Sida 6 av 9

Re: sj 413w budget offroad (NYTT projekt samurai med hj60 ax

Postat: tis feb 10, 2015 12:29
av Robe
Snyggt! :tumbup:

Re: sj 413w budget offroad (NYTT projekt samurai med hj60 ax

Postat: ons feb 11, 2015 7:42
av Robe
Hmm de listor som Sleeper och Zurfer har skiljer sig ju åt. Både fjäderkonstanter och längder. Vilken är det som stämmer?

(Ber om ursäkt att jag kapar tråden med denna fråga, hoppas att det är OK?)

Re: sj 413w budget offroad (NYTT projekt samurai med hj60 ax

Postat: ons feb 11, 2015 21:04
av eriko
Haha ingen fara :lol: skulle vara intressant med lite mer fakta bakom listorna, Zurfer:s lista verkar vara nyast iallafall.

Re: sj 413w budget offroad (NYTT projekt samurai med hj60 ax

Postat: fre feb 13, 2015 19:47
av eriko
planen var att flytta bak bakaxeln ca 3-4cm för att lättare anpassa hjulhus till stora däck,tänkte även flytta framaxeln lika långt framåt, men eftersom det är en lång modell så kanske de blir för lång hjulbas?

Re: sj 413w budget offroad (NYTT projekt samurai med hj60 ax

Postat: fre feb 13, 2015 20:14
av Ax
Flytta fram så du kan svänga.

Re: sj 413w budget offroad (NYTT projekt samurai med hj60 ax

Postat: fre feb 13, 2015 21:19
av klirre
Det blir kanon. Stadigare och med 38"or blir det perfekt! Kör i vind! Snygt blev det förresten :tumbup:

Mvh//Klirre

Re: sj 413w budget offroad (NYTT projekt samurai med hj60 ax

Postat: sön feb 22, 2015 16:18
av eriko
.

Re: sj 413w budget offroad (NYTT projekt samurai med hj60 ax

Postat: sön feb 22, 2015 16:23
av klirre
Riktigt snyggt :tumbup: se nu till att fimpa överhänget med så blir det kanon :beer:

Mvh//Klirre

Re: sj 413w budget offroad (NYTT projekt samurai med hj60 ax

Postat: sön feb 22, 2015 22:13
av sleeper_86
Hmm, ja hurvida min lista stämmer eller inte vågar jag inte svara på. Den e skapad 2007 iaf. Och jag hittade den på Rejsa.nu om inte minnet sviker mig. Har inte kollat nått närmare i den utan den hamnade bland "kan va bra å ha" filerna :wink:

Re: sj 413w budget offroad (NYTT projekt samurai med hj60 ax

Postat: mån feb 23, 2015 23:39
av hesselgren
ok, du skrev att du gärna tar emot synpunkter så, då kör vi =P

som du själv säger så får du not sätta uniballar eller liknande i undre stagen. som det är nu så känns det som du kommer vrida stagen vid mycke flex.

boxa fästena för övre staget. dom kommer att flexa i sidled som det är nu. (kanske du redan tänkt göra men iaf..

sen är frågan om transitstyrleden räcker till.. du skriver att du ska köra rätt stora däck å så.. visst det är en liten bil men vet av erfarenhet att styrleder är inte supersvåra att böja/knäcka. tänker då främst på delen mellan konan å kulan, där brukar det vara en krage ibland.

hur var svetsbarheten mot axelklumpen? ibland är dom inte så bra å svetsa i, det känns bra när man svetsar, men ett par smällar å lite belastning så släpper det.. en idé där är väl att boxa uppbyggnaden helt å hållet.

