Sida 50 av 61
Re: Team Bykvarn Offroad II
Postat: fre nov 22, 2013 17:52
av OBELIX
Ha! det är det här jag gillar med er tokar på forumet! Rättfram bara utan krusiduller
Tur att jag hade en plan B att sätta i verket då.......
På väg hem från jobbet så åkte jag förbi en stor aktör inom slangar och sånt. Jag visade han bilderna på kopplingarna och frågade om han kunde hjälpa mej att fixa "rätt" grejer? Det var inga som helst problem alls. Ja nästan utan problem i alla fall. Dom anslutningar som sitter på kolven och orbitrolen fanns inte i nåt för honom känt sortiment, men allt däremellan kunde han fixa åt mej.
Jag ska på måndag ta med allt i dit och då plockar han ihop det jag behöver få med mej hem för att göra om anslutningarna så dom passar standardgrejer, Dvs kapa bort det jag svetsat på anslutningarna och sen svetsa på dom grejer han vill ha där i stället. När det är klart så kommer han pressa alla slangar så jag får grejer som vi VET håller.
nu blir det 3/8 slang med enkel stålkorda och godkänd för 110 bar, säkerhetsmarginal 3:1. Och den klarar höga temperaturer utan problem också
Så jag tackar än en gång för ert delgivande av era kunskaper som ännu inte nått så svindlande höjder i mitt kunnande.
SKREV OBELIX
Re: Team Bykvarn Offroad II
Postat: fre nov 22, 2013 18:17
av dahla
Bra Robban! Vi vill ju inte att du ska bli ståendes på första provturen
En helt annan sak... pumpen till insprutningen... vad levererar den för tryck och vilket tryck ska du ha till spridaren? Kommer du ha ställbart tryck med manometer?
Re: Team Bykvarn Offroad II
Postat: fre nov 22, 2013 18:20
av OBELIX
Insprutningspumpen ger 6 bar. Och den ger full spruta hela tiden. Bränslemängden regleras med bypassventil som stryper returen så att säga.
SKREV OBELIX
Re: Team Bykvarn Offroad II
Postat: fre nov 22, 2013 18:28
av rotor
svana skrev:Jag hade fixat slangar Robban, om du bara bodde lite närmare!
Det kostar inte mycket i varken tid eller delar, sånt där pressar vi på jobbet varje dag 7-16..
Jag tror inte heller det hade varit trubbel med slangklämmor, men visst..jag håller med om att pressat är snyggare.
Jag hade lätt kört stålomspunnet också, om jag hade valt alltså..

Lite OT, men nyfiken på var du jobbar någonstans

Re: Team Bykvarn Offroad II
Postat: fre nov 22, 2013 20:02
av Joel_Vbg
Bra Robban att du gick på säkra pressade slangar!
Jag åtgärda så sent som för två veckor sen matarslangen till styrservon på en Chrysler -66, den satt med dubbla slangklämmor på ett stålrör med hulling, sköt den innan jag ens kom från gårdsplanen och då pratar vi om en nästan 50år gammal bil...
Fick dit en riktig pressad slang, kostade 230kr inkl momsen trots speciella kopplingar.
Slutklämmen, det kommer vara värt de, jag lovar dig!

Re: Team Bykvarn Offroad II
Postat: fre nov 22, 2013 23:44
av svana
rotor skrev:svana skrev:Jag hade fixat slangar Robban, om du bara bodde lite närmare!
Det kostar inte mycket i varken tid eller delar, sånt där pressar vi på jobbet varje dag 7-16..
Jag tror inte heller det hade varit trubbel med slangklämmor, men visst..jag håller med om att pressat är snyggare.
Jag hade lätt kört stålomspunnet också, om jag hade valt alltså..

Lite OT, men nyfiken på var du jobbar någonstans

JPC Hydraulik AB, Ösmo.
Påbygger lastbilar, entreprenadmaskiner, all hydraulik/pneumatik och komplett svarv & fräsverkstad.
(Min avdelning är svarvning / fräsning i support och NC-maskiner)

Re: Team Bykvarn Offroad II
Postat: lör nov 23, 2013 9:02
av rotor
svana skrev:rotor skrev:svana skrev:Jag hade fixat slangar Robban, om du bara bodde lite närmare!
Det kostar inte mycket i varken tid eller delar, sånt där pressar vi på jobbet varje dag 7-16..
Jag tror inte heller det hade varit trubbel med slangklämmor, men visst..jag håller med om att pressat är snyggare.
Jag hade lätt kört stålomspunnet också, om jag hade valt alltså..

Lite OT, men nyfiken på var du jobbar någonstans

JPC Hydraulik AB, Ösmo.
Påbygger lastbilar, entreprenadmaskiner, all hydraulik/pneumatik och komplett svarv & fräsverkstad.
(Min avdelning är svarvning / fräsning i support och NC-maskiner)

Det var det jag trodde. Jag jobbade tills för fyra veckor sedan på FOI i Grindsjön. Vi har säkert setts på mathaket i spångbro.
Re: Team Bykvarn Offroad II
Postat: lör nov 23, 2013 10:26
av OBELIX
Ja, jag anser mej vara rätt duktigt, och ha bra kolla vad jag håller på med. Men det finns som skrivet vita fläckar i min kunskapskarta- och jag vore ju dum i hövvet om jag då inte lyssnade på er som har dom kunskaper och erfarenheter som saknas på min karta.
Det är ju det enda för mej kända sättet att förkovra sej och lära sej nåt nytt. För att vara mottaglig för nya kunskaper krävs det tre saker:
1, Släppa prestigen och stoltheten och inse att man faktiskt inte kan allt...
2, Nyfikenheten att VILJA lära sej något, och inse värdet och nyttan av den nya lärdomen...
3, Samt någon som är villig att dela med sej av sina kunskaper...
Jag får hela tiden tips som för mej framåt i bygget- och jag hoppas (och tror faktiskt) att någon annan får några bra tips av mej när dom läser och följer tråden.
SKREV OBELIX
Re: Team Bykvarn Offroad II
Postat: lör nov 23, 2013 12:57
av Lone Wolf
vet du vad det är för anslutningar "gängor" i kolv och orbitrol
har en hel del udda grejer att bidra med
Re: Team Bykvarn Offroad II
Postat: lör nov 23, 2013 17:13
av OBELIX
Lone Wolf,
Tyvärr så vet jag inte mer än att det är helt nya grejer som var avsedda som reservdelar till truckar av märket HYSTER, Enligt han på Hydroscand så kände han inte igen anslutningarna då varken konor eller gängor var nåt som han hade på sina hyllor. Så jag får med mej rätt anslutningar hem, och sen svetsar jag dit dom istället för mina hemgjorda grejer som jag svetsade på tidigare. Finns att läsa tidigare i tråden.
Så allt löser sej bra och jag får nog erkänna att jag har råkat få en sponsor på bygget då alltihop inte kostade mer än vad ett restaurantbesök för två kostade.
SKREV OBELIX
Re: Team Bykvarn Offroad II
Postat: lör nov 23, 2013 17:23
av OBELIX
Då var det väl dags att tillkännage det slutgiltiga utseendet på fuskjeepen
Vissa av er har säkert redan räknat ut vart det lutade i och med att mina båda leksaker har fått namnet BYKVARN OFFROAD, med tillägget TEAM I eller TEAM II beroende på vilken bil som avses.
Då Cherokeen ser ut så här:

Så tyckte jag det skulle vara en kul grej att ha den andra i samma färgsättning, och så blev det!
Här några bilder på akterkastellet som jag gjorde klart idag- fan vad naken den ser ut utan vare sej emblem, dekaler eller nummerplåt m belysning:
Och en till:

Karosserna har nu samma färg, och stötisarna kommer också ha samma färg

Som nu säkert redan har räknat ut så kommer fälgarna på nån av dom få byta färg- har inte bestämt mej än om det blir blåa eller vita fälgar

Synpunkter i ärendet mottages tacksamt
SKREV OBELIX
Re: Team Bykvarn Offroad II
Postat: lör nov 23, 2013 17:42
av Pvpjtgb1111
Vita fälgar är oslagbart snyggast

Re: Team Bykvarn Offroad II
Postat: lör nov 23, 2013 17:55
av Wältmeister
Röstar på mattsvarta(som jag har)

Re: Team Bykvarn Offroad II
Postat: lör nov 23, 2013 18:24
av svana
Vita fälgar kompis. Vita!!!
Re: Team Bykvarn Offroad II
Postat: lör nov 23, 2013 18:32
av OBELIX
Vita VS Blå, 2-0 hittills om jag räknar rätt. Var ju nån som inte alls är med i matchen som röstade för mattsvarta

Inte ens ett alternativ ju...........
Jag är nog också inne på vitt, då jag tror att bågen, stolarna och fälgarna kommer bryta av rätt snyggt i vitt mot dom båda grå nyanserna
SKREV OBELIX