Sida 50 av 64

Postat: ons apr 13, 2011 21:21
av henke_99
cl3mens skrev:Mjaha, då har man läst igenom hela tråden. Mycket imponerad över allt slit du lägger ned på bilen! Och inga halvmesyrer sen heller, den där har hår på bröstet. :D

Vore riktigt kul att se den på låg-låg-växel sedan, om den nu driver på tomgång så kan du ju kliva ut och gå på muggen medans den maler sig fram av sig själv så länge!

Jag gillade den gröna färgen, skulle nog vara mitt förstaval på en sådan bil. Matt, stryktålig och lagom elak.
Tack du :D

Film kommer så småningom, det är lite svårt att både köra o filma men jag ska försöka hitta nån som kan hjälpa mig med den andra biten...

Jag är inte helt nöjd med den gröna nyansen... men stryktålig och rejält rostskyddande verkar den vara. Får jag bara tag på mer sån så kommer nog hela bilen bli grön igen.

Postat: lör apr 16, 2011 21:08
av henke_99
Passade på idag att filma hur fort den går på lågväxel och tomgång med nuvarande fördelningslådan.

http://www.youtube.com/watch?v=c1oHcfnEZwI

Postat: sön apr 17, 2011 18:14
av henke_99
Idag blev kompressoranläggningen klar. Blev dock lite kopplingar innan det var klart...

Mycket saker... Manometer, övertrycksventil, vattenavskiljare och frånslag. (fast frånslaget syntes visst nästan inte, det är den svarta lådan man ser nedre hörnet på längst upp i bilden) Fixade även en fast anslutning till slangvindan. Den har för övrigt 7,5 meter slang så jag når runt hela bilen.
Bild


Tryckledningen från kompressorn fick bli 1.5 meter riktig ½" hydraulslang. Så klarar den garanterat värmen.
Bild

Jag släppte även ur luften ut ett däck för att provpumpa. Jag kollade inte nån tid men för att kunna pumpa snabbare måste jag skruva ur ventilen. Jag tror det tog ungefär ett par minuter att gå från 0.4 upp till 1.7 kg. Kompressorn orkar hålla uppe ca 5 kg tryck när jag pumpar.

Postat: sön apr 24, 2011 21:36
av henke_99
Då har jag varit ute på en tretimmarstur i skogarna, allt funkar fortfarande fint men jag måste ordna bättre kylning till oljan i motor och låda. Dom klättrar båda snabbt upp till ca 100 grader vid lugn körning och stiger snabbt o lätt mer om man låter motorn jobba lite hårdare.

Har även för första gången testat att köra med lågt tryck i däcken, 0,4 fram och 0.3 bak. Vilken otrolig skillnad det blev i framkomlighet, märkte även en stor förbättring i bärigheten på mjuk mark men det tråkiga är ju att det försvinner markfrigång. Det märktes oxå...

Tyvärr så syns det inte hur fuktigt det är, men en titt på småtallarna till vänster i bild säger en del... I mossan/gräset framför bilen står det vatten precis i markytan.
Bild

Postat: mån apr 25, 2011 14:55
av henke_99
En kort filmsnutt från förmidagen:
http://www.youtube.com/watch?v=F_Pm2wAgqdM

Postat: mån apr 25, 2011 17:14
av LowFlow
Härligt härligt! Gillar hur jävla nära du är att slå i kofångaren vid 1:57 :lol:

Postat: mån apr 25, 2011 18:01
av niva_mats
henke_99 skrev:Idag blev kompressoranläggningen klar. Blev dock lite kopplingar innan det var klart...

Mycket saker... Manometer, övertrycksventil, vattenavskiljare och frånslag. (fast frånslaget syntes visst nästan inte, det är den svarta lådan man ser nedre hörnet på längst upp i bilden) Fixade även en fast anslutning till slangvindan. Den har för övrigt 7,5 meter slang så jag når runt hela bilen.
Bild


Tryckledningen från kompressorn fick bli 1.5 meter riktig ½" hydraulslang. Så klarar den garanterat värmen.
Bild

Jag släppte även ur luften ut ett däck för att provpumpa. Jag kollade inte nån tid men för att kunna pumpa snabbare måste jag skruva ur ventilen. Jag tror det tog ungefär ett par minuter att gå från 0.4 upp till 1.7 kg. Kompressorn orkar hålla uppe ca 5 kg tryck när jag pumpar.
ÄÄNTLIGEN :D
York is da shit.....

Postat: mån apr 25, 2011 19:23
av henke_99
LowFlow skrev:Härligt härligt! Gillar hur jävla nära du är att slå i kofångaren vid 1:57 :lol:
Äh, det där är långt ifrån. Det skaver ju inte ens emot :wink: Den är dessutom både rostig och skev sen tidigare så det spelar mindre roll... (elak tall på high chaparral som körde på mig) En hasplåt till tanken ligger däremot ganska högt upp på prioriteringslistan, innan volymen på den ändras...
niva_mats skrev:
henke_99 skrev:Idag blev kompressoranläggningen klar. Blev dock lite kopplingar innan det var klart...

