Bykvarn Offroad
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Hemmastadd
Re: Team Bykvarn Offroad II
Självklart ska den ha JAS-låsen, Uffe och jag ska till Biltema en sväng och köpa lite spackel, gångjärn och annat bra o ha för att komma vidare med bygget!
SKREV OBELIX
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Då var låsmekanismen klar till huven.
I låst läge:

Och i öppet läge:

Dessa lås har en finurlig konstruktion som gör att man aldrig kan öppna dom av misstag eller att en gren eller nåt petar upp dom, dessutom tycker jag dom blev fräcka när dom blev infällda på ett "stridsflygplansaktigt" sätt
Tackar "M" för dom!
SKREV OBELIX
I låst läge:

Och i öppet läge:

Dessa lås har en finurlig konstruktion som gör att man aldrig kan öppna dom av misstag eller att en gren eller nåt petar upp dom, dessutom tycker jag dom blev fräcka när dom blev infällda på ett "stridsflygplansaktigt" sätt

Tackar "M" för dom!
SKREV OBELIX
stiligt lås!!

If ucan read this please roll me over!!
http://sverigeoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
prenumerant@sverigeoffroad.se
http://sverigeoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
prenumerant@sverigeoffroad.se
-
- Forumräv
- Kontakt:
hantverk på topp! 

KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad
Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks
Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad
Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks
Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..
Låsen är "bara" monterade, dom ska plockas ur igen och kanten ska snyggas till så den följer låset helt och hållet med samma frigång runt om. Men att det är ett hantverk håller jag med om! Jag gillar ju egna lösningar på det mesta så dessa lås passar mej perfekt tycker jag.
Gångjärnen är monterade och skarven mellan kaross och huv håller på och justeras just nu. Nu ska jag börja med stolarna, det kommer bli ett kul pyssel!
SKREV OBELIX
Gångjärnen är monterade och skarven mellan kaross och huv håller på och justeras just nu. Nu ska jag börja med stolarna, det kommer bli ett kul pyssel!
SKREV OBELIX
Det var riktigt porriga lås, "me like"!! 

Carpe Diem, livet är för kort för att slösa bort på oväsentligheter!
Allt som kan göras annorlunda, ska göras annorlunda! Det är det som ger bygget sin egna karaktär bland andra offroadbilar!
SKREV OBELIX
SKREV OBELIX
OBELIX skrev:Allt som kan göras annorlunda, ska göras annorlunda! Det är det som ger bygget sin egna karaktär bland andra offroadbilar!
SKREV OBELIX
Amen!
//Martin, Angus Young i Zebra Bug.
Har idag jobbat på lite olika fronter i garaget. Mest har det varit styrningen som varit på agendan, men lite karossjobb har det blivit också.
Först en bild på ytterligare en del som är färdig för lack:

Här ser ni dom fyra anslutningarna till orbitrolen som jag tillverkat idag:

Den skarpögde ser att en av dom är grövre än dom andra tre, det är returen till oljekylet vidare till tanken. Där finns inget tryck och jag vill ge oljan lite grövre slangar så den kan flöda mer fritt där.
Här ser ni anslutningarna som jag gjorde till kolven, dom är vridna 90 grader för att slangarna ska ligga tätt intill kolven innan dom går upp mot orbitrolen:

Så här kan det gå när man inte har skallen med sej

Hur i h-e kan man vara så korkad att man köper avgasklammer som är 64 mm när orbitrolen är 66 mm i diameter? Får skylla på nåt- vet inte vad än, men jag kommer nog på nåt........
SKREV OBELIX
Först en bild på ytterligare en del som är färdig för lack:

Här ser ni dom fyra anslutningarna till orbitrolen som jag tillverkat idag:

Den skarpögde ser att en av dom är grövre än dom andra tre, det är returen till oljekylet vidare till tanken. Där finns inget tryck och jag vill ge oljan lite grövre slangar så den kan flöda mer fritt där.
Här ser ni anslutningarna som jag gjorde till kolven, dom är vridna 90 grader för att slangarna ska ligga tätt intill kolven innan dom går upp mot orbitrolen:

Så här kan det gå när man inte har skallen med sej

Hur i h-e kan man vara så korkad att man köper avgasklammer som är 64 mm när orbitrolen är 66 mm i diameter? Får skylla på nåt- vet inte vad än, men jag kommer nog på nåt........
SKREV OBELIX
Åldern?
Brukar ialla fall jag skylla på.....
Åldern?
Brukar ialla fall jag skylla på.....
Taro-90
Supra-91
RX7-83
413-87 lwb
413-86 swb
413-87 lwb
Supra-91
RX7-83
413-87 lwb
413-86 swb
413-87 lwb
Ah, det måste det var naturligtvis
Måste skynda bygga innan jag blir för gammal....
SKREV OBELIX

SKREV OBELIX
du får skylla på att ögonmåttet sviktar pga ålder 

lift your truck fat chicks can´t jump!
Ser att du har analogt skjutmått, det klarar inte min syn längre. Vart tvungen att inhandla digitalt med stora siffror.
Taro-90
Supra-91
RX7-83
413-87 lwb
413-86 swb
413-87 lwb
Supra-91
RX7-83
413-87 lwb
413-86 swb
413-87 lwb
Rotor,
Jag klarar heller inte att se siffrorna längre, så ett elektriskt med en displäj som visar siffror anpassade för synskadade. Men jag har riktigt bra ljus över bänken så det funkar okej- än så länge.
Uppdatering:
Nya avgasklammer är inhandlade, denna gång med 67 mm diameter
Sen har jag funderat ett antal rundor på hur rattstången ska utformas. Orbitrolen har en splinesad hane där honan sitter i själva rattstången. Den sitter där helt utan låsning och det är ju livsfarligt, hade funderat på att borra ett hål rätt genom allt och slå i en rörsprint men det blir för enkelt. Så i morgon åker svarven fram och rattstången svarvas till närmsta mindre diameter där jag kan få på ett standard kullager, och sen en hylsa som jag skruvar fast i orbitrolen och håller lagret på plats. I den delen som kommer sticka ut så svetsar jag fast en kardanknut till 1/2" spärrskaft, sen bygger jag mej bak till ratten med såna delar.
SKREV OBELIX
Jag klarar heller inte att se siffrorna längre, så ett elektriskt med en displäj som visar siffror anpassade för synskadade. Men jag har riktigt bra ljus över bänken så det funkar okej- än så länge.
Uppdatering:
Nya avgasklammer är inhandlade, denna gång med 67 mm diameter

SKREV OBELIX