ErraNs Wrangler.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: ErraNs garage
men det vart 10 ifram av framskärmen o 20 i bakkant av framskärmen..... o min fjädrar inte så mycket innåt heller det är mest utåt..... har lyft min 1m i vänster bak utan problem ja det gör det hela lättare för dej för du kan ju släppa din på backen när du grejjar med detta
men du behöver väl bara ett rör ut på din va???

lift your truck fat chicks can´t jump!
haha förlåt, men du måste använda punkter efter meningarna... ja har svårt å se var den ena slutar å den andra börjar! inget illa menat!Rössvik skrev:men det vart 10 ifram av framskärmen o 20 i bakkant av framskärmen..... o min fjädrar inte så mycket innåt heller det är mest utåt..... har lyft min 1m i vänster bak utan problem ja det gör det hela lättare för dej för du kan ju släppa din på backen när du grejjar med dettamen du behöver väl bara ett rör ut på din va???
ja ja tror de blir bra att göra så. men nackdelen e väl att ja kommer säkert få löjligt lite plats kvar... men de ordnar sig, ja har ju som du sa tigersåg!

Tanken e att de blir en lång 3" dämpare brevid f-lådan å sen att de delar upp sig i två 2,5" pipor å två ovala ljuddämpare med dieselböj på! då ska de väl gå ganska så tyst hoppas ja.
En annan varian som ja klurar lite på e å köra med två grenrör å köra två pipor hela vägen bak... med en enkel ljuddämpare med 2 ingångar å 2 utgångar på...
#JeepGaraget

#Offroaders Bohuslän

#Offroaders Bohuslän
har konstaterad dyslexi så de blir nog inte bättre än såhär
men det räcker ju gått o väl med 2,5 på din sexa... räknade lite på det där när ja byggde på pontiacen o hade mycket större spis o det räckte till med 2,tums på den, så känn inget tvång att gå upp till 3tum,
din ide med 2 tunnare rör in i en burk o o sen 2,5-3 tum ut ur ljuddämparen är inte alls dum

nä förlåt mig!Rössvik skrev:har konstaterad dyslexi så de blir nog inte bättre än såhär![]()
men det räcker ju gått o väl med 2,5 på din sexa... räknade lite på det där när ja byggde på pontiacen o hade mycket större spis o det räckte till med 2,tums på den, så känn inget tvång att gå upp till 3tum,
din ide med 2 tunnare rör in i en burk o o sen 2,5-3 tum ut ur ljuddämparen är inte alls dum
ja ja vet att 3tum e för stort, men då får man lite djupare klang i ljudet å de gillar ja, djupt å inte så högljutt!
#JeepGaraget

#Offroaders Bohuslän

#Offroaders Bohuslän
det är lungt det är inte elakt o va ärlig, o stava det kan ja ju inte 
jo djupt ljud e trevligt o stora burkar hjälper till med det de e min erfarenhet iallafall, jag hade försökt bygga 2 tunnare rör in i en dämpare helst innan axeln o sen grövre rör efter burken över axeln o en till burk längst bak om det behövs/får plats.... "japs burkar" brukar i regel ge gott ljud på v8or vet int hur det blir på mindre motorer dock????

jo djupt ljud e trevligt o stora burkar hjälper till med det de e min erfarenhet iallafall, jag hade försökt bygga 2 tunnare rör in i en dämpare helst innan axeln o sen grövre rör efter burken över axeln o en till burk längst bak om det behövs/får plats.... "japs burkar" brukar i regel ge gott ljud på v8or vet int hur det blir på mindre motorer dock????
ja de e oxå en variant!
hade problem med cherokeen ja hade, där va allt org. fast efter katten så gick ett rör rakt ut framför bakhjulet så de va inte mycket motstånd, men ändå så gick motorn varm så fort ja körde ner i ett lerhål å va tvungen att börja gasa...
Har postat en bild tidigare i tråden på mitt avgassystem efter grenrört som lyser orange...
Och med strokad motor e de ju mer avgaser som ska ut, så ja siktar på långa primärrör i extraktorgrenröret å två kollektorer som går ihop i ett 3 tums rör så ska ja förhoppningsvis slippa glödande pipor...
men ja vill samtidigt inte att de ska ta för stor plats under karossen.
Ska ju ha en redig hasplåt flushmonterad mot ramen...
hade problem med cherokeen ja hade, där va allt org. fast efter katten så gick ett rör rakt ut framför bakhjulet så de va inte mycket motstånd, men ändå så gick motorn varm så fort ja körde ner i ett lerhål å va tvungen att börja gasa...
Har postat en bild tidigare i tråden på mitt avgassystem efter grenrört som lyser orange...
Och med strokad motor e de ju mer avgaser som ska ut, så ja siktar på långa primärrör i extraktorgrenröret å två kollektorer som går ihop i ett 3 tums rör så ska ja förhoppningsvis slippa glödande pipor...
men ja vill samtidigt inte att de ska ta för stor plats under karossen.
Ska ju ha en redig hasplåt flushmonterad mot ramen...
#JeepGaraget

