Sida 5 av 8

Postat: sön maj 09, 2010 18:25
av Nivanörden
Skiva och ok. skivan är skuren i 10mm gods
Bild

Här ser ni säster mot växellådan
Bild

Handbroms spaken som kommer från en "ford"
Bild

Och här har vi ett litet test av handbromsen
Bild

Såhär ser bilderna ut. ;-) Mycket trevliga sådana! :-)

MVH/
Håkan

Postat: sön maj 09, 2010 20:42
av OBELIX
Dom där delarna känner jag igen! Dom hade väl inte svalnat förräns du behövde använda dom på allvar!

SKREV OBELIX

Postat: sön mar 06, 2011 12:09
av niva_mats
Minnesvärdastunder. :D
Lite uppdateringering är nog på plats.
Senare under 2010 så dödde dieselpumpen och bilen togs hem.
Efter djupt funderande om jag skulle renovera pumpen för 13000:- eller köpa ny rova så köptes ny motor.
Den har hitills kostat mig 12000:- :? inköp och hemtransport. Skulle faan ha renoverat pumpen :headb: men men så e det.
Motorbytet inleddes ganska sent på höstkanten och då jag nuförtiden har himmelsblått tak i verkstaden så stoppades arbetet av blöta,kyla och till sisst en djävla massa snö. Nu börjar motivationen åter komma tillbaka :) .

Skall regbesiktiga snart så det e ett par småsaker som skall fixas.
Framaxeltrycket måste ner.
1) Lättviktswinch, ÖB:s minsta skall inhandlas och monteras.
2) Batterierna skall flyttas bakåt. (Hur grova kablar behöver jag? var köpa? Swedol verkar ha tatt bort den grövre från sitt sortiment :cry: )
3) Bromsar gås igenom, beställa ny huvudbromscylinder.
4) Väga och se vad mer som måste lättas

Postat: sön mar 06, 2011 18:29
av OBELIX
Mats,

Jag flyttade bak mitt batteri på valpen, och jag köpte Biltemas grova startkablar som kostade 189 Kr tror jag. Dom är 3 meter långa och jag tror dom ligger 35 mm2. Billigare kan du nog inte komma undan med kabel i alla fall.

Kul att du är på G igen med ryssen!

SKREV OBELIX

Postat: mån mar 07, 2011 19:29
av niva_mats
Det är ett alternativ,men då jag har winch så måste jag ha lite större kabel. Det visade sig att Swedol hadde, dom vart vääldigt väl gömda 8).

Sen kan det nämnas att en annan har hamnat i Portalträsket oxå.
Nänä.. Inte volvo eller mogge utan UAZ!

Postat: mån mar 07, 2011 22:07
av OBELIX
Vad skoj, då kan du ju köra fast ännu värre nästa gång!

SKREV OBELIX

Postat: ons mar 09, 2011 17:12
av pjocke
niva_mats skrev:Sen kan det nämnas att en annan har hamnat i Portalträsket oxå.
Nänä.. Inte volvo eller mogge utan UAZ!
Det där har du ju pratat om i åratal. Har du äntligen hittat en axel till? Bilder! För övrigt undrar man hur det har gått med frityroljefiltreringsplanerna. Här nere kan man tanka RME från pump nu för tiden, men det är inte direkt lika billigt som att köra på korvmojens sopor...

Postat: ons mar 09, 2011 18:26
av niva_mats
Jepp, äntligen hittade jag ett par så jag har fortfarande en övertalig framaxel. men men.. reservelar skadar juh inte.

Angående frityssmeten så ligger det på is tills jag har flyttat till lämpligare område, detta för att kunna ta tillvara på restprodukterna på ett vettigt sätt. Mina kompostmaskar kommer att bli dom fetaste i sverige :D :lol:
I förrådet står förövrigt en oljecentifug från ett fartyg som renar ner till 1-2 my vilket är väldigt rent.
Sen e det bara att blanda i en del diesel.
RME har funnits i måååånga år förresten

Postat: ons mar 09, 2011 18:28
av niva_mats
OBELIX skrev:Vad skoj, då kan du ju köra fast ännu värre nästa gång!

SKREV OBELIX
Ooooh ja... :lol: Men med 12,5" s kanske man kommer igenom :idea:

Postat: fre mar 25, 2011 17:44
av niva_mats
Snart så blir det besiktning av UAZen. :D

VArt på Swedol och råkade få med mig ett Optima Redtop. Velade mellan det gula och detta, Frågan e hur dum jag var.
Jaja funkar det dåligt så kan det hamna i nånn annan bil.

Postat: lör mar 26, 2011 16:38
av niva_mats
Glädjen var på topp i dag.
All belysning fungerade efter idogt svärande och ruckande på säkringarna. Ett beslut togs att snarast ta sig till bilbutterix och införskaffa bladsäkringslister istället för de värdelösa porslinsäkringarna.
Provstartade även moroten, den har juh inte varit igång på ett antal år, tilll min stora förvåning så hoppade den igång omedelbums. :D
Och glödningen verkar funka perfekt.
Winchen blev av med ca 25kg onödig vikt då wiren bytades till rep 3 kg inklusive styrning.
I morrn blir det expedtion till Uppsala för inhandlande av bladsäkringslister, sportluftfilter, lättvikts elfläkt.

Postat: sön mar 27, 2011 17:59
av niva_mats
Efter inköp av sportluftfilter så startades motorn upp igen för att lungt och fint värmas upp så jag fick se elfläckten gå igång.
Glömde bildena men det kanske kan funka i morrn.. 8)
Handbromsen fick en nödvändig justering
Konstaterade att att den orginala främre biten inte passade så det blir inköp att böjar och en bit rakt rör. Sen kommer avgaset återigen att bestå av rakbit 90 graders böj och sen ännu mer rakbitar.

Funderar på vad för motstånd som krävs för att få elfläkten att gå på reduserad fart hela tiden för att få en jämnare kylning.

Postat: tis apr 12, 2011 18:40
av niva_mats
Bild

Så här ser portalen ut, den höjer max 5 cm.
Men under klumpen får man 14 cm mer frigång.

Postat: tis apr 12, 2011 18:53
av Ullabelladjupdykare
Mera bilder Mats :tumbup: :pop:

Postat: tis apr 12, 2011 19:09
av niva_mats
Det kommer alltefersom....

I helgen blir det inget då jag skall till Skene.
Till påsk så ber vi om fint väder.
Då skall chassiet delas och axlarna gås igenom.