Sida 7 av 15
Postat: tor maj 21, 2009 1:08
av JohnE
henriklarsson1982 skrev:JohnE skrev:Grymt snyggt! Det kanske står tidigare i tråden, men vad för gummi är det? 35x13,5?
Näe...det är 33x12,5".
Nu harb jag dessutom fått vinchfästet färdigt, bara att montera kvar
Det tar sig

Det tar sig definitivt!
Hur är däcken på väg på en Pajero? Vi har ju ungefär samma bil och mina 35'or är ganska slitna. Blir nog KL71'or för min del också om du tycker att de funkar bra på din.

Postat: lör maj 23, 2009 9:10
av henriklarsson1982
På väg fungerar dom överraskande bra...inte alls så mkt ljud som jag trodde det skulle bli!
Så blev det dax för lite vinchmontering igår då
Här är den med boxen o alla kablar fastlagda:
[img]
[img]http://forumbilder.se/images/513200985553Adf60.jpg[/img][/img]
O vips så var den nerklämd i fronten, i ubalksfästet som visats tidigare. Tajt men det gick med lite töjning
[img]
[img]http://forumbilder.se/images/f83200985803A1c80.jpg[/img][/img]
[img]
[img]http://forumbilder.se/images/1e3200985923A189c.jpg[/img][/img]
Passade perfekt med hålen i frontplåten...kommer åt både reläboxen o frilopplingsspaken.
[img]
[img]http://forumbilder.se/images/db3200990348Ad961.jpg[/img][/img]
O så här ser det ut nu, bara inkopplingen av elen kvar o att plocka tillbaka lite plåtar o kofongare+bågen.
[img]
[img]http://forumbilder.se/images/133200990614A9870.jpg[/img][/img]
[img]
[img]http://forumbilder.se/images/2c3200990717A6653.jpg[/img][/img]
ska bli skoj att testa när det är färdigt

Postat: sön maj 24, 2009 17:00
av henriklarsson1982
Började fundera på en sak
Följde inte med nån säkring eller huvudbrytare till matningskabeln som ska på batteriet. Hur tryggt är det att vara utan o köra rätt på bara egentligen
Vad har ni på era vinchar?
Postat: sön maj 24, 2009 18:37
av optodsl
Ehh...
då måste du ha en säkring på 3-400 Ampere
En huvudbrytare som klarar dom strömmarna kontinuerligt är inte heller direkt billiga, men det finns ju
Postat: sön maj 24, 2009 20:55
av Nutti
du har glömt att dra ut linan och kroken

snyggt blev det

Postat: sön maj 24, 2009 21:34
av henriklarsson1982
optodsl skrev:Ehh...
då måste du ha en säkring på 3-400 Ampere
En huvudbrytare som klarar dom strömmarna kontinuerligt är inte heller direkt billiga, men det finns ju
Så det är rätt på då bara alltså som gäller

?
Postat: mån maj 25, 2009 7:14
av optodsl
finns flera sätt som är bra
motorn på winchen är väl ca 2-3 ggr starkare än startmotorn och den är ju inte avsäkrad
Viktigt med kabelförläggning och kabelskydd, hur som helst
Jag har satt en huvudbrytare som klarar ca 500 ampere nära batteriet, som bryter all ström, jag kan bryta strömmen från förarplatsen mha en wire
Postat: mån maj 25, 2009 16:28
av Nutti
utan säkring har väl nästan alla, optodsl är första person som jag hört om att skulle satt en säkring på en winch...man kan ju se lite så inte kablarna skavar mot nån vass kant, annars är det nog att köra på
Postat: mån maj 25, 2009 17:21
av optodsl
Postat: mån maj 25, 2009 17:37
av henriklarsson1982
Nutti skrev:utan säkring har väl nästan alla, optodsl är första person som jag hört om att skulle satt en säkring på en winch...man kan ju se lite så inte kablarna skavar mot nån vass kant, annars är det nog att köra på
ok...då gör jag så då!
Brinner bilen upp skyller jag på dig

Postat: mån maj 25, 2009 19:10
av Nutti
henriklarsson1982 skrev:
ok...då gör jag så då!
Brinner bilen upp skyller jag på dig

du verkar så osäker så jag tänkte jag tar en bild på hur jag har det
detta är sånt som du då vill undvika, kablar indragna till motorrummet genom en öppning med skarpa kanter. Så har jag haft det nu i 2 år? (minns inte riktigt när jag satt dit winchen) utan nåt som helst problem och det syns inte heller nåt skavsår på kablarna. När jag drog dom där så tänkte jag att jag ska bryta in kanterna så det blir runda kanter, men som syns på bilden har jag tydligen inte prioriterat min tid till det ännu

Postat: mån maj 25, 2009 21:24
av henriklarsson1982

Nu är vinchen inkopplad o lätt-testad (utan säkring eller huvudbrytare

)
Nu ser man fram emot att få testa den "på riktigt"
Jag drog kablarna genom hål med rundade kanter för övrigt, så några skavsår lär det nog inte bli.
Blev en härlig dag det här

Postat: tis maj 26, 2009 0:10
av JohnE
Ett tips är att nyttja krympslang! Två lager decimetern närmast "potentiellt skavområde" gör susen för tåligheten och samvetet.
Nutti skrev:
detta är sånt som du då vill undvika, kablar indragna till motorrummet genom en öppning med skarpa kanter. Så har jag haft det nu i 2 år? (minns inte riktigt när jag satt dit winchen) utan nåt som helst problem och det syns inte heller nåt skavsår på kablarna.
Postat: tis maj 26, 2009 10:57
av Nutti
JohnE skrev:Ett tips är att nyttja krympslang! Två lager decimetern närmast "potentiellt skavområde" gör susen för tåligheten och samvetet.
hehe, joo inga problem att få detdär fixat, men det är nåt som bara har lämnat...har så mycket annat att tänka på så jag har inte riktigt hunnit med

Postat: tis maj 26, 2009 22:20
av henriklarsson1982
tog en testtur med nya däcken o winchen idag
Är jättenöjd med däcken, har ju inte så mkt att jämföra med , men ändå!
Tur att man hade winchen o att den satt fast ordentligt....det gjorde bilen iaf
[img]
[img]http://forumbilder.se/images/b7620091013194875.jpg[/img][/img]
[img]
[img]http://forumbilder.se/images/8262009101533123e.jpg[/img][/img]
[img]
[img]http://forumbilder.se/images/f4620091017454710.jpg[/img][/img]
Härligt med lite tuffare offroad....snart är man nog ordentligt nere i träsket! Både bokstavligt o bildligt