Re: sj 413w budget offroad (NYTT projekt samurai med hj60 ax

Postat: tis feb 24, 2015 20:23
av eriko
hesselgren skrev:ok, du skrev att du gärna tar emot synpunkter så, då kör vi =P

som du själv säger så får du not sätta uniballar eller liknande i undre stagen. som det är nu så känns det som du kommer vrida stagen vid mycke flex.

boxa fästena för övre staget. dom kommer att flexa i sidled som det är nu. (kanske du redan tänkt göra men iaf..

sen är frågan om transitstyrleden räcker till.. du skriver att du ska köra rätt stora däck å så.. visst det är en liten bil men vet av erfarenhet att styrleder är inte supersvåra att böja/knäcka. tänker då främst på delen mellan konan å kulan, där brukar det vara en krage ibland.

hur var svetsbarheten mot axelklumpen? ibland är dom inte så bra å svetsa i, det känns bra när man svetsar, men ett par smällar å lite belastning så släpper det.. en idé där är väl att boxa uppbyggnaden helt å hållet.
är hyfsat flex i bussningarna, men skulle tro att när dom bottnar så böjer sig någon infästning, men får anpassa in/utfjädring efter det sålänge. ska bygga nya bärarmar senare med uniballar eller flexjoints när bilen är klar och jag känner att den är körbar.

övre fästena i balken ska vara i 5mm istället för 3 som på bilden och med lock samt lite mer förstärningar åt sidorna om det går.

ang svetning i klumpen tror jag det inte är några problem, axelrören är ju pressad plåt som är svetsad på mitten där de mesta av svetsen hamnar, som jag skrev i ett tidigare inlägg ska jag lägga igen baksidan med 5mm, kan även lägga igen lite på framsidan men måste komma in med fingrarna till muttern ochså.

en viss tvivel finns i styrleden finns om den kommer palla, det visar sig :lol: man kanske lär byta den innan den blir alltför utmattad, skulle den pajja är det väl troligen vid en fastkörning med våld och inte i 80 efter vägen.. (får man hoppas :aargh: )

Re: sj 413w budget offroad (NYTT projekt samurai med hj60 ax

Postat: tis feb 24, 2015 21:31
av hesselgren
ja exakt. det lär va när du dimper ner lite snett från nått berg eller nått.

kul bygge förresten. roligt att följa.

Re: sj 413w budget offroad (NYTT projekt samurai med hj60 ax

Postat: lör jun 06, 2015 19:04
av eriko
Funderar på att sälja den vita bilen för att få plats/tid/pengar till den andra. den säljs utan winch och däck/fälg. org hjul finns massor och de gamla 31" däcken finns lösa. den kan lev med 4.16 fördelningslåda eller helt utan. finns det nått intresse?

Re: sj 413w budget offroad (NYTT projekt samurai med hj60 ax

Postat: lör jun 06, 2015 21:52
av klirre
Men det låter som en dålig ide... Aja, skriv tänkt pris, det kan underlätta väsentligt samt lägg under säljes. Hoppas verkligen att du får vad du vill ha för den, men tyvärr svår marknad. Lycka till :tumbup:

Mvh//Klirre

Re: sj 413w budget offroad och samurai 1.9td

Postat: tis jul 21, 2015 23:47
av eriko
har blivit en omplanering i bygget och har sålt toyota axlarna. håller på för fullt nu med samuraien och planen är nu att köra bladfjädring och orginalaxlar med förstärkta drivaxlar och 35or och bygga klart den besiktningsbar. Blir nog att ha kvar den vita och exprimentera lite med spiralfjädring på den :D

fick tag på nya valpblad att ha bak, långa o fina så hoppas på hyfsat flex, tog ur ett par blad så dom känns lagom hårda, får testa o se hur de funkar.

är endel jobb för att få karossen skapligt fin, tänkte rikta upp de värsta bulorna och spackla lite och lacka om den i ral 6005 ( british racing green)

förstorat hjulhusen så det förhoppningsvis kommer gå ganska fritt med 35" utan att bli tokhög.
även kapat i samma linje i torpenväggen, kanske lär ta lite till där det visar sig. vil även ha tag i nå snygga skärmbreddare tips sökes :)

Bild

Bild


forum image hosting


Bildonline photo storage
Bildupload an image
Bildimage free hosting
Bildwindows 7 print screen
Bildfree photo upload