Sida 40 av 54

Re: :Projekt Aguave Grün -Premium offroad

Postat: mån jun 18, 2012 20:22
av dansken
Köra rakt fram kan väl inte ens du misslyckas med... Jag kan va din hejarklack :cheer: :cheer: :cheer:

Re: :Projekt Aguave Grün -Premium offroad

Postat: mån jun 18, 2012 20:40
av kenny_69
dansken skrev: Jag kan va din hejarklack :cheer: :cheer: :cheer:
Jag är lätt på en sådan hejarklack :D :D

Re: :Projekt Aguave Grün -Premium offroad

Postat: lör jun 30, 2012 21:54
av carfrigge
Hittade en låda med hålsågar idag och då hände detta...


Före:
Bild




Efter:
Bild


Bild


8)




Bild

Re: :Projekt Aguave Grün -Premium offroad

Postat: sön jul 01, 2012 10:32
av Joel_Vbg
:tumbup:

Re: :Projekt Aguave Grün -Premium offroad

Postat: sön jul 01, 2012 22:57
av carfrigge
Har uppmärksammat att mina grannar har fontäner, solur och andra monument i sina trädgårdar så jag ville inte vara sämre:


Bild
:mrgreen: :mrgreen:



Och tidigare på dagen fixade jag nya mer slimmade fästen till snorkeln då jag lyckats mosa till den vid dom senaste körningarna.

Bild




//F

Re: :Projekt Aguave Grün -Premium offroad

Postat: mån jul 02, 2012 9:53
av noodlesswe
Nice fredrik blir bara bättre och bättre :tumbup: :tumbup: :tumbup:

Re: :Projekt Aguave Grün -Premium offroad

Postat: mån jul 02, 2012 10:15
av carfrigge
noodlesswe skrev:Nice fredrik blir bara bättre och bättre :tumbup: :tumbup: :tumbup:


Tack tack, btw. hur går det med ditt projekt :poke: :wink:








//F

Re: :Projekt Aguave Grün -Premium offroad

Postat: tis jul 03, 2012 17:32
av noodlesswe
jo fan väntar på ett stort paket från STT i sundsvall
sen blir de till att bulta på turbokitt och nytt avgas samt flytta servo pumpen från TDI5an
samt byta styr snäcka, men de kommer bli på semmestern om ca 2 veckor tidigast

och för tdi5an så har jag inte hittat en ny bil att säätta den i ennu :-D men jag tittar runt lite

Re: :Projekt Aguave Grün -Premium offroad

Postat: sön jul 08, 2012 21:35
av calle-fas
Kan efter helgens fantastiska körning bara konstatera att jag är riktigt avundsjuk på dig. Motorn har en helt underbar karaktär och det känns som att du börjar bli god vän med bilen. Tack.

Re: :Projekt Aguave Grün -Premium offroad

Postat: tis aug 07, 2012 21:59
av carfrigge
Länge sedan jag uppdaterade...


Har uppmärksammat ett läckage från tanken så nu blir det en nyare variant av plast från W461

Bild


I hopp om att lösa problemet med kraftigt missvisande hastighetssignal har jag skaffat en framaxel från W463 med uttag för ABS.
Skall försöka fixa så det blir två sensorer på varje spindelhus.
Förhoppningen är att signalen blir rimligare & växellådan/motorn beter sej mer normalt..

Bild



Bild
Knuten i mitten är från W460 så "på köpet" får jag kraftigare knutar & axlar, inte så dumt när man kör med onödigt stora däck... :wink:



Under lördagen nu i helgen (Häggumaträffen) så hördes ett mindre roligt missljud från motorn, jag misstänker kamkedjan så den + spännaren skall bytas i första läget.
Håller tummarna på att det räcker..


Har även fått kontakt med en kille i Danmark (tack för tipset "dlx") som tillverkar stand alone till 722.6* lådorna, med det kittet kan du själv styra växlarna samt även ett vanligt "driveläge"
Skulle nog sitta som en smäck men skall göra lite mer mätningar innan jag bestämmer mej.


