Det är en fråga om prioriteringar...Spjutet skrev:Du måste ha alldeles för mycket fritid![]()
Blazer -88, både det ena o det tredje...
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Guru
- Inlägg: 3287
- Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
- Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
- Kontakt:
henke_99 skrev:Det är en fråga om prioriteringar...Spjutet skrev:Du måste ha alldeles för mycket fritid![]()
Tycker inte att det hjälper att prioritera...
H.S.B säger ändå vad som ska göras först, å sen efter det, å sen efter det... osv..

Men jag ska nog faan få till några timmar i garaget med


AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!
Mail: enesberg[A]gmail.com
Mail: enesberg[A]gmail.com
Borde det inte bli ungefär samma belastning på pumpen med hydro-assist?henke_99 skrev: Men sen hydroassisten kom dit så klarar sig servopumpen med en rem så det fick bli en kort mellan bara servopump och kompressor istället.
Även om snäckan kräver mindre så har den ju även en hydraulkolv att driva...

Vad är det för för en kompressor förresten?
Styrkan i hydraulkolven gör att det inte krävs lika högt oljetryck för att den ska orka svänga. Det är ju trycket som går tungt, inte flödet... Detta har jag märkt rent praktiskt för remmen slirade hej vilt med dom gamla axlarna och slirar nu bara när jag kör i ändläge, utan att jag sträckt den.
Mycket riktigt är det en york-kompressor. Ska väl vara den enda ackompressorn som har egen smörjning och därmed inte behöver olja i luften. Gör den perfekt att pumpa luft med...
Mycket riktigt är det en york-kompressor. Ska väl vara den enda ackompressorn som har egen smörjning och därmed inte behöver olja i luften. Gör den perfekt att pumpa luft med...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Ett lastbilsdäck tar ca 15 minuter med den, kul att du äntligen fått dit belätet.henke_99 skrev:Då så satt kompressorn ordentligt på motorn med både rem och sträckare. Blev konstigt nog helt stumt när alla skruvar drogs åt![]()
Från början hade jag tänkt att ha en lång kilrem som gick runt både vevaxel, vattenpump, servopump och kompressor som det var med original ac-kompressor. Men sen hydroassisten kom dit så klarar sig servopumpen med en rem så det fick bli en kort mellan bara servopump och kompressor istället. Nu ska bara montera isär allt en gång till o kleta på lite färg.
Så nu ska det byggas ett uttag i luftburken så den suger ren filtrerad luft, lite luftledning ska dras så den kan användas. Och dom grejer som fick flytta på sig måste sättas fast på sin nya plats... Ska bli intressant att se hur pass kapacitet det egentligen är på den sen.
Skulle ljuga om jag sa att jag inte alls ångrar att jag sålde den.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Nu så har jag bytt servooljebehållare, och byggt ett fäste till den nya. (så kan jag sätta tillbaka den andra i vanen...)

Experimenterade även lite med hur jag skulle lösa placeringen av kompressortank. Fick med en när jag köpte kompressorn och hittade en gammal brandsläckare till som jag tänkte skulle blivit ytterligare en. Min jättelilla kolkanister måste få plats nånstans oxå. Normalt sitter den på förarsidan bredvid kylaren men eftersom jag har en dieselkylare så får den inte plats där längre, den satt på ett annat ställe innan men där kom kompressorn ivägen istället nu.
Efter en stunds vridande o vändande kom jag fram till att det räcker gott med en lufttank så den som syns liggande på bilden tog jag bort igen. Kolkanisten fick sen hamna lite längre bak, där ska även placeras en liten slangvinda. Började även göra ett fäste till den stående tanken men ungefär här så körde brorsan haveri på svetsen så det blev inget mer gjort idag...

Jag har en till liggande du kan få köpa
(fast oljekanalen är inte pluggad på den än)

Experimenterade även lite med hur jag skulle lösa placeringen av kompressortank. Fick med en när jag köpte kompressorn och hittade en gammal brandsläckare till som jag tänkte skulle blivit ytterligare en. Min jättelilla kolkanister måste få plats nånstans oxå. Normalt sitter den på förarsidan bredvid kylaren men eftersom jag har en dieselkylare så får den inte plats där längre, den satt på ett annat ställe innan men där kom kompressorn ivägen istället nu.
Efter en stunds vridande o vändande kom jag fram till att det räcker gott med en lufttank så den som syns liggande på bilden tog jag bort igen. Kolkanisten fick sen hamna lite längre bak, där ska även placeras en liten slangvinda. Började även göra ett fäste till den stående tanken men ungefär här så körde brorsan haveri på svetsen så det blev inget mer gjort idag...

Ja det tog sin lilla tid. Har främst varit för att jag tyckt det har sett besvärligt ut att göra fästet på motorn... Om det tar 15 min för ett lastbilsdäck så går det ju betydligt fortare för mig, kör ju inte med riktigt lika högt tryck...niva_mats skrev:Ett lastbilsdäck tar ca 15 minuter med den, kul att du äntligen fått dit belätet.
Skulle ljuga om jag sa att jag inte alls ångrar att jag sålde den.
Jag har en till liggande du kan få köpa

Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Eftersom flitens lampa lyser så glatt på himlen fick jag lite gjort idag oxå...
Måste börja med att säga att f*n vad svårt det är att få till bilder där det faktiskt syns hur det ser ut i motorrummet
Kolkanistern har fått permanent montering på sin nya plats. En liten slangvinda från biltema hittade dit oxå. Klen slang är det på den men det ska nog funka att pumpa däck med. Den räcker iaf runt bakom bilen, så längden är tillräcklig.

