Blazer -88, både det ena o det tredje...

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av henke_99 » sön sep 08, 2013 9:55

Här var det inte uppdaterat på ett tag. Kanske för att det inte hänt så mycket heller... Bytte startmotorn innan high chaparral, den gamla var helt bortom räddning nu. Den nya plockades isär o tätades överallt med silikon innan den monterades. Det blev inga större haverier på hc, men servopumpen har tappat rejält med tryck. Frågan är om det bara är fjädern i tryckreduceraren som inte vill eller om pumpen gett upp, ligger jag på 2000 varv så orkar den svänga när jag står still men på tomgång orkar den ingenting alls.
Bild

Jag har även fått tag på ett "nytt" mätarhus som jag ska ha i pickishytten sen. Men får nog stoppa det i gamla karossen först o se så allt funkar. Jag har aldrig sett ett sånt från en 80-talare innan, bara några få med 70-talsdesignen.
Bild
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av Lone Wolf » sön sep 08, 2013 12:15

Kul med en uppdatering :)

Hitta någon ny hytt??

http://www.blocket.se/orebro/Chevrolet_ ... 4.htm?ca=7" onclick="window.open(this.href);return false;

-

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av henke_99 » sön sep 08, 2013 20:52

Ja hytt har jag haft stående ett tag, men glömt ta bilder på den...


Den kommer från en -86 k30, så den är ju van vid såna här axlar... Det är även snikmodellen utan ac, så den har det där lilla smidiga fläktpaketet. För övrigt står den just nu på ramen den kommer sitta på sen, men jag måste fixa andra bakre karossfästen då dom skiljer sig mellan pickis o blazer. Men jag vet inte vilket som är bäst, att fixa en tvärbalk till hyttens befintliga fästen eller nya fästen på hytten som passar på blazerramens fästen.
Bild

Den är hyfsat fräsch men en del jobb är det på den, främst trösklarna och nerkanten på bakväggen. Får väl se mer hur det ser ut när man fått ut golvmattan.
Bild

Öppningsbar bakruta, men tyvärr är en av dom fasta rutorna pangad av en oförsiktig demontör :poke:
Bild

Och så insidan, mattan är ju rätt fräsch men jag tror jag kör utan matta helt istället. Då slipper man att den drar till sig fukt och det blir lättare att få rent igen när man skitat ner. Tänkte kanske måla golvet med nåt sånt där som en del målar sina pickis-flak med.
Bild
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

gurgel
Rutinerad
Inlägg: 327
Blev medlem: mån okt 08, 2012 21:52
Ort: 08a

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av gurgel » sön sep 08, 2013 21:11

Läst igenom större delen av tråden, jäkligt välbyggt verkar det vara, inspirerande!
Synda att så mycket bilder fattas, blir lite som att kolla på en textad film utan bild :?

Man har mycket att lära, inte minst hur man lyckas beställa rätt grejer..! :jump:
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants.

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av henke_99 » sön sep 08, 2013 21:21

Ja dom flesta bilderna försvann när pixbox lades ner. Får se lite, funderar på att börja på en ny tråd när jag börjar med hytten o ramen. Så kan man göra en sammanfattning över vad som gjorts, jag har alla bilder kvar på datorn men det är väl mycket arbete att länka om allt i denna tråden.

Bilen har ju byggts för funktion, och bra verkar den vara då jag inte behövt laga nånting direkt sen axlarna byttes på den.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av Joel_Vbg » mån sep 09, 2013 8:45

henke_99 skrev:Öppningsbar bakruta, men tyvärr är en av dom fasta rutorna pangad av en oförsiktig demontör :poke:
:mrgreen:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av henke_99 » mån sep 23, 2013 18:36

Då har jag fått hem mätarhuset som köptes på ebay. Tog några dagar i usa o sen bara en vecka för paketet att ta sig från malmö o hit... :roll:

Kopplade in varvräknaren i bilen för o se så den funkade, o det gjorde den precis som utlovat. Den har separat kontakt så det var bara o koppla in sig på kablarna till den andra varvräknaren jag har i bilen. Dom övriga mätarna har jag med andra ord inte testat men förutsätter att dom funkar med. Bryr mig inte om att montera detta i denna bilen, den får hamna direkt i pickishytten sen.