#Offroaders Bohuslän

#Offroaders Bohuslän
Jag har ju en flush hasplat på min och har höjt upp tunneln för att få plats. Har även höjt upp för avgassystemet men det är fortfarande tight. Har problem med att det ligger emot nånstans och får en riktigt härlig resonanslåda i kupén. Och då har jag bara byggt 2".
jo men glödande grenrör e inget nytt det tyder bara på att prylarna är använda
nä men får du på nån form av "headder" på den så hjälper det nog upp det en del o 2 rör bakåt som sagt,
men du skulle ju bara va bland stenar o bröte o köra där finns ingen lera
skämt o sido men ville inte motorn hålla tempen när den fick jobba i leran???

men du skulle ju bara va bland stenar o bröte o köra där finns ingen lera

ja vi får se vad som finns plats till sen. men ja vill iallafall helst ha så fria andningsvägar som möjligt för att slippa värmen.Rössvik skrev:jo men glödande grenrör e inget nytt det tyder bara på att prylarna är användanä men får du på nån form av "headder" på den så hjälper det nog upp det en del o 2 rör bakåt som sagt,
men du skulle ju bara va bland stenar o bröte o köra där finns ingen leraskämt o sido men ville inte motorn hålla tempen när den fick jobba i leran???
haha jo men nånstans måste ja inse att vi bor i Sverige, inte i USA:s öken där de inte finns annat än berg... rinsken i vårat regniga land är ju att man kommer få forcera ett å annat lerhål innan man kommer fram till den där önskade lilla bergs-sektionen av slingorna vi har...
ja bryr mig egentligen inte om hur de låter, vill bara att jag ska kunna höra vad folk som går brevid säger. e så trött på farsans 454 me headders å 30 cm 3" å den mesigaste ljuddämpare som fanns. han hör ju inte ett jävla dugg när man säger till han att han står me diffklumpen på en stubbe typ...
Ja, Robe, ja läste de. men trodde de va ett gummi som gett sig? tar de i mer alltså?
ja känmer att ja får få klart lite annat först innan ja roar mig med avgassystemsbyggandet. dvs allt som kan va ivägen!
#JeepGaraget

#Offroaders Bohuslän

#Offroaders Bohuslän
jasså har du insett det??
men har du 2 burkar på en 6a så borde det gå o prata med han som sitter i tycker jag... ja på din fars avgassystem hade ja med fått spel på, har visso sidpipes på min med men har största burkarna ja hittade o 3st 90graders böjjar hellan hedders o burk. o mitt ligger 10mm från ramen o 10mm från karossen utan att det tar i så visst går det bygga tight utan att det tar i någonstans... men vad är det som fattas av de stora bitarna för att bygga klart?? o ska du ha manuellt lr automat???

nu har ja äääntligen fått hem min fördelningslåda!
kunde inte hålla mig borta så inatt gick ja bort till garaget å bulta på adaptern å hängde dit den. naturligtvis har ja fel aut.låda så den passa inte men ja ska få tag i en som passar! små problem!
kunde inte hålla mig borta så inatt gick ja bort till garaget å bulta på adaptern å hängde dit den. naturligtvis har ja fel aut.låda så den passa inte men ja ska få tag i en som passar! små problem!
#JeepGaraget

#Offroaders Bohuslän

#Offroaders Bohuslän
Ingen speciellt produktiv kväll i garaget idag.
hade ju lite problem å få f-lådan på plats på lördagsnatten där, men etfer lite mer kollande å klurande så fick ja fast lådan på automaten.

eftersom ja ska få tag i en annan automat så va ja inte så rädd om den ja har nu utan kapa helt enkelt bort de som tog emot...
fick ingen bild på de men...
Nu sitter den där den ska iaf så ja kan fortsätta med växellådsfäste.
hade ju lite problem å få f-lådan på plats på lördagsnatten där, men etfer lite mer kollande å klurande så fick ja fast lådan på automaten.

eftersom ja ska få tag i en annan automat så va ja inte så rädd om den ja har nu utan kapa helt enkelt bort de som tog emot...
fick ingen bild på de men...
Nu sitter den där den ska iaf så ja kan fortsätta med växellådsfäste.
#JeepGaraget

#Offroaders Bohuslän

#Offroaders Bohuslän
men den "nya" lådan har den samma mått som den du har nu??? o går dt inte sälja den lådan du har o få in några kronor till den nya???
ja den nya lådan e en likadan.Rössvik skrev:men den "nya" lådan har den samma mått som den du har nu??? o går dt inte sälja den lådan du har o få in några kronor till den nya???
det finns tre olika utföranden av den här lådan som heter aw4, en med 21 splines i utg-axel och en med 23 och kort axel och en med 23 å lång axel. jag behöver den med 23 med kort axel. tyvärr vet ja inte vilka modeller den jag behöver sitter på...
jag har två motorer å lådor ja kan plocka från två olika bilar på olika platser så de e bara att börja skruva.
tyvärr så e lådan ja har nu nog inte så frisk...
lossade bottenpluggarna på både motor å låda förra helgen å de va inget vackert som rann ut. annars hade ja nog tänkt annorlunda!
så när ja fått hem någon av dom andra motorerna så åker min "mallmotor" till stena metall med resten av allt järnskrot som ligger bakom garaget!
#JeepGaraget

#Offroaders Bohuslän

#Offroaders Bohuslän