Blazer -88, både det ena o det tredje...
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...
pröva att byta slangen det kan faktiskt hjälpa.... men låter ju som
om oljan expanderar mycket??
om oljan expanderar mycket??
lift your truck fat chicks can´t jump!
Finns det någon slags baffle, där luftslangen sitter?
Det kanske slungas olja upp i slangen när det blir lite snurr på dreven i högre hastigheter,
och om man sen kombinerar det med lite värme som trycker ut det...
Det kanske slungas olja upp i slangen när det blir lite snurr på dreven i högre hastigheter,
och om man sen kombinerar det med lite värme som trycker ut det...

Har studerat några bilder på lådan nu. Det sitter inget "i vägen" inne i lådan, luftnippeln sitter i adaptern mellan lådorna (och där är bara den helt runda mellanaxeln) och sen bakom den tätar en packbox så ingen olja ska gå över i bakre lådan. Men på axeln ut ur 203:an sitter ett lager som är monterat i adaptern, i övrigt är det tätt in till utrymmet i adaptern. Kan alltså vara så att det lyckas fylla fullt med olja bakom lagret och värmeutvidgningen av luften trycker sen upp den i avluftningen. En lösning som bör funka är nog att helt enkelt flytta avluftningen till överkanten på locket där man fyller på olja, då har man öppningen rakt in i huset helt utan några grejer som förhindrar eller tvingar oljan att röra sig till vissa platser.
Själva avluftningsslangen är vanlig 8 mm bensinslang.
Avluftningen det gäller syns här i mitten på adaptern mellan lådorna (gulddfärgade nippeln)

Och några bilder på hur det är monterat i adaptern. Sidan som är vänd uppåt på första bilden är den som är mot främre lådan. Packboxen är inte monterad på bilderna, ska sitta "överst" i hålet på bild två. Som sagt så är både oljans o luftens enda möjligheter att ta sig till och från utrymmet där att ta sig igenom lagret.

Själva avluftningsslangen är vanlig 8 mm bensinslang.
Avluftningen det gäller syns här i mitten på adaptern mellan lådorna (gulddfärgade nippeln)

Och några bilder på hur det är monterat i adaptern. Sidan som är vänd uppåt på första bilden är den som är mot främre lådan. Packboxen är inte monterad på bilderna, ska sitta "överst" i hålet på bild två. Som sagt så är både oljans o luftens enda möjligheter att ta sig till och från utrymmet där att ta sig igenom lagret.

Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Här har det inte hänt så mycket på ett tag. Men nu är oljan i axlarna bytt i alla fall. Såg hemskt ut i bakdiffens olja... Konstaterade även att kanterna på diffkåpan bak har fåt brottas med en del sten, märkligt att den inte läckte. Då hela kåpan är gjord i tunnplåt så tyckte jag inte att det var nån idé att förstärka den på nåt sätt, det fick bli en ny stabilare sak gjord i 8mm plåt istället. Kommer nog ge fullgott skydd mot elaka stenar.

Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
8 mm låter rejält!
Vad är det original?
Mvh Robban
Vad är det original?
Mvh Robban
Antar att man tager vad man haver. Lättare att svetsa i en tjockare plåt utan att det drar sig. Original är väl kanske 1,5mm.
Suzuki Samurai -88 6,5:1 stenkrypare, 31" däck, bur, vinsch fram och bak
Menade absolut inte på att det var onödigt, känns bara som att man kan klappa några stenar utan att vara oroligMangeP skrev:Antar att man tager vad man haver. Lättare att svetsa i en tjockare plåt utan att det drar sig. Original är väl kanske 1,5mm.