Tryckluftstanken permanent monterad. Det var en liten upphöjning i frontplåten som var som gjort för den. Kunde inte bli bättre
Original sitter luftintaget där jag har satt tanken. (smidigt när man har stort motorrum och kan ha en 10 liters tank stående bredvid kylaren)

Gjorde även om anslutningarna på luftburken en aning, så jag kunde korta ner slangarna maximalt.

Och sen en anslutning på luftburken där kompressorn kan suga ren luft. Satte ett rör innanför filtret, så den kan suga ren filtrerad luft. Funderade på att använda ett vanligt "kompressorfilter" först men kom fram till att detta var bästa lösningen, då får den garanterat alltid bra luft.

Jag kopplade även in tanken provisoriskt till kompressorn, det tar väl 10-15 sek för den att pumpa upp 6 kg i tanken vid knappt 1000 rpm på motorn. Klart godkänt tycker jag.
Måste börja med att säga att f*n vad svårt det är att få till bilder där det faktiskt syns hur det ser ut i motorrummet

Kolkanistern har fått permanent montering på sin nya plats. En liten slangvinda från biltema hittade dit oxå. Klen slang är det på den men det ska nog funka att pumpa däck med. Den räcker iaf runt bakom bilen, så längden är tillräcklig.

Tryckluftstanken permanent monterad. Det var en liten upphöjning i frontplåten som var som gjort för den. Kunde inte bli bättre


Gjorde även om anslutningarna på luftburken en aning, så jag kunde korta ner slangarna maximalt.

Och sen en anslutning på luftburken där kompressorn kan suga ren luft. Satte ett rör innanför filtret, så den kan suga ren filtrerad luft. Funderade på att använda ett vanligt "kompressorfilter" först men kom fram till att detta var bästa lösningen, då får den garanterat alltid bra luft.

Jag kopplade även in tanken provisoriskt till kompressorn, det tar väl 10-15 sek för den att pumpa upp 6 kg i tanken vid knappt 1000 rpm på motorn. Klart godkänt tycker jag.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Idag fick bilen komma ut i solen en sväng. Vad märklig den såg ut utan vindavvisaren. Hade visst släppt lite färg där bakom oxå... Nåja jag har en annan svart huv jag kan sätta dit istället.

Fick även agera lyfthjälp när brorsan skulle ha på buren på sin bil igen.

Måste ju börja lära tösen i tid vad det är för bilar som gäller...

Eftersom vägen utanför garaget är asfalterad kände jag att jag var tvungen att göra ett litet test... Och det gick ju utmärkt. Ja det är på högväxeln, och lyssnar man hörs det att den växlar till tvåan. Hade jag sen gasat fullgas hade det hänt mer...
http://www.youtube.com/watch?v=n_Aq7RBo-xM

Fick även agera lyfthjälp när brorsan skulle ha på buren på sin bil igen.

Måste ju börja lära tösen i tid vad det är för bilar som gäller...

Eftersom vägen utanför garaget är asfalterad kände jag att jag var tvungen att göra ett litet test... Och det gick ju utmärkt. Ja det är på högväxeln, och lyssnar man hörs det att den växlar till tvåan. Hade jag sen gasat fullgas hade det hänt mer...
http://www.youtube.com/watch?v=n_Aq7RBo-xM
Senast redigerad av henke_99 den mån apr 11, 2011 10:40, redigerad totalt 1 gånger.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 174
- Blev medlem: tis aug 14, 2007 0:27
- Ort: Värnamo
- Kontakt:
Ja jag börjar bli ganska nöjd. Men det är en hel del kvar att göra på den än...MarcusBlazer84 skrev:blevit riktigt bra nu juhoppas ja får mina grejjer snart så ja kan börja montera å komma ut i skogen
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 174
- Blev medlem: tis aug 14, 2007 0:27
- Ort: Värnamo
- Kontakt:
gött dehenke_99 skrev:Ja jag börjar bli ganska nöjd. Men det är en hel del kvar att göra på den än...MarcusBlazer84 skrev:blevit riktigt bra nu juhoppas ja får mina grejjer snart så ja kan börja montera å komma ut i skogen

GMC PICKUP 2500 6,5td lifted 8-10" , solidfrontaxle dana60 14bolt bff rearaxle np208 40x15-15
Först ska fördelningslådan bytas, väntar på lite saker från usa innan jag kan bråka upp den. Då kommer jag även få parkeringsbroms igen, och kanske kan lyckas ta mig igenom hos bilprovningen... Sen om jag bara får sålt min van så hade jag tänkt sätta i nåt i framaxeln som förhindrar att bara ena hjulet kan slira...
Sen finns det ju hur många småsaker som helst kvar. Arbetsbelysning ska byggas in lite här o där, delar av elsystemet ska göras iordning ordentligt. Rost finns det kvar, och bilen är tvåfärgad i nuläget...
Sen finns det ju hur många småsaker som helst kvar. Arbetsbelysning ska byggas in lite här o där, delar av elsystemet ska göras iordning ordentligt. Rost finns det kvar, och bilen är tvåfärgad i nuläget...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Mjaha, då har man läst igenom hela tråden. Mycket imponerad över allt slit du lägger ned på bilen! Och inga halvmesyrer sen heller, den där har hår på bröstet.
Vore riktigt kul att se den på låg-låg-växel sedan, om den nu driver på tomgång så kan du ju kliva ut och gå på muggen medans den maler sig fram av sig själv så länge!
Jag gillade den gröna färgen, skulle nog vara mitt förstaval på en sådan bil. Matt, stryktålig och lagom elak.

Vore riktigt kul att se den på låg-låg-växel sedan, om den nu driver på tomgång så kan du ju kliva ut och gå på muggen medans den maler sig fram av sig själv så länge!
Jag gillade den gröna färgen, skulle nog vara mitt förstaval på en sådan bil. Matt, stryktålig och lagom elak.