pjockes nya bil.

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » tis apr 14, 2009 23:58

Precis som Marcus jag åxå menade. Jag tycker du gör rätt. Tar man lite tid på sig kan man köpa när det är bra pris åxå på saker. Och så köper man rätt grejjer från början. Blir billigast att göra rätt från början. Blir minst arbete åxå.

Ha det :naughty:

Hannes

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » ons apr 15, 2009 6:30

Eller så köper man ett rullande objekt som har grunderna klara...

Och förädlar allteftersom...
Då kan man ju prova den melllan varven...
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » ons apr 15, 2009 21:26

Idag har jag varit och köpt en ny bil...

Bild

En 1989 års Suzuki Swift blev det. Fullt körbar, några missljud från ett av bakhjulen, men annars i rätt ok skick, faktiskt. Billig som tusan, och ändå lyckades jag pruta. Den ska dock bara donera vissa vitala organ till Samuraien...

Bild

1.3 liters 8-ventilare med Denso singel point-insprutning. Överväger att även flytta över kylaren, då den är komplett med temperaturstyrd elfläkt redan. Dock ser den lite liten ut... men det kanske kan gå ändå. Vi får se. Först och främst ska jag ha tag i Samurai-kamaxlen och fördelare i alla fall, så den får plats i Sammyn.

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » ons apr 15, 2009 21:30

Varför köpte du inte en Swift GTI på en gång? Skulle jag ha gjort om jag vore du. Är det nån som fått igenom en SFRO besiktning på Samurai eller 413 med GTI-motor?

Ha det :naughty:

Hannes

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » ons apr 15, 2009 21:51

carl_hannes skrev:Varför köpte du inte en Swift GTI på en gång?
Jag tror inte en turbomotors egenskaper är eftersträvansvärda i skogen, antar jag...

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » ons apr 15, 2009 22:00

Är inte turbo i Swift GTI. Insprutning och dubbla överliggande. 107 hästar tror jag.

Ha det :naughty:

Hannes

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » ons apr 15, 2009 22:02

carl_hannes skrev:Är inte turbo i Swift GTI. Insprutning och dubbla överliggande. 107 hästar tror jag.
Aha, där ser man. Då är det väl en 16-ventilare som riskerar att bli svår att få igenom besiktningen. Det blir kanske en sådan i nästa bil, tillsammans med Vitaraautomat. Men i den här blir det originalmotor med insprutning från Swift. Det blir nog bra det också.

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » ons apr 15, 2009 22:06

japp 16-ventilare. Tycker bara någon skulle försöka få igenom en SFRO besiktning med sån motor.

Jo det blir nog bra det där också :D

Ha det :naughty:

Hannes

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » ons apr 15, 2009 22:07

carl_hannes skrev:japp 16-ventilare. Tycker bara någon skulle försöka få igenom en SFRO besiktning med sån motor
Det skulle väl inte vara något exceptionellt? Det ligger ju en bit under max tillåten effekt per kg. Dock krävs det ju att man byter hela drivlinan, inklusive både huvudlåda och fördelningslåda, samt axlar med bromssystem för att bilen ska klassas in som ombyggt fordon. Då lär det inte vara några bekymmer.

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » ons apr 15, 2009 22:12

Tja. Har man en 413 eller samurai. Motor från Swift GTI. Automatlåda från Vitara. Fördelningslåda från 410. Skivbromskonvertering bak. Skiftnycklar från RR och spiralfjädrar å så vidare :D

En annan bygger ju a-traktor. Då är det ju ingen ide.

Ha det :naughty:

Hannes

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » ons apr 15, 2009 22:16

carl_hannes skrev:Skivbromskonvertering bak.
Räcker inte. Du måste ha axlar från en annan bil.
Upphängningen är skit samma. Troligen måste du byta huvudbromscylinder/bromsservo, dessutom.

Jag har just varit i kontakt med två SFRO-representanter i precis den här frågan och valde att skita i det för tillfälet, eftersom det blev för mycket som skulle byggas om, och då vill jag hellre bygga på en annan bil än en Samurai...

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » ons apr 15, 2009 22:17

Toyota? men okey. det blir mycket jobb. Jag förstår dig.

Men jag förstår inte sista meningen. Smidigare 4x4 finns inte. Tar sig fram överallt. På minsta lilla kostig

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » ons apr 15, 2009 22:22

carl_hannes skrev:Men jag förstår inte sista meningen. Smidigare 4x4 finns inte. Tar sig fram överallt. På minsta lilla kostig
Visst, men jag har redan haft en 410 och en Jimny. Nu blir det en Samurai.
Nästa gång får det bli något annat. Man ska inte vara rädd för att prova nya saker, sägs det. Den som lever får se, sägs det också.

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » mån apr 20, 2009 19:13

Jahapp. Har fortfarande inte byggt något, men i alla fall skaffat lite mer grejer.

Det blev en fördelningslåda med 5.14:1 i utväxling och förstärkt fäste med integrerad hasplåt. Det blev även en Tabor 9k vinch. Utöver det lite smådelar såsom födelare och motorfästen samt en servopump från en nyare Swift med samma motor som min har, så förhoppningsvis ska det mesta gå att bulta ihop. Jag har även beställt kofångare av Sam, både fram och bak, och bestämt mig för att beställa 3" höjningsfjädrar, troligen från Belgien.

Söker nu först och främst kamaxel och olejtråg med pickup från Samurai/413, samt servostyrsnäcka från Vitara, så att jag kan börja skruva ihop motorn.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8511
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » mån apr 20, 2009 22:08

Skarrunte ha Calminis Schackle Reverse Conversen Kit fram?
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Skriv svar