Hade en sån där plastsarg som ska sitta utanför mätarhuset liggande löst så jag la på den ovanpå mätarhuset för o se ungefär hur det blir när den är monterad i bilen. Ser riktigt trevligt ut tycker jag.
Bild
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Chevrolet_Racing
Hemmastadd
Inlägg: 218
Blev medlem: tor jun 11, 2009 10:28
Ort: Sollentuna

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av Chevrolet_Racing » mån sep 30, 2013 7:46

Snyggt!! Lite avis är man.
Kör Volvo 740 TIC -86 och Chevrolet K30 Crew Cab Dually -84

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av henke_99 » sön apr 06, 2014 22:29

Här var det länge sen jag uppdaterade... Fick ett litet ryck med blazern i helgen, vad som ska göras återkommer jag med nästa helg... Men har iaf bytt tänddelar, luftfilter och kollat så tändningen står optimalt. Det har aldrig blivit av att jag ställt tändningen ordentligt efter renoveringen utan har bara ställt den på känsla, känslan var visst rätt bra för den stod på 6 grader...

Gjorde även ett litet ryck o satte i mätarhuset jag köpte, kunde inte hålla mig längre...
Bild

Stoppade i vita led-lampor med när jag ändå hade isär det hela
Bild

Roade mig med att filma den med, den svarade snabbare när motorn ändrade varv än vad den gamla externa varvräknaren gjorde.


Och en liten bild på en utflykt jag gjorde vid nyår...
Bild
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Dimage
Rutinerad
Inlägg: 398
Blev medlem: lör maj 18, 2013 15:33
Ort: Gävle

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av Dimage » mån apr 07, 2014 14:04

Det är OK att jag hatar dej för du har hittat mätarhuset jag letar efter??
Eller föresten.. Jag frågar inte om lov... Jag Hatar dej helt enkellt... :lol:

Måste sätta igång och leta bättre tror jag.
Less på att inte se hur mycket man varvar i olika lägen.
Hur bökigt är det att få bort allt så man kommer åt att byta belysningen?
Har tappat lyset på hastighetsmätaren nämligen.
Volkswagen Passat -98 med Syncro. *Brukis*

GMC Jimmy -87 på 33" däck. *Leksak*
Garaget tråd

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av henke_99 » mån apr 07, 2014 17:18

Hata på du bara :P Jag har några gånger sett på ebay, men detta jag har är det enda jag nånsin sett som är från 80-talet. Alla andra har varit från 70-talet och har därmed lite annan design på mätartavlorna. Skiljer lite i hur kablarna ska sitta på kontaktstycket med tror jag. Jag har även sett att LMC Truck numera säljer nya varvräknare, så kan man ju montera in en i sitt befintliga mätarhus. Kräver ju dock visserligen att man även köper en liten tankmätare om man inte vill tanka på måfå... Ett enklare alternativ är ju att köpa en extern eftermarknadsräknare, så har jag haft det tills jag fick tag på detta huset. (sökte snabbt på ebay efter "chevrolet truck instrument cluster tach" och hittade 4 st från 70-talet)

Har man smidiga armar och flinka fingrar så tror jag det kan gå att komma åt lamporna bakifrån (nerifrån pedalerna) utan att lossa mätarhuset alls. Annars får man skruva loss hela plastpanelen som sitter framför mätarhuset, går sen åt lite bändande att få bort den. Sen ser man skruvarna som håller mätarhuset på plats, när dom är loss är det bara att bända ut mätarhuset. Även det kan vara lite trixigt. När man väl fått ut det lite så kan man komma in bakom o lossa hastighetsmätarvajern, sen är bör det bara vara att luta det lite mer utåt o byta önskade lampor.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av henke_99 » sön maj 18, 2014 0:59

Jag funderar lite.

52"+56" bladfjädrar eller spiralfjädring på antingen bara framaxeln eller runt om? Ramen som ska användas är visserligen förberedd för det förstnämnda och visst går det att få rörlig hjulupphängning med blad, men varje gång jag går förbi ford-vanen här utanför ser jag spiralfjädrarna fram på den... Har även fått för mig att spiraler ger lite mjukare fjädring när det gäller att ta upp stötar från mindre stenar osv som man kör över. Kommer ju ha alla delar lösa när jag byter ram så att bygga fjädring blir ju relativt enkelt.

(Rössviks åsikter vet jag redan :mrgreen: )
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av Rössvik » sön maj 18, 2014 14:29

låt bladen sitta!!!! :lol2: :thefinger:
lift your truck fat chicks can´t jump!

Dimage
Rutinerad
Inlägg: 398
Blev medlem: lör maj 18, 2013 15:33
Ort: Gävle

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av Dimage » sön maj 18, 2014 17:22

Kan bara jämföra mot min förra lastbil med bladfjäder och nuvarande med bälgar runt om.
Bladfjädrar är hårdare och ger lite stötigare färd men brukar tillåta en högre last utan att bottna ur.
Bälgar är bekvämare när man åker tomm...
Volkswagen Passat -98 med Syncro. *Brukis*

GMC Jimmy -87 på 33" däck. *Leksak*
Garaget tråd

Skriv svar