Bykvarn Offroad

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Humlegaard
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: mån jul 25, 2011 15:24
Ort: Norra Småland

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av Humlegaard » lör nov 09, 2013 0:07

Å ett fint huvlås förstås!
/M

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av OBELIX » lör nov 09, 2013 7:14

Självklart ska den ha JAS-låsen, Uffe och jag ska till Biltema en sväng och köpa lite spackel, gångjärn och annat bra o ha för att komma vidare med bygget!

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av OBELIX » lör nov 09, 2013 16:52

Då var låsmekanismen klar till huven.
I låst läge:
Bild

Och i öppet läge:
Bild

Dessa lås har en finurlig konstruktion som gör att man aldrig kan öppna dom av misstag eller att en gren eller nåt petar upp dom, dessutom tycker jag dom blev fräcka när dom blev infällda på ett "stridsflygplansaktigt" sätt :tumbup:

Tackar "M" för dom!

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

EvILeMiL
Rutinerad
Inlägg: 370
Blev medlem: tis aug 28, 2007 9:13
Ort: jakan
Kontakt:

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av EvILeMiL » lör nov 09, 2013 18:01

stiligt lås!! :tumbup: :tumbup:
If ucan read this please roll me over!!
http://sverigeoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
prenumerant@sverigeoffroad.se

KinneKulle4x4Offroad
Forumräv
Inlägg: 654
Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
Ort: Götene/skaraborg
Kontakt:

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av KinneKulle4x4Offroad » sön nov 10, 2013 18:17

hantverk på topp! :woot:
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad


Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks

Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av OBELIX » mån nov 11, 2013 21:19

Låsen är "bara" monterade, dom ska plockas ur igen och kanten ska snyggas till så den följer låset helt och hållet med samma frigång runt om. Men att det är ett hantverk håller jag med om! Jag gillar ju egna lösningar på det mesta så dessa lås passar mej perfekt tycker jag.

Gångjärnen är monterade och skarven mellan kaross och huv håller på och justeras just nu. Nu ska jag börja med stolarna, det kommer bli ett kul pyssel!

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

TIC37
Hemmastadd
Inlägg: 119
Blev medlem: mån mar 05, 2012 11:44
Ort: Malmö

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av TIC37 » ons nov 13, 2013 8:55

Det var riktigt porriga lås, "me like"!! 8)
Carpe Diem, livet är för kort för att slösa bort på oväsentligheter!

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av OBELIX » ons nov 13, 2013 11:32

Allt som kan göras annorlunda, ska göras annorlunda! Det är det som ger bygget sin egna karaktär bland andra offroadbilar!

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Hagberg
Forumräv
Inlägg: 516
Blev medlem: fre mar 02, 2012 18:03
Ort: Älvängen

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av Hagberg » ons nov 13, 2013 18:47

OBELIX skrev:Allt som kan göras annorlunda, ska göras annorlunda! Det är det som ger bygget sin egna karaktär bland andra offroadbilar!

SKREV OBELIX

Amen!
//Martin, Angus Young i Zebra Bug.

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av OBELIX » lör nov 16, 2013 21:17

Har idag jobbat på lite olika fronter i garaget. Mest har det varit styrningen som varit på agendan, men lite karossjobb har det blivit också.

Först en bild på ytterligare en del som är färdig för lack:
Bild

Här ser ni dom fyra anslutningarna till orbitrolen som jag tillverkat idag:
Bild
Den skarpögde ser att en av dom är grövre än dom andra tre, det är returen till oljekylet vidare till tanken. Där finns inget tryck och jag vill ge oljan lite grövre slangar så den kan flöda mer fritt där.

Här ser ni anslutningarna som jag gjorde till kolven, dom är vridna 90 grader för att slangarna ska ligga tätt intill kolven innan dom går upp mot orbitrolen:
Bild

Så här kan det gå när man inte har skallen med sej :evil:
Bild
Hur i h-e kan man vara så korkad att man köper avgasklammer som är 64 mm när orbitrolen är 66 mm i diameter? Får skylla på nåt- vet inte vad än, men jag kommer nog på nåt........

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

rotor
Rutinerad
Inlägg: 296
Blev medlem: lör mar 14, 2009 11:22
Ort: Vingåker

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av rotor » lör nov 16, 2013 21:21

Hur i h-e kan man vara så korkad att man köper avgasklammer som är 64 mm när orbitrolen är 66 mm i diameter? Får skylla på nåt- vet inte vad än, men jag kommer nog på nåt........


Åldern?

Brukar ialla fall jag skylla på.....
Taro-90
Supra-91
RX7-83
413-87 lwb
413-86 swb
413-87 lwb

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av OBELIX » lör nov 16, 2013 21:27

Ah, det måste det var naturligtvis :tumbup: Måste skynda bygga innan jag blir för gammal....

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av Rössvik » lör nov 16, 2013 22:13

du får skylla på att ögonmåttet sviktar pga ålder :tumbup:
lift your truck fat chicks can´t jump!

rotor
Rutinerad
Inlägg: 296
Blev medlem: lör mar 14, 2009 11:22
Ort: Vingåker

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av rotor » sön nov 17, 2013 15:55

Ser att du har analogt skjutmått, det klarar inte min syn längre. Vart tvungen att inhandla digitalt med stora siffror.
Taro-90
Supra-91
RX7-83
413-87 lwb
413-86 swb
413-87 lwb

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av OBELIX » sön nov 17, 2013 16:15

Rotor,

Jag klarar heller inte att se siffrorna längre, så ett elektriskt med en displäj som visar siffror anpassade för synskadade. Men jag har riktigt bra ljus över bänken så det funkar okej- än så länge.

Uppdatering:

Nya avgasklammer är inhandlade, denna gång med 67 mm diameter :tumbup: Sen har jag funderat ett antal rundor på hur rattstången ska utformas. Orbitrolen har en splinesad hane där honan sitter i själva rattstången. Den sitter där helt utan låsning och det är ju livsfarligt, hade funderat på att borra ett hål rätt genom allt och slå i en rörsprint men det blir för enkelt. Så i morgon åker svarven fram och rattstången svarvas till närmsta mindre diameter där jag kan få på ett standard kullager, och sen en hylsa som jag skruvar fast i orbitrolen och håller lagret på plats. I den delen som kommer sticka ut så svetsar jag fast en kardanknut till 1/2" spärrskaft, sen bygger jag mej bak till ratten med såna delar.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Skriv svar