Har faktiskt haft lite tankar på manuell om sanningen skall fram... :rodnar:



Det var allt för nu.


Ses i Borås till helgen fast då utan Mercu :cry:




//F

Re: :Projekt Aguave Grün -Premium offroad

Postat: mån aug 13, 2012 17:58
av dlx
Skulle ju vara mycket roligt och intressant att få se några filmsekvenser på monstret.
Kör du med raka rör nu?

Hur mycket gemensamt har din bottendel med om603/om606?

Dansken kör ju om606 med automat i sin osthyvelsmerca och det verkar fungera bra.
Hoppas verkligen att du får till din, så du slipper hålla på och stampa på kopplingen stupikvarten.

Re: :Projekt Aguave Grün -Premium offroad

Postat: mån aug 13, 2012 21:27
av carfrigge
dlx skrev:Skulle ju vara mycket roligt och intressant att få se några filmsekvenser på monstret.
Kör du med raka rör nu?

Hur mycket gemensamt har din bottendel med om603/om606?

Dansken kör ju om606 med automat i sin osthyvelsmerca och det verkar fungera bra.
Hoppas verkligen att du får till din, så du slipper hålla på och stampa på kopplingen stupikvarten.

Har tyvärr dåligt med filmmatrial så skall försöka ordna det vid tillfälle.
Jupp, raka rör är det som gäller 8) (iaf. så länge jag fortsätter fegköra den på bilkärra så fort jag skall utanför stadsgränsen... :wink: )
Kan tänka mej att det skulle bullra friskt om man gav sej iväg på en jordenruntresa.

Vet faktiskt inte hur mkt. gemensamt det är mellan dom olika motorerna. Har inte tänkt på det.

Jag hade manuell i min förra offroadbil och den byggde jag om till automat för jag inte riktigt trivdes med manuell (till stor del pga. för hög utväxling i kombo med större däck) så strävan är att fullfölja projektet med automat.

Sen är det skönt att slippa en pedal att hålla ordning på :mrgreen:



Har fått lite kontakt med en snubbe i Holland som tillverkar och säljer stand-alone som är modellanpassat till just OM613 med tillhörande automatlåda (722.6*)
Inte alldeles gratis men förhandling pågår !



//F

Re: :Projekt Aguave Grün -Premium offroad

Postat: mån aug 13, 2012 21:30
av sleeper_86
Motorstyrningen vill ha hastighetssignal med antar jag? De borde ju gå att lösa då den inte borde bry sig om 4 signaler..

De går inte å montera en automat som inte har nån ECU då? dvs mekanisk låda med guvenör lr nått?

Re: :Projekt Aguave Grün -Premium offroad

Postat: mån aug 13, 2012 21:48
av carfrigge
sleeper_86 skrev:Motorstyrningen vill ha hastighetssignal med antar jag? De borde ju gå att lösa då den inte borde bry sig om 4 signaler..

De går inte å montera en automat som inte har nån ECU då? dvs mekanisk låda med guvenör lr nått?


Om jag väljer Holländarens system så räcker det tydligen med endast två sensorer, lägesgivare för kamaxel samt vevaxel.
Sedan kan och skall man givetvis använda tex. LMM och tempsensorer osv. för så bra körbarhet som möjligt.

Fullt programerbart via tex. en laptop.
Finns en del "fräna" optioner som tex. extra högt laddtryck vid särkilt krävande tillfällen 8)

Sedan full övervakning så den sänker effekten automatiskt om tex. motor eller växellådan blir överhettad.
Osv.

Allt känsligt skyddat i en box med den högsta IP-klassningen så det skall klara djupdykningar...


Känns onödigt avancerat kan jag tycka men va fan, lite kul skall man väl hinna med innan man blir gubbe :wink:


Har dock inte beställt än!



//F

Re: :Projekt Aguave Grün -Premium offroad

Postat: mån aug 13, 2012 22:01
av sleeper_86
Tänkte om man skulle behålla de systemet du redan har idag..

Har inte kikat nått på Nira's system för CR motorer?
Fast då står man ändå utan styrning till lådan.

Så är ju lättare med de du redan kollar på isf