Tips på allroundbil
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Tips på allroundbil
Ska stå att den passar i min YJ..
Re: Tips på allroundbil
Aha! Topp! Då fattar jag 

Re: Tips på allroundbil
Hm, då hade jag den riktiga fördelningslådan i min KJ -02gubbstrutten skrev:Cherokee/Liberty KJ har fr o m 2005 en "riktig" fördelningslåda med "Part Time", "Full Time" och "Low Range".
En av få Jeepar som har det.
Bra som dragbil - finns dock ej öppen.
Då får man själv bygga en "Kirunacab".
Jeep Cherokee KJ 2.5 CRD -02
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Tips på allroundbil
Har du verkligen "Full Time" i din fördelningslåda?kajan skrev:Hm, då hade jag den riktiga fördelningslådan i min KJ -02gubbstrutten skrev:Cherokee/Liberty KJ har fr o m 2005 en "riktig" fördelningslåda med "Part Time", "Full Time" och "Low Range".
En av få Jeepar som har det.
Bra som dragbil - finns dock ej öppen.
Då får man själv bygga en "Kirunacab".

Rubicon 
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Re: Tips på allroundbil
Om du menar 242 lådan i KJ, så jagubbstrutten skrev:Har du verkligen "Full Time" i din fördelningslåda?kajan skrev:Hm, då hade jag den riktiga fördelningslådan i min KJ -02gubbstrutten skrev:Cherokee/Liberty KJ har fr o m 2005 en "riktig" fördelningslåda med "Part Time", "Full Time" och "Low Range".
En av få Jeepar som har det.
Bra som dragbil - finns dock ej öppen.
Då får man själv bygga en "Kirunacab".

Själv tycker jag att 231an är en riktig låda

Jeep Cherokee KJ 2.5 CRD -02
Re: Tips på allroundbil
En annan sak jag undrar över (som oskuld i terrängkörning) är detta med automatlåda. Det verkar som att man väljer att montera i automat i sitt terrängmonster. Är det en fördel att ha det istället för manuell? Jag kommer att testa "overlanding" så det blir väl kanske inte så extremt, har jag då nytta av en automatväxlad farkost? Behöver ju lära mig köra i terräng, förstås, men det tänkte jag man kan göra i Strängnästrakten på träff.
Re: Tips på allroundbil
Det är ju en ”smaksak”, i skogen tycker jag det är en klar fördel med automat men när jag kör långturer med taktältet monterat så hade jag lika gärna kunnat ha en manuell. Manuell går ju när det gäller dessa äldre bilar, dessutom lite snålare, eller rättare sagt, lite mindre törstigt! 
Sen blir man lätt bekväm och förtjust i automat.

Sen blir man lätt bekväm och förtjust i automat.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
Re: Tips på allroundbil
Är det för att man vill ha båda händerna på ratten, ha drag hela tiden och inte hamna i att man måste koppla ur vid "fel" tillfälle?
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Tips på allroundbil
Det här frågan angående automatlåda eller manuell dito är lika gammal som frågan om Expressen eller Aftonbladet - blondin eller rödhårig.
I spenaten bör man med en automat köra som en amerikansk kärring = en fot på varje pedal vid passage stubbar, stockar, stenar etc.
Går visserligen även att göra med en manuell som har vridmomentstark diesel med tillräckligt låg lågväxelutväxling.
Jag kör både Jeep, med automat, och Defender, med manuell, som en amerikansk kärring.
Men att köra en automatväxlad bil sakta över stubbar, stockar och stenar utan vänsterfoten på bromsen kan vara mycket påfrestande för passagerarna, även om de är bältade.
Åsså slipper man gubbstopp med automat.
Ursäkta, men blev du klokare av ovanstående?

I spenaten bör man med en automat köra som en amerikansk kärring = en fot på varje pedal vid passage stubbar, stockar, stenar etc.
Går visserligen även att göra med en manuell som har vridmomentstark diesel med tillräckligt låg lågväxelutväxling.
Jag kör både Jeep, med automat, och Defender, med manuell, som en amerikansk kärring.
Men att köra en automatväxlad bil sakta över stubbar, stockar och stenar utan vänsterfoten på bromsen kan vara mycket påfrestande för passagerarna, även om de är bältade.
Åsså slipper man gubbstopp med automat.

Ursäkta, men blev du klokare av ovanstående?


Senast redigerad av gubbstrutten den fre dec 15, 2017 16:44, redigerad totalt 1 gånger.
Rubicon 
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Re: Tips på allroundbil
Absolut!
Re: Tips på allroundbil
Nu blev det så här:



Re: Tips på allroundbil
Grattis!!
Går de hjulen fritt när det flexar?
Går de hjulen fritt när det flexar?
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/