Sida 59 av 61
Re: Bykvarn Offroad
Postat: sön okt 26, 2014 18:23
av Gustavsson
Gött att du är igång igen!! Gillar lösning på din axelinfästning, vore kul att se den i verkligheten framöver!
Kom att se en sak nu. Den vänstra delen av din styrkolv, kommer den få något stöd mot axeln? Tänker mig att en sten eller stubbe tar emot där den sitter och trycker den mot axeln och knäcker antingen kolven eller diffkåpan (fast den var väl i kraftig plåt om jag minns rätt?)
Varför inte sätta styrkolven högre upp?
SKREV GUSTAVSSON
i all välmening 
Re: Bykvarn Offroad
Postat: sön okt 26, 2014 18:24
av Danne
Äntligen
Som jag väntat på att denna tråd ska få nytt liv

Re: Bykvarn Offroad
Postat: sön okt 26, 2014 18:30
av OBELIX
Tack ska ni ha alla
Jo det blev väldigt mycket plats i garaget helt plötsligt!
Styrkolven ska få ett skruvat fäste på vänstersidan också, en del svetsas i axeln, och den andra i kolven. Då kan jag skruva bort kolven på ett relativt enkelt sätt genom att ta bort diffkåpan och lossa skruvarna. Så det var helt rätt observerat

Det är en del av allt som blir lättare att göra när den står så här i garaget.
SKREV OBELIX
Re: Bykvarn Offroad
Postat: sön okt 26, 2014 18:33
av mudmike
Kul at tdet e på G igen.
Tack för rundvandringen, såg mkt bättre ut i verkligheten o det är inte kattskit det.

Re: Bykvarn Offroad
Postat: sön okt 26, 2014 18:40
av OBELIX
Alltid kul med besök i garaget, idag tittade även Robe in en sväng då han var på genomresa
Alla som håller på med sånt här har ju tankar och idéer om saker och ting- och det är väldigt nyttigt för mej när ni kommer och tittar till bygget.
Man kan ju ha missat nåt som nån gör en observant på
Så har ni vägarna förbi- hojta till vettja!
SKREV OBELIX
Re: Bykvarn Offroad
Postat: sön okt 26, 2014 19:24
av Robe
Det var trevligt att få komma förbi! Kul att se bygget i verkligheten. Kan avslöja att det skruvas på volvo willysen, men det var mest dahla som skruvade

Re: Bykvarn Offroad
Postat: sön okt 26, 2014 20:05
av dahla
Ja gud vad jag skruvade mycket...

Drog dit två bultar med mina enormt starka fingrar så nu sitter dom plänty trögt...
Men nu finns det goda förutsättningar för att det ska kunna hända lite i Obelix garage i alla fall och det har jag väntat på läääänge
Obelix, slit bort trumman till handbromsen och kläm dit en skiva med tillhörande ok och bromsa med alla fyra så slipper du ju dra en himla massa rör...
Re: Bykvarn Offroad
Postat: sön okt 26, 2014 20:28
av OBELIX
Tack för all hjälp idag Dahla

Blev ju bra när den väl kom upp på sidan.
Nä, jag vill behålla hela drivlinan inklusive bromsar helt original på den, i alla fall till att börja med. Det var nog det enda jag var helt nöjd med på valpen faktiskt. Men då tack vare Johans automatiska bromsbacksjusterare som satt på min. Det sitter såna även på den här bilen. Då jag har öppen diff fram så är centralbroms inget alternativ. vid kraftigt nerförslut och en is eller lerfläck under ena hjulet så bär det iväg antingen man vill eller inte. Däremot så ligger det grejer för att konvertera till skivor i garaget, men det kommer KANSKE senare.
SKREV OBELIX
Re: Bykvarn Offroad
Postat: sön okt 26, 2014 20:45
av dahla
Asch...
Här har du en broms...

Re: Bykvarn Offroad
Postat: sön okt 26, 2014 22:37
av sleeper_86
Skönt att se att du är på gång igen, dina uppdateringar har varit saknade!

Re: Bykvarn Offroad
Postat: mån okt 27, 2014 14:37
av Joel_Vbg
dahla skrev:Asch...
Här har du en broms...
ANKARE

Riktigt kul att se det rullar på igen
Synd jag inte fick se den i verklighet detta året men det kommer väl någon gång...
Re: Bykvarn Offroad
Postat: tis okt 28, 2014 21:17
av HPY2CU
Vad roligt att se dig vara på banan igen Robban, stort lycka till med de fortsatta byggandet.

Re: Bykvarn Offroad
Postat: ons okt 29, 2014 21:28
av OBELIX
Tack Sören, ja det känns skönt faktiskt

Nu har jag lagt ut alla delar till avgassystemet på golvet och börjat mäta på delarna.
SKREV OBELIX
Re: Bykvarn Offroad
Postat: lör nov 08, 2014 14:46
av OBELIX
För att kunna göra skyddsplåten undertill så måste man veta exakt hur mycket plats allt tar, så idag har det blivit att jobba på skorstenen och fått dit främre kardan. Bilder på det:
Främre röret som jag tidigare liknat vid en kåt huggorm som slingrar sej ner o bakåt,
Vidare bakåt till främre burken och sen vidare bakåt och upp tight mot golvet,
Här har kardanen kommit på plats också,
Sen har vi haft service på pressen på jobbet, och killarna som kom och bytte ut hela hydraulsystemet och elsystemet hade med sej en grej med stor "vill-ha-faktor" Jag tyckte dom kunde lämna den där så dom slapp släpa med den till Ljungby hela långa vägen tillbaka:

Upp till 50 mm:s rör, bara det inte var för tunt gods i dom..........
Nu ska jag knö dit bakre kardanen, och sen kan jag börja med skyddsplåten undertill. Hittade några kvadrat 5 mm HARDOX 500 som jag kommer använda till dom mest utsatta ställena. I övrigt blir det vanlig 355N 3 mm:s plåt, samma som golvet är byggt av.
Mer appdäjts kommer framöver
SKREV OBELIX
Re: Bykvarn Offroad
Postat: lör nov 08, 2014 14:53
av OBELIX
Ja, jag vet att det inte är rätt med avgasklammer som överfall till korsen på kardanen, men då det hela ska plockas bort igen för att justera pinjonglagren och byta packboxar i axlarna så blev det såna nu. Rätt överfall ligger i nån av mina 57 lådor med valpdelar, minns inte bara vilken just nu....
Kommenterade OBELIX