Bykvarn Offroad

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

OBELIX
OffroadGeek

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av OBELIX » mån nov 18, 2013 19:45

Orbitrolen klar för montering i bilen.

På jobbet så skar jag till en ring i 5 mm:s plåt som skulle sitta skruvad mot orbitrolen, lite borr o slipjobb på den så var den klar.

Därefter började jag med att grovkapa till alla tre bitarna med vinkelharry, och sen satt jag upp dom i tur o ordning i svarven för att få rätt toleranser överallt. Efter ihopsvetsning slipades o filades axeln fyrkantig med måtten 12,7 mm. Så jag kunde få på en knut till spärrskaftet. Så här ser den ut lkar för montering:
Bild

Nu behöver jag bara skaffa lite hylsnyckelsdelar så kommer snart ratten vara på plats i alla fall.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Nivanörden
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av Nivanörden » mån nov 18, 2013 21:13

Hur tajta är dessa hylsnyckelknutar? Tänk på att minsta lilla glapp kommer kännas direkt i ratten...

Högt tempo som vanligt! :tumbup:

MVH/
Håkan
//Håkan, Malcom Young i Zebra Bug

Team QUAGMUDDERS

http://www.lada-niva.se" onclick="window.open(this.href);return false;

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » mån nov 18, 2013 21:19

Jag har en äldre modell av knut från Biltema, och den har inte insexskruvar som håller ihop knuten, och den är betydligt glappare än vad denna knut är. Skulle den glappa upp sej så går det säkert att tajta till knuten med chims eller att bara dra åt insex-skruvarna. Knuten ska kläs med gummislang sen och sen bli fylld med fett,

Så högt tempo är det inte. Hinner med en del annat också....

SKREV OBELIX

HPY2CU
Användare

Inlägg av HPY2CU » mån nov 18, 2013 23:29

Snyggt som vanligt :beer: och med hög fart på byggandet.
Påminn mig när du kommer upp till mig nästa gång så ska du få en knut som är byggd för styrinrättningar och med hög kvalite', du förstår nog var den kommer ifrån :naughty:

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » tis nov 19, 2013 20:01

Hehe.

Sören, jag kan nog ana vart den kommer från! Nån gul maskin kan jag tänka? Jag har en komplett rattstång från en buss, Scania eller Volvo- minns inte nu, och den har fina knutar som skulle kunna användas till detta. Men då jag måste svetsa och greja i närheten av knutarna så vill jag inte ha sån med packboxar och annat lyx som kan smälta och gå sänder. Därför valde jag dessa komponenter.

SKREV OBELIX

ErraN_XJ
Veteran
Kontakt:

Inlägg av ErraN_XJ » tis nov 19, 2013 21:02

jävligt bra idé med knuten till rattstången där! liten å smidig! :tumbup:
#JeepGaraget

:thefinger:

#Offroaders Bohuslän

HPY2CU
Användare

Inlägg av HPY2CU » tis nov 19, 2013 22:16

Dessa knutar är svetsbara :beer: och hör till en RÖD maskin :D börjar he och slutar på mek.

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » tor nov 21, 2013 18:42

I dag skulle orbitrolen leta sej ner i motorrummet på en lämplig plats! Lättare sagt än gjort kan jag säga. Inte det att det är trångt på nåt sätt- för plats finns det gott om. Men jag måste ju följa rattstången något så när rakt för att inte få så konstiga vinklar på knuten/knutarna. Och satt jag den där jag ville ha den för utrymmet skull så visade det sej att nån idiot hade monterat ett fjädertorn precis där :aargh: Och skulle jag sätta den där det passade slangarna till kolven bäst så kom den för högt och det blev helt omöjligt att dra slangarna till pumpen och tanken. Men jag hittad nog det stället som passade minst dåligt med hänsyn till alla olika faktorer som kan påverka det hela:
Bild
Även tanken sitter på plats och nu är det bara matningen till pumpen och slangen mellan
orbitrol-kylare-tank kvar att montera. Samtliga slangklämmor kommer att vara dubbla när det är klart.

I morgon blir det att bygga upp ett provisoriskt "säte" för att kunna hitta rätt vinkel på rattaxeln och sen montera den med lager och allt. Helgen är räddad-pust :tumbup:

SKREV OBELIX

dahla
Hemmastadd

Inlägg av dahla » tor nov 21, 2013 21:06

Hur många BAR's arbetstryck kommer du ha på trycksidan?

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » tor nov 21, 2013 21:09

Pumpen är specad till 70 bar.

SKREV OBELIX

dahla
Hemmastadd

Inlägg av dahla » tor nov 21, 2013 21:24

Har du möjlighet att trycksätta en slang med 70 BAR och dubbla slangklammer så ska du nog prova innan du ger dig ut i skogen med det där :) Stå inte i vägen ifall det skulle börja läcka...

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » tor nov 21, 2013 21:27

Jag har pratat med servicekillarna som jobbar med våra truckar på jobbet, och dom var rätt övertygade att det skulle funka, det är ju bara en fjärdedel av trycket i ett hydralsystem på en "riktig" maskin. Dock med tillägget att det måste till kylning. Plan B finns redan och där är dom inblandade.

SKREV OBELIX

broljung
Användare

Inlägg av broljung » tor nov 21, 2013 21:56

OBELIX skrev:Jag har pratat med servicekillarna som jobbar med våra truckar på jobbet, och dom var rätt övertygade att det skulle funka, det är ju bara en fjärdedel av trycket i ett hydralsystem på en "riktig" maskin. Dock med tillägget att det måste till kylning. Plan B finns redan och där är dom inblandade.

SKREV OBELIX
Har följt ditt bygge från början nu å e starkt imponerad av ditt bygge :)

Men jag är skeptisk på att det ska funka, jag försökte få ihop min styrservo på cadillacen med dubbla slangklämor på riktiga nipplar med "hullingar" det går inte å då tror jag ej det är 70 bar där.
Finns en anledning till att man pressar hydral slang.
Tycker det skulle va tråkigt om du gör samma misstag som jag, de höll i ca 1 mil sen stog de en stråle i motorrummet å impregnerade allt med atf olja..
Willys CJ3-A
Original sidventils fyra, axelvänd å 33" M/T Baja Claw
Jeep Wj 2001 original

ErraN_XJ
Veteran
Kontakt:

Inlägg av ErraN_XJ » tor nov 21, 2013 22:08

håller nog med tidigare talare där!

samtidigt, eftersom du håller hög standard på resten av bygget så tycker jag nog att det skulle SE bäst ut med pressade anslutningar!
det känns proffsigt o mer seriöst också.

bara en tanke!
#JeepGaraget

:thefinger:

#Offroaders Bohuslän

svana
Forumräv

Inlägg av svana » tor nov 21, 2013 22:18

Jag hade fixat slangar Robban, om du bara bodde lite närmare!
Det kostar inte mycket i varken tid eller delar, sånt där pressar vi på jobbet varje dag 7-16..

Jag tror inte heller det hade varit trubbel med slangklämmor, men visst..jag håller med om att pressat är snyggare.

Jag hade lätt kört stålomspunnet också, om jag hade valt alltså.. :woot:

Skriv svar