Mycket saker... Manometer, övertrycksventil, vattenavskiljare och frånslag. (fast frånslaget syntes visst nästan inte, det är den svarta lådan man ser nedre hörnet på längst upp i bilden) Fixade även en fast anslutning till slangvindan. Den har för övrigt 7,5 meter slang så jag når runt hela bilen.
Bild


Tryckledningen från kompressorn fick bli 1.5 meter riktig ½" hydraulslang. Så klarar den garanterat värmen.
Bild

Jag släppte även ur luften ut ett däck för att provpumpa. Jag kollade inte nån tid men för att kunna pumpa snabbare måste jag skruva ur ventilen. Jag tror det tog ungefär ett par minuter att gå från 0.4 upp till 1.7 kg. Kompressorn orkar hålla uppe ca 5 kg tryck när jag pumpar.
ÄÄNTLIGEN :D
York is da shit.....
Ajjemen :wink: Fast det vill till att man har en del plats i motorrummet om man ska kunna ha en.

Postat: sön maj 01, 2011 8:55
av henke_99
Jahapp. Skulle hämtat en kardan igår som jag skulle använda när jag ska byta fördelningslåda. Men nej då, den var bortslarvad. Så nu vete f*n hur man ska lösa det. Har ju sett att även grottulf letar efter nåt likadant, med dåligt resultat.

Postat: tis maj 03, 2011 21:49
av henke_99
Problemet med bakkardanen är fortfarande olöst, men ska se om jag kan forska lite mer i det imorgon.

Fram är jag lite orolig för att det inte kommer funka med originalkardanen, risken är att vinkeln blir för stor. Däremot verkar det som att knutkosen håller så idag kom jag fram till en annan lösning som kan funka.

Jämförde en chevakardan med en av brorsans toyotakardaner och fick fram nedanstående resultat... Viss skillnad i vad dom klarar för vinkel. Medbringare till toyotakardanen finns att köpa som passar på dana 60. vid fördelningslådan kan jag bara svarva en adapter mellan chevas medbringare och toyotas kardan.
Bild

Postat: fre maj 06, 2011 22:38
av henke_99
Efter tipset från grottulf (i en annan tråd) om vilka bilar man kunde hitta en lämplig kardan på så sökte jag runt lite på lagabasen efter nåt lämpligt och konstaterade plötsligt att Granaths bildelar i jönköping kanske kunde ha nåt lämpligt liggande. Då jag var ledig från jobbet idag så fick det bli en shoppingtur... Väl på plats lyckades jag lokalisera flera kardaner med rätt knutkors. Valet föll till slut på en gammal van-kardan som passade mig fint.

Här är den på plats hemma i verkstaden, den var lite längre än en blazerkardan...
Bild

Rejäla splines på den.
Bild

Och så var stödlagret demonterat och den överflödiga kardandelen lossad från knutkorset.
Bild

Bild

Nu ska bara dom sista grejerna till lådan hitta hem från usa, (förbannat seg posten ska vara :evil: ) sen kan jag montera lådan o konstatera hur mycket kardanen måste kortas. Efter det är det inte långt kvar till provkörning :D

Postat: lör maj 07, 2011 12:13
av Grottulf
Gôtt!
Vad hade kardanen suttit på för van?
Skulle du kunna mäta hur lång den är (den främre delen), och vad den har för diameter?

Jag har klurat lite på åt vilket håll man borde vända den,
men inte riktigt kommit fram till vad som vore bäst...
Kommer du vända den som på bilderna?

Postat: lör maj 07, 2011 22:49
av henke_99
Jag vet bara att den kommer från en chevrolet van -90 (sökte inte reda på den på internet utan genom att kolla o mäta i deras kardanaxelförråd)

Helt ihopskjuten var den ca 124 cm lång och den kunde röra sig 4,5 cm med tätningen på plats om jag inte minns fel. Diametern har jag inte koll på nu, men den var inte så värst mkt grövre än en original blazerkardan. (kardanan från subban var betydligt grövre än denna, och jag misstänker att så är fallet även med din)

Har oxå funderat en del på vilket håll man ska vända den på men jag tror den får hamna som på bilden av två anledningar, dels så finns det ju risk att man justerar kardanen mot en sten och byta röret är ju inte så svårt om man bara har "gliddelen" intakt. sen hamnar den även längre från markytan vilket betyder att om det får för sig att bli fuktigt så vill det till mycket mer innan gliddelen når vattenytan och det tar sig in en massa otrevligt klägg i splinesen...






Testade förresten kompressorn lite mer idag, det var inga problem att använda mutterknacken till att lossa 3 hjulbultar utan att låta den ladda upp tryck emellan. (försökte inte med fler)

Postat: sön maj 08, 2011 21:36
av henke_99
Jag har konstaterat att jag nog behöver hi-steer. Parallellstaget har en förmåga att inta former som är olämpliga för det arbete det utför...

Bild

Jag testade o mätte även lite på kardanvinklar. Den som sitter där nu får en vinkel på nästan 26 grader när bilen är helt upphissad och yoken rör sig nånstans mellan 3-4 cm mellan full utfjädrat och när den står på golvet.

Den nya kardanen klarar att röra sig 4,5 cm så det blir på håret att den klarar det, den kommer ju å andra sidan röra sig mindre när det blir mitt på röret istället för slipyoken. Samma med vinkeln, den klarar om jag putsar lite på öronen 24 grader men även där kommer ju vinkeln bli mindre eftersom vinkeln ökar rejält när slipyoken åker ut. Just det ja grottulf, röret på min nya kardan var precis 3" i diameter :wink:

Bild


jag bjuder även på en bild över hur en york ser ut utan topplock.
Bild

Postat: mån maj 09, 2011 10:38
av MarcusBlazer84
henke_99 skrev:Jag har konstaterat att jag nog behöver hi-steer. Parallellstaget har en förmåga att inta former som är olämpliga för det arbete det utför...

Bild
Vad är det som gör att de blir så då? :o