Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Ericsson
- Hemmastadd
- Inlägg: 153
- Blev medlem: ons okt 02, 2013 21:06
- Ort: Hällevadsholm
Inlägg
av Ericsson » fre aug 12, 2016 22:06
Andreas Ericsson 0704036733
Nissan Patrol Y60 GR
-
Engman2
- Veteran
- Inlägg: 1963
- Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
- Ort: Borlänge
Inlägg
av Engman2 » lör aug 13, 2016 11:26
Tjusigt
Jag gjorde oxå om dom övre fästena på axeln då man får skapliga jordankare som sticker ner annars

Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
-
K J H
- Beroende
- Inlägg: 1172
- Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
- Ort: Frövi
Inlägg
av K J H » lör aug 13, 2016 11:57
Engman2 skrev:Tjusigt
Jag gjorde oxå om dom övre fästena på axeln då man får skapliga jordankare som sticker ner annars

Hur tänkte du nu?
Nycklarna fram (lägsta punkten) sticker ju ner lika mkt oavsett om du ändrar infästningen(hålen i axeln) i bakkant...
Enda skillnaden är att du kan minska kardanvinkeln lite till med flytt av bakre hålen..
Jag lutade tillbaka den lite ist, för ju mer du lutar desto längre ner kommer det bakre styrstaget - o där snackar vi jordankare

#patrol-garaget
-
Ericsson
- Hemmastadd
- Inlägg: 153
- Blev medlem: ons okt 02, 2013 21:06
- Ort: Hällevadsholm
Inlägg
av Ericsson » fre aug 19, 2016 7:40
K J H skrev:Engman2 skrev:Tjusigt
Jag gjorde oxå om dom övre fästena på axeln då man får skapliga jordankare som sticker ner annars

Hur tänkte du nu?
Nycklarna fram (lägsta punkten) sticker ju ner lika mkt oavsett om du ändrar infästningen(hålen i axeln) i bakkant...
Enda skillnaden är att du kan minska kardanvinkeln lite till med flytt av bakre hålen..
Jag lutade tillbaka den lite ist, för ju mer du lutar desto längre ner kommer det bakre styrstaget - o där snackar vi jordankare

Måste säga att du tyvärr har fel här..
om man skall använda sig av original vinklar på axeln så kommer det bli exakt som på bilderna jag lagt upp och som engman med fick problem med. men "fuskar man" men pinjong vinkeln så kan man lösa problemet men så kände jag inte för att göra utan kör på vad nissan har räknat ut är bäst. sen om det funkar det får vi se när den är klar

skall lägga upp fler bilder när jag fått upp axeln under bilen igen.
Andreas Ericsson 0704036733
Nissan Patrol Y60 GR
-
Ericsson
- Hemmastadd
- Inlägg: 153
- Blev medlem: ons okt 02, 2013 21:06
- Ort: Hällevadsholm
Inlägg
av Ericsson » fre aug 19, 2016 7:49
Andreas Ericsson 0704036733
Nissan Patrol Y60 GR
-
K J H
- Beroende
- Inlägg: 1172
- Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
- Ort: Frövi
Inlägg
av K J H » fre aug 19, 2016 20:42
Ericsson skrev:K J H skrev:Engman2 skrev:Tjusigt
Jag gjorde oxå om dom övre fästena på axeln då man får skapliga jordankare som sticker ner annars

Hur tänkte du nu?
Nycklarna fram (lägsta punkten) sticker ju ner lika mkt oavsett om du ändrar infästningen(hålen i axeln) i bakkant...
Enda skillnaden är att du kan minska kardanvinkeln lite till med flytt av bakre hålen..
Jag lutade tillbaka den lite ist, för ju mer du lutar desto längre ner kommer det bakre styrstaget - o där snackar vi jordankare

Måste säga att du tyvärr har fel här..
om man skall använda sig av original vinklar på axeln så kommer det bli exakt som på bilderna jag lagt upp och som engman med fick problem med. men "fuskar man" men pinjong vinkeln så kan man lösa problemet men så kände jag inte för att göra utan kör på vad nissan har räknat ut är bäst. sen om det funkar det får vi se när den är klar

skall lägga upp fler bilder när jag fått upp axeln under bilen igen.
Du kommer få en pinjongvinkel fram som är närmare original än på min ja , MEN min poäng är att höjden mellan marken och skiftnyckelns lägsta punkt är exakt lika för lutningen på NYCKELN är identisk...
MARKFRIGÅNGEN BLIR ALLTSÅ INTE BÄTTRE FÖR ATT DU FLYTTAR BAKRE HÅLEN ÅXÅ som engman antydde!
Däremot får du det bakre styrstaget närmare marken, vilket i min värld är negativt!
Hursomhelst så har vi förstått att du är jäkligt noggrann och det blir ju pluspoäng
Hoppas vi får möjlighet att åka ihop nåt nästa sommar, vore kul!!

