Jag har två, som får gå seriekopplade tills tempgivaren tycker det blir för varmt. Då slår ett par relän om och ger full spänning till båda.niva_mats skrev:Funderar på vad för motstånd som krävs för att få elfläkten att gå på reduserad fart hela tiden för att få en jämnare kylning.
UAZ 469b, Vintervila.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Veteran
Jag vill ju inte vara nån dysterkvist alltså, men du har ju blivit grundlurad Mats! Valpen och 30X serien har exakt samma däck, och portalerna på 30X höjer frigången från 295 mm som valpen har till 395 mm som tex,
13-bilen har.
Skulle dina axlar höja 14 cm så skulle den axiella skillnaden mellan in o utgående axlar i portalväxlarna vara ca 4 cm större än på Volvos portaler.
Och på den bilden syns det tydligt att skillnaden inte alls är så stor. Nånstans i mitt huvud dyker det upp en siffra som säger att UAS portaler har 40 mm:s skillnad på in o utgående. Och det verkar mer troligt om man tittar på bilden.
SKREV OBELIX
13-bilen har.
Skulle dina axlar höja 14 cm så skulle den axiella skillnaden mellan in o utgående axlar i portalväxlarna vara ca 4 cm större än på Volvos portaler.
Och på den bilden syns det tydligt att skillnaden inte alls är så stor. Nånstans i mitt huvud dyker det upp en siffra som säger att UAS portaler har 40 mm:s skillnad på in o utgående. Och det verkar mer troligt om man tittar på bilden.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Det e du som blivit lurad OBELIX.OBELIX skrev:Jag vill ju inte vara nån dysterkvist alltså, men du har ju blivit grundlurad Mats! Valpen och 30X serien har exakt samma däck, och portalerna på 30X höjer frigången från 295 mm som valpen har till 395 mm som tex,
13-bilen har.
SKREV OBELIX
Men du har rätt i en stor del av dina tankar.
Den axiala differensen är ungefär 4 cm. Vilket innebär att höjningen av fordonet blir 4 cm sisådär.
Men om du läser mitt inlägg där dom 14 cm:arna omnäms så grundar sig dessa i de 4 cm+ och att diffklumpen är betydligt mindre ca 8-9 cm i höjdskillnad.
Därav så höjer jag lägsta punkten under diffklumpen med 14 cm.
Har juh en portalframaxel som jag testat vid tidigare tillfälle och i samband med detta kontrollmätt.
Med 33" däck så bör jag få en frigång på 31 cm under diffklumpen.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Ja, då är jag med! Så dom har alltså tänkt till lite! För med slutväxeln ute vid hjulet så minskar behovet av kraftiga grejer i klumpen, ungefär som på 30 och 40 bilarna, dom har ju navreduktion och sen ser diffklumparna ut som om en orm käkat en kanin eller nåt liknande. Då har man ju tjänat in ganska många centimeter i frigång där också!
Vad är den totala utväxlingen i axlarna då?
SKREV OBELIX
Vad är den totala utväxlingen i axlarna då?
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
I stort samma som dom som sitter på nu. Det går att ha en av var om man åker terrängOBELIX skrev:Vad är den totala utväxlingen i axlarna då?
SKREV OBELIX
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Provkört med senaste moroten..
En del problem med att filtret i tanken satte igen sig skall lösas med urspolning av denna.
Säkringarna spökade oxå och laddningen försvann. Mest irriternde var att jag köpte och monterade en ny laddningsregulator innan jag insåg problemet.
En del problem med att filtret i tanken satte igen sig skall lösas med urspolning av denna.
Säkringarna spökade oxå och laddningen försvann. Mest irriternde var att jag köpte och monterade en ny laddningsregulator innan jag insåg problemet.
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Söndagen i Rosersberg innebar
-Laddade ej. Fixad på plats ny kabel till styrström
-Paralellstag krokigt efter närkontakt med stubbe. Fixades vid hemkomst med hjälp av 1 stk liftdumperstödben som press.
- Hjullager fram låter illa. Nödfixat och beställt nya grejer 27€ blir jag av med
-Laddade ej. Fixad på plats ny kabel till styrström
-Paralellstag krokigt efter närkontakt med stubbe. Fixades vid hemkomst med hjälp av 1 stk liftdumperstödben som press.
- Hjullager fram låter illa. Nödfixat och beställt nya grejer 27€ blir jag av med

viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Orginal UAZ.. Minns inte den korrekta sifferkombinationen just nuadhd skrev:vad är för axlar det där från vilket fordon ?

viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Hände inget annat än att UAZ:en gick igenom regbesiktning och besiktning med blanka papper.
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
-
- Guru
På väg till besiktningen så fick jag lite kokning på UAZ:en.
Då jag tidigare haft problem med att turbo dieseln gärna blir varmare än sugdieseln så togs det ett beslut att volvokylet inte höll måttet. Varvid en UAZ orginalkylare plockades från donatorbilen som snart e rensad på allt braoha.

Nya kylet på plats och fläkten dithängd. Fläkten kom från biltema och tyvärr så lyckades jag knäcka 2 öron vid första monteringsförsöket.
Men det finns en möjlighet att rädda den.

Nya delar till upphängning och luftstyrning. Men det e morrondagens problem.
Då jag tidigare haft problem med att turbo dieseln gärna blir varmare än sugdieseln så togs det ett beslut att volvokylet inte höll måttet. Varvid en UAZ orginalkylare plockades från donatorbilen som snart e rensad på allt braoha.

Nya kylet på plats och fläkten dithängd. Fläkten kom från biltema och tyvärr så lyckades jag knäcka 2 öron vid första monteringsförsöket.
Men det finns en möjlighet att rädda den.

Nya delar till upphängning och luftstyrning. Men det e morrondagens problem.

viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Då har UAZ:en 31 cm frigång under diffklumpen! med dagens däck Ca 33"
För att samanfatta bytet till portaler så gick det smidigt som tusan. Då jag varit omotiverad till att förbereda så fick allt göras denna helgen.
DVS rensa de nya axlarna på bromsdetaljer, 2 stötdämpare fick även plockas bort.
Jag kör en liftdumper i jobbet och denna står parkerad sidan om UAZ:en så användes givetvis denna som plattform/kran osv.
Bilder är det dåligt med tyvärr
,
Men den största skillnaden som den observante ser är att det sitter frihjulsnav på bakaxeln nu oxå.
Detta för att det går, och en annan är ju förtjust i att transportera klumpen med towbar. I det fallet så slipper man skruva kardanen eller plocka drivaxlar för att förhindra skador på drivlinan.
Tråkigt var att när jag lyfte upp bilen på Liftdumpern så skadade jag kardanen som nu är krokig
, Men då jag inte tänkt åka speciellt fort på BMK nästa helg så är den monterad igen och får undergå renovering nästa vecka eller så.
Känns lite tomt nu för bilen känns väldigt färdig, men jag kanske skall bygga en riktig båge vad det lider.
Har även nosat reda på en till UAZ som har en Volvorova och godkänd bur. Den kunde vara trevlig att fixa till för vägen.
Tanten kan juh få ha en egen bil att åka med på träffarna så jag får åka själv
För att samanfatta bytet till portaler så gick det smidigt som tusan. Då jag varit omotiverad till att förbereda så fick allt göras denna helgen.
DVS rensa de nya axlarna på bromsdetaljer, 2 stötdämpare fick även plockas bort.
Jag kör en liftdumper i jobbet och denna står parkerad sidan om UAZ:en så användes givetvis denna som plattform/kran osv.
Bilder är det dåligt med tyvärr

Men den största skillnaden som den observante ser är att det sitter frihjulsnav på bakaxeln nu oxå.
Detta för att det går, och en annan är ju förtjust i att transportera klumpen med towbar. I det fallet så slipper man skruva kardanen eller plocka drivaxlar för att förhindra skador på drivlinan.
Tråkigt var att när jag lyfte upp bilen på Liftdumpern så skadade jag kardanen som nu är krokig

Känns lite tomt nu för bilen känns väldigt färdig, men jag kanske skall bygga en riktig båge vad det lider.
Har även nosat reda på en till UAZ som har en Volvorova och godkänd bur. Den kunde vara trevlig att fixa till för vägen.
Tanten kan juh få ha en egen bil att åka med på träffarna så jag får åka själv

viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499