt gjort anflydningar mot området där de svenska örlogsförbanden letar... inte kollat nyheterna ännu så det är lite taget ur luften.

När det gäller försvarets vagnspark så är den katastrofalt dålig och helt fel till de uppgifter som, i värsta fall, kommer att komma. En "Galt" kan i stort inte göra något annat än att transportera lite trupp och lite utrustning... Den är inte direkt lämpad som vapenplattform, kanske med polisiära uppgifter i ex Afganisthan med tung ksp eller grantatspruta på taket, men jag skulle inte vilja skumpa runt i en sådan när man möter Luftlandsättningsdivisionen i Pskov någonstans på Järvafältet. Galten duger bra som militär "snutbil" inget mer... likaså med alla hjulburna "Softskins".

Det var bara Pansarbrigaden som kunde få uppgiften att "SLÅ" en fiendestyrka... övriga förband (Mekbrigader, Norrlandsbrig, Infanteribrig) kunde få "Försvara", "Fördröja", "Hindra" mm.... Bara tungt pansar kan slå :tumbup: Men nu sitter vi med byxorna nere vid anklarna, och har bara några kompanier (kanske 5-10) med strv 122. Alla strv 121 är väck/återlämnade... och någon ersättare finns inte, därutöver är det bara CV90/40 som duger något till... :poke: Resten duger inte till några avancerade striduppgifter precis... Kanske Patrian, men nej... inte den heller.

Mina frustrerade 5 öre.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

lam84
Forumräv

Inlägg av lam84 » tis okt 21, 2014 18:50

det stora problemet som jag ser med det svenska försvaret är att man köper bara in det dyraste man kan hitta i ställt för att köpa in begagnade stridsvagnar och helikoptrar det ska alltig vara det dyraste och svensk tillverkat
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

Danne
OffroadGeek
Kontakt:

Inlägg av Danne » tis okt 21, 2014 19:03

Vi har väll knappt nått Svensktillverkat längre? Möjligen nån Scania och så klart Hägglundarna.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

PontusH
Hemmastadd

Inlägg av PontusH » tis okt 21, 2014 19:24

lam84 skrev:det stora problemet som jag ser med det svenska försvaret är att man köper bara in det dyraste man kan hitta i ställt för att köpa in begagnade stridsvagnar och helikoptrar det ska alltig vara det dyraste och svensk tillverkat

sist jag kollade ( då jag jobbar på just stridsvagn) är att de är tyska.. Sen att vi har lagt till svenska roliga prylar på den är en annan sak, men grunden är en tysk leopard 2..
Mercedes Geländewagen 280ge, 1989

NS
Rutinerad

Inlägg av NS » tis okt 21, 2014 19:34

Danne skrev:Vi har väll knappt nått Svensktillverkat längre? Möjligen nån Scania och så klart Hägglundarna.
? Hört talas om JAS 39 Gripen byggt av Saab med motor från volvo aero, Saab/Bofors/BAE vapensystem, Kockums med bl.a. Ubåtar och Korvett av visbyklass, Ericsson m.fl För att återknyta till ämnet här är några klipp från hur det var senast Sverige upplevde rysskräck. http://www.oppetarkiv.se/sok/?q=Ub" onclick="window.open(this.href);return false;åt
Senast redigerad av NS den tis okt 21, 2014 20:00, redigerad totalt 1 gånger.
Jeep J20 truck.

Baua
Rutinerad

Inlägg av Baua » tis okt 21, 2014 19:50

Hej alla!

Det största problemet vi har förutom materielet, är ju att det krävs personal till allt.
Att plocka bort den allmänna värnplikten är nog fan det dummaste våra politiker gjort.
Den allmänna värnplikten fyller så många andra samhällsviktiga funktioner än att bara springa runt med en bössa i skogen. Dels skapas det en medvetenhet om vad som händer i omvärlden och att vi inte bara kan springa omkring och lalla i bomullslandet Sverige, där vi ska bli hjälpta men kan inte göra ett skit för våra grannländer. Att värnplikten sen kan vara fostrande, lära folk att arbeta i grupp, lära folk humanism och att inte ensam är stark är också några kvalitéer som samhället gått miste om under de senaste 10 åren. Värnplikten tycker jag ska återtas, och breddas, en del ska vara inom militären, andra delar ska vara inom sjukvård skola och äldreomsorg, det viktiga är att alla är med och bidrar på ett positivt sätt till samhället. Vem vet, när man gjort sin värnplikt, kanske kunskap och erfarenheter efter denna kan leda till arbete, egna företagare, skatteintäkter etc etc. Alla skulle vara vinnare. Vi kan ha hur många JAS Gripen som helst och hur många båtar som helst, men får Ivan fotfäste på svensk mark är det med Armen vi vinner slaget. Skulle det utbryta krig i Sverige, så tycker jag att ansvariga ministrar för nedmonteringen av det svenska försvaret ska ställas tills svars för högförräderi mot vårt än så länge fantastiska land.

