Man ä väl inte sämre än att man kan ändra sej...MattisH skrev:Vad har hänt med dig?? Det är ju vissa som tvärvägrat innan när man tjatat..Tdi-racing skrev:X2popnit skrev:Nu är radio och tillbehör beställda!

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Man ä väl inte sämre än att man kan ändra sej...MattisH skrev:Vad har hänt med dig?? Det är ju vissa som tvärvägrat innan när man tjatat..Tdi-racing skrev:X2popnit skrev:Nu är radio och tillbehör beställda!
Jag får väl skrapa ihop jag också..Tdi-racing skrev:
Man ä väl inte sämre än att man kan ändra sej...Dessutom va priset oemotståndligt
MattisH skrev:Jag får väl skrapa ihop jag också..Tdi-racing skrev:
Man ä väl inte sämre än att man kan ändra sej...Dessutom va priset oemotståndligt
Jag är med. Kanal 19 om det inte görs upp om annat på plats?popnit skrev:Hoppas kunna prova den i Hässleholm på Lördag...
Helt klart lägg pengaran o tiden på att välja en antenn som passar just digAlterEgo skrev:Det har skrivits tidigare i tråden, men nu skriver jag det igen....
Antennen är oändligt mycket viktigare än apparaten
(Om vi nu ska snacka bas antenner)AlterEgo skrev: Den bästa antennen är en dipol. För 27MHz blir det två pinnar på vardera 5,5 meter som monteras vertikalt och matas på mitten. Det är ju tämligen opraktist på en bil då den blir 11 meter hög.
Tv koax är i 75ohm o det ska vara 50ohm rg58/rg213 eller bätteAlterEgo skrev: Kabeln är också av viss betydelse, men den som följer med antenner (RG-58) duger bra. Vanlig TV-koax funkar däremot inte så bra.
Jaja, det där är ett ämne som kan stötas och blötas hur mycket som helst tills vi skär halsen av varann.Cri11e skrev:(Om vi nu ska snacka bas antenner)AlterEgo skrev: Den bästa antennen är en dipol. För 27MHz blir det två pinnar på vardera 5,5 meter som monteras vertikalt och matas på mitten. Det är ju tämligen opraktist på en bil då den blir 11 meter hög.
Där håller jag inte med dipolen är inte det bästa ingen gain förstärkning alls. Helvågs dipol brukar inte funka så bra brukar gå bättre med halvvågs dipol o då gärna horisotell o då för dx trafik (värden runt vid konds) för markvåg det dom flesta här vill köra typ bas-mobil mm då brukar 5/8 vågs antenn längd ca 7,20m o då gärna min en våglängd upp 11m då där är en viss förstärkning i dom hur mycket är ju vilket märke.
Själv kör jag en glasfiber gp 5/8 imax2000 som sitter ca 15m upp i luften
eller en rikt antenn horisotellt med 4el för kontakter runt värden eller långväga i sverige (då måste motstationen köra samma typ)
här finns massa bilder på mina radios o antenner
http://27mhz.se/forums/viewtopic.php?f=2&t=4128" onclick="window.open(this.href);return false;
Finns bilder på mitt mobila montage. Kör med en sirio 5000 performer mitt i taket. nu kör jag o vi mycket ssb på längre avstånd så jag her en lite "mer" avanserad radio med lite mer effekt men kör ca 100km mot bas markvåg o värden runt vid rätt konds.
. Haha så drastiskt behöver det ju inte bli... Smaken är ju som baken. Man måste ju ta hänsyn till vär man bör o hur man kan montera antenner o mer på bil o hus. Kör du någon radio från bas eller bara Mobilt? Var bor du? JAG hörs i nästan hela Skåne o lite Blekinge. Vi ligger ofta k11fm eller 24usb roligt att testa mot nya.AlterEgo skrev: Jaja, det där är ett ämne som kan stötas och blötas hur mycket som helst tills vi skär halsen av varann.
Har hört dig några gånger.... Plockat fram min gamla Zodiac från 80-talet...Ska trimma in antennerna oxå så får man väl hojta till lite...Cri11e skrev: Vi ligger ofta k11fm eller 24usb roligt att testa mot nya.
Bara mobilt,och jag har nog hört dig. Tror inte att 4W fordonsmonterat når till Tomelilla. RiMax känner du nog till, bor inte så långt från honom.Cri11e skrev:Kör du någon radio från bas eller bara Mobilt? Var bor du? JAG hörs i nästan hela Skåne o lite Blekinge. Vi ligger ofta k11fm eller 24usb roligt att testa mot nya.