Sida 5 av 54
Postat: tor okt 21, 2010 10:05
av swek
grymt! men tycker du borde bygga om den till en påvemobil
tufft att köra i skogen då

Postat: tor okt 21, 2010 10:14
av carfrigge
swek skrev:grymt! men tycker du borde bygga om den till en påvemobil
tufft att köra i skogen då

låter intressant...... men.... med eller utan påve ?!....

Postat: tor okt 21, 2010 19:30
av svahnström
Blir jävligt bra som vanligt när du bygger! Riktigt fräsch bil.
Postat: lör okt 23, 2010 12:09
av carfrigge
svahnström skrev:Blir jävligt bra som vanligt när du bygger! Riktigt fräsch bil.
Tack, alltid kul att bygga/forma efter eget tycke

Nästan så jag börjar tänka -"den är nästan för fin för skogen...."
//F
Postat: lör okt 23, 2010 12:21
av carfrigge
Kylaren till vxl. inkopplad.
Den tänkta kylaren till servosystemet:
Stötfångaren på plats:
Blev mkt. nöjd med resultatet
Jäkligt servicevänligt när man kan lägga huven mot vindrutan:
//F
Postat: lör okt 23, 2010 12:32
av kalle
Snyggt det blev med färg och schaklar på
Grått var ju inte helt fel

Postat: lör okt 23, 2010 12:51
av carfrigge
kalle skrev:Snyggt det blev med färg och schaklar på
Grått var ju inte helt fel

Det gråa passar in fint, tack för tipset (ännu en gång...)
Nu blir det nästa steg:

Installation av tryckluftstation

Postat: lör okt 23, 2010 13:28
av kalle
Snyggt

tryckluftstationen machar ju fjädrar och stötdämpare

Postat: lör okt 23, 2010 17:01
av carfrigge
Fick för mej att "trimma" servopumpen lite...
Och givetvis sitter ju reduceringsventilen bakom remskivan
Remskivan bjöd på lite motstånd men jag visade vem som bestämmer
Ökade trycket på returfjädern med ett gäng kopparbrickor
Skulle inte det hjälpa får man byta remskiva för att på så sätt få ett högre varvtal

(orginalskivan till hö.)
Servokylaren på plats:
//F
Postat: lör okt 23, 2010 17:19
av OBELIX
"Remskivan bjöd på lite motstånd men jag visade vem som bestämmer

"
Kalle, hade du frugan med i garaget?
Fasen vad fint det blir, jag förstår hur du menar med att den blir FÖR fin att skrota runt i skogen med. Den insikten har ju vi i Smedjan offroaders kommit fram till också.
Skoj med alla bilder och se dina lösningar på saker och ting. Ska bli mycket trevligt att se den i Olerum i vår!
SKREV OBELIX
Postat: lör okt 23, 2010 17:42
av JohnE
Riktigt ball bil börjar det bli!

Jag tycker du ska behålla nuvarande 5-cylindriga motorn, den har god potential. STT turbokit passar utmärkt och gör motorn riktigt trevlig. Räcker inte det så kan man modifiera pumpen, då blir det riktigt bra drag.
Ganska kul att du går från Pajero till Benz och jag istället tog Benz-delar till Pajeron...
Har denna spärrar orginal? Hur är komforten på väg jämfört med Pajeron?
Edit: En del hade du visst redan svarat på tidigare i tråden.
Postat: sön okt 24, 2010 10:34
av carfrigge
JohnE skrev:Riktigt ball bil börjar det bli!

Jag tycker du ska behålla nuvarande 5-cylindriga motorn, den har god potential. STT turbokit passar utmärkt och gör motorn riktigt trevlig. Räcker inte det så kan man modifiera pumpen, då blir det riktigt bra drag.
Ganska kul att du går från Pajero till Benz och jag istället tog Benz-delar till Pajeron...
Har denna spärrar orginal? Hur är komforten på väg jämfört med Pajeron?
Edit: En del hade du visst redan svarat på tidigare i tråden.
Jo, STT-kit har jag varit inne på... nya grejer = dyrt och missade det som kom ut på blocket förra veckan...
Letar vidare samtidigt som jag väger för/nackdelar mot varann med ett byte till 6:an

vi får se.
//F
Postat: sön okt 24, 2010 12:11
av H.Hansen
Postat: sön okt 24, 2010 17:51
av carfrigge
Kompressorn installerad:

(högtalaren har jag inget med att göra...)
Hittade även en klassisk lampa med bra ljusstyrka & spridning
Passade på att dra en kabel från batteriet för framtida tillbehör samt även en liten säkringspanel.
//F

Postat: sön okt 24, 2010 18:11
av kalle
Blir ju kanon med skogsservicebuss ju
Jag röstar på verkstadspress,pelarborr och skruvstäd på andra sidan