Just my 50 öre :tumbup:
Är huvudet dumt får plånboken lida!

Jeep Cherokee 91
Höjd 3" med sats från (Rough Country)
BF Goodrich 31" All terrain
VinchMax 13000lbs

VW Syncro Caravelle 1.6TD

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » tis okt 21, 2014 20:27

När jag på 50-talet gjorde lumpen, på A1 på ett motorbatteri som MC-ordonans, så hade vi många exjugoslaver.
På den tiden var alla nysvenskar/invandrare tvungna att göra rekryten för att få stanna och bli svenska medborgare.
Hörde då av utlandsfödda lumparkompisar att många drog sig för att flytta till Sverige av den anledningen.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Mathias T
4x4xnerd

Inlägg av Mathias T » tis okt 21, 2014 20:45

Nu är väl tyvärr samhället så elektroniserat och internetbaserat att man förmodligen ganska lätt kan lamslå ganska mycket med enkla medel.
Räcker ju för f-n med några timmar strömavbrott så är det jordens undergång i miniversion:-)
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

svana
Forumräv

Inlägg av svana » tis okt 21, 2014 20:50

Wältmeister skrev:När jag på 50-talet gjorde lumpen, på A1 på ett motorbatteri som MC-ordonans, så hade vi många exjugoslaver.
På den tiden var alla nysvenskar/invandrare tvungna att göra rekryten för att få stanna och bli svenska medborgare.
Hörde då av utlandsfödda lumparkompisar att många drog sig för att flytta till Sverige av den anledningen.
YEESSS!! SÅ ska vi ha det igen. Enda sättet att uppfostra nysvenskar i tonårsåldern är väl just att låta dem visa hur balla dem är ..under extremt hård press :lol: :lol:

I övrigt är jag fullt med på vad Baua skrev..bra textat!

Nu svävar även jag ut i O.T här, även om det rör ämnet försvarpersonal..

Tillägger att jag gjorde min värnplikt på 1:a Ubåtsdivisionen, Berga. Blev erbjuden anställning vid muck -99, men hade redan ett jobb fixat..
Jag har aldrig varit arbetslös, och haft totalt tre olika arbetsplatser..samtliga inom fordons/industribranchen.

Vid första intryck och arbetintervju hos dessa samtliga småföretag, har man inte ens frågat om skolgång.
Man frågade istället efter betyget/omdömet endast från värnplikten :woot: :tumbup:
(Och det har nog varit tur för min del, då skolbetygen inte var lika bra..tyvärr :cry: )

Så..
Visst är värnplikten lika viktig i alla avseenden. Allt från mognad till ansvar. Inte minst för att kunna bemanna våra förhoppningsvis ökade resurser i framtiden.

Danne
OffroadGeek
Kontakt:

Inlägg av Danne » tis okt 21, 2014 21:01

NS nu är det så att jag gjorde lumpen där riktiga män gör lumpen nämligen armen och där såg jag minsann inga Saabar :beer:

Micke valp
Beroende

Inlägg av Micke valp » tis okt 21, 2014 22:32

Så, läs igenom vad Sdkfz251 skrev en gång till. Det ligger en hel del substans i de raderna (och själv har jag inte sett någon 6x6 G-wagen med portalaxlar i svenska försvaret – än).

Så, hur borde vi som svensk försvarsmakt handla om vi tvingar upp en utländsk ubåt inom våra gränser? Vet inte riktigt.

Nåja. Själv skulle jag vilja se ett starkare försvar hos flottan (inklusive minlinjer och u-nät) samt vässa våra båtar vapenmässigt. (Låter kanske märkligt, eftersom jag själv är utbildad jägare ...) Men vi har en rätt lång kustlinje, eller hur.

Visst, ett gäng jakt-/attackplan är väl aldrig fel, men en möjlig attack skulle ske sjövägen. Ha, kika bara på den "fina utbyggnaden" av väg 73 från Nynäshamn. Det är ju banne mig rena rama motorvägen för en främmande makt som vill transportera sig med pansar till huvudstaden ... Raka spåret skulle man kunna säga.

Nej, små lätta brigader med "punch" är nog modellen. Sedan slå till mot angripande makt där det känns mest. Tyvärr är det i verkligheten vad som kallas gerillakrigsföring. Men något annat har faktiskt inte i Sverige just nu.

Och som andra skrivit – Var tog den allmänna värnplikten vägen ....
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Danne
OffroadGeek
Kontakt:

Inlägg av Danne » ons okt 22, 2014 6:15

Annars är det ju känt att anfall är bästa försvar, nån som är på?

Skriv svar