Cheva K1500 -96 350 Vortec motorn 245/75 16 vinterdäck.
Kollade förbrukningen i samband med en fjälls resa, en skoter på flaket, två skotrar i halvstor kåpvagn, 3pers i bilen, packnig, 2L/mil
Tyckte det va lite väl mycket så började kolla lite på motor temp, vid koll med OBD instrument visade det sig att motorn aldrig kom högre än 75grader.
Direkt fick min nyköpta stant termostat skulden för den låga motortempen.
En ny ACDelco termostat inhandlades, direkt steg motor tempen till hela 78grader
Efter lite mätande och funderande så handlades en ny tempgivare till motorstyrningen, å då blev det lite bättre 88grader, tyckte ändå att det var lite för lågt, så lite fulkoppling med ett externt motstånd (tror det blev 2,2Kohm) lurades systemet med att tro motorn var på 93grader vid drift temp
Ny fjällsresa, ungefär samma last, nu landade det på 1,6L/mil, klart bättre.
Det externa motståndet påverkar kallstarter klart negativt, inga problem nu på sommaren men när det var kallt så var det ofta man fick starta två ggr, dog efter första start, å vill ha någon sekund innan den går bra.
Man kan även känna att den går lite snålt vid jämn gas en längre tid, små rycker liite