Ah, det är ju viss skillnad

Köpte plåt särskilt för detta... Bilen är ju inte direkt lätt så en stabil kåpa går det åt, hellre lägga några extra kronor på en kåpa o veta att min dyra utväxling och locker sitter väl skyddad.
Tror det är max 1,5 mm gods i originalkåpan. Den är rent fånigt tunn.
Tror det är max 1,5 mm gods i originalkåpan. Den är rent fånigt tunn.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Guru
- Kontakt:
Heeeejjj...
Kollade lite på filmerna som Hööken lagt upp från träffen i helgen....
Vad har du för tryck i däcken när du kör?
Kollade lite på filmerna som Hööken lagt upp från träffen i helgen....
Vad har du för tryck i däcken när du kör?
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!
Mail: enesberg[A]gmail.com
Jag har siktat på 0,4 kg fram och 0.3 kg bak. Men blev nånstans däremellan både fram o bak denna gången...
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Guru
- Kontakt:
henke_99 skrev:Jag har siktat på 0,4 kg fram och 0.3 kg bak. Men blev nånstans däremellan både fram o bak denna gången...
Okej, såg nämligen ut som om det var betydligt mer luft i dom. Men dom är väl rätt så hårda i sidorna kan jag tro.
Dock så borde du haft lite bättre grepp idom vid såpass lågt tryck.

AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!
Jag tror dom har några år på nacken o gummit blir ju inte direkt mjukare med tiden...
Ju större däck man har desto lägre tryck kan man ju ha utan att det "syns". Jag skulle kunna släppa ur mer luft, men markfrigången under diffarna ökar inte direkt då o dom hänger ner långt nog redan nu... Sen så var det inte riktigt så platt mark som det såg ut på filmerna utan lite mer uppför som motade oxå.
Måste även säga att jag är imponerad över hur pass snabb min vinsch är jämfört med många andra, trots den höga dragkraften.
Ju större däck man har desto lägre tryck kan man ju ha utan att det "syns". Jag skulle kunna släppa ur mer luft, men markfrigången under diffarna ökar inte direkt då o dom hänger ner långt nog redan nu... Sen så var det inte riktigt så platt mark som det såg ut på filmerna utan lite mer uppför som motade oxå.
Måste även säga att jag är imponerad över hur pass snabb min vinsch är jämfört med många andra, trots den höga dragkraften.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Hemmastadd
kollat igenom hela tråden 
riktigt häftig måste jag säga
var det du som köpte en 14bff med en uppsjö däck av mig för nått år sen? tyckte jag kände igen ett däck på en bild på sida 15 där du hade precis köpt en axel

var det du som köpte en 14bff med en uppsjö däck av mig för nått år sen? tyckte jag kände igen ett däck på en bild på sida 15 där du hade precis köpt en axel

Kör Volvo 740 TIC -86 och Chevrolet K30 Crew Cab Dually -84
Ja det stämmer nog bra att det var dig jag köpte axeln av. (den var delvis isärplockad, en 10b framaxel fick oxå följa med mig hem) Fast det är nog 3 år sen till sommaren. Den fick ligga på logen o mogna nåt år innan den kom till användning... Men nu så sköter den sitt jobb så fint.Chevrolet_Racing skrev:kollat igenom hela tråden
Om jag då skulle göra en liten update på tråden oxå, såg att det var ett tag sen... Har faktiskt fortfarande inte gjort nånting med bilen. Bara kört o njutit av att den fungerar som den ska. Men nu har torkarna fått fnatt så det måste jag kolla på, nåt problem med spaken och besiktningen går ut i mars så det är oxå nåt som ska ordnas snart. Ska se till att det blir besiktning varannat år framöver...
Sen så har jag ett annat litet projekt där en sönderkapad pickuphytt (ingen fara den var rejält rostskadad) är inblandad, vad det handlar om får ni se når jag väl börjat greja med det... Kanske blir till helgen.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Hemmastadd
just det så var det. fan det var ett ruskigt bra pris du fick köpa dem för 
okey vad bra att den sköter sig då.
jo det är kul när grejerna går bra, då vill man ju inte in och riva i onödan
Hade lite problem i min blåa K10:a med spaken orkade dock aldrig riva i den men tror att kablarna blir glappa i den efter ett tag.
Okey trevligt trevligt
du vill inte ha ett till pickis projekt? min gammla K10:a? smällde den efter Elmia förra året 

okey vad bra att den sköter sig då.
jo det är kul när grejerna går bra, då vill man ju inte in och riva i onödan

Hade lite problem i min blåa K10:a med spaken orkade dock aldrig riva i den men tror att kablarna blir glappa i den efter ett tag.
Okey trevligt trevligt

Kör Volvo 740 TIC -86 och Chevrolet K30 Crew Cab Dually -84