#patrol-garaget
-
Mecu
- Rutinerad
- Inlägg: 292
- Blev medlem: sön sep 12, 2010 22:23
- Ort: Hedemora
-
Kontakt:
Inlägg
av Mecu » fre aug 19, 2016 21:11
Jag måste hålla med Andreas här Kalle, som min är höjd med bara nerflyttade främre fästhål (plus offset-bussningar visserligen) så blir det ett tomrum mellan skiftnyckel och axel. Om man även flyttar bakre fästhålen så är fortfarande skiftnyckeln nära axeln och tomrummet man då slipper tjänar man i markfrigång till skiftnycklarna.
Förresten Andreas, hur länge kan man vara nybörjare?

-
Roger Patrol
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm
Inlägg
av Roger Patrol » fre aug 19, 2016 21:22
min gamle grå .. inte din Magnus utan 1:2

flyttade jag både fram å bak , så jaf gade skifnyckeln nästan mot axeln , jag kan inte se fotona i min byggtråd patrol igen kan ni se dom ??
-
K J H
- Beroende
- Inlägg: 1172
- Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
- Ort: Frövi
Inlägg
av K J H » fre aug 19, 2016 21:47
Här är vi inte överens ser jag
Jaja har ingen större betydelse för min del...
EDIT: ...får nog erkänna att jag tänkte fel där, va ut o kolla på bilen och ja, det optimala är ju att göra somAndreas här... Höja bakre infästn åxå!
Sorry
Har Andreas nå planer på tröskelrör, eller börjar han bli trött på o svetsa nu?

#patrol-garaget
-
Ericsson
- Hemmastadd
- Inlägg: 153
- Blev medlem: ons okt 02, 2013 21:06
- Ort: Hällevadsholm
Inlägg
av Ericsson » tis aug 23, 2016 16:11
så bra då har jag inte tänkt Helt fel då
Ja detta är mitt först offroad bygge men är inte nybörjare direkt på att bygga/skruva då jag skruvat på andra sorters bilar förut. Bättre att vara lite blygsam å ödmjuk än att tro man kan allt
Inte det minsta trött är så jävla sugen på att få den klar nu och tröskel skydd är med på listan

är det 3" rör man skall köra på och vad för tjock lek är att rekomendera? Det jag har mest problem med är tiden då den inte räcker till tyvärr men skall se vad jag får gjort till helgen

Andreas Ericsson 0704036733
Nissan Patrol Y60 GR
-
Roger Patrol
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm
Inlägg
av Roger Patrol » tor aug 25, 2016 9:25
jag använder 3 tum , konstruktionsrör , inga vattenledningsrör för de är för mjuka
-
Volvo_rules
- Hemmastadd
- Inlägg: 184
- Blev medlem: ons okt 20, 2010 20:20
- Ort: JKPG
Inlägg
av Volvo_rules » tor aug 25, 2016 10:16
Om man nu vill ha mer frigång under axeln så kanske man kanske lägga länkarmarna på ovansidan av axeln? Så gör de ju på andra byggen, frågan är ju bara vad besiktningen säger om de

.
-
Ericsson
- Hemmastadd
- Inlägg: 153
- Blev medlem: ons okt 02, 2013 21:06
- Ort: Hällevadsholm
Inlägg
av Ericsson » tor aug 25, 2016 11:21
Vad är tjockleken på sånna rör då Roger?
Blir helt ok om man bara flyttar upp dom övre fästena så säger besiktningen inget

Andreas Ericsson 0704036733
Nissan Patrol Y60 GR
-
Ericsson
- Hemmastadd
- Inlägg: 153
- Blev medlem: ons okt 02, 2013 21:06
- Ort: Hällevadsholm
Inlägg
av Ericsson » tor sep 01, 2016 14:13
Andreas Ericsson 0704036733
Nissan Patrol Y60 GR
-
Mecu
- Rutinerad
- Inlägg: 292
- Blev medlem: sön sep 12, 2010 22:23
- Ort: Hedemora
-
Kontakt:
Inlägg
av Mecu » tor sep 01, 2016 21:06
Trevligt att det går framåt! Jo efter att styrhubbarna sitter på är det ingen större idé att lyfta för hand längre!

Jag antar att du ska svetsa mer på höjningen när du ser att de hamnade rätt, och hur tjock är plåten mellan fyrkantsröret